10 tekenen van een vitamine D tekort

de-zonDe donkere dagen staan weer voor de deur en veel mensen krijgen dan te maken met een tekort aan vitamine D. Vitamine D maken we aan zodra de cholesterol in onze huid in aanraking komt met UV licht uit de zon. Let wel: pas als de UV kracht hoger is dan 3 maken we vitamine D aan. Als vuistregel kun je stellen dat wanneer je schaduw korter is dan jijzelf lang bent, je dan vitamine D aanmaakt.
Als je schaduw langer is dan jijzelf, dan maak je geen vitamine D aan. We maken alleen in de maanden mei, juni, juli en augustus vitamine D aan want dan is het zonlicht krachtig genoeg. De rest van het jaar moeten we het hebben van onze reserves.
Helaas kunnen we vitamine D maar voor 3 maanden opslaan in ons vetweefsel. We zullen dus de rest van het jaar moeten suppleren. Ook bij mezelf heb ik een tekort geconstateerd en slik nu bij. We zouden allemaal een bloedwaarde moeten hebben van minstens 80 nmol/l. Je kunt ook kijken naar de signalen:

Depressie
Vitamine D is benodigd bij de productie van het feel-good stofje serotonine. Veel mensen die depressief zijn hebben een tekort aan serotonine.

Botpijn
Vitamine D is nodig om enkele mineralen zoals magnesium in de botten te verwerken. Daarom kan een tekort aan vitamine D voor botklachten zorgen.

Spierzwakte
Spieren hebben vitamine D receptoren die constante aanvoer van dit nutriënt nodig hebben. Gebeurt dat niet dan kun je klachten krijgen.

Ademhalingsklachten
Klachten aan het ademhalingssysteem kan vele oorzaken hebben, maar infecties aan de longen kunnen een uiting zijn van een verzwakt immuunsysteem. Zeker als ze chronisch zijn. Een verzwakt immuunsysteem vergroot overigens ook het risico op kanker. Beter in de zomer dus met mate genieten van de zon, in plaats van je telkens helemaal in te smeren met zonnebrandcrème.

Vermoeidheid
Om energie te maken heeft je lichaam voldoende vitamine D nodig. Als je je zelfs na een goede nacht nog steeds moe voelt, kan de oorzaak wel eens in een vitamine D tekort liggen.

Hartziekten
Over de exacte link tasten de wetenschappers nog in het duister, maar er zijn wel enkele onderzoeken die het verband leggen tussen hartklachten en een vitamine D tekort.

Psoriasis
Zo’n 2% van Nederland heeft last van de huidziekte psoriasis. In de praktijk blijken deze mensen vaak enorm op te knappen door vitamine D3 suppletie.

Stress
Een tekort aan Vitamine D kan angstig en paniekerig maken, met veelvuldig zweten als gevolg.

Slecht gebit
Vitamine D is belangrijk voor de bouw en instandhouding van het gebit. Zelfs het tandvlees heeft baat bij een goede vitamine D status in je lichaam.

Hoge bloeddruk
Volgens een uitgebreide meta analyse blijkt dat mensen met lage vitamine D waardes over het algemeen sneller kampen met een hoge bloeddruk.

Bijna iedereen in Nederland heeft een te lage vitamine D status in het lichaam. Ik raad altijd vitamine D3 aan uit schapenwolvet. Schapenwolvet noemen we ook wel lanoline. Dit is een natuurlijke vorm die goed wordt opgenomen. Vitamine D2 komt oorspronkelijk van planten en is voor veel mensen lastig om te zetten in de actieve D3 vorm. Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine en werkt samen met andere in vet oplosbare vitamines A, K en E. Het is dus goed om ook de andere vitamines voldoende binnen te krijgen. Vooral vitamine A en D werken namelijk samen (maar D en K eigenlijk ook).

Natuurlijke voedingsbronnen van vitamine D:

  • Paddenstoelen
  • Zalm, haring, makreel, sardines
  • Eieren
  • Zuivelproducten (tip: biologische geitenkaas)
  • Levertraan

Ik ben zelf geen voorstander van levertraan, want daar zit weinig vitamine D in en vaak veel toxines. Ik houd het qua vitamine D liever op een goed supplement, want elke dag zalm en een paar eitjes noem ik ook niet heel gezond. Eén keer per week zalm en 2 tot 3 keer een eitje lijkt me uitstekend.

De oermens leefde in Afrika. In Afrika zitten de mensen rond de evenaar en daar is er altijd genoeg zonlicht om vitamine D van te maken. Toen we naar andere delen van de wereld zijn gaan trekken, begonnen de problemen. Wij zitten zo hoog op het noordelijk halfrond dat we niet onder suppletie uit kunnen.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

31 gedachten over “10 tekenen van een vitamine D tekort”

  1. Heel goed artikel, alleen weten ook heel veel mensen niet dat hun systeem dat vit D aanmaakt, kapot gemaakt kan zijn door gebruik van medicijnen. Ikzelf heb ooit Pentarkan geslikt en had op mijn 41ste broze botten. Ook als je medicatie slikt tegen schildklierafwijkingen, suikerziekte, epilepsie en bv prednison, moet je altijd vit D slikken, ook vaak blijven slikken!!!!
    Ook goed om even te vermelden.
    Deze info heb ik van internist Verhagen persoonlijk, die ook een boek geschreven heft over Botontkalking!

  2. Hoi Juglen,
    Wat is dan het. verschil in al die waardes? Ik gebruik vitamine d25 van Orthica!
    Kan ik beter D3 gebruiken?

    Groetjes Angenie

    • D25 is waarschijnlijk de sterkte, 25 microgram. Is meestal in de vòrm van vitamine D3.

    • Voor Angenie en Minie.

      Inname van 1000 International Units (IU) per dag voldoet maar net aan het behalen van een vitamine D precursorgehalte (cholecalciferol)van 80 nmol/l in het bloed.

  3. Juglen, waarom punt 11 niet toevoegen: kanker! Als ervaring deskundige(en veel studies heb gelezen) ben ik overtuigd dat mijn laag Vit D gehalte(40) een van de redenen geweest is dat ik endeldarmkanker heb gekregen( naast stress en te veel vlees producten)
    zie o.a. een recente publicatie: http://www.webmd.com/colorectal-cancer/news/20100121/vitamin-d-may-lower-colon-cancer-risk
    Ik ben percentages tegengekomen van 30-60% lager kankerrisico als je bloed waarde ligt tussen de 80-120nmol/l goed te zien dat je de 80nmol/l

    zeer goed dat VitD onder de aandacht brengt!

    Een hartelijke groet, Arend

  4. Juglen, Neem jij dan geisoleerde vitamine D? Krijg je dan geen tekort aan vit A? of suppleer je dat ook?
    Ik snuffel ook regelmatig rond op het westonprice forum. En daar zweren ze bij gefermenteerde levertraan. Ideale verhoudingen vetoplosbare vitaminen A en D. Trouwens jij hebt het over dagelijks vis dat niet super gezond is. Misschien omdat vis kwik bevat. Maar is dat een vorm van kwik dat wij ook in ons lichaam krijgen?? Heb wel eens gelezen dat wij die vorm helemaal niet opnemen en dus zou je misschien wel dagelijks vis kunnen eten. en dan hopende geen allergie op te bouwen tegen vis.

  5. Hoi,
    Ik gebruik gefermenteerde levertraan met boterolie is dit dan wel goed? Hoe kan ik weten of het veel toxines bevat.

    Gr. Yolanda

    • Mensen laat je niet gek maken. Lees eens eerst wie die Marshall is… http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/03/14/clearing-up-confusion-on-vitamin-d–why-i-dont-recommend-the-marshall-protocol.aspx

      Dat is het altijd met deze zogeheten wetenschappers. Iedereen weet dat zon ons systeem ten goede komt, inden met mate gedaan natuurlijk, en dan zegt onze natuur… goede hoeveelheid vitamine D aanmaken want is goed en gezond en wat zegt die marshall:

      – The reason these bacteria are able to proliferate in this way is directly related to vitamin D. Marshall argues that vitamin D is immunosuppressive—it effectively shuts down your body’s immune system. Therefore, he states, the lower your vitamin D is, the better, because vitamin D from any source (food, supplements, or sunlight) in any amount drives the disease process.

      – Avoid sunlight and vitamin D as if they were the plague. He restricts people from eating foods high in vitamin D, as well as having them hole-up inside for months on end. If they go outside, they cover up completely, including wearing special sunglasses.

      En de rest vinden jullie verder op bovengenoemde link. In mijn ogen zijn het kwakzalvers met een geschoolde, geconditioneerde gedachtegang die op de voorgrond willen komen omdat ze denken wat te weten maar ze gaan wel tegen de natuur in. Als de zon schadelijk zou zijn en een hoge vitamine D dan ook schadelijk MOET zijn, dan had de natuur het volgens mij toch ene beetje anders in elkaar gestoken. Volg de natuur en je volgt ook je eigen gezondheid in mijn ogen want die natuur weet het vele male beter dan zo’n prutsers van wetenschappers op dit moment. En kijk ook maar eens naar de studies die het tegendeel bewijzen en laat je niet gek maken door één persoon die denkt te denken en te weten maar dezelfde tijd zijn eigen natuur ontkend!

  6. U vergeet een prima oplossing voor het vitamine D tekort in de winter. Regelmatig een keer op de zonnebank. Geen pillen nodig en veel mensen voelen zich er extra ontspannen door. Meer info in mijn blogs, ook over vitamine D. Op de website kunt u doorklikken naar de blogs.

    • De zonnebank is voornamelijk UVA en daardoor maak je geen vitamine D aan. Vitamine D maak je alleen aan door UVB straling. UVA is wel extreem schadelijk voor de huid, dus beter maar geen zonnebank pakken…

    • Wel dan de speciale zonnebank van een bepaalde keten. Deed me in ieder geval heel goed.

  7. Beste is dat je lichaam het zelf aanmaakt, daarvoor is UVB straling nodig bijvoorkeur met een golflengte van 295nm. Ik ben op zoek naar een LED lamp van deze golflengte met genoeg vermogen zodat in enkele minuten voldoende lichaamseigen vitD aanmaakt. andere lampen produceren altijd wat UVA dat nadelig is. Wie weet een adres?

  8. Ik heb al 2 jaar een volspectrum lamp in de kamer waar mijn computer staat. Altijd zonlicht als ik aan het computeren ben.
    Volgens Andreas moritz is licht therapie in de winter een betere oplossing dan supplementen omdat men niet weet wat de supplementen aan kunnen richten op lange termijn.

    Juglen. Weet jij of zo een lamp voldoende is?

  9. In het verleden heb ik een aantal keren op relatief jonge leeftijd (37) huidkanker gehad, wat zou komen door teveel aan zon…..
    Ik zat nooit bewust in de zon, altijd in de schaduw. En als ik ging fietsen of wandelen smeerde ik me heel goed in met een zonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor. Inmiddels weet ik beter. Ik zit nu regelmatig (met mate) zonder zonnebrandcrème in de zon. Als ik fiets of wandel smeer ik me ook niet meer in. En ik gebruik extra vitamine D. Het blijkt namelijk dat een tekort aan zon (dus vit D) huidkanker veroorzaakt!Ik ga nog regelmatig voor controle naar de dermatoloog, maar de laatste 6 jaar heb ik geen huidkanker meer gehad :)

    • Ook ik zat nooit bewust in de zo’n te bakken net als jij. Ben 5 jaar geleden ook geïndiceerd voor huidkanker. Op de neus, een keer mn been en nu plekje onder mn oog. Vraag is dus of al die troep op een mens z’n gezicht zo goed is. Op mijn gezicht gaat een beetje olijfolie dat ik heb gemengd met water in een verstuiver. Rimpels heb ik toch al want ik ben 66. En uiteraard vit D3 innemen. Gelukkig heb ik een zeer vooruitstrevende oudere internist.
      Jahoor die zijn er ook.

  10. Ik gebruik Vit D3 5000 iu gaat prima, Doe het al jaren in de wintermaanden. Daarnaast ben ik ook een voorstander van Moringa vanwege de vit A en de vele mineralen oa magnesium.

  11. Is het zo als je in de winter geregeld achter een speciale lamp zit (lichttherapie) dat er dan ook vit. D aangemaakt wordt?

  12. Om te beginnen elke dag 6000 I.E. in visolie capsules van 1000I.E per. voor de eerste 3 maanden daarna 2000IÉ per dag.

  13. Een reactie op Rian: Een daglichtlamp geeft alleen zichtbaar licht, geen UV licht. Geen brilletje nodig maar ook geen aanmaak van vitamine D.
    Verder een reactie op de experimenten met lampen van Arend en Luca. Mijn advies is om niet zelf te experimenteren met lampen die UV licht afgeven. Je weet dan niet welke dosis je binnenkrijgt.
    Tot slot een reactie op Juglen Zwaan over de zonnebank; Een moderne zonnebank geeft niet alleen UvA maar ook UvB in ongeveer dezelfde verhouding als bij de echte zon. Bij de echte zon is die verhouding overigens wisselend, afhankelijk tijdstip van de dag, seizoen en weersomstandigheden. Zonnebanken met alleen UV-A had je alleen in de jaren ’80 en mogelijk nu nog op Marktplaats of rommelmarkt.
    En UvA extreem schadelijk is natuurlijk onzin. Dit geldt alleen bij overdosis. Dit komt alleen voor bij verkeerd gebruik van een zonnebank en verder vooral op het strand. Hier blijft goede volledige voorlichting nodig.

    • En dan die oude vertrouwde hoogtezon van Philips? Wat voor licht is dat dan? Ik heb er nog eentje. Incl rode warmtelamp. Ik krijg van mijn specialist 25.000 ie per week. Onlangs was mijn D in het bloed behoorlijk hoog. Het was natuurlijk ook zomer he? Er is iets met te hoge D waarde in het bloed en onttrekking van calcium aan de botten. Iemand die me hierin kan tippen is welkom!

Reacties zijn gesloten.