In Groente & fruit

De shiitake is een paddenstoel afkomstig uit China en Japan. In de Aziatische keuken wordt er dan ook veel mee gekookt. In Nederland zijn er een aantal kwekerijen, waardoor ze ook hier vers te krijgen zijn. In het Oosten staat de paddenstoel al eeuwen bekend om de geneeskrachtige werking. Dit artikel gaat in op de bewezen gezondheidsvoordelen van de shiitake.

1. Voedingswaarde

Per 100 gram Shiitake (gedroogd) Champignon
Vit B2 mg 0,50 0,44
Vit B6 mg 0,90 0,06
Vit B12 ug 0,10 0
Vit C mg 2 4,9
Vit D mg 3,5 0
Kalium mg 1650 425
Fosfor mg 290 125
Magnesium mg 110 11

In de bovenstaande tabel staan de mineralen die in belangrijke mate aanwezig zijn in de shiitake. De gewone champignon is ook meegenomen om een vergelijking te maken. Wat opvalt is dat de shiitake extreem veel kalium bevat en ook een aanzienlijke hoeveelheid fosfor en magnesium. Op de meeste punten scoort de shiitake hoger dan de gewone champignon. Alleen het vitamine C gehalte is in de champignon hoger (1,2).

2. Eiwitten
Shiitakes zijn rijk aan eiwitten. Per 100 gram bevatten ze 13 gram eiwitten. Bij de gewone champignon is dit 2,7 gram. Eiwitten zijn bouwstoffen voor het lichaam en zorgen voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel gaat overeten (3).

3. Vitamine D
Zoals in de bovenstaande tabel is aangegeven bevatten shiitakes vitamine D. Over de kwestie of de vitamine D goed opneembaar is verschillen de meningen. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de vitamine D uit paddenstoelen wel degelijk goed opneembaar is (4). Vooral buiten de zomermaanden om kan een portie extra paddenstoelen daarom geen kwaad.

4. Kalium
Van alle vitaminen en mineralen scoort kalium veruit het hoogste in de shiitake. Onderzoeken hebben uitgewezen dat kalium onder meer een gunstige werking kan hebben op de bloeddruk en bij reumatische klachten. Ook kan het de zuur-base balans herstellen, doordat het een alkalische werking heeft (5,6,7).

5. Hiv
De combinatie van shiitake met rijstzemelen kan volgens onderzoek werkzaam zijn tegen hiv. Het blijkt de reproductie van hiv-cellen te remmen en de celdeling van de afweercellen te verhogen. Volgens de onderzoekers is het daarom een veelbelovende behandeling bij patiënten met aids (8).

6. Kanker
Onderzoeken hebben uitgewezen dat lentinan, een stof in de shiitake, een kankerremmende werking heeft. Bij muizen ingeënt met kankercellen die het shiitake extract toegediend kregen waren de tumoren aanzienlijk minder dan bij de muizen die geen shiitake extract kregen. Onderzoekers concluderen dat het de groei van tumoren kan vertragen (9).

7. Humaan papillomavirus (HPV)
HPV is een soa en kan onder meer baarmoederhalskanker en genitale wratten veroorzaken. Bij een onderzoek kregen tien vrouwen met HPV gedurende zes maanden dagelijks een extract van onder meer shiitakes. Acht van de vrouwen waren in deze periode HPV-negatief (10).

8. Malaria
Lentinan, een extract van de shiitake, kan malaria helpen voorkomen. Voorbehandeling bij muizen zorgde voor minder infecties en een verhoogde de kans op overleving na de infectie. Het immuunresponssysteem werd gestimuleerd om zich tegen malaria te weren (11).

9. Weerstand
Shiitakes blijken een echte weerstandbooster te zijn. Bij een onderzoek gedurende vier weken werden 52 gezonde volwassenen getest. Dagelijks aten zij 5 of 10 gram hele shiitakes. Voor en na het onderzoek werd het bloed en speeksel getest. Na vier weken was een verhoging van 60 procent van de afweercellen geconstateerd. Verder verhoogden de shiitakes onder meer factoren die ontstekingen tegengaan en bevorderden ze de gezondheid van de darmen en luchtwegen (12).

10. Vleesvervanger
Vegetariërs en veganisten lopen kans om een tekort aan vitamine B12 op te lopen, doordat deze voornamelijk aanwezig is in dierlijke producten. Zoals te zien is in de tabel bevat de shiitake wat vitamine B12. Daarom past de shiitake prima in een vegetarisch voedingspatroon.

Tot slot
De shiitake is ontzettend voedzaam en heeft medicinale werkingen. De medicinale werking is met name te danken aan de lentinan, een stof in de shiitake. Deze kan preventief en curatief worden ingezet bij onder meer kanker, hiv, malaria en HPV. Verder is de shiitake rijk aan bepaalde vitaminen en mineralen zoals vitamine B12, vitamine D en kalium. Door de B12 past het goed in een vegetarisch voedingspatroon. Shiitakes kunnen in allerlei gerechten worden verwerkt, waaronder soepen en groenteschotels. Hoe eet jij de shiitake het liefst?

Help anderen gezonder te worden:
Showing 3 comments
  • Sonja

    Hoi Juglen, klopt het dat je shiitakes ook kunt eten bij candida?

  • John

    Geachte Hr
    Kun je deze paddestoel vergelijken met de maitake ?

    • Juglen Zwaan

      Het zijn beiden medicinale paddenstoelen met overeenkomstige bestanddelen zoals glucanen etc. Exacte analyses met de precieze verschillen zijn mij nog niet bekend.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken