web
statistics

10 goede redenen om gluten op te geven

tarwe1. Vóór 10.000 jaar geleden bestond onze voornaamste voedselbron uit vlees (wild), niet uit granen. Sinds de geboorte van de landbouw is de hoeveelheid granen die we dagelijks eten gestaag toegenomen. Tienduizend jaar is een zeer korte tijd als je het vergelijkt met de 2,6 miljoen jaar van de menselijke evolutie. De afgelopen 130 jaar zijn mensen in de westerse wereld, waar chronische ziektes wijdverbreid zijn, een steeds groter deel van hun calorieën gaan halen uit bewerkte granen (met gluten). Veel wetenschappers denken dat ons spijsverteringssysteem zich niet heeft aangepast om granen te kunnen verwerken. Onze jager-verzamelaar voorouders waren langer, vrij van gaatjes in tanden en kiezen en hadden een lage kindersterfte, wat wijst op een voedzaam dieet. Ze leden ook niet aan de degeneratieve aandoeningen waar we tegenwoordig aan lijden, zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziektes.

2. Alle granen bevatten fytinezuur, dat de opname van calcium, magnesium, ijzer, koper en zink remt. Als je granen een nacht laat weken wordt een deel van deze stoffen verwijderd, maar de meeste mensen eten geen brood en pasta die op de juiste manier is voorbewerkt. Fytaten kunnen ook onze spijsverteringsenzymen in de maag verstoren of onwerkzaam maken, wat kan leiden tot aandoeningen zoals brandend maagzuur.

3. Volkorengranen worden tijdens het verwerkingsproces tot brood, pasta en meel ontdaan van voedingsstoffen zoals vitamine E, zink, chroom, mangaan en ijzer.

4. Granen bevatten de stof aflatoxine, een bewezen kankerverwekkende stof, die ontstaat door schimmels die groeien als graan opgeslagen ligt.

5. In veel onderzoek is aangetoond dat gluten, het eiwit dat in tarwe, spelt, gerst en rogge gevonden wordt, in verband staat met vele auto-immuunziektes zoals de Ziekte van Hashimoto, een schildklieraandoening. Gluten kan het immuunsysteem zodanig in de war brengen dat de schildklier als een vreemde indringer wordt beschouwd en het lichaam zichzelf begint aan te vallen. Elke keer dat iemand maar een beetje gluten binnenkrijgt laait het immuunsysteem weer op en wordt de vernietiging van de eigen weefsels verergerd. Dit kan stofwisselingsproblemen, gewrichtspijnen, huidaandoeningen, ademhalingsproblemen en geheugenproblemen veroorzaken.

6. Ongeveer 1 op de 100 menen heeft coeliakie, een auto-immuunziekte waarbij het lichaam de eigen dunne darm aanvalt. Heel veel mensen met coeliakie weten niet dat ze het hebben omdat ze geen maag- of darmproblemen ervaren. De schatting is dat 20 % van de Amerikanen auto-immuunziektes heeft, waarbij het weglaten van gluten kan helpen om het immuunsysteem tot rust te brengen.

7. Volgens experts heeft 81% van de mensen een vorm van glutenintolerantie. Hierbij is het immuunsysteem niet betrokken maar bestaat er wel overgevoeligheid voor gluten, waarop het lichaam reageert met symptomen die vaak lijken op die bij coeliakie. Glutenintolerantie komt zeer veel voor bij mensen van Noord-Europese afkomst.

8. Het eten van gluten gedurende langere tijd verzwakt het spijsverteringssysteem, wat een proces in gang kan zetten dat het ‘lekkende darm syndroom’ heet. Daarbij ontwikkelen zich kleine openingen in de beschermende laag van de darmwand, waardoor onverteerde voedseldeeltjes in de bloedstroom terecht kunnen komen. Deze deeltjes, die niet in het bloed thuishoren, lokken een reactie van het immuunsysteem uit, wat kan leiden tot verschillende allergische, cognitieve, fysieke of emotionele problemen.

9. Granen met gluten bevatten verbindingen genaamd exorfinen, die verslavend zijn en die ervoor zorgen dat veel mensen de negatieve invloed van deze granen op hun gezondheid en spijsvertering ontkennen.

10. Het eten van gluten veroorzaakt ontstekingen die de bloedtoevoer naar de frontale cortex afsluiten. Dit is het deel van de hersenen, dat ons helpt om ons te concentreren, te plannen, organiseren, emoties te reguleren en ons kortetermijngeheugen te gebruiken. De verminderde bloedtoevoer naar de hersenen staat duidelijk in verband met depressie, angst en ADHD.

Actiepunten: Ik raad een eliminatiedieet aan, waarbij je alle granen, dus gluten, 2 à 3 weken weglaat en kijk dan of je energie, humeur en spijsvertering verbeteren. De meeste gluten-tests zijn nog onbetrouwbaar en duur. De normale test bij je dokter zou weleens geen glutenintolerantie kunnen aangeven totdat er al enorme schade is aangericht in je darmen. Laat gluten gewoon een paar weken weg en je zult er zoveel voordeel van hebben dat je verkocht bent. (Vertaling)

Een goede gids om te beginnen aan een glutenvrije leefwijze is:

Lekker-Gluten-en-Suikervrij
E-book gluten- en zuivelvrij voor slechts €7,50.
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend