In Voeding

Cucumber on WhiteKomkommer is de op drie na meest gekweekte groente in de wereld. Komkommers staan bekend als één van de beste voedingsmiddelen voor je algemene gezondheid. Vaak worden ze beschouwd als superfood. Ze worden vaak bespoten met pesticiden, dus is het wel belangrijk om biologische te kopen, of nog beter om ze zelf te kweken.

Hier volgen de 10 voordelen van komkommers:

1. Snelle opkikker – Komkommers zijn een goede bron van B-vitamines. Laat je frisdrank en koffie staan en eet een plak komkommer

2. Hydrateert het lichaam en vult de dagelijkse vitamines aan – Komkommers bestaan voor 95% uit water, wat ervoor zorgt dat het lichaam wordt gehydrateerd. Tegelijkertijd helpt dit het lichaam om gifstoffen af te voeren. Komkommers bevatten de meeste vitamines die het lichaam dagelijks nodig heeft. Vergeet niet dat je de schil moet laten zitten want daarin zit behoorlijk wat vitamine C, ongeveer 10 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid.

3. Huid- en haarverzorging – Als je de schil niet lekker vindt, kun je die nog gebruiken voor huidirritaties en zonnebrand, net zoals je aloë vera zou gebruiken. Leg een schijfje op gezwollen oogleden en de ontstekingsremmende eigenschappen zorgen voor vermindering van de zwelling. Het silicium (kiezelzuur) en de zwavel in komkommers helpen de haargroei te stimuleren.

4. Tegen kanker – Komkommers bevatten lariciresinol, pinoresinol en secoisolariciresinol . Deze drie zogenaamde lignanen[1] zijn veel onderzocht in verband met de verminderde kans op bepaalde kankersoorten, waaronder borstkanker, eierstokkanker, baarmoederkanker en prostaatkanker.

5. Huishouden – Helpt bij een beslagen spiegel. Voordat je een douche neemt wrijf je met een schijf komkommer over de spiegel en de spiegel zal niet beslaan. Ook piepende scharnieren kun je door er met een schijf komkommer overheen te wrijven verhelpen.

6. Neemt slechte adem weg – Neem een schijfje komkommer en druk het 30 seconden tegen je verhemelte met je tong. De fytochemicaliën zullen de bacteriën in je mond, die verantwoordelijk zijn voor de slechte adem, doden.

7. Remedie tegen kater – Als je een kater of hoofdpijn wilt vermijden, eet dan een paar schijfjes komkommer voordat je naar bed gaat. Komkommers bevatten genoeg suiker, B-vitamines en elektrolyten om vele essentiële voedingsstoffen aan te vullen, waardoor de hevigheid van de kater en de hoofdpijn zullen afnemen.

8. Helpt bij gewichtsverlies en spijsvertering – Omdat er weinig calorieën inzitten en wel veel water, is komkommer een ideaal voedingsmiddel voor mensen die gewicht willen verliezen. De spijsvertering wordt geholpen doordat er zoveel water en vezels in komkommers zitten. Daardoor kan het lichaam zich op zeer effectieve wijze ontdoen van gifstoffen uit het spijsverteringssysteem. Dagelijks komkommer eten kan worden beschouwd als een remedie tegen chronische verstopping.

9. Verhelpt diabetes, verlaagt cholesterol en reguleert de bloeddruk ­- Komkommersap bevat een hormoon dat de alvleesklier nodig heeft om insuline te produceren. Dit blijkt goed te zijn voor diabetici. Onderzoekers hebben ook bestanddelen gevonden in komkommer, genaamd sterolen, die het cholesterolniveau helpen verlagen. Komkommers bevatten verder veel kalium, magnesium en vezels. Die werken goed bij het reguleren van de bloeddruk. Je kunt dus zowel hoge als lage bloeddruk goed behandelen met komkommer.

10 Bevordert gezondheid van de gewrichten, verlicht pijn van jicht of artritis – Komkommer is een prima bron van silica (siliciumdioxide), waarvan bekend is dat het de gezondheid van gewrichten bevordert, doordat het het bindweefsel versterkt. Komkommer is ook rijk aan vitamine A, B1, B6, C en D, foliumzuur, calcium, magnesium en kalium. Als het wordt vermengd met wortelsap kan het de pijn van jicht en artritis verlichten doordat het niveau van urinezuur wordt verlaagd (Met toestemming vertaald).

Bronnen voor dit artikel:

The Health Benefits of Cucumbers


http://www.healthonlinezine.info/15-health-benefits-of-cucumber.html
http://www.eatingwell.com
http://www.naturalnews.com/035719_cucumbers_anti-aging_vegetables.html


[1] Lignanen zijn fyto-oestrogenen in de vorm van difenolen (secoisolariciresinol diglycoside (SDG), matairesinol, pinoresinol, isolariciresinol), die voorkomen in zaden, granen, peulvruchten, groenten en thee.
Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Comments
  • Jojo

    Wel biologisch dan, is sowieso beter maar krijg lichtelijk hartkloppingen van regulier geteelde komkommer.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken