In Stress

Stress heeft een negatief effect op de gezondheid en versnelt veroudering. Sommigen beweren dat er maar één ziekte is, en dat is stress. In dit artikel behandelen we een aantal wegen die je helpen de stress in je leven te verminderen.

10. Stel prioriteiten en maak een lijstje
Zorg ervoor dat je je kostbare energie goed verdeelt en niet laat wegglippen naar onnodige zaken. Vind je het lastig om te beoordelen wat belangrijker is? Maak dan een lijstje en geef de activiteiten die je daarop hebt geschreven één, twee of drie sterren. Eén ster staat voor iets wat op de lange baan geschoven kan worden en als dat de komende drie weken niet gedaan wordt,  je gewoon blijft leven. Twee sterren staan voor wat urgentere zaken, die deze week gedaan moeten worden en drie sterren moeten echt vandaag of morgen aangepakt worden.

Onthoud: het is beter 3 dingen goed af te hebben, dan tien dingen half. Alleen wanneer iets volledig succesvol is afgerond geeft het je ook weer energie terug.

9. Beweeg voldoende
Een wandeling zorgt voor andere gedachten en de juiste neurotransmitters in de hersenen. Het verbetert ook nog eens de slaap waardoor je uitgeruster wakker word.

8. Eet gezond
Je bent wat je eet. Vermijd voedingsmiddelen als koffie, thee, chocolade en cola omdat deze stoffen sterk werken op de bijnieren en het lichaam hormonaal uit balans brengen. Pas ook op met alcohol, liever helemaal niet, maar een glas rode wijn kan wel voor een sterke ontspanning zorgen. Pas ook op met suiker en kies liever voor producten als: vette vis, noten, gevogelte en groene bladgroentes. Als je echt heel veel stress hebt, kun je kiezen voor het supplement magnesium. Magnesium is de nummer 1 ontspanningsmineraal. Altijd water blijven drinken voor een algehele ontgifting van het lichaam.

7. Vroeg naar bed en sta een kwartier eerder op
Op tijd naar bed gaan brengt het lichaam tot rust en zorgt ervoor dat alle toxines in het lichaam afgevoerd kunnen worden. Tijdens de nacht verwerk je alle indrukken van overdag en bij een goede nachtrust zul je overdag alles beter aankunnen en dus minder stress ervaren.

6. Doe iets leuks
Dit is voor iedereen verschillend, maar probeer te zoeken naar iets waarbij je de tijd vergeet. Dit kan een bezoek zijn aan de sauna of puzzelen, tekenen, muziek maken, zingen, sporten, een filmpje kijken of een boek lezen. Als boekentip zijn de volgende boeken raadzaam voor verdere verdieping in de heling van stress:
Bijnier uitputting van James L. Wilson
Niet moeten maar willen van Duco Bauwens
Minder moeten meer FLOW van Jan Bommerez

5. Doe alles de helft zo snel
Stress levert vaak alleen maar meer stress op. Vaak wanneer ik stress ervaar ga ik de dingen sneller doen waardoor ik juist fouten maak of dingen vergeet en alleen nog maar meer stress ervaar. Ik heb ook wel eens gehad dat ik ergens bijna te laat zou aankomen en dus iets harder ging rijden. Mijn hogere snelheid zorgde ervoor dat ik misschien 1 minuut eerder ter plaatse was, verwaarloosbaar dus, maar ik was wel weken gestressed over het feit of ik wel of geen flitsboete gehad zou hebben. Sindsdien rij ik vaak 100 waar ik 120 mag en kom heel ontspannen uit de auto. Echt een aanrader.

Gelukkig werkt de formule dus ook de andere kant op:
Wanneer je alles snel doet heb je meer kans op fouten.
Wanneer je alles langzaam doet heb je meer kans op succes.

Het klinkt voor sommigen misschien wat “new-age-achtig”, maar wanneer je alles met rust & aandacht doet en in het “Nu” probeer te zijn zul je minder vergeten en een beter resultaat zien waardoor je energie en zelfvertrouwen tot grote hoogte kunnen stijgen.

4. Muziek in je leven
Het is bewezen dat tijdens het luisteren naar muziek dezelfde dopamines vrij kunnen komen die tijdens een orgasme vrijkomen. Heel ontspannend dus. Niet alleen luisteren naar muziek kan ontspanning geven, maar ook zelf muziek maken kan echt een uitlaatklep zijn. Voor het bespelen van een muziekinstrument is meestal wel wat studie nodig, maar ook voor beginners zijn er vaak mooie en pakkende liederen in omloop.

3. RET jezelf
De RET, ook wel Relationeel Emotieve Therapie genoemd, leert ons dat het niet de situatie is die stress oplevert, maar hoe wij tegen de situatie aankijken. Hiervoor wordt meestal het ABC-model gebruikt.
A. Activating event – Gebeurtenis/Situatie
B. Belief – Gedachten/Ideeën
C. Consequence – Consequentie, gevolg

Laten we het ABC model op een praktijkvoorbeeld toepassen van Lies.

A. Aanleiding: De tuin kan een onderhoudsbeurt gebruiken
B. Geloof: “De tuin ziet er niet uit, ik sta voor de hele buurt voor schut.”
C. Gevoel: Stress en schaamte

Volgens de RET is het niet A die C veroorzaakt, maar is het B. Zo gelooft Tanja een andere B. (Belief):
“Ik hou van een mooie woeste tuin, net zoals in het wild. Echt een plek waar dieren zich veilig voelen”.

A. Aanleiding: De tuin kan een onderhoudsbeurt gebruiken
B. Geloof: “Ik hou van een mooie woeste tuin, net zoals in het wild. Echt een plek waar dieren zich veilig voelen”
C. Gevoel: Rust, kalmte en bezinning.

Kijk dus altijd goed naar je eigen beliefs in situaties. Is het echt waar wat je denkt of is het een aanname? Een veel gemaakte denkfout is ook het of/of denken. Een ijsje smaakt niet lekker. Zijn dan alle ijsjes vies of zouden we ook beter kunnen denken in termen van en/en? Dit ijsje is vind ik niet lekker, maar andere ijsjes smaken wel naar naar mij zin.

2. Maak vrienden
Mensen hebben sociaal contact nodig om goed te kunnen functioneren. Sociaal contact zorgt vaak voor een frisse wind en bevestiging, wat heel goed is voor je zelfvertrouwen. Daarnaast kun je taken verdelen en zo wat werk uit handen geven. Pas wel op dat je je grenzen goed bewaakt.

1. Mediteer
Mediteren en ademhalingsoefeningen werken heel sterk in het gevoel van rust. Wanneer je stress hebt zal je ademhaling als eerste sneller gaan verlopen. Wanneer je zelf bewust rustig ademt, zal je je rustiger voelen. Beluister hierover ons Interview met ademhalingstherapeut Claude Acker.

Help anderen gezonder te worden:

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken