godaddy counter
aHealthylife webwinkel
waterfilter

Hoe om te gaan met anti-nutriënten?

17 augustus 20121 reactie

Veel voedingsmiddelen die de natuur ons biedt hebben een voedende kant, maar wist je dat er ook veel voedingsmiddelen in de natuur te vinden zijn die eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn?

We kunnen op veel manieren kijken naar voedingsmiddelen. Op macroniveau hebben we de eiwitten, vetten en koolhydraten en op microniveau hebben we de vitamines, mineralen en sporenelementen. Maar wist je dat er ook een groep voedingsmiddelen bestaat die we de anti-nutriënten noemen?

Er zijn aardig wat “gezonde” fruit en groente die het lichaam eigenlijk belasten met anti-nutriënten. Anti-nutriënten interfereren met de manier waarop het lichaam of de spijsvertering werkt. Om helderheid te scheppen hebben we de meest voorkomende anti-nutriënten voor je op een rijtje gezet:

Phasine
Dit is een eiwit uit bonen die bij gevoeligheid kan zorgen voor problemen in de dunne darm. Verhitting zorgt ervoor dat dit eiwit wordt afgebroken.

Fytinezuur
Lid van de fytaten. Zit in de buitenste schil van granen en zaden. Komt voor in brood gemaakt van de hele graankorrel. Voorkomt ontkiemen van het gewas. Bindt de mineralen calcium, ijzer, zink, koper en magnesium. Fytinezuur verdwijnt door ontkiemen en weken in water.

Oxaalzuur
Komt voor in rabarber, chocolade, bieten, bonen, spinazie, bessen en de meeste noten. Kan oxelaten vormen met o.a. calcium en is een belasting voor de nieren.

Lectine
Komt voor in planten. Is een eiwit. Natuurlijke pesticiden en zijn niet alleen toxisch voor bacteriën, wormen, insecten en roofdieren, maar ook voor de mens.

Goitrogenen
Zit in aardbeien en gierst, tofu en tempé, broccoli, bloemkool, spruiten, kool, mosterd, knolraap, koolrabi, gierst, perziken, pinda’s, radijsjes, sojaboon en sojaproducten en  spinazie. Verhitting deactiveert de werking van de goitrogenen. Goitrogenen verstoren de schildklier die hierdoor kan opzwellen ter compensatie.

Solanine
Deze vindt men bij de familie van de nachtschades en is een neurotoxine. Dit betekent dat solanine het centrale zenuwstel aan kan tasten. In de familie van de nachtschades behoren de volgende gewassen: paprika, tomaat, aubergine, tabak, aardappel en pepers. De planten gebruiken dit als afweermechanisme voor insecten, ziekten en roofdieren. De lijst van klachten is lang, de belangrijkste zijn hoofdpijn, misselijkheid en problemen aan het spijsverteringsstelsel. Verhitting lijkt de hoeveelheid solanine te verminderen.

Exorfinen
Onderdeel van gluten, soja, spinazie en melk. Remmen de aanmaak van endorfine en daardoor komt er een verhoogde hoeveelheid dopamine en serotonine vrij, die een lekker gevoel geven. De stof werkt als een opiaat. Zorgt voor een verslaving aan eenzijdige voeding en is daarmee indirect een anti-nutriënt.

Suiker en bewerkt zout
Fungeren in het lichaam als een anti-nutriënt door mineralen te roven.

Water
Fungeert ook bij grote hoeveelheden als een anti-nutriënt omdat je samen met het water ook waardevolle mineralen en elektrolyten uitplast. Een paar korreltjes Keltisch zeezout kan dit probleem oplossen.

Medicijnen
Verschillende medicijnen kunnen ook als een anti-nutriënt werken:

Medicijn Voor klacht Roven de mineralen
Antibiotica Bacteriële infectie Vitamine A, B12 & K, Mg, foliumzuur.
Aspirine Pijn, koorts B1, Vitamine C &K.
Cortisone Ontsteking, allergie Zn, K +, foliumzuur, B6 , Vitamine C &
D, Ca.
Ritalin Hyperactiviteit, ADD Onderdrukt de eetlust.
Fenobarbital Epilepsie-aanvallen Vitamine C, D, Ca, Mg, foliumzuur.
Tetracycline Infectie Zn, Ca, Fe, Mg, Vitamine K, B2 ,
B3 , C, foliumzuur
.

 

Wat is het nut van anti-nutriënten?

Planten doen in feite aan chemische oorlogsvoering door giftig te zijn. De oestrogenen in soja maken de mannelijke eter ervan onvruchtbaar waardoor de soort uitsterft en de plant overleeft.

De anti-nutriënten in zaden gaan het ontkiemen tegen waardoor de pitjes van een appel het spijsverteringsstelsel van de eter overleven en vervolgens via de ontlasting ergens een plek dan vinden om te ontkiemen en uit te kunnen groeien tot een grote appelboom.

Ook kan een plant de anti-nutriënt nodig hebben om te overleven door natuurlijke pesticiden of herbiciden aan te maken.

 

Wat kun je doen?

  • Laat moderne granen links liggen
  • Eet alleen gefermenteerde soja
  • Week je granen en bak deze lang op een lage temperatuur
  • Voeg oxaalzuur- en calciumrijke voeding samen, dit neutraliseert
  • Kook nachtschades en goitrogenen lang en heet, de meeste anti-nutriënten overleven dit niet

 

Over de meeste voeding kun je goede en slechte dingen zeggen. Vaak zie je dat mensen iets mijden of juist vaak opzoeken vanuit een bepaald standpunt. Het is beter om te variëren, je lichaam kan meestal wel overweg met kleine dosissen anti-nutriënten. Het zou niet goed zijn als dat wat je vaak wel eet, per ongeluk zelf ook anti-nutriënten bevat.

 

Print Friendly
Help anderen gezonder te worden:

    Geplaatst in: ToxinesVoeding

    Even voorstellen ()

    Ik ben Juglen Zwaan en ik wil je via deze site helpen je gezondheid te verbeteren. Alleen kun je ver komen, maar samen kun je nóg verder komen. Als we onze krachten bundelen kunnen we elkaar helpen in verbinding om onze gezondheid in eigen hand te nemen. Lees meer

    Reacties (1)

    Trackback URL | Comments RSS Feed

    1. Diana zegt:

      Wat een informatieve artikel. :) Alleen wat de nachtschade betreft: was het maar waar dat solanine afbreekt bij verhitting! Solanine is nogal hittebestendig… dat wat er wel afbreekt is te weinig. Zo krijg ik nog steeds een branderige mond door het eten van een gefrituurde aardappel.

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Solanine

      Succes met de site verder :) Groetjes,

    Reageer

    Bezoek een lezing

    Via WeekendAgenda organiseren we in Soest elke laatste vrijdag van de maand leuke lezingen over gezondheid.

    Op vrijdagavond 19 december geeft Mike Donkers weer een lezing over voeding. Aanmelden kan hier.

    Op zondag 25 januari geef ik zelf weer een basiscursus goede voeding bij ons in Soest. Meer info en aanmelden kan hier.

    Mijn boek

    De-Supplementenwijzer-Juglen-ZwaanIn december 2013 is mijn boek De Supplementenwijzer uitgekomen. Hierin staan alle veelverkochte supplementen vermeld met hun werkzaamheid. Achterin het boek kun je verlichtende supplementen per klacht vinden. Handig voor al je kwaaltjes!

    DOWNLOAD PODCAST

    Ik ben regelmatig te gast bij Gezondheids Nieuws Radio van Frank Ruiters.

    Alle uitzendingen en items over gezondheid kun je hier terugluisteren, ideaal om naar te luisteren in de auto en op je iPhone of iPod.

    Wie is Juglen Zwaan

    Wie is Juglen Zwaan?
    Juglen ZwaanJuglen is orthomoleculair therapeut en heeft zichzelf genezen door gezonder te gaan leven. Zijn kennis over gezondheid deelt hij onder meer via deze site, maar ook via lezingen, trainingen en workshops. Lees meer

    Terug naar boven