12 voordelen van bewegen en sporten

De westerse mens beweegt te weinig. Dit uit zich in diverse problemen zoals overgewicht en stemmingsproblemen. Wat zijn nu de voordelen die sporten ons geeft zodat we deze lifestyle wel volhouden?

Feelgood hormonen maken je vrolijk
Beweging zorgt voor de aanmaak van neurotransmitters waardoor we ons lekkerder voelen en de antidepressiva kunnen laten staan.

Werkt verbindend
Of je nu gaat voetballen, fietsen of fitnessen, tijdens het sporten ontmoet je gemakkelijk andere mensen waardoor je meer contact hebt met de buitenwereld. Contact met de buitenwereld geeft mensen een goed gevoel. Als je een sociale sport doet zoals voetbal dan is deze werking nog eens extra krachtig.

Ontgift
Sporten zorgt ervoor dat het lymfestelsel gaat stromen waardoor je lichaam kan afrekenen met toxines. Als bonus verlaat via het zweet ook nog eens extra toxines.

Ontspant
Door het sporten maak je niet alleen stoffen aan die je lichaam een ontspannen gevoel geven, je maakt ook meteen je hoofd leeg. Met een leeg hoofd kun je daarna weer fris naar je uitdagingen kijken en nieuwe inzichten en standpunten opdoen.

Je ziet er beter uit
Door het sporten blijf je op gewicht en krijgt je lichaam rondingen waardoor je aantrekkelijker bent voor de andere sekse.

Meer zelfvertrouwen
Door te sporten zie je er niet alleen beter uit, je wordt ook krachtiger. Dit lichamelijke aspect werkt door naar de geest, wat voor meer zelfvertrouwen zorgt.

Meer energie
Sporten geeft een betere conditie en uithoudingsvermogen waardoor je minder snel uit het veld bent geslagen door het dagelijkse werk wat voor je voeten ligt.

Betere slaap
Doordat sporten een inspanning vereist van het lichaam om tot het volgende niveau te komen, zal je lichaam ‘s nachts beter uit willen rusten. Dit gaat meestal beter door de reductie van de hoeveelheid stress.

Meer doorzettingsvermogen
Bij het sporten komt het element volhouden vaak om de hoek kijken. Ten eerste, als je een conditie wil opbouwen dan is het verstandig om met vaste regelmaat je lichaam te prikkelen en dat vraagt een zeker volharding. Daarnaast vraagt de inspanning zelf ook een stukje doorzettingsvermogen van de geest omdat het vaak zwaar is en wij mensen meestal van nature een beetje lui zijn.

Beter seksleven
Door het sporten heb je een beter uithoudingsvermogen waardoor je meer aan de ander kunt geven en meer van elkaar kunt genieten. Ook verbetert sporten de hormonen die het libido verhogen. Sporten zorgt ook nog eens voor een gezond bloedvatenstelsel waardoor alle organen naar behoren functioneren.

Stabilisering van de hormonen
Met name voor ouderen kan sporten heel helend werken omdat het zorgt voor meer aanmaak van verjongende hormonen. Als een man van 60 besluit om weer te gaan sporten, zal hij na 6 weken het testosteronniveau krijgen van een man van 30. Dit heeft als voordeel dat het libido en de hormonale bescherming terugkeert in het leven van dit persoon.

Verbeterde hersenwerking
Vrijwel elke sport doet een beroep op de motoriek en stimuleert de hersenen. Het stimuleren van de hersenen door het beroep op het coördinatievermogen en de toegenomen bloedcirculatie doen de intelligentie en het geheugen toenemen.

 

Ik ben faliekant tegen excessief sporten. Veel sporters worden erg fanatiek en beginnen al snel te overdrijven. Als ik spreek over sporten, heb ik het meer over bewegen en niet je lichaam in de stress jagen en uit balans brengen. Overdreven sporten betekent een groter risico op blessures en een hormonale disbalans. We zijn evolutionair gemaakt om spaarzaam met het lichaam en energie om te gaan. Extreem lange cardio of duursportsessies zijn af te raden omdat dit een grote bron van stress is voor het lichaam.

Kijk goed wat bij je past, is dit solo of in teamverband? Ga je voor competitie of meer plezier? Binnen- of buitensport? Als je hier antwoord op hebt neem dan wat proeflessen en kijk bij verschillende clubs welke sfeer jou aanspreekt.

Als je moeite hebt om aan de gang te gaan bedenk dan wat je huidige gedrag je op termijn oplevert. Wil je dat? Bedenk ook wat je ervoor terugkrijgt. Wil je dat? De een zal voor meer zelfvertrouwen te porren zijn, terwijl de ander graag liever het sociale wat meer leven in wil blazen.

Overdrijf niet en sport met mate(n)!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

2 gedachten over “12 voordelen van bewegen en sporten”

  1. goedemorgen ik wens je een stralende mooie dag..
    super goede informatie over de sport en verbeteren op je gezondheid.
    warme groet Shylaja

Reacties zijn gesloten.