Chocopasta voor baby’s uitgeroepen tot meest misleidende product 2019

De chocopasta voor baby’s van het merk De Kleine Keuken is gekozen als meest misleidende product van 2019. Hiermee sleept het bedrijf het Gouden Windei in de wacht, die voedselwaakhond Foodwatch jaarlijks uitdeelt. Op het etiket vermeldt de fabrikant dat het geschikt is ‘voor de kleintjes’ en beveelt het zelfs aan voor baby’s vanaf 8 maanden.

Ruim 10.000 consumenten hebben hun stem uitgebracht, waarvan 23% heeft gekozen voor dit broodbeleg. De reden wordt al snel duidelijk wanneer het etiket van dit product wordt onderworpen aan een inspectie. De chocopasta van De Kleine Keuken bevat 30% suikers en 39% vet, waarvan 5% verzadigd. Bij elkaar opgeteld bevat het product dus 69% suiker en vet. Het is dus onverstandig om je kindje van de borstvoeding af te halen en te confronteren met deze vorm van junkfood. Met name de claim ‘vanaf 8 maanden’ is storend: ouders worden hiermee op het verkeerde been gezet. Het product hoort thuis in de categorie snoepgoed zoals koekjes en snacks. Daarbij verstoren dit soort producten de gezonde smaakontwikkeling van baby’s.

Nek-aan-nek-race
Het scheelde niet veel, of Albert Heijn had met de ‘eer’ kunnen strijken. Met 22% is de grootgrutter tweede geworden in deze windei-verkiezing met hun ‘seizoensgroente’ die werd ingevlogen vanuit het buitenland. De asperges bleken uit Peru te komen en de sperziebonen uit Egypte. Alles behalve seizoensgroente dus. Het leek erop dat dit misleidende product met kop-en-schouder zou gaan winnen dit jaar, maar net op het laatst erkende Albert Heijn de fout en paste snel het product aan. Als gevolg daarvan zakte de stemmen drastisch en werden de seizoensgroenten nog net ingehaald door de chocopasta.

De verdere uitslag Gouden Windei 2019:

3e: AH geitenkaasspread, die vooral koeienkaas blijkt te bevatten;
4e: Cano Water (bij Ekoplaza), dat gewoon Oostenrijks water in blik is;
5e: Lipton Matcha, met slechts 0,007% aan matcha-thee;
6e: Kelloggs Coco pops reep, met veel gezondheidsclaims op een geraffineerd product;
7e: Bongo pindakaas, met slechts de helft aan pinda’s en voor de rest veel suiker en palmvet;
8e: Damhert woudvruchten, dat stijf staat van de toegevoegde (fruit)suikers.

Supermarkt gevuld met junkfood
In de supermarkten zijn zeer veel junkfood producten voor baby’s te vinden. Dit soort producten verstoren de gezonde smaakontwikkeling bij baby’s. Baby’s horen juist in deze levensfase aan groente, fruit en ander gezond eten te wennen, zodat ze er op latere leeftijd van houden. Door koekjes, snacks of zoet broodbeleg te geven, waar baby’s snel een voorkeur voor hebben, verstoor je het gewenningsproces aan fruit en vooral groente. Hoogleraar Jaap Seidell ziet vaak dat baby’s al veel te veel zoete drankjes krijgen en geen groenten. “Wat je je baby leert in de eerste duizend dagen, zo eet je kind op achtjarige leeftijd nog steeds.” Volgens hem is er te weinig voorlichting voor ouders hierover. Een grote tegenwerking in gezond opgroeien is de voedingsmiddelenindustrie. Er worden miljarden euro’s uitgegeven aan kindermarketing. Seidell: “Daarbij wordt niet gelinkt naar gezonde voeding, maar naar lege calorieën, zoals snacks, frisdrank en snoep”.

Winnaars Gouden Windei voorgaande jaren
Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. Ook dit jaar hebben meer dan 10.000 mensen gestemd.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.