In Afvallen, Overgewicht

vet verliezenHier is een lijst met voedingsmiddelen die je kunnen helpen gewicht te verliezen. Afvallen is niet makkelijk, maar met het juiste voedingspatroon en beweging kun je op een natuurlijke manier afvallen.

Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die buikvet laten verdwijnen en andere die bijdragen aan buikvet.

Hierbij een lijst van voedingsmiddelen die voor een plattere buik zorgen:

  1. Avocado’s: bevatten twee voedingsstoffen die cruciaal zijn om buikvet te laten smelten: 11 tot 17 gram vezels per avocado, waardoor je je langer verzadigd voelt en ze bevatten enkelvoudige onverzadigde vetzuren waarbij in verschillende onderzoeken is aangetoond dat deze gericht het buikvet aanpakken.
  2. Pindakaas: Niet alleen pindakaas maar vrijwel alle noten en zaden. Dit zijn de beste: pistache noten, walnoten, amandelen (of amandelpasta), pompoenpitten, zonnebloempitten en lijnzaad. Ze geven je voor langere tijd een vol en verzadigd gevoel en zitten bomvol met gezonde, ‘buikvetverbrandende’ vetten en mineralen. (Pinda’s zijn geen noten maar peulvruchten, probeer noten af te wisselen en koop ze altijd ongebakken).
  3. Olijfolie/Kokosvet: je lichaam heeft gezonde oliën en vetten nodig voor vetverbranding
  4. Bepaalde groenten: zoals broccoli, bloemkool, spruiten, boerenkool en kool bevatten bepaalde fytonutriënten, zoals indole-3-carbinol (I3C) die erbij helpen bepaalde xeno- oestrogenen, die voor opslag van buikvet zorgen, tegen te gaan.
  5. Eieren: eieren zijn niet slecht. Het zijn energiebommetjes en zitten vol ‘buikvetverbrandende’ eiwitten, vitamines zoals B6, B12, A, D, E en K, foliumzuur, choline, luteïne, calcium, ijzer, fosfor, zink en omega3 vetzuren. Bovendien zorgen ze ervoor dat je je langere tijd verzadigd voelt. Als je voor eieren van biologische scharrelkippen kiest zul je meer gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen.
  6. Pure chocolade: Pure chocolade heeft bijna acht keer meer anti-oxidanten dan aardbeien en bevat stoffen zoals theobromine en caffeïne die een positief effect op je vetverbranding hebben. Ook bevat pure chocolade een flinke hoeveelheid oliezuur, wat een enkelvoudig, onverzadigd vet is. Kies voor de beste resultaten wel chocolade met een cacaogehalte dat 78% of hoger is.
  7. Haver: bomvol met vezels en al het goeds van een volkoren graan. Vermijd wel de bewerkte, suikerrijke variant en kies voor onbewerkte havervlokken en maak daar je eigen havermoutpap van. Voeg er wat kaneel, walnoten, bessen en een natuurlijk zoetmiddel aan toe (zoals Groene stevia of palmsuiker).
  8. Groene thee: naast het feit dat groene thee krachtige anti-oxidanten bevat hebben verschillende wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat groene thee in nauw verband staat met vetverbranding. Een verslag van The American Journal of Clinical Nutrition vermeldde dat door groene thee extract de stofwisseling van de testpersonen 35 tot 45% toenam.
  9. Bonen: zwarte bonen, witte bonen, bonenpuree, en limabonen hebben allemaal 6 of meer gram vezels per ½ cup (=120 ml). Vezels ruimen gifstoffen in je lichaam op en reduceren je buikvet aanzienlijk.
  10. Bessen: aardbeien, frambozen en bramen zit vol met vezels die de suikeropname remmen. Ook bevatten ze veel vitamines die snoeplust kunnen voorkomen. Zin in zoet kan veroorzaakt worden door een vitaminetekort.
  11. Kaneel: Onderzoekers hebben ontdekt dat kaneel een bepaald type anti-oxidant bevat dat de insulinegevoeligheid vergroot en daarmee effectief helpt om je bloedsuiker te stabiliseren. Conclusie: je slaat minder buikvet op.
  12. Chilipepers: Onderzoeken hebben aangetoond dat het actieve ingrediënt in chilipepers en chilipoeder, capsaïcine, ervoor zorgt dat meer calorieën worden verbrand, de bloedsuikerspiegel gestabiliseerd wordt, waardoor minder vetopslag plaatsvindt, en dat deze stof een krachtige anti-oxidant is. Voeg deze dus vaker in je gerechten toe.
  13. Yoghurt: De meeste gangbare yoghurt is slecht voor je buik. Meestal bevat deze ladingen suiker en dat wil je vermijden als je een platte buik wil. Echter, yoghurt, Griekse yoghurt en kwark zitten vol probiotica die kunnen bijdragen aan het krijgen van een platte buik (toevoeging Fit by Nature: kies voor de onbewerkte, biologische variant)
  14. Wilde zalm: Absoluut een topper als het gaat om het verbranden van buikvet. Door het hoge eiwit- en omega 3 gehalte is wilde zalm heel effectief in het laten smelten van je buikvet. Veel mensen hebben een omega 3-tekort en zodra ze dit aanvullen zien ze het buikvet verdwijnen.
  15. Eiwitrijke voedingsmiddelen: zoals wilde zalm, eieren van vrije uitloop kippen, weipoeder (kies voor een merk dat onbewerkt en geen kunstmatige zoetstoffen en toevoegingen heeft) en vlees van grasgevoerde runderen omdat dit een goede bron van natuurlijk CLA is. Dit is een type vet waarvan in verschillende onderzoeken aangetoond is dat het vet verbrand. Het interessante van eiwitten is dat je lichaam zo’n 30% van de calorieën ervan verbrand nadat je het gegeten hebt. (Vertaling door Fit by Nature)

Zie ons E-book over afvallen voor meer tips:
My Cover Design

Help anderen gezonder te worden:
Showing 18 comments
  • Hugo

    Ook een beetje aan het bankdrukken of push ups aan het doen Juglen?
    Zie ik daar een beetje ontwikkelde pectoralis spieren?
    zie je foto op het e book afvallen.

    Jij hebt veel verstand van trainen/voeding.
    ik zelf doe ook aan krachttraining.
    Maar omdat jij je kennis wil delen heb ik er inmiddels ook aardig kijk op gekregen.
    Dus heb redelijke platte buik gekregen mede door bovenstaande voedingstips.

  • Tammy Wong

    Beste Juglen, wat ik niet begrijp, is sinds ik gestopt ben met roken en gezond ben gaan leven, eten en bewegen, toch zwaarder ben geworden dan ervoor. Ik eet een broodje per dag, drinkt alleen water of munt thee, slik astaxanthine, spiruela, drink citroensap in de ochtend, eet zo min mogelijk rijst icm vlees, sport [elke dag joggen en home training]. Hoe kan dat? Zit wel goed in mijn vel, geen stress… Ga dus nu stoppen met axtaxanthine om te kijken of dat mee te maken heeft. Groet, Tammy

    • Louis

      @Tammy, daar zijn een aantal dingen voor te zeggen.
      en bovendien soms niet alles is te verklaren maar heeft ongetwijfeld wel zijn reden.
      ten eerste gezond eten en leven zegt me niks. wat versta jij onder gezond eten. heel Nederland eet gezond of leeft gezond zeggen ze..
      en sporten is dat gezond? ik denk voor de een wel en voor de ander niet.
      ligt aan de manier waarop het gaat. als je het echt leuk vind is het vast gezond.
      en misschien eet je nu wel allergenen die je eerst nooit at.
      Ook bij bovenstaande lijst kunnen voor jouw allergenen zitten.
      bijv. de joghurt.

      • Tammy Wong

        Beste Louis, ik eet alles vers en kook zelf zonder toevoegingen allemaal of met verse kruiden/specerijen of droge gemalen/hele kruiden en specerijen. Gebruik om en om biologische producten. Joggen en abandominal oefeningen. Van de 24 allergenen eet ik er wel een paar en die at ik een jaar geleden ook. Ach…zit gelukkig wel goed in mijn vel en vind alleen vreemd dat ik zwaarder ben geworden desondanks trainingen en goede voeding. Bedankt voor jouw mening. Smakelijke groet, Tammy Wong

        • malou

          Je weet wel dat spieren zwaarder zijn dan vet en dat door het trainen van je spieren je dus zwaarder zal worden omdat je die groter maakt?

    • stella

      klopt helemaal Tammy.
      ik heb het zelfde sinds ik ben gestopt met roken 5 kilo erbij.
      terwijl ik van beroep gewichtsconsulente ben (dus dubbel frustrerend).
      maar advies blijft!!suiker zo min mogelijk,vetarm,laag glycemische koolhydraten,genoeg water,veel groenten,fruit en vooral je goed voelen!
      misschien Tip! docslim.nl

    • Ginger.

      Hallo Tammy,

      Je schrijft niet hoe lang het geleden is dat je gestopt bent met roken want ik kan je zeggen uit eigen ervaring dat op het moment dat ik stopte met roken ik een gewicht had van 63 kg met een lengte van 184 cm. Niet voor niets noemden ze me de “gespierde spijker”. Na het stoppen is mijn gewicht toegenomen binnen een aantal maanden tot meer dan 86 kg. Hoogstwaarschijnlijk is het meer geweest maar ik ben toen niet langer meer op de weegschaal gaan staan. Ik was veranderd in een Michelinmannetje. Dit heeft alles bij elkaar ongeveer een jaar geduurd en toen bemerkte ik dat ik gewicht ging verliezen. Uiteindelijk is mijn gewicht gestabiliseerd op een prachtige 72 kg wat perfect is bij een lengte van 184 cm. Ik wil je gewoon een hart onder de riem steken opdat je vol blijft houden want uiteindelijk moet alles de tijd krijgen om weer in balans te geraken. Stoppen met roken is ook het verhaal van kwaliteit in het leven en als het mee zit krijg je er ook nog wat kwantiteit bij.

      Groeten, Ginger.

    • Cathy

      Hoi Tammy,
      Ik ben drie jaar geleden gestopt met roken en ben gelijk maar begonnen met koolhydraatarm eten….
      De kilo’s vlogen eraf zelfs toen ik voor 13 dagen naar een al inklusief hotel in Turkije ben geweest bleef ik afvallen, ook daar heb ik gelet op koolhydraten en verder eerlijk is eerlijk een beetje veel gegeten maar geen of bijna geen koolhydraten.
      Als ik lees wat Juglen schrijft aan eten lees ik al koolhydraatarm eten dus met datgene hij voorschrijft en alleen de gezonde koolhydraten en hint…CIAZAAT tegenwoordig heel betaalbaar bij de kruitvat.
      Ciazaat zet 8 x uit dus als je dat smorgens in je groenteschake of je bakje yoghurt met havermout zonder suiker maar met stevia bv of kaneel kijk maar wat je lekker vind voel je je de eerste paar uur lekker voldaan,
      Oh en nog wat je maag geeft pas een half na je eten aan dat hij vol zit dus pas op genoeg is genoeg, dan voel je je het beste.
      Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes en dat roken gaat iedere dag makkelijker hè de trek in een sigaret word iedere keer korter doorzetten hoor.
      Groetjes Cathy

  • Marcel 84

    Beste tammy,

    Het probleem roken. Ik ben nualleen 4 jaar gestopt met roken in het begin kom je altijd bij je lichaam veranderd kompleet en dat heeft tijd nodig bij mij was in jaar dat ik 10 kilo dat bij kwam en heb gesport weinig gegeten.

    Het probleem je eten ik zie dat je maar broodje eet Ok, wat voor broodje wit of volkoren? Om vet te verbranden moet je meer eten zeker 6 maaltijden op 1 dag, gezonde kleine maaltijden Bijv. kwark komkommer, sla, volkoren crackers en en en bereken je calorieën behoefte op diverse sites je moet net iets onder je calorieën behoefte zitten om vet te verbranden.

    Het probleem je sporten. Je hebt niks om alleen maar cardio te doen je moet ook spier opbouw doe met gewichten des te meer spieren des te meer calorieën je verbrand. Combineer het en om snel vet te verbranden doe HIIT training dat zijn trainingen waar je Bijv. 2 min hard fietsen en 1 minrustiger fietsen. Je kunt het met alles doen Bijv. rennen, fietsen, roeien noem het maar op.

    Het is best een veel uitzoeken wat je moet doen en moet eten maar het is het zeker waard.

    Ik hoop dat ik je kon helpen

    Greetz marcel

  • Marcel 84

    Sorry voor sommige fouten maar mijn tab werkte niet goed

  • Ryan

    @ Tammy

    Roken zorgt Voor een verhoogde stofwisseling soms wel 200 kcal per dag

    Elke dag joggen en home training ( te veel cardio zorgt voor een disbalans mbt je hormonen) tuurlijk bij het joggen (cardio) verlies je wel wat vet maar je vreet daarbij ook je spieren op ( spieren heb je juist nodig om je ruststofwisseling hoog te houden). Dus doe aan krachttraining op hoge intensiteit ( grote spiergroepen borst, rug en been spieren).

  • raphael

    beste,

    ik zie een aantal keer de opmerking: “uit wetenschappelijk onderzoek blijkt”. Helemaal top, ben een groot fan van evidence based werken.

    Ik ben benieuwd wat je bewijs is, kun je citeren?

    Groet!
    Raphael

    • Juglen Zwaan

      Onderaan het artikel staat de Engelse bron. Ik zou daar even vragen naar de referentie.

      • zonnetje

        Ai….Juglen!

        Regel 1 in de wetenschappen is, dat als je citeert uit bronnen waarvan je niet zeker weet of die het wel hebben gecheckt (en hoe check jij dat weer…) …je dat toegeeft. Dan is het namelijk een hypothese. Je veronderstelt iets..
        Anders blijven we rondcirkelen en ‘bronnen napraten’ en doen zo mee aan het verspreiden van allerlei mogelijke onzin….en dat is dan weer precies de reden waarom je aangevallen wordt door bv. de ‘Voedingscentra’…die op hun beurt soms citeren uit allemaal ‘Diederikjes’…die gesponsord worden door….de voedingsmiddelen industrie….
        Of ‘waarheden’ uit geschiedenis boekjes die verkondigen wat vroeger……toen de mens zo en zo leefde en oud werd….
        Pas vanaf de Napoleontische tijd worden de geboorte en sterfdata bijgehouden….dus hoe oud ‘men’ (wie is ‘men’, slaaf of keizer?) werd in de oudheid..is helemaal niet bekend…(deze laatste is de bron van uit Demos, het laatste nummer, n.a.v het onderzoek naar de leeftijden van kunstenaars, aan de hand van hun kunstwerken)

        Wat men at heel vroeger weten we ook niet….omdat overal ter wereld door de klimaatzones ander voedsel op het programma stond…Dat dat voedsel per definitie ‘beter’ was zal bijna niemand aan twijfelen….of het veelzijdig was….weten we niet precies…
        Gelukkig hadden ze toen geen Voedselcentrum….en misschien wel minder stress door minder bevolking, voldoende voedsel en ontbrekende slavernij door de mediamogelijkheden…ze twitterden vast anders…Maar dat weten we allemaal niet…Vandaag de dag ‘l*llen we wat af en wordt de geschiedvervalsing steeds verder opgevoerd.
        Tja…

        Ieder mens is verschillend en kan ook nog eens verschillend reageren op voedsel, ook door genetische oorzaken (Bv. van zuivel en alcohol goed bekend).

        Gelukkig zijn we tegenwoordig beter in staat zaken uit te zoeken….het is alleen toenemend lastig te onderscheiden wie en wat gelijk heeft…omdat we vaak niet weten wie wat voor motief heeft of sponsor achter zich om bepaalde dingen te verkondigen. Door de ‘Diederikjes’ is de wetenschap ook zeer verdacht geworden. Waardevrijheid bestaat niet, net zo min als De Waarheid..

        • Hanneke

          Hier ben ik het wel mee eens. Je moet je bronnen weten en ook of die betrouwbaar zijn. Hoe meer ik me in dit soort dingen verdiep hoe meer ik denk: Gewoon eten. Biologisch dus niet bewerkt en afwisselend. En met mate. Geen suiker dat staat wel vast. Vet schijnen we toch wel nodig te hebben.
          Wetenschappelijke onderzoeken zijn ook niet altijd betrouwbaar omdat daar vaak ook de voedingsindustrie achter zit. Zo is ook het Voedingscentrum voor mij niet betrouwbaar.
          Ik denk ook dat het belangrijk is altijd verschillende wetenschappelijke onderzoeken te bestuderen. Zeker niet op eentje afgaan.

  • Greet

    Ik zie nog steeds LIJNZAAD staan als gezond,maar ik weet van het Weston Price forum dat Mike Donkers lijnzaad erg afraadt omdat het een hormoonverstoorder is,ik eet het dus niet meer!
    Jij???

  • Mirjam

    Hoi,
    Ik wilde eerst even zeggen dat ik veel inspiratie opdoe van deze website, en de nieuwsbrieven. Ben zelf bezig met een opleiding gewichtsconsulent in combinatie met voedingsdeskundige. Ik heb dus al veel geleerd, maar ben er nog lang niet, en over voeding raak je nooit uitgeleerd!
    Wat ik mij nu afvroeg, ik doe dus ‘rauwe’ havervlokken door mijn yoghurt.
    Profiteer je dan wel van de positieve eigenschappen?
    Want haver staat vooral bekend als de gekookte vorm, als pap.
    Mijn moeder trok ook een vreemd gezicht toen ik zei dat ik het ‘rauw’ door de yoghurt doe.
    Ik hoop dat Juglen, of iemand anders hier een reactie op wilt geven, of misschien andere tips!

    P.S. ik doe ook gebroken lijnzaad door de yoghurt, ik had juist begrepen dat je de gebroken vorm beter opneemt, dan de hele. En ik weet niet beter of het gezond is…

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken