In Groente & fruit

kersenHet is juni en dat betekent dat het kersenseizoen weer gaat beginnen. Kersen zijn echte zomervruchten, die vooral in de maanden juni en juli van Nederlandse bodem vers te koop zijn. Er zijn zowel zoete als zure kersen verkrijgbaar. Zure kersen worden ook wel krieken of morellen genoemd. Dit artikel gaat in op 10 gezondheidsvoordelen van kersen.

1. Zoete versus zure kersen
In het onderstaande tabel zie je de verschillen in voedingswaarde van de zoete en zure kers.

Zoete kers (per 100 g)Zure kers (per 100 g)
Energie228221
Calorieën5452
Retinolactiviteitequivalenten (RAE) (ug)665
Retinolequivalenten (ug)12130
Betacaroteen (ug)66740
Alfacaroteen (ug)360
Luteïne (ug)4550
Zeaxanthine (ug)620
Betacryptoxanthine (ug)620
Lycopeen (ug)80

Zoals je ziet zijn er grote verschillen in de voedingswaarde van de zoete en zure kers. Op de meeste punten scoort de zure kers aanzienlijk hoger. Naast de voedingswaarde in het bovenstaande tabel bevatten beide soorten ook kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, koper, zink, vitamine E, K, B1, B2, B6 en vitamine C, nicotinezuur en folaat (1).

2. Ondersteunend voor de huid
In het bovenstaande tabel is te zien dat kersen, met name de zure kersen, veel retinol bevatten. Retinol is een in vetoplosbare vitamine die een positieve invloed heeft op de huid. Bij een onderzoek onder vrouwen tussen de 26 en 44 jaar verhoogde de behandeling met retinol na zes maanden de elasticiteit van de huid met 10.7%, terwijl de viscositeit met 15,8% daalde (2,3).

3. Verlichting bij reumatische aandoeningen als artritis en jicht
Ruim 200.000 mensen in Nederland kampen met artritis, een pijnlijke ontstekingsziekte aan de gewrichten. Volgens onderzoekers bevatten zure kersen het hoogste ontstekingsremmende gehalte van alle voedingsmiddelen, waardoor ze voor verlichting kan zorgen bij artritispatiënten. Bij een onderzoek kregen vrouwen met artritis tussen de 40 en 70 jaar drie weken lang en twee keer per dag zure kersensap. Na drie weken waren de ontstekingen aanzienlijk minder. Jicht is net als artritis een reumatische aandoening. Hierbij komen urinezuurkristallen in de gewrichten terecht en veroorzaken pijn. Zoete kersen verlagen urinezuur in het bloed, waardoor de klachten kunnen verminderen. Bij een onderzoek aten vrouwen tussen de 22 en 40 jaar 280 gram kersen in de ochtend op een nuchtere maag. Een vermindering van het urinezuur in het bloedplasma na het eten van de kersen bewijst dat kersen een positieve invloed hebben op jicht. Een ander onderzoek heeft aangetoond dat kersen het aantal jichtaanvallen verminderen (4,5,6).

4. Verbeteren de sportprestaties
Bij een onderzoek onder atleten is gebleken dat degenen die 480 mg gedroogde zure kersenpoeder gebruikte 13% sneller de halve marathon liep dan de deelnemers in de placebogroep. Daarbij was er minder sprake van spierafbraak en spierpijn (7).

5. Verminderen vet
Quercetine behoort tot de flavonoïden en is een natuurlijke kleurstof die voorkomt in kersen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het de schadelijke effecten van een vetrijk voedingspatroon tegengaat. Muizen op een vetrijk dieet die quercitine kregen hadden een lagere bloedsuiker, een minder vette lever en minder vetophopingen (8).

6. Antioxidanten tegen ontstekingen en dementie
Achter de meeste chronische ziekten zit oxidatieve stress. Oxidatieve stress is een stofwisselingstoestand waarbij meer dan gewoonlijk reactieve zuurstofverbindingen vrijkomen. Dit kan ontstaan door een teveel aan vrije radicalen, wat een gevolg is van o.a. ongezonde leefgewoontes. Uit een onderzoek is gebleken dat de polyfenolen in de kers een krachtig antioxidant vormen die vrije radicalen te lijf gaan. Dit kan ontstekingen in de darmen en neurodegeneratieve aandoeningen, zoals dementie, tegengaan (9).

7. Anthocyanen tegen kanker, diabetes en obesitas
Vrije radicalen kunnen zorgen voor lipidenperoxidatie, ofwel de aantasting van vetweefsel waardoor ontstekingen kunnen ontstaan. Anthocyanen zijn de kleurstoffen in roodblauwe planten en behoren tot de flavonoïden. Deze werken als antioxidant tegen kanker, diabetes en obesitas. Sommige kersensoorten remmen voor 70 tot 89 % de lipidenperoxidatie (10).

8. Slaap bevorderend
Het eten van kersen zorgt voor verhoogde melatoninewaarden in het lichaam. Een onderzoek heeft uitgewezen dat zure kersensap kan zorgen voor een betere slaapkwaliteit. Hierbij werd gekeken naar de slaapefficiëntie, het ontwaken en het totaal aantal geslapen uren. Bij een ander onderzoek bleek dat de deelnemers die kersensap dronken gemiddeld 34 minuten per nacht meer sliepen (11).

9. Bloeddrukverlagend
Een recent onderzoek heeft een nieuw voordeel ontdekt van kersen, namelijk dat ze een gunstige invloed hebben op de bloeddruk. Mannen met een hoge bloeddruk kregen 60 ml geconcentreerde zure kersensap te drinken, wat gelijk staat aan ongeveer 180 kersen. Drie uur na het drinken van de kersensap was de bloeddruk aanzienlijk lager (12).

10. De kers op de taart
De kers op de taart maakt een feestje helemaal af. Besef je wel dat de kers op een kant en klare taart niet te vergelijken is met een verse kers. Deze is vaak bewerkt en gekonfijt. Hierdoor gaat de voedingswaarde van vruchten snel achteruit en stijgt het suikergehalte (1). Dit geldt ook voor ingeblikte kersen. Kies daarom voor verse kersen. Wil je langer dan dat de zomer duurt genieten van verse kersen, haal dan een voorraadje in huis tijdens het kersenseizoen en vries ze in.

Juglen Zwaan
Ik ben Juglen Zwaan en ik wil je via deze site helpen je gezondheid te verbeteren. Alleen kun je ver komen, maar samen kun je nóg verder komen. Als we onze krachten bundelen kunnen we elkaar helpen in verbinding om onze gezondheid in eigen hand te nemen. Lees meer
Showing 5 comments
  • Janny
    Beantwoorden

    Wij hebben een zure kersenboom. Ik kook er altijd jam van met weinig suiker. Zitten al die goede stoffen er dan nog in, of gaan ze verloren door de verhitting?

  • E.C.KIRN
    Beantwoorden

    HARTELIJK BEDANKT VOOR DE TIP. iK GA NAAR DE KERSENBOER, EN SLA EEN VOORRAAD IN OM IN TE VRIEZEN, OOK VOOR DE KOMENDE HERFST EN WINTER.

  • Wietske
    Beantwoorden

    Ben dol op kersen maar aan het invriezen van deze vrucht heb ik nooit gedacht. Ga een flink portie inslaan om in te vriezen en er buiten het seizoen om ook van kersen te kunnen genieten.

  • jannie
    Beantwoorden

    Hoe vries ik kersen op de goede manier in.
    Moet ik de steeltjes eraan laten en hoelang kan ik ze dan bewaren?
    mvrgrt.en bedankt voor de tip.

  • Wim van Doorn
    Beantwoorden

    Emn hoe zie ik in de supermarkt of een kers zuur is of zoet? Ik heb trouwens in de supermarket wel meer problemen met te vinden wat ik zoek.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken