10 redenen om meer groenten te gaan eten

groenteVrijwel elke gezondheidsadviseur zal het je vertellen: eet meer groente en fruit. Zelfs het Voedingscentrum, een instituut dat ik doorgaans niet heel erg vertrouw, doet die aanbeveling: meer groente en fruit. We kunnen dus gerust zeggen: groente en fruit is de basis van een goede gezondheid.

Iemand die een voorvechter is voor het eten van meer groenten is de planteneter Boele Ytsma. Daarom heb ik hem gevraagd of hij ons 10 redenen wil geven waarom we meer groenten zouden moeten eten:

  1. Groente is rijk aan vezels. Sterker nog: alleen planten bevatten vezels – het zijn namelijk de onverteerbare celwanden van een plant. Vlees, melk en eieren bevatten dus helemaal geen vezels. En vezels zijn onmisbaar voor onze darmflora. De miljarden darmbacteriën die samen ons immuunsysteem vormen leven op deze vezels.
  1. Alle plantaardige voedsel en vooral groente is ontzettend rijk aan vitaminen, mineralen, aminozuren en fytonutriënten. Dat zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Het gaat om tientallen duizenden stoffen die allemaal iets doen in ons lichaam. Groenten bevatten eigenlijk alles wat we nodig hebben! Meer dan 50% van Nederland slikt supplementen voor vitamines, maar slecht 3% van Nederland haalt de extreem lage norm van 200 gram groenten en 2 stuks fruit per dag.
  1. Groente en fruit is rijk aan water. En water is, zoals je weet, de voorwaarde voor alle leven. Het water uit fruit is mineraalrijk en heel ontzurend en daarom van hele goede kwaliteit.
  1. Ons lichaam heeft niet alleen bouwstoffen nodig, maar ook goede brandstof – de energie waarop we lopen. Plantaardig voedsel bevat precies de goede bronnen van energie voor het menselijk lichaam: koolhydraten en vetten. Elke cel in ons lichaam leeft van koolhydraten (glucose) en onze spijsvertering is daarop gebouwd. Maar ook bevat álle plantaardige voedsel precies de goede vetten, die eveneens onmisbaar zijn voor een vitaal lichaam.
  1. Als je meer groenten eet, bewijs je je eigen lichaam een grote dienst. Maar het mooie is als je minder vlees eet, dat je er ook de dieren en de aarde mee redt. De wereldwijde veeteelt is een vernietigende industrie waar miljarden dieren onnodig lijden en de aarde kapot gaat. Verantwoorde tuin- en akkerbouw is vele malen vriendelijker voor álles wat leeft. Wie dus het leven en de aarde liefheeft, komt thuis bij plantaardig voedsel.
  1. tussendoortjeHeel erg lekker als tussendoortje. Ik zie fruit als gezonde snoep van moeder natuur. Een rijpe kiwi of een handje blauwe bessen vind ik lekkerder dan een Snickers. Ook groentes zijn gemakkelijk als tussendoortje te eten. Zo kun je selderijstengels of wortel dippen in een sausje en doet het niet onder voor de bewerkte voedingsmiddelen met smaakversterkers.
  1. Groenten zijn goedkoper dan vlees, zeker als je de groente van het seizoen uit eigen regio betrekt. Als je meer groenten gaat eten, kun je in veel gevallen de inname van vitaminepreparaten verminderen of in geheel laten staan. Volgens het boek van William Cortvriendt Hoe word je 100? kan het eten van meer groenten ook een vermindering van de hoeveelheid medicatie betekenen. Zo beschrijft hij gevallen van mensen met een hoge bloeddruk of diabetes die door dieet- en leefstijlveranderingen het zonder medicijnen konden stellen.
  1. Eten doen we ook omdat het lekker is. Genieten van eten is één van de grootste bronnen van geluk. Wie plantaardig eet, weet dat. De smaken van verse groenten en fruit zijn onovertroffen. En ons lichaam herkent dat als voedsel: het zien van kleurig fruit doet ons verlangen naar de smaak ervan. Bewerkte voedingsmiddelen met onuitspreekbare namen vormen een belasting voor ons lichaam. Hoe voel je je na een maaltijd? Door een maaltijd met veel groenten voel ik me altijd erg energiek en vitaal.
  1. Groenten zijn laag in calorieën. Steeds meer mensen kampen met overgewicht. Dit is onnodig wanneer je naast meer lichaamsbeweging de sterk bewerkte voeding vervangt door groenten. Met name suiker en de loze calorieën in bewerkte producten kunnen flink bijdragen aan de epidemie van overgewicht.
  1. Je kunt ongelofelijk gevarieerd eten. Groente en fruit, knollen en bollen, granen en peulvruchten, noten, zaden, kiemen en paddenstoelen… er is zo’n rijkdom aan smaken en kleuren! Topkoks zeggen steeds vaker: écht koken doe je met groente. Veel gevarieerder kun je eenvoudigweg niet eten.

 

 

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

5 gedachten over “10 redenen om meer groenten te gaan eten”

  1. Hmmm, toch een paar opmerkingen maken…

    1. Er zijn volkeren die puur carnivoor leven en er prima mee leven, wat bewijst dat zij in ieder geval zonder vezels gezond kunnen blijven. Zijn ze dan werkelijk onmisbaar?

    2. Rijk aan vitaminen, mineralen, aminozuren en fytonutriënten? Biologisch wellicht wel, maar reguliere groente die gekweekt wordt op een dode, uitgeputte bodem, daar zit weinig mee in. Aminozuren (eiwitten) komen sowieso nauwelijks voor in groente. Die zitten in dierlijke producten en zaden.

    3. Groente en fruit bestaat al gauw voor 90% uit water. Als er verder weinig micro-nutriënten in dat water zitten, vind ik het erg duur water.

    4. In groente en fruit zitten nauwelijks vetten, behalve in het vruchtvlees van vette vruchten zoals olijven en avocado, maar dat zijn uitzonderingen. Koolhydraten komen wat groente en fruit betreft ook alleen maar in noemenswaardige hoeveelheden voor in zoet fruit en zetmeelrijke groentes zoals aardappels en pompoenen. Verder zijn er nog uitzonderingen zoals uien en knoflook.

    5. Verantwoorde landbouw vergelijken met de bio-industrie is appels met peren vergelijken. Biologische veeteelt is niet schadelijk voor de Aarde en met biologisch vlees eten is niks mis. Er is inderdaad heel veel mis met de bio-industrie en regulier vlees, net zoals er heel veel mis is met de gif-landbouw, die eveneens zeer dieronvriendelijk is. Dit punt zegt niets over vlees of groente an sich.

    6. Als je voedzaam eet (dierlijke producten) dan heb je totaal geen behoefte aan tussendoortjes, maar inderdaad zouden we fruit en rauwe groente als snoep moeten zien, ter vervanging van rommel uit de fabriek. Goed idee.

    7. Groenten zijn pas waardevol als ze biologisch geteeld of wild zijn. Of biologische groente goedkoper is dan vlees is erg betrekkelijk aangezien vlees een vele hogere voedingswaarde en verzadigingsfactor heeft. Vlees is geconcentreerde voeding. Daar hoeft je minder van te eten.

    8. Weinig op aan te merken. Groente vind ik ook lekker en ziet er mooi uit in een gerecht, maar voor mij overtreft niks een bruin gekleurde stoofschotel. Maw. dit is een kwestie van smaak, geen duidelijke gezondheidsreden om groente boven dierlijke producten te verkiezen.

    9. Inderdaad doen we er goed aan om suiker en andere lege calorieën te schrappen uit ons dieet. We doen er nog beter aan om voedzaam te eten en heel dat calorieënverhaal op de achtergrond te zetten. Als je niet te veel calorieën wilt binnen krijgen, dan moet je zorgen dat je lichaam goed doorvoed is zodat je niet steeds extra hoeft te eten. Je lichaam goed doorvoeden doe je met vetrijke maaltijden vol calorieën. Je bent dan verzadigd en hoeft urenlang niet meer aan eten te denken. Zo krijg je nadien geen onnodige calorieën meer binnen.

    10. Je wijkt weer uit naar alle plantaardige producten, terwijl het om groente (en fruit) zou gaan in dit artikel. Variëren kan je met allerlei producten doen, plantaardige en dierlijke…

    • Dank je wel voor je feedback, misschien dat Boele nog tijd heeft om te antwoorden. Zelf ben ik wel erg benieuwd welke oervolkeren er volledig op dierlijke producten leven of hebben geleefd. WAPF scheert alle vezels over één kam, maar er zijn tientallen verschillende soorten vezels met elk een andere werking op het lichaam. Grote placebo gecontroleerde onderzoeken tonen wel degelijk de gunstige werking van bepaalde vezels aan.

      • De Eskimo’s leefden puur carnivoor, misschien afgezien van een maaginhoud van een kariboe tijdens de dagen van de zomer. De Masai leefden puur van melk, bloed en vlees.

        Ik zou zeker niet durven beweren dat alle vezels ongezond voor ons zijn en ook niet eens of er überhaupt wel eetbare vezels ongezond voor ons zijn, maar ik stel wel vraagtekens bij de stelling dat ze onmisbaar zijn.

        • @Dennis, Wellicht is dat omdat er niks anders te eten is daar in die kou? ik vraag me dan af wat dan de gemiddelde leeftijd en de gezondheid is van Eskimo’s.

          • @ Besna

            Ik zeg niet dat een puur carnivoor voedingspatroon het gezondste is, ik stel enkel de vraag of dat vezels werkelijk noodzakelijk zijn. Ik noemde de Masai en de Eskimo’s. De Masai konden er voor kiezen om plantaardig te eten, maar zagen plantaardige voeding als veevoer. Ze waren gezond en hadden volgens mij geen lage levensverwachting, maar precies weet ik dit niet. De eskimo’s hadden inderdaad weinig andere keus dan dierlijke voeding. Ze waren gezond, maar hadden een korte levensverwachting. Of dat puur door de voeding komt of ook aan het klimaat ligt laat ik in het midden. Hiermee heb ik enkel willen zeggen: ik betwijfel of we werkelijk vezels nodig hebben.

Reacties zijn gesloten.