15 dingen die iedereen moet weten over voeding

green and red healthy foodOver voeding wordt veel te veel onzin verkondigd. Het lijkt wel of niemand het ooit met elkaar eens is en je voelt je soms overdonderd als je probeert er wijs uit te worden. Maar….gezond eten hoeft NIET moeilijk te zijn als je een paar dingen in de gaten houdt.

Hier volgen 15 dingen die iedereen zou moeten weten over voeding:

1. Vlees rot niet in je darmen
Een van de belachelijkste mythes over vlees, is dat het zou rotten in je dikke darm. Dit is pure nonsens, in het leven gehouden door mensen die anderen bang willen maken voor het eten van vlees. De waarheid is dat vlees door maagzuur en enzymen wordt afgebroken, waarna het wordt opgenomen in het lichaam, voornamelijk als aminozuren en vetzuren. Het menselijke spijsverteringsstelsel is goed toegerust om vlees te kunnen verwerken en ons lichaam maakt volop gebruik van de eiwitten, vetten, vitamines en mineralen die erin worden gevonden. Als je wilt weten wat pas echt rot in je darmen, dan is dat onverteerbare plantaardige materie, ook bekend als vezels.

Dat is trouwens een goede zaak…..de vriendelijke bacteriën in het darmstelsel verteren de vezels en zetten ze om in korte keten vetzuren die een belangrijke, positieve invloed hebben op de gezondheid (1).

2. Overal waar het westerse eetpatroon opduikt, volgen ziektes
De meeste chronische, westerse ziektes zijn relatief nieuw. Ze verschenen pas kort geleden in de evolutionaire geschiedenis en bevolkingsgroepen die geen bewerkt, industrieel voedsel eten krijgen ze niet. De waarheid is…..overal waar het westerse junkfood dieet ingang vindt, wordt het gevolgd door chronische ziektes. Dit is goed gedocumenteerd door onderzoekers (met inbegrip van de legendarische Weston A. Price) in de eerste decennia van de 20ste eeuw, toen veel bevolkingsgroepen net onder westerse invloed begonnen te raken. Als deze bevolkingsgroepen hun traditionele eetpatroon inruilden voor het moderne ‘luxe’ dieet met suiker, geraffineerd meel en bewerkte oliën, werden ze ziek.

Ze werden dik, hun tanden begonnen te rotten, ze kregen diabetes en begonnen te overlijden aan hart- en vaatziekten en kanker. Het gebeurde binnen enkele jaren.

Deze ziektes worden vaak ‘beschavingsziektes’ genoemd – momenteel vormen ze het grootste gezondheidsprobleem ter wereld. De meeste van deze ziektes worden verergerd of zelfs veroorzaakt door de moderne eetgewoontes.

3. Het meeste ‘onderzoek’ dat door de media wordt aangehaald is totale onzin.
De manier waarop voedingsonderzoek in de media wordt weergegeven is schandelijk.

De studies worden vaak totaal uit hun verband gehaald en zwakke studies worden zodanig weergegeven dat ze iets lijken te bewijzen. Meestal gaat het om observationele onderzoeken, die niets kunnen bewijzen.

Zulk onderzoek kan alleen een statistisch verband aantonen en onderzoekers ideeën aan de hand doen om iets te testen in gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken.

Jammer genoeg baseren veel mensen wel belangrijke beslissingen op het gebied van gezondheid op slecht en misleidend wetenschappelijk onderzoek.

4. Geraffineerde en industrieel bewerkte oliën zijn zeer ongezond
Bewerkte zaad- en plantaardige oliën zoals soja- en raapzaadolie, worden vaak abusievelijk tot de gezonde oliën gerekend. Dat is een enorme misvatting. Deze soorten olie waren voor de mens niet beschikbaar tot honderd jaar geleden, omdat de technologie om ze te bewerken nog niet beschikbaar was. De vetzuursamenstelling ervan is compleet anders dan al het andere dat we in de loop van de evolutie hebben gegeten. Ze zijn zeer rijk aan omega 6 vetzuren, wat problemen kan veroorzaken als er teveel van wordt geconsumeerd (23). Deze soorten olie zitten ook vol met transvetten, die zeer giftig zijn en die sterk in verband staan met stofwisselingsproblemen en hartziektes (45).

Je kunt het best gezonde, natuurlijke vetten eten zoals kokosolie, roomboter en extra vergine olijfolie. Vermijd bewerkte zaad- en plantaardige olie te allen tijde.

5. ‘Natuurlijk’ betekent nog niet meteen ‘gezond’
Het is een misvatting om te veronderstellen dat alles wat natuurlijk is, ook gezond is. Het is wel waar dat het een goede vuistregel is om natuurlijke voeding te kiezen in plaats van bewerkte. Maar er zijn vele voorbeelden van zogenaamd natuurlijke voedingsmiddelen die net zo schadelijk zijn als hun bewerkte tegenhangers….zo niet erger.

Een voorbeeld daarvan is de ‘natuurlijke’ siroop die agavestroop heet. Deze siroop was binnen de groep van natuurlijke voeding aanhangers zeer populair en vond dan ook zijn weg naar allerlei ‘gezonde voedingsmiddelen’. Maar als je kijkt naar de samenstelling ervan, bevat het nog meer fructose dan doodgewone suiker en glucose-fructosestroop.

Fructose is het ongezondste deel van suiker en agave zit er vol mee, wat het ongezonder maakt dan gewone kristalsuiker….en dat wil nogal wat zeggen.

6. Van vet word je niet vet
Intuïtief denk je dat vet eten je wel dik zal maken. Het spul dat zich onder onze huid bevindt en ons zacht en pafferig maakt, is tenslotte vet. Dus zal meer vet eten er wel toe leiden dat we er meer van opslaan. Vet bevat per gram ook meer calorieën dan eiwit en koolhydraten, wat nog een reden is dat sommige mensen denken dat vet van zichzelf dikmakend is. Maar het lichaam zit veel ingewikkelder in elkaar dan dat; het hangt helemaal van de context af. Uit veel onderzoek blijkt dat diëten met veel vet (maar weinig koolhydraten) zelfs tot meer gewichtsverlies leiden dan diëten die weinig vet voorschrijven maar veel koolhydraten (678).

7. Koolhydraten maken je niet dik
Veel aanhangers van het koolhydraatarme dieet geloven dat koolhydraten van zichzelf dikmakend zijn, maar ook dat klopt niet.

Hoewel het weglaten van koolhydraten in veel gevallen zwaarlijvigheid kan verminderen, betekent dit nog niet dat koolhydraten op zichzelf het probleem ook hebben veroorzaakt. Er zijn vele voorbeelden van bevolkingsgroepen die een heel koolhydraatrijk voedingspatroon aanhielden (met echt, onbewerkt voedsel) en daar niet dik van werden of andere chronische, westerse ziektes van kregen.

Het gaat hier bijvoorbeeld om de Okinawanen en de Kitavanen (Kitava is een eiland in Melanesië) en ook om Aziatische bevolkingsgroepen die veel rijst aten. Als je als gezond persoon gewoon probeert gezond te blijven, dan is een koolhydraatarm dieet misschien compleet onnodig. Houd je alleen wel aan onbewerkte koolhydraatbronnen die vezels bevatten. Het voorkómen van iets hoeft niet hetzelfde te zijn als het genezen ervan.

8. Eiwit is het belangrijkste macronutriënt om af te vallen
Als het gaat om gewichtsverlies, dan is eiwit de koning der nutriënten. Talloze onderzoeken laten zien dat het de stofwisseling kan versnellen (calorieën eruit) en de honger kan verminderen (calorieën erin).

Een eiwitrijk dieet kan het aantal calorieën dat je verbrandt met 80 tot 100 calorieën per dag verhogen, omdat eiwit energie nodig heeft om te kunnen worden verteerd en omgezet (91011).

Er is ook onderzoek dat aantoont dat een inname van 30% van de calorieën als eiwit ervoor zorgde dat mensen vanzelf 441 calorieën per dag minder gingen eten. Ook vielen zij 5 kilo in 12 weken af, gewoon door eiwitten aan hun dieet toe te voegen (12).

Door eiwitrijk te eten moet het mogelijk zijn om vanzelf de energiebalans in je voordeel kunnen laten omslaan en blijvend gewichtsverlies makkelijker te maken.

9 Suiker is een ramp….en met suiker gezoete (fris)dranken zijn het ergst
De schadelijke effecten van suiker reiken veel verder dan alleen het feit dat het lege calorieën zijn. Het is nu bekend dat suiker, vooral in de vorm van grote hoeveelheden fructose, kan leiden tot allerlei stofwisselingsproblemen en dat het sterk in verband staat met het risico op chronische ziekte (13).

Suiker is slecht, maar als je het in vloeibare vorm binnenkrijgt is het nog erger. Vloeibare suikercalorieën worden door de hersenen niet op dezelfde manier geregistreerd als vaste suikercalorieën, waardoor de hersenen geen signaal afgeven dat zorgt dat er minder ander voedsel gegeten wordt (14). Met suiker gezoete frisdranken zijn het allerergste dikmakende en ziektes bevorderende voedsel dat je maar kunt bedenken. Uit één onderzoek blijkt dat het risico op overgewicht bij kinderen met 60% toeneemt voor elke dagelijkse portie van een suikerrijk drankje (15).

10. Het beste voedingspatroon voor JOU is dat waar je je aan kunt houden
Het ‘juiste’ voedingspatroon voor een individu wordt door heel veel factoren bepaald. Daaronder vallen leeftijd, geslacht, activiteitenniveau, stofwisseling, voedselcultuur en persoonlijke voorkeur.

Het is een enorme misvatting om ervan uit te gaan dat er zoiets is als een optimaal dieet voor iedereen. Natuurlijk zijn er bepaalde diëten die het best werken voor bepaalde gezondheidsproblemen. Bijvoorbeeld een koolhydraatbeperkt dieet voor diabetici.

Als je echter gewoon wilt afvallen (of op gewicht wilt blijven) en ziekte wilt voorkomen, dan is misschien de allerbelangrijkste factor dat je iets vindt waaraan je je kunt houden. Dat is uiteindelijk de doorslaggevende factor voor succes op de lange termijn…een voedingspatroon dat jou aanspreekt en waaraan je je je hele leven kunt houden. Gewicht verliezen is een marathon, geen sprint.

11. Cholesterol in de voeding en verzadigd vet zijn niet schadelijk
In het verleden werden cholesterol in de voeding en verzadigd vet gedemoniseerd. Maar….nieuwe uitgebreide studies tonen aan dat er echt geen verband bestaat met hart- en vaatziektes. Het was gewoon al die tijd een mythe (16171819).

Onderzoek naar het vetarme dieet dat nog steeds over de hele wereld wordt aanbevolen toont aan dat het 100% waardeloos is. Het leidt niet tot gewichtsverlies op de lange termijn en voorkomt geen hartziekte of kanker (202122). Het is tijd om deze mode te stoppen en het vetarme dieet met pensioen te sturen.

12. Vertrouw nooit op wat de fabrikant op het etiket zet
Helaas zijn voedselfabrikanten niet erg eerlijk over de echte gezondheidseffecten van hun voedingsmiddelen. Ze leiden mensen om de tuin met bedrieglijke gezondheidsclaims op de verpakking, waardoor men denkt dat de producten gezond zijn. Het gaat hier onder andere om ‘volkoren graan’ etiketten op suikerrijke ontbijtgranen en ‘laag vetgehalte’ etiketten op yoghurt. Meestal zitten deze voedingsmiddelen bomvol suiker, of er zit gewoon echt niet in wat er op staat. Hoe dan ook wegen kleine hoeveelheden van een gezond ingrediënt NIET op tegen grote hoeveelheden ongezonde ingrediënten zoals suiker of geraffineerde plantaardige olie. Houd deze gouden regel in gedachte: als op de verpakking van een voedingsmiddel staat dat het gezond is, dan is het dat waarschijnlijk juist niet.

13. Calorieën tellen wel, maar je hoeft ze niet te tellen om succes te hebben
Sommige mensen zeggen dat het enige dat telt bij afvallen is ‘calorieën erin en calorieën eruit’. Het is waar dat als je wilt afvallen, meer energie (dus calorieën) je lichaam zal moeten verlaten dan er naar binnen komt. Dit schrijft de onbreekbare natuurkundige wet genaamd de Eerste Wet van de Thermodynamica voor. Het menselijk lichaam is echter een immens complexe stofwisselingsmachine en er spelen vele ingewikkelde factoren mee. Je kunt heel veel doen om een negatieve energiebalans te bereiken, zonder ooit een enkele calorie te tellen. Je kunt bijvoorbeeld koolhydraten minderen, meer eiwitten eten en/of gewoonweg bewerkte voeding weglaten en overgaan op echt, onbewerkt voedsel.

Calorieën tellen, dat is een wetenschappelijk feit. Maar dat betekent nog niet dat je ze hoeft te tellen.

14. Als er ‘geen vet’ of ‘laag vetgehalte’ op staat dan is het waarschijnlijk slecht voor je
Toen onderzoekers en de media begonnen met het afschilderen van vet als gevaarlijk, werden allerlei bewerkte voedingsmiddelen op de markt gebracht. Het probleem is namelijk dat natuurlijke voeding afschuwelijk smaakt als je het vet eruit haalt. Voedselfabrikanten wisten dit heel goed, dus voegden ze enorme hoeveelheden suiker en kunstmatige chemicaliën toe om het gebrek aan vet (en dus smaak) te compenseren. Uit het meeste voedsel met een laag vetgehalte is het vet verwijderd, om plaats te maken voor iets dat veel en veel erger is.

15. Echt, volwaardig voedsel is de sleutel tot gezondheid, bewerkte rommel niet
Hoewel voeding zeer ingewikkeld in elkaar kan zitten, is gezond eten simpel. Het belangrijkste is dat je je houdt aan echt, volwaardig voedsel dat lijkt op hoe het er in de natuur uitziet. Als er op het etiket meer dan 5 ingrediënten staan, of als er chemisch klinkende namen op voorkomen die je niet begrijpt, dan is het waarschijnlijk slecht voor je. Houd in gedachten dat echt voedsel helemaal geen ingrediëntenlijst nodig heeft, want echt voedsel IS het ingrediënt. (Vertaling)

Hoeveel weet jij over gezondheid? Doe de kennistest over voeding in 30 vragen!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

20 gedachten over “15 dingen die iedereen moet weten over voeding”

  1. Net je laatste stuk gelezen over je ervaringen in Amerika. Mooi om zoiets weer te lezen.
    Ik geloof heilig in de genezende kracht van voeding!
    Zelf heb ik in 2011 chemo gehad en ben nu al een tijd onder behandeling van een orthomoleculaire therapeut.
    Mijn voeding is drastisch veranderd, heb er inmiddels veel over gelezen, ook jou volg ik al een hele tijd.
    Dat de ziekte ( eierstokkanker, geopereerd en alles verwijderd +chemo ) volgens jouw verhaal meestal weer terug komt, deed mij eerlijk gezegd wel angst aan.
    Meer dan nu heel goed voor mezelf te zorgen kan ik niet doen…nu blijkt dat ik het borstkanker gen heb adviseren ze ook nog mijn borsten te verwijderen! Wat is wijsheid????

    Met vriendelijke groetjes Berna

    • Beste Berna,

      Lees alsjeblieft eerst het boek: “Overgewicht, Kanker, Depressie, hun gemeenschappelijke oorzaak & natuurlijke genezing door Water” door dr. F. Batmangelidj voor je een beslissing maakt.
      Er gaat een wereld voor je open.

      Deze arts legt uit dat we eigenlijk constant met onopzettelijk chronisch watertekort rondlopen en dat heel veel ziektes daar het gevolg van zijn. o.a. astma, kanker, depressie, Alzheimer, Parkinson, artritis….
      Dr. Batmanghelidj was een wetenschappelijk specialist op het gebied van fysiologische processen op celniveau.

      Pittig boek, veel info over cellen en zo, maar zó de moeite waard.

      Groet, Marieke

    • Hoi Berna,

      Wat een verhaal allemaal.

      Lees ook het boek The PH miracle, als jouw lijf niet zuur is kun je geen kanker krijgen. Je zuurgraad is heel belangrijk voor je gezondheid.

      En wellicht het boek:
      Wat Angelina niet wist over kanker, maar wel had moeten weten.

      Sterkte!

  2. Het jammere is dat het meeste biologische voedsel erg prijzig is en voor mensen/gezinnen met een modaal inkomen dus te duur is om te kopen. Ik wil zelf graag ook bewust omgaan met mijn voedsel maar toch genoodzaakt om de groentes in de reguliere supermarkt te kopen. Het liefst zou ik naar de biologische winkel gaan. Heeft iemand misschien tips waar ik nog meer biologische/onbespoten producten kan kopen?

    Met vriendelijke groet,
    R. Copini-Huizenga

    • In de zomer kun je langs volkstuincomplexen vaak (onbespoten) groenten en fruit kopen voor een fractie van wat je in de bio-winkel betaald. Ik heb zelf een moestuin en wat ik over heb word ook verkocht of breng ik bij de voedselbank. Check http://www.stalletjeslangsdeweg.nl/ als voorbeeld. In de winter kun je in de supermarkt b.v. bio-zuurkool, boerenkool etc kopen. Deze groenten zijn relatief goedkoop. Overigens zijn de bio-groenten in de supermarkt redelijk betaalbaar en zou niemand verstoken hoeven te zijn van onbespoten groenten, zeker niet als er van het seizoen gegeten word.

    • Waarom kopen? Ik zit met hetzelfde probleem, de ene keer kopen we meer biologisch dan de andere keer, omdat we anders gewoon niet rondkomen. Wel heb ik een tuintje achter m’n huis, waar ik dit jaar meer dan 4 kilo bramen en inmiddels een kilo frambozen uit de tuin. Vorig jaar van 2 planten ruim 11 kg courgette. Ook als je een balkon hebt, kun je nog het een en ander verbouwen. Kijk ook eens naar vertical garden.
      Dit bericht is een nogal laat antwoord zie ik, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

  3. Een mooie toevoeging voor punt 15 in combinatie met punt 2. In de aardbeienmilkshake van de McDonalds zitten ongeveer zestig(!) ingrediënten (google maar ‘ingredients strawberry milkshake mcdonalds’ als je me niet geloofd). En het mooie hiervan is: ook al zitten er zoveel ingrediënten erin, er zitten niet eens aardbeien in hun aardbeienmilkshake! Er zitten alleen maar chemische smaakversterkers en andere rotzooi die de smaak van aardbei proberen te imiteren. Het nare gevolg hiervan is dat wanneer mensen een echte aardbeienmilkshake zouden drinken zonder al die chemische rommel en wel met echte aardbeien, dat ze dat dan als minder lekker ervaren dan de McDonalds aardbeienmilkshake.

  4. Inderdaad een leuk stuk. Ik blijf alleen wel met de twijfel zitten waarom dit dan wel de waarheid zou zijn. Al die verschillende theorieën met volstrekt verschillende en vaak tegenstrijdige uitgangspunten.

    Het advies dat we natuurlijk moeten eten is overigens mijns inziens inderdaad niet al te risicovol.

  5. Wij (gezin met 2 kinderen) hebben het zelf niet zo breed, maar hebben wel de keuze gemaakt om zoveel mogelijk onbewerkt en biologisch voedsel te eten. Door veel zelf te maken, te bakken, … kan je al veel geld besparen. We hebben via de supermarkt in de buurt een biologische groenten- en fruittas. Die is veel voordeliger dan als je alles apart zou kopen. We hebben de tassen nu ruim een jaar en zijn heel tevreden over de kwaliteit en variatie. Bovendien eet je seizoensgroenten en groenten die je in de supermarkt niet kan kopen.
    In een aantal jaren tijd zijn we bijna volledig overgeschakeld naar onbewerkt en biologische voeding en merken we dat we veel minder behoefte hebben aan tussendoortjes en vooral de behoefte aan suiker nagenoeg verdwenen is. Dus besparen we ook heel veel doordat we geen vruchtensappen, koekjes, snoep, chips en andere supermarkttroep meer kopen.
    Biologische voeding is en blijft een stuk duurder, maar als we op het einde van de maand de rekening opmaken, valt het wel mee. En wat je extra uitgeeft aan goede voeding, bespaar je op dokterskosten!
    En dan hebben we het nog niet over de extra energie die je ervan krijgt.

    • Hallo Goedele,
      Ik vraag me af hoe je het dan doet met vlees kip en vis. Eet je dat ook biologisch?. Ik heb een hele goede biowinkel hier in Den haag maar als ik naar de prijs kijk van 1kippenboutje dan vind ik € 5.95 wel heel duur. Ik zit ook met een budget van €70,- voor drie volwassen personen in de week. Wij eten 3 fruitstukken per dag. Wij eten rauwkost dagelijks gevarieerd, paprika, tomaat, komkommer, wortel en eten groenten zoals Ui, knoflook, courgette, aubergine, champignons en dan de groenten die word aangeboden in de seizoenen. Quinoa, rijst, couscous en zoet aardappel. Hoe doe jij dat en wat is dan het budget van jou als zo brutaal mag zijn. Wij verdragen geen van allen granen gist melk en peulvruchten, dat maakt het gecompliceerd. vriendelijke groeten. Een zeer geïnteresseerde die wil leren hoe een ander het doet. Jacky

  6. In de dingen die iedereen moet weten over voeding las ik :
    “In Als je wilt weten wat pas echt rot in je darmen, dan is dat onverteerbare plantaardige materie, ook bekend als vezels.”

    Dat is trouwens een goede zaak…..de vriendelijke bacteriën in het darmstelsel verteren de vezels en zetten ze om in korte keten vetzuren die een belangrijke, positieve invloed hebben op de gezondheid (1).
    Vezelrijke voeding is belangrijk voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang.
    Ik begrijp niet goed de tegenstrijdigheid : vezels verrotten in de darmen en daarna zegt men “Vezelrijke voeding is belangrijk voor een gezonde spijsvertering en goede stoelgang.” ???
    Welke voedingsmiddelen verstaat u onder “onverteerbare plantaardige materie” ?
    Ik eet nl. veel groeten en een tweetal stukken fruit/per dag, geen of weinig brood en geen aardappelen.

    • @Moniek: wat Juglen zegt is denk ik als volgt uit te leggen: Jij associeert rotten met slecht neem ik aan. Dat hoeft dus niet altijd perse zo te zijn volgens dit stuk. Ik vind het zelf ook wel een beetje vreemd klinken.

      Wat ik je wel met zekerheid kan zeggen: met ”onverteerbare plantaardige materie” worden voedingsvezels bedoeld. Vezels kunnen zelf namelijk niet verteerd worden, ze ondersteunen daarentegen wel de vertering.

      Extra info/leuk weetje:
      Strikt genomen zijn vezels in feite ook koolhydraten. Echter, omdat ze zelf niet verteerd kunnen worden worden zij ook niet meegerekend als zijnde energie op een verpakking van een voedingsmiddel. Ook wordt het niet meegeteld in het aantal gram koolhydraten per 100gram. Puur omdat het menselijk lichaam dit niet kan verteren en er dus geen energie uit kan halen.

  7. Dag Jurgen
    Op de nieuwste nieuwsbrief kan ik geen reactie geven (het biologische verhaal) weet je dat biologisch eten dus van dieren die natuurlijk gevoerd worden (gras bijv ipv opfokvoer) ook meer omega 3 bevat! Dus nog een voordeel!

  8. Hai Juglen,

    Het is fijn om zoveel informatie te vinden over gezonde voeding. Al word ik er persoonlijk wel eens een beetje moe van. Ik wil graag gezond eten en wil dat ook voor mijn gezin, maar het is wel moeilijk omdat er sociaal gezien niet altijd begrip voor is. Ik probeer altijd zoveel mogelijk gezond eten mee naar school te geven (water in rvs flessen en zo) en goed te koken. Hier in de buurt zijn geen biologische winkels, alleen een AH. Dus moet ik voor sommige dingen altijd naar een ander dorp. En natuurlijk is opvoeding een taak van de ouders, maar om nou altijd maar weer uit te leggen dat het beter is dat snoepje op de toonbank bij de drogist niet te nemen, of dat het vriendje op school dubbeldikke boterhammen met chocopasta en pindakaas krijgt en zijn moeder het ook goed bedoeld, of opa die komt met een zak drop om je kind te verwennen, en dan te zeggen dat er suiker en varkensgelatine in zit. Tja, zelfs mijn man vindt dat op zijn tijd je best eenzak chips of patatje mayo mag. Ik wil gewoon niet altijd de boeman( boodschapper van het kwaad) zijn.

    Verder verbaas ik me soms zo over de tegenstrijdigheden die ook jullie voedingsdeskundigen uiten. Dan is het helemaal moeilijk uit te leggen aan je gezin en wordt je keihard met die tegenstrijdigheden om de oren geslagen. Kortom ik voel me daar alleen in, hebben meer mensen dat?

    Neem nu nummer 5 in jouw lijstje hierboven. Daarin zeg je dat Agavesiroop slechter is dan kristalsuiker. Op jouw site beveel je wel het boek van Rens Kroes aan. Daaruit heb ik de hazelnootpasta gemaakt omdat die me lekker leek en gezonder voor mijn kinderen. Maar er gaat wel Agavesiroop in? Als ik alles moet lezen en checken, ben ik helemaal de hele dag alleen nog maar met eten bezig. Pffff…..

    Groet, Miek

Reacties zijn gesloten.