web
statistics

10 redenen om meer groenten te gaan eten

groenteVrijwel elke gezondheidsadviseur zal het je vertellen: eet meer groente en fruit. Zelfs het Voedingscentrum, een instituut dat ik doorgaans niet heel erg vertrouw, doet die aanbeveling: meer groente en fruit. We kunnen dus gerust zeggen: groente en fruit is de basis van een goede gezondheid.

Iemand die een voorvechter is voor het eten van meer groenten is de planteneter Boele Ytsma. Daarom heb ik hem gevraagd of hij ons 10 redenen wil geven waarom we meer groenten zouden moeten eten:

  1. Groente is rijk aan vezels. Sterker nog: alleen planten bevatten vezels – het zijn namelijk de onverteerbare celwanden van een plant. Vlees, melk en eieren bevatten dus helemaal geen vezels. En vezels zijn onmisbaar voor onze darmflora. De miljarden darmbacteriën die samen ons immuunsysteem vormen leven op deze vezels.
  1. Alle plantaardige voedsel en vooral groente is ontzettend rijk aan vitaminen, mineralen, aminozuren en fytonutriënten. Dat zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Het gaat om tientallen duizenden stoffen die allemaal iets doen in ons lichaam. Groenten bevatten eigenlijk alles wat we nodig hebben! Meer dan 50% van Nederland slikt supplementen voor vitamines, maar slecht 3% van Nederland haalt de extreem lage norm van 200 gram groenten en 2 stuks fruit per dag.
  1. Groente en fruit is rijk aan water. En water is, zoals je weet, de voorwaarde voor alle leven. Het water uit fruit is mineraalrijk en heel ontzurend en daarom van hele goede kwaliteit.
  1. Ons lichaam heeft niet alleen bouwstoffen nodig, maar ook goede brandstof – de energie waarop we lopen. Plantaardig voedsel bevat precies de goede bronnen van energie voor het menselijk lichaam: koolhydraten en vetten. Elke cel in ons lichaam leeft van koolhydraten (glucose) en onze spijsvertering is daarop gebouwd. Maar ook bevat álle plantaardige voedsel precies de goede vetten, die eveneens onmisbaar zijn voor een vitaal lichaam.
  1. Als je meer groenten eet, bewijs je je eigen lichaam een grote dienst. Maar het mooie is als je minder vlees eet, dat je er ook de dieren en de aarde mee redt. De wereldwijde veeteelt is een vernietigende industrie waar miljarden dieren onnodig lijden en de aarde kapot gaat. Verantwoorde tuin- en akkerbouw is vele malen vriendelijker voor álles wat leeft. Wie dus het leven en de aarde liefheeft, komt thuis bij plantaardig voedsel.
  1. tussendoortjeHeel erg lekker als tussendoortje. Ik zie fruit als gezonde snoep van moeder natuur. Een rijpe kiwi of een handje blauwe bessen vind ik lekkerder dan een Snickers. Ook groentes zijn gemakkelijk als tussendoortje te eten. Zo kun je selderijstengels of wortel dippen in een sausje en doet het niet onder voor de bewerkte voedingsmiddelen met smaakversterkers.
  1. Groenten zijn goedkoper dan vlees, zeker als je de groente van het seizoen uit eigen regio betrekt. Als je meer groenten gaat eten, kun je in veel gevallen de inname van vitaminepreparaten verminderen of in geheel laten staan. Volgens het boek van William Cortvriendt Hoe word je 100? kan het eten van meer groenten ook een vermindering van de hoeveelheid medicatie betekenen. Zo beschrijft hij gevallen van mensen met een hoge bloeddruk of diabetes die door dieet- en leefstijlveranderingen het zonder medicijnen konden stellen.
  1. Eten doen we ook omdat het lekker is. Genieten van eten is één van de grootste bronnen van geluk. Wie plantaardig eet, weet dat. De smaken van verse groenten en fruit zijn onovertroffen. En ons lichaam herkent dat als voedsel: het zien van kleurig fruit doet ons verlangen naar de smaak ervan. Bewerkte voedingsmiddelen met onuitspreekbare namen vormen een belasting voor ons lichaam. Hoe voel je je na een maaltijd? Door een maaltijd met veel groenten voel ik me altijd erg energiek en vitaal.
  1. Groenten zijn laag in calorieën. Steeds meer mensen kampen met overgewicht. Dit is onnodig wanneer je naast meer lichaamsbeweging de sterk bewerkte voeding vervangt door groenten. Met name suiker en de loze calorieën in bewerkte producten kunnen flink bijdragen aan de epidemie van overgewicht.
  1. Je kunt ongelofelijk gevarieerd eten. Groente en fruit, knollen en bollen, granen en peulvruchten, noten, zaden, kiemen en paddenstoelen… er is zo’n rijkdom aan smaken en kleuren! Topkoks zeggen steeds vaker: écht koken doe je met groente. Veel gevarieerder kun je eenvoudigweg niet eten.

 

 

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend