web
statistics

10 van de slechtste ‘gezonde’ voedingsmiddelen, die je gewoon moet laten staan!

Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen niet gezond eten, is omdat ze in verwarring zijn over wat nou eigenlijk gezond is en wat niet. In een wereldwijd onderzoek met meer dan 27.000 mensen, gaf 26% van de mensen aan dat de verwarring over welke voedsel gezond is, een grote barrière vormde om goed te kunnen kiezen (Nielsen). Vaak is voeding die wordt aangeprezen als ‘gezond’ dat niet en etiketten kunnen misleidend zijn. Er is geen algemeen geldend eetpatroon dat voor iedereen goed is, maar er zijn wel bepaalde voedingsmiddelen waarvan veel mensen denken dat ze gezond zijn, terwijl dat echt niet zo is. Natuurlijk weten de meesten wel dat je bewerkt voedsel dat vol zit met synthetische stofjes moet vermijden. Bewerkt voedsel is makkelijk te ontdekken, maar het zogenaamde ‘gezonde’ voedsel vormt ook een groot probleem. Kijk maar eens naar de volgende 10 gezonde voedingsmiddelen die je maar beter kunt vermijden!

1. Glutenvrije voeding
Glutenvrij klinkt fantastisch, maar deze producten zitten vaak vol met een hoop suiker, maissiroop en alternatieve vormen van zetmeel. Dit is niet goed voor het lichaam. Regelmatig tref ik ook margarine aan in glutenvrije producten. Daarnaast is gebleken uit proeven met glutenvrij voedsel dat er vaak toch gluten inzit door kruisbesmetting. Het is het veiligst om te kiezen voor onbewerkt glutenvrij eten.

 

supermarkt yoghurt

2. Supermarkt yoghurt
Yoghurt kan vol zitten met hoogwaardige eiwitten, gunstige probiotica, calcium, B-vitamines en zelfs kankerremmend geconjugeerd linolzuur (CLA). Maar dit gaat niet op voor de meeste soorten gepasteuriseerde yoghurt uit de winkel. Hoge suikergehaltes en kunstmatige smaak- en kleurstoffen wegen niet op tegen de voordelen van een bakje gezonde yoghurt. Als je toch yoghurt wil eten, kies dan de naturel volvette variant.

 

Vruchtensappen-in-winkelschap

3. Vruchtensap
De meeste commercieel gekochte vruchtensappen zijn gepasteuriseerd en bevatten te veel fructose of suiker om gezond te zijn. Ze bevatten ook conserveermiddelen om ervoor te zorgen dat ze langer goed blijven. Het pasteuriseren rekent feilloos af met de vitamines. Fruit is een betere optie, want de vezels die daarin zitten zorgen voor een langzamere opname van suiker in het lichaam. Ook een smoothie met fruit is een goed alternatief.

 

vis in supermarkt

4. Vis
Van oudsher was vis altijd een goede bron van de dierlijke omega 3-vetten EPA en DHA. Tegenwoordig is de meeste vis gekweekt. Kweekvis bevat vaak bestrijdingsmiddelen, hormonen, verontreiniging, omega 6 vetten en antibiotica. Ook moet je nagaan hoe het zit met genetisch gemodificeerde zalm (in Amerika kort geleden goedgekeurd).

 

groente chips

5. Groentechips
Laat je niet van de wijs brengen door de naam. Soms worden groentechips gewoon van aardappels gemaakt, met een groentesmaakje of -puree. De chips bevatten geen vitamines. Problematischer is het geoxideerde vet waar de groentechips in worden gebakken. Gefrituurde groentechips zijn eerst gedroogd en daarna pas gefrituurd. Ze bevatten amper nutriënten, maar wel schadelijke vetten. Eet liever gewoon een paar stukjes gesneden groente.

 

Soja producten

6. Soja
Soja wordt gezien als een gezonde bron van eiwitten, maar de fyto-oestrogenen (of isoflavonen) die het bevat kunnen de effecten van het vrouwelijke hormoon oestrogeen nabootsen. Er is een verband tussen een groter risico op borstkanker en overmatige sojaconsumptie. Bovendien is genetisch gemanipuleerde soja ongelofelijk onveilig. Het eiwit van soja is voor velen zeer lastig te verteren. Bovendien hebben veel sojaburgers een korstje van tarwe gemengd met smaakversterker E621, dat wordt gelinkt aan vele lichamelijke klachten.

 

agave siroop

7. Agave
Agave uit de winkel is niets anders dan supergeconcentreerde fructosestroop, gemaakt in het laboratorium en met nauwelijks enige voedingswaarde. Laat je niet voor de gek houden. Het bevat, afhankelijk van de productiemethode, wel 55 tot 90 procent fructose. Fructose belast de lever, waardoor er leververvetting kan optreden. Het beste is om de hang naar zoet af te leren.

 

pindakaas

8. Light pindakaas
Pindakaas bevat vaak veel additieven die niet goed zijn voor het lichaam. Uit light pindakaas is het goede vet dat in de pinda’s zit verwijderd en vervangen door suiker. Bovendien zit er in pindakaas vaak een soort margarine om het smeerbaar te maken.

 

cous cous

9. Couscous
Couscous lijkt misschien gezond, maar het is vaak eigenlijk gewoon tarwe. Het is dus gewoon het dikmakende pasta, maar dan in een andere vorm. Neem liever boekweit of quinoa.

 

Bananen-Chips

10. Bananenchips
Bananenchips worden gefrituurd, waardoor ze bijna al hun voedingsstoffen kwijtraken. Het vet dat voor het frituren gebruikt wordt, is meestal van belabberde kwaliteit. Bovendien zijn gebakken bananen ongemerkt bijna altijd gesuikerd. Als het om je gezondheid gaat, kun je beter een echte biologische banaan pakken.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

57 gedachten over “10 van de slechtste ‘gezonde’ voedingsmiddelen, die je gewoon moet laten staan!”

  1. Interessant artikel hoewel de meeste punten voor mij toch wel bekend waren. Ik heb ook een vraag, ik zag laatst op een ingrediëntenlijst raapolie staan. Na wat gegoogled te hebben ben ik niet echt wijzer geworden. Ook in jullie e-book over gezonde voeding kon ik hier niets over vinden. Is raapolie een goede vetsoort naar jullie mening? Svp onderbouwen met referenties.

      • En dat geldt dus ook voor olijf en kokos olie. Ik hoor zovaak dat dat gezond is en dat je lijf vetten nodig heeft, maar olie is fewoon geen goede bron. Makkelijk gezegd voor wie het artikel te lastig vind of geen zin heeft om te lezen; olie wordt onttrokken aan rete gezonde producten maar de vitamines gaan verloren in het proces. De calorieerijke, maar voedingswaarde arme stof wordt enkel onttrokken.

        Vrij net artikel. En zeker goede intentie. Heel jammer te lezen altijd hoe weinig mensen het geloven terwijl het toch de simpele logische waarheid is. Toch zou ik je aanraden om bijvoorbeeld Forks over knives te kijken (gratis op netflix) want in grote lijnen klopt het wat je zegt, maar nog net niet helemaal :-)

      • Dan ga ik toch eens op zoek naar vis die niet gekweekt is.
        Blijf t lastig vinden die tegenstrijdige berichten! Maar bedankt voor je antwoord

    • Kweekvis is waar hij het over heeft, wild gevangen vis of biologische gekweekt blijft lekker en gezond

  2. Bedankt voor it artikel, toch weer een aantal dingen opgestoken!
    P.S. Ik neem aan dat een vis van de visboer wel ok is? (Daar zie je nergens een merklogo) ;)

    • Bij De visboer gaat het vaak ook om kweek. Bij garnalen, zalm en tilapia eerder dan sommige andere soorten. Makreel en haring zijn redelijk safe.

      • Platvis als schol, schar en tong ook. Dit is allemaal Noordzeevangst, als je het tenminste vers koopt (op de markt of de goede visboer). Dit is echter geen vette vis dus de goede omegazuren zijn minder aanwezig.

  3. Beste Jurglen.
    Garnalen worden zover ik weet niet gekweekt. Gamba’s daarentegen wel.
    Waar je op garnalen moet letten is of ze vers zijn. De Holllandse, of Noorse.
    Je kunt ze tegenwoordig best vers en onbehandeld krijgen. Qua smaak zijn
    Deze niet te overtreffen. En zijn ze hun geld dubbel en dwars waard. Gamba’s
    Zijn niet te vertouwen. Deze worden gekweekt in Bangladesh en Thailand.
    En daar hebben ze heel andere regels als hier. Maar als kok kan ik niets anders
    zeggen dan dat dit nog steeds in de top staat van de populairste gerechten.
    Mensen weten het niet.

  4. Dank je wel, weer iets bij geleerd. Veel weet ik gelukkig al.
    Verse groenten , vers fruit zoveel mogelijk biologisch net als de zalm.
    Gelukkig worden we met elkaar steeds wijzer.

  5. En wat moet mens eten als zij hebt gluten allergie of culiakie, en moet glutenvrij diet houden???

    • Onder glutenvrije producten is heel veel kaf onder het koren. Leer te onderscheiden, want er is op glutenvrij gebied ook heel veel goeds verkrijgbaar.

      • Hallo, Juglen en andere geïnteresseerden,
        Ik heb een tarweallergie,heftig,en heb wel eens een glutenvrij sneetje brood gegeten, dat ging goed fout terwijl de bakker gezegd had dat het tarwevrij was. Is glutenvrij niet tarwevrij???
        Overigens, ik heb weer gesmuld van de nieuwsbrief en alle artikelen rondom. BEDANKT, Juglen.

        • In glutenvrij brood zit wel eens glutenvrij tarwezetmeel, dat valt dan onder de norm van de toegestane 20 ppm. Brood van de ‘gewone’ bakker kan naar mijn weten nooit gegarandeerd glutenvrij zijn maar wordt vaak glutenarm genoemd. In een traditionele bakkerij zijn teveel gluten aanwezig om glutenvrij brood te kunnen bakken.

  6. En als je geen melkwit mag hebben vervang je heel veel voor sojamelk of sojaproducten.. is dat dan slecht??

    • ja is slecht. Zie de tekst. Soja is al veel over geschreven.
      wel onderscheid maken tussen gefermenteerd en ongefermenteerd.

    • In de natuur gaan vetten en eiwitten samen ivm de verteerbaarheid en opneembaarheid van de eiwitten. Magere producten zijn in zekere zin bewerkt. Bovendien zitten in de vetten de waardevolle (en schaarse) in vet oplosbare vitamines A, D, E en K.

  7. fijn artikel! heel veel wist ik al, maar toch! ik eet zelf al heel lang geen toegevoegde suikers maar gebruik af en toe wel honing of agave. hoe zit dat met biologische agave en agave van een natuurwinkel?

  8. Ik mag wel een dag besteden om tegenwoordig boodschappen te dien. Om elke boodschap op het etiket te checken. ??

  9. Oké dit wist ik dus echt bijna allemaal niet.
    Ik nuttig veel soja, zoals sojamelk, -yoghurt en vleesvervangers (want geen zuivel en vlees). Nu heb ik veel last van hormoonschommelingen en lichamelijke klachten. Sinds ik ben gestopt met de pil komt ook de menstruatie niet meer op gang.
    Zou dit hier ook mee te maken kunnen hebben?

    En vis met msc-logo is altijd goed? Ik eet vaak diepvrieskast met dit logo.

    • Je vraag over sojagebruik. In dit artikel bij punt 6 staat duidelijk de uitleg van Juglen over het eten en drinken van soja. Eet alleen gefermeteerde sojaprodukten ( zoals tempeh, miso, sojasaus) beslist niet de genetisch gemanipuleerde soja, dat vol met pesticiden zit.
      Ook het pilgebruik is een hormoonverstoorder. Een heel goede website over voeding en gezondheid is het Weston Price forum. http://www.westonprice.nl

  10. Beste Juglen,

    Mijn zoon is 15, groot, erg sterk en erg puber. Hoe maken wij in een ommezien groentechips? Hij is gek op junkfood…. Ik wil graag gewone chips en snacks beperken.

  11. Hoe denkt u over Tempeh?

    Goedkoper alternatief voor quinoa is gierst! Bevat ook mineralen

    Welke yoghurt beveelt u aan als beste? Bijv griekse of liever een merk (mag vast geen merken noemen) wat niet in de supermarkt verkrijgbaar is?
    Onlangs trof ik bij een reformzaak een merk wat magere melkpoeder bevatte, lijkt me ook niet gezond?

  12. Ha Juglen,

    Zelfs in de natuurwinkel “Estafette”, is de biologische geitenyoghurt gepasturiseerd…

    Weet jij of er een biologische niet-gepasturiseerde geitenyoghurt bestaat?

    Groetjes,
    Serena

  13. De voeding van vroeger was vrij onbewerkt.De mensen uit die tijd zijn over het algemeen toch zeer oud geworden.Je hoeft niet alles te lezen op voedingsmiddelen,onthoudt alleen dat onbewerkt eten het beste is voor je gezondheid.Dat slaat op voeding en dranken.In de buitenlandse toko`s heb jezelf de keuze in vlees om gehakt van te laten draaien.Ze hebben geen plofkip en hun belegsoorten bevatten geen suikers en E toevoegingen.En dan zegt een supermarkt chef dat zij dat niet mogen verkopen omdat dat niet door hun gekeurd kan worden.Laat me niet lachen,de buitenlandse mensen eten dit al jaren.Halalvlees is uitstekent denk maar aan het ouderwetse draadjesvlees dat bij deze slagerijen niet krimpt en droog is.En dat hun groentès zeer lage verdelginsmiddels bevatten.In die landen hoor je niets over zoveel kankerziekte`s en allergieén en diabete`s zoals in andere landen.

  14. hallo,
    even een vraagje
    waar moet je dan zalm halen de viswinkel dus ook niet?
    biologisch kan dat wel?
    gr Soraya

    • Het beste is om vis te kopen met MSC keurmerk. De viswinkel vertrouw ik zelf niet als het om zalm gaat. Wel bv met haring.

  15. Prima artikel tot het laatste stukje. In plaats van een gefrituurde banaan een gewone biologische? Waarom zijn biologische bananen zoveel beter dan? Is dezelfde kweek banaan. De schil bevat misschien wat pesticide, maar ik eet de schil meestal niet. Het feit dat biologische bananen ook maar een fractie duurder zijn bevestigd mijn punt, productie is vergelijkbaar. Paprika, aardbeien, etc ja! Banaan? Geldklopperij

    • Hoi Ben,

      Ik raad je aan dit artikel te lezen over bestrijdingsmiddelen, waarschijnlijk denk je er dan anders over:
      https://www.ahealthylife.nl/12-ziekmakende-effecten-van-bestrijdingsmiddelen/

      Pesticiden zijn ontworpen om te doden. Als ze insecten doden, kunnen deze onze gewassen niet meer aanvreten. Er worden vaak zenuwgassen gebruikt die erom bekend staan hormonale en neurologische problemen te kunnen veroorzaken. Tuinders zeggen vaak dat de middelen zijn goedgekeurd door de EU en daarom veilig zijn. Het is echter onbekend wat de effecten zijn van stapeling en kruisreacties.

      Het gif is bedoeld om het zenuwstelsel van insecten lam te leggen, maar omdat wij mensen vele malen groter zijn, gaan wij er niet direct aan dood. Allerminst zal het bijdragen aan onze gezondheid. In tegendeel, het zou wel eens kunnen bijdragen aan de toenemende hoeveelheid chronisch zieken in Nederland.

      Het heeft weinig zin je appel te schillen, want de plant krijgt het gif dat in de bodem zit, via de wortels, uit het grondwater binnen. Zo komt het gif in het vruchtvlees. De bestrijdingsmiddelen nemen ruimte in, in de plant. Hierdoor kan de plant minder mineralen uit de bodem opnemen.

  16. Hoi juglen, bedankt voor het interessante artikel. Ik heb wel een vraagje. Je schrijft dat het beter is om geen soja-producten te gebruiken en ik weet ook dat koemelk Beter vermeden kan worden. Nu vroeg ik mij af of rijstemelk wel oké is (die van de natuurwinkels dan). Mijn zoontje is 1,5 en drinkt graag melk, maar ik wil hem geen soja of gewone melk geven. Is rijstemelk wel een goed alternatief?

    • Soja ben ik ook geen voorstander van ivm anti-nutrienten en hormonen (fyto-oestrogenen). Beter havermelk of amandelmelk. Let er wel op dat je het bio koopt, want anders zitten er tal van hulpstoffen in die je liever niet binnen wilt krijgen…

  17. Hallo Juglen,

    Kun je mij vertellen of de biologische zalm van AH wel een gezonde keuze is!

    Alvast vriendelijk dank voor je antwoord.

    • Wilde zalm is al biologisch. Biologische kweekzalm wordt gevoerd met biologisch voer dat vaak uit granen bestaat. Granen maakt dik en bestaat uit omega 6. We willen juist meer omega 3 ipv omega 6. Dus ik zou de bio zalm in het schap laten liggen en beter kiezen voor echte wilde vis.

  18. Hallo Juglen,

    In mijn praktijk kom ik regelmatig bloedanalyses tegen van mensen met een vetzurenprofiel waarvan de hoeveelheid AA (Arachidonzuur)te laag is. Deze mensen beveel ik naast de inname van Balansolie (omega-3 visolie verrijkt met polyphenolen van olijfolie en vit.D) ook inname van voedingsmiddelen aan die Omega-6 LA, (linolzuur) bevatten, gekweekte zalm bijvoorbeeld. Als er mogelijk sprake is van een enzymstoornis bij de omzetting van LA naar AA dan adviseer ik het eten van voedingsmiddelen waar AA in voorkomt, zoals het eten van kippen die met mais gevoerd zijn.
    Wij hebben op grond van ruim 122.000 bloedtesten een goed zicht gekregen op de vetzurenprofielen (98% van al onze vetzuren).
    De percentages van verzadigd vet in ons bloed, het enkelvoudig onverzadigd vet (omega-9, meervoudig onverzadigd vet omega-6 en omega-3 worden gemeten worden. Hieruit valt af te lezen: de mate van bescherming tegen ontstekingsziekten, de verhouding omega6:omega3, het percentage AA, de celmembraan vloeibaarheid en de mentale kracht.

Reacties zijn gesloten.