web
statistics

17 voedingsmiddelen met een probiotische werking

buikVolgens de reclame neemt je weerstand toe door het nemen van probiotica. Dat klopt volgens dit onderzoek, maar of dat ook geldt voor de suikerdrankjes die ze daarbij naar voren schuiven valt te betwijfelen. Ze hebben ook drankjes zonder suiker hoor, maar dan zit het weer vol met aspartaam. Meer en meer blijf ik weg bij gefabriceerde rommel en kies ik voor puur natuur. Ook enkele alledaagse voedingsmiddelen hebben een probiotische werking op de darmen, ik zet ze even voor je op een rij.

Yoghurt – liefst zelf maken van rauwe melk. Kies voor de volle variant zonder suiker.
Kombucha thee – deze gefermenteerde thee is in Azië erg populair. Hier te bestellen.
Miso – deze Japanse bouillon is rijk aan eiwitten en lekker als tussendoortje.
Kefir – kan van rauwe melk of water gemaakt worden. Hier vind je meer info.
Zuurkool – overal mee te combineren of een salade van maken. Wel koud gebruiken.
Rauwe melk – bevat tientallen darmculturen, alleen wanneer niet gepasteuriseerd.
Donkere chocolade – 70% puur of meer bevat ook probiotica vanwege fermentatie.
Algen – spirulina en chlorella zijn geweldige voedingsbronnen voor de darmbacteriën.
Augurken – dan wel de traditionele en ouderwets gefermenteerde.
Tempeh – uitzondering van de soja vanwege de fermentatie. Voor af en toe prima.
Kimchi – gefermenteerde kool en groente. Populair in Korea.
Olijven – maar dan wel de echte zongerijpte zwarte.
Boeren kaas – gemaakt van rauwe melk, prima om als kuur in te zetten.
Roggezuurdesem – alleen bij ongevoeligheid voor gluten, met mate in te zetten.
Natto – gefermenteerde sojaboon, voor vrouwen met mate interessant.
Haver met banaan – de vezels voeden de darmbacteriën (geldt voor alle groenten).
Rode wijn – volgens deze studie kan rode wijn de darmflora positief beïnvloeden.

Tot slot ook nog even enkele dingen die je darmflora kunnen verstoren:

  • Stress
  • Suiker
  • Alcohol
  • Brood
  • Stilzitten.

Hoeveel weet jij over gezondheid? Doe de kennistest over voeding in 30 vragen!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend