godaddy counter
aHealthylife webwinkel
waterfilter

Is brood gezond?

17 september 20129 reacties

Wij Nederlanders zijn dol op brood. We staan ermee op en gaan ermee naar bed. Maar is deze gewoonte eigenlijk wel zo gezond?

Nederland is echt een broodland. ’s Morgens nemen we brood als ontbijt en tijdens de eerste pauze van 10 uur ook weer een sneetje. Dan rond het middaguur ook weer een aantal boterhammen en vervolgens tegen 4 uur kiezen we vaak ook voor een tussendoortje op basis van graan.

Wist je dat naast brood ook een liga evergreen, een koekje, pizzabodem, pasta en couscous allemaal gemaakt zijn van graan? Dus tijdens de hoofdmaaltijd kies je misschien niet voor brood, toch kun je weer graan binnenkrijgen in de vorm van pasta.

Granen zijn in korte tijd populair geworden toen de mens meer ging verstedelijken. Er moesten goedkoop en snel veel monden worden gevoed en graan was een makkelijk gewas om te verbouwen. Met de komst van genetische manipulatie en kennis om gewassen te kruisen werd het helemaal mogelijk om op grote schaal granen zoals tarwe te verbouwen.

 

Wat zijn nu de problemen van granen?

Fytinezuur
Dit is een stof die van nature voorkomt in de buitenste lagen van granen en zaden. Het blokkeert de werking van enkele mineralen zodat het ontkiemen alleen plaatsvindt wanneer de omstandigheden ideaal zijn. De mineralen die het remt zijn ijzer, zink, magnesium, koper en calcium, waardoor deze mineralen niet of nauwelijks kunnen worden opgenomen in het lichaam. Water neutraliseert het fytinezuur.

Pesticiden/herbiciden
Granen worden bespoten, maar zijn ook voorzien van een genetisch ingebouwde pesticide en herbicide door onder meer kruising. Deze toxines belasten de darmen en het lichaam als geheel.

Gluten
Gluten is een eiwit dat voorkomt in alle graansoorten. Glutenintolerantie wordt echter veroorzaakt door de stof gliadine, die in de gluten aanwezig is. Gliadine is samen met glutenine een onderdeel van het eiwit uit gluten, ook wel een glycoproteïne genoemd. Mais en rijst zijn granen die wel gluten, maar geen gliadine bevatten en hiermee dus veiliger.
Gluten komen voor in: tarwe, rogge, gerst, meel, tarwemeel, griesmeel, tarwebloem, couscous, bulgur, seitan, graankiemen, graankorrels, graanvlokken, roggemeel, roggebloem, havermout, havervlokken, havermeel, gort, gerstemoutbloem, parelgort, grutten, spelt (wilde tarwe), kamut, triticale en mout (bier). Haver kan ook incidenteel een gluut bevatten, maar is voor de meeste mensen geen probleem om te nuttigen.

Koolhydraten
Het zetmeel van tarwe wordt in het lichaam afgebroken tot glucose en is dus gewoon een suiker. Suiker voedt niet alleen schimmels en bepaalde kankersoorten, het jaagt ook nog eens de bloedsuikerspiegel tot hoge waarden waardoor er hormonale disbalans kan ontstaan.

Omega-6
Granen, bonen, noten en zaden bevatten allen een aanzienlijke hoeveelheid vet. Het vetzuurprofiel van graan laat ons zien dat er voornamelijk linolzuur in zit en dat is een omega-6 vetzuur. Omdat granen de basis vormen voor ontzettend veel voedingsmiddelen, inclusief die van dieren, hebben we een omega-6 overschot. Een teveel aan omega-6 kan ontstekingen veroorzaken.

Opioïde peptiden
Enkele onderdelen van de gluten kunnen functioneren als opiaatachtige stoffen zoals de glutenexorfinen en gliadorfine. Een opiaat werkt sterk in op de hersenen en heeft een kalmerende werking. De kalmerende werking zou je ook als een versuffing kunnen zien, een minder heldere geest.

Acrylamide
Dit komt vrij bij het verhitten en geeft een heerlijke smaak en geur en zorgt voor een bruine kleur van bijvoorbeeld de korst van het brood. Ook wanneer je andere voedingsmiddelen verhit, ontstaat er een bruine kleur en een lekkere geur zoals bij het opbakken van pijnboompitten. Acrylamides zijn bewezen kankerverwekkend.

Hulpstoffen
Brood is zeer rijk aan hulpstoffen om de consistentie en houdbaarheid te verbeteren. Daarnaast heb ik al diverse keren waargenomen dat brood in de supermarkt vaak bloem als basis heeft en er vervolgens gebrande suiker wordt toegevoegd om het brood bruin te kleuren. Niet bevorderlijk voor de gezondheid.

 

Lekkende darm

Doordat alle hierboven genoemde stoffen de darmen belasten, kunnen deze verzwakt raken en kan de darm poreus worden en verkeerde voedingsstoffen doorlaten. We spreken dan van een lekkende darm. Een lekkende darm uit zich onder andere in huidklachten en een verminderde hersenwerking.

 

Wat zijn de alternatieven?

Kiembrood
Als tarwe is gekiemd, dan bevat het nauwelijks nog gluten. Het risico op een lekkende darm is daardoor verkleind, maar nog steeds blijven het koolhydraten, dus is mijn advies om dit met mate te nemen, afhankelijk van hoe je lichaam erop reageert.

Spelt/Rogge
Het beste is om te kiezen voor oergranen omdat deze niet gekruist zijn en minder schadelijke eiwitten bevatten die de darmwand kunnen beschadigen. Speltbrood of roggebrood zijn dan prima alternatieven. Wel wat duurder.

Glutenvrije granen
Er zijn ook alternatieven voor graan zoals rijst, teff, boekweit en mais. Van allen kan brood worden gebakken.

Weken
Wanneer je granen een nachtje laat weken en vervolgens het water afgiet, heb je niet alleen de kooktijd verminderd, maar ook nog eens het fytinezuur geneutraliseerd. Giet het water wel voor de zekerheid af zodat ook het laatste beetje fytinezuur geen onderdeel meer uitmaakt van je maaltijd.

Neem de tijd
Bak je broden op een lage temperatuur voor een langere tijd, zo geef je het brood meer tijd om het fytinezuur te neutraliseren en ontstaan er minder acrylamides.

Groente
Het beste is om te kiezen voor andere voedselbronnen dan granen. Goede vervangers zijn groenten. Het beste is om ’s middags warm te eten, omdat je lichaam dan beter overweg kan met vetten en eiwitten. Bovendien verbrand je dan nog je calorieën en dat gebeurt meestal ’s avonds niet meer.

Kies zoveel mogelijk voor glutenvrije producten:

  • Maïs
  • Peulvruchten
  • Boekweit
  • Quinoa
  • Amaranth
  • Zilvervliesrijst
  • Lijnzaad
  • Sesamzaad
  • Maanzaad
  • Noten
  • Aardappels
  • Zonnebloempitten
  • Groente, fruit en rauwkost
  • Gedroogde en gekweekte zuidvruchten
  • Fibrex (bietenvezels)
  • Fruitvezels

 

B-vitamines

Veelal zeggen mensen tegen mij dat je brood nodig hebt voor de B-vitamines. In tarwe zitten inderdaad een aantal b-vitamines: b1 (0.13mg), b2(0.11mg), b6(0.08mg) en b11(25ug). Als we deze waardes vergelijken met spinazie(11mg, 20mg, 20mg, 70ug), eieren(0,10 mg, 0,30 mg, 0,12 mg , 40ug) of rijst(0,40, 0,09mg, 0,65 en 36ug), dan zien we dat brood eigenlijk helemaal niet zo rijk is aan b-vitamines. Gezien de nadelen van graan kunnen we beter voor andere voedingsmiddelen kiezen.

 

Probeer eens wat minder nadruk te leggen op granen in je voedselpatroon, of vermijd tijdelijk het gebruik van graan in z’n geheel en kijk hoe je je hierbij voelt. In mijn geval werd ik stabieler en helderder omdat mijn lichaam niet meer werd belast met stoffen die niet thuishoren in de bloedbaan.

Het omwerken van je voedingsgewoontes is in eerste instantie erg lastig, maar eenmaal in een nieuw ritme gaat het na verloop van tijd vanzelf.

Print Friendly
Help anderen gezonder te worden:

    Geplaatst in: Voeding
    Tags:

    Even voorstellen ()

    Ik ben Juglen Zwaan en ik wil je via deze site helpen je gezondheid te verbeteren. Alleen kun je ver komen, maar samen kun je nóg verder komen. Als we onze krachten bundelen kunnen we elkaar helpen in verbinding om onze gezondheid in eigen hand te nemen. Lees meer

    Reacties (9)

    Trackback URL | Comments RSS Feed

    1. steve zegt:

      Beste,

      En is havermout gezond om te eten?

      Met vriendelijke groeten

      • Maarten zegt:

        Beste Steve,

        Jouw bericht is geplaatst op 22 maart, wat een tijd geleden is. Ik wil hier desondanks nog even op reageren.

        Havermout is zeer gezond, het is namelijk hoogwaardig in voedingswaarde. Echter bevat dit graansoort het hoogste gehalte aan fytinezuur. Tevens bevat het niet het enzym fytase waardoor dit antinutriënt niet kan worden afgebroken. Zoals bovenstaand staat geschreven kan grote hoeveelheden fytinezuur ervoor zorgen dat dit zich gaat binden aan belangrijke mineralen in het lichaam wat tot deficiënties kan leiden. Aan het eind van dit bericht zal ik oplossing aanreiken om dit op te lossen.

        Nog even voor de opheldering; haver is van nature glutenvrij. Het probleem is echter dat haver bij de verwerking in de meeste gevallen in aanraking komt met andere granen die niet glutenvrij zijn. In de winkels is vrijwel geen glutenvrije haver te vinden. Kijk voor de zekerheid even naar het glutenvrije logo op de verpakking als dit belangrijk is voor jou.

        Indien je graag havermout wil eten en het grootste deel van de fytinezuren wil verwijderen dan kan ik het volgende adviseren. Namelijk; laat haver een nachtje weken met een graan die wél de enzymen bevatten om dit antinutriënt af te breken. Dit kan met bijvoorbeeld boekweitmeel. Voeg tevens een klein scheutje yoghurt toe. Het zuur wat hier in zit neutraliseert het fytinezuur. Giet in de ochtend het geweekte water af en kook langzaam de havermout. Door het weken gaat proces niet alleen sneller maar je maaltijd wordt er ook gezonder door.

        Mogelijk vind je het bovenstaande een wat raar verhaal. Bij twijfel raad ik je aan hier eens wat over te zoeken op het internet. Er staat genoeg over geschreven. Neem nooit klakkeloos iets aan, verdiep je in de materie en trek je eigen conclusie.

        Mocht je overigens een alternatief zoeken op brood. Zoek in natuurwinkels eens naar gekiemd tarwe of speltbrood. Dit is voor 95% glutenvrij en bevat geen fytinezuren.

        Wellicht dat jij en andere lezers iets kunnen met de bovenstaande informatie.

    2. Jolanda zegt:

      Beste Juglen,

      Bedankt voor je artikel over brood.
      Hoe zit het eigenlijk met fries roggebrood?

      • Juglen Zwaan zegt:

        Rogge is iets beter, maar bevat vaak ook veel hulpstoffen. Als je goede kwaliteit roggebrood kan krijgen, zit je redelijk goed. Zelf eet ik het niet omdat het toch gluten bevat.

    3. Cor zegt:

      In Duitsland is er roggebrood met sonnekernpitten beschikbaar. Volgens mij erg goed.

    4. Yvonne zegt:

      Ik eet dagelijks tarwekiemen.
      Volgens Dokter Vogel was dat gezond.
      Ik heb ook een lekkende darm.
      kan dat ooit genezen?

    5. Dina zegt:

      Ik heb met aandacht de website bekeken. Ik kom er alleen niet uit of ik nu wel of niet 1x per dag mijn yoghurt met muesli kan blijven eten. Kan ik hier bv. dingen beter in aanpassen? Ik heb dus jullie hulp nodig.

      Ik maak altijd mijn eigen muesli. Wat kan ik er nu het beste wel of niet in doen?
      Ik gebruik nu: zonnebloempitten, pompoenpitten, rozijnen, gebroken lijnzaad, havervlokken, roggevlokken, speltvlokken, krokante spelvlokken (geen toevoegingen), walnoten, hazelnoten.
      Ik doe dit altijd in combinatie met 300 ml magere yoghurt.

      Alvast bedankt voor de reactie.

    6. ryushi zegt:

      100% biologisch brood.

      BIO Spelt brood
      Het BIO Spelt brood wordt op ambachtelijke wijze gebakken met 100 % biologische spelt.
      BIO Spelt brood heeft een eigen authentieke smaak en blijft lang heerlijk mals. Tijdens het afbakken krijgt het BIO Spelt brood een heerlijke knapperige korst.
      De combinatie van de biologische grondstoffen en de ambachtelijke bereidingswijze zorgt voor een uniek brood, wat niet alleen erg lekker is, maar ook zeer voedzaam. BIO Spelt brood is brood zoals brood echt bedoeld is!
      Zo bak je het BIO Spelt brood thuis af:
      De oven voorverwarmen tot ca. 220 graden.
      BIO Spelt brood uit de verpakking halen.
      In het midden van de oven leggen.
      Circa 7 minuten in de oven afbakken.
      Tip:
      Nadat het brood is afgebakken en afgekoeld, in een plastic zak bewaren. Ook kan het brood, na het afbakken, worden ingevroren.
      Wat is Bake-off
      Bake-off brood is een oven klaar brood. Oven klaar betekent dat het brood al is voorgerezen en voorgebakken. Je hebt zo altijd een heerlijk vers brood.

      http://www.warmebakkerij.nl
      http://www.warme-bakker.nl

    7. Sandra zegt:

      Hallo! Ik heb met intetesse bovenstaand gelezen. Ik heb vandaag voor het eerst een brood gemaakt via de snelkookpan. Zo krijgt je brood geen bruin korstje (voor de rest is het heerlijk brood). Je stoomt zo je brood gaat. Is dat niet een beter alternatief dan in de oven bakken?

    Reageer

    Bezoek een lezing

    Via WeekendAgenda organiseren we in Soest elke laatste vrijdag van de maand leuke lezingen over gezondheid.

    Op vrijdagavond 19 december geeft Mike Donkers weer een lezing over voeding. Aanmelden kan hier.

    Op zondag 30 januari geef ik zelf weer een basiscursus goede voeding bij ons in Soest. Meer info en aanmelden kan hier.

    Mijn boek

    De-Supplementenwijzer-Juglen-ZwaanIn december 2013 is mijn boek De Supplementenwijzer uitgekomen. Hierin staan alle veelverkochte supplementen vermeld met hun werkzaamheid. Achterin het boek kun je verlichtende supplementen per klacht vinden. Handig voor al je kwaaltjes!

    DOWNLOAD PODCAST

    Ik ben regelmatig te gast bij Gezondheids Nieuws Radio van Frank Ruiters.

    Alle uitzendingen en items over gezondheid kun je hier terugluisteren, ideaal om naar te luisteren in de auto en op je iPhone of iPod.

    Wie is Juglen Zwaan

    Wie is Juglen Zwaan?
    Juglen ZwaanJuglen is orthomoleculair therapeut en heeft zichzelf genezen door gezonder te gaan leven. Zijn kennis over gezondheid deelt hij onder meer via deze site, maar ook via lezingen, trainingen en workshops. Lees meer

    Terug naar boven