Hoofdpagina » Nieuws » Vele gezondheidsorganisaties ontvangen sponsorgeld van frisdrankindustrie

Vele gezondheidsorganisaties ontvangen sponsorgeld van frisdrankindustrie

Volgens onderzoekers van de Boston Universiteit hebben 96 gezondheidsorganisaties tussen 2011-2015 sponsorgeld ontvangen van Coca-Cola en Pepsi. Zo ook de Amerikaanse Hartstichting en het Diabetes Fonds.

De Amerikaanse dranken stichting, die ook Coca-Cola en Pepsi vertegenwoordigt, meldt dat Amerikaanse drankbedrijven betrokken zijn bij de gezondheid van de Amerikaanse bevolking. Daarom steunen zij traditiegetrouw gezondheidsorganisaties in het land die bijdragen aan de volksgezondheid en zijn daar trots op. Coca-Cola en Pepsi waren niet bereid om te reageren op het onderzoek.

De Amerikaanse Hartstichting stelt dat de organisatie zich inspant om de consumptie van frisdrank te verlagen en daarvoor de voedsel- en drankenindustrie erbij betrekken als onderdeel van de oplossing. Tevens stelt de organisatie dat deze incidentele subsidies geenszins invloed hebben op de wetenschap en het publieke beleid waar de Heart Association voor staat.

De onderzoekers vinden het echter opmerkelijk dat organisaties met betrekking tot diabetes op de lijst staan, gezien het duidelijke verband tussen de consumptie van frisdrank en diabetes. De afgelopen jaren is de frisdrankindustrie onderwerp van de publieke discussie, onder meer vanwege diens negatieve invloed op obesitas. Door samenwerkingen aan te gaan met gezondheidsorganisaties lijkt de frisdrankenindustrie dit gegeven te bagatelliseren. Vorig jaar nog werd bekend dat de Global Energy Balance Network subsidie en logistieke ondersteuning ontving van Coca-Cola. Deze non-profitorganisatie bagatelliseert eveneens de invloed van frisdrank op obesitas en legt de nadruk op beweging. De organisatie ontving meer dan 5 miljoen dollar voor de opstart van het bedrijf en onderzoeksprojecten.

Onderzoekers verbazen zich over de frequentie waarop dergelijke subsidiëringen plaatsvinden. Het is volgens hen zorgelijk dat hierdoor positieve associaties worden ontwikkeld met frisdrank en dat potentiële critici het zwijgen kan worden opgelegd. Ook worden vergelijkingen gemaakt met de tabaksindustrie, die jarenlang gezondheidsorganisaties heeft gesubsidieerd om het imago hoog te houden. Een onderzoekster stelt dat we nog niet goed inzien waarom dergelijke industrieën gezondheidsorganisaties subsidiëren (bron).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

Download nu tijdelijk gratis ons E-book Afvallen

Gelukt! Ga naar je inbox om het E-book te bekijken.