web
statistics

18 tips bij gewrichtsklachten

Gewrichtsklachten kunnen je leven lam leggen, gelukkig is er vanuit de voeding op een natuurlijke manier een hoop aan te doen.

Op het moment dat ik dit hier schrijf, heb ik zelf te kampen met een overbelaste pols, dit maakt het leven wel iets lastiger, zomaar even mijn broek vastknopen is al een hele opgave. Gelukkig gaat het erg snel vooruit omdat ik mijn natuurlijke medicijnkast van de voeding even goed heb opengetrokken.

Gewrichtsklachten kunnen vele oorzaken hebben:
Artrose – slijtage van de gewrichten.
Artritis – ontsteking van de gewrichten.
Jicht – teveel urinezuur in het bloed en slaat neer in de gewrichten.
Reuma – verzamelnaam voor a.o. reumatoïde artritis of artrose.
Overbelasting – teveel belast, of te zwaar belast.
RSI – repetitive strain injury, overbelasting door teveel herhaling van dezelfde beweging.

Als de klachten niet binnen enkele dagen verdwijnen, dan is het altijd verstandig een arts te raadplegen. Zelfmedicatie is altijd een goed idee, om van binnenuit de genezing te bevorderen, want dat is ook de plek waar het probleem ontstaat. Pijnstillers en andere paardenmiddelen pakken meestal alleen het symptoom aan en niet de oorzaak, iets dat we wel vaker zien in de farmacie.

 

Tips voor soepele gewrichten

  • Zorg voor voldoende omega-3 vetzuren uit bv. vette vis, lijnzaad of walnoten.
  • Eet gematigde hoeveelheden voeding dat rijk is aan purines (urinezuur). Zie hier de lijst van purines en de hoeveelheden per voedingsmiddel.
  • Zweten en veel drinken helpen je lichaam urinezuur te verlagen.
  • Slik dagelijks krillolie of beter astaxanthine. Glucosamine staat ook goed bekend.
  • Beweeg veel, maar gematigd voor de zuurstof en bloedsomloop: wandelen en fietsen zijn perfect.
  • Zorg voor een goede houding, schoeisel en warme kledij.
  • Zorg voor een juiste temperatuur: niet te koud en niet te warm. Zorg ook dat de ruimte niet te vochtig is.
  • Drink voldoende water voor de ontgifting.
  • Drink kruidenthee voor je gewrichten zoals: guldenroede, duivelsklauw en zoethout.
  • Bezoek de sauna of neem wisselbaden, ideaal voor een verbetering van de bloedsomloop. De infrarood warmte van een infraroodsauna dringt diep door in het gewricht.
  • Eet bij acute klachten vooral verse groentes, vruchten en plantaardige eiwitten. Vermijd tijdelijk zware eiwitten als kaas, vlees, vis en ei.
  • Kies bij een niet-ontstoken gewricht voor warmte.
  • Kies bij een ontstoken gewricht voor koelte.
  • Ontspan en zorg voor voldoende nachtrust.

Ook verkeerde voeding kan ontstekingsbevorderend werken, kies daarom voor zo onbewerkt mogelijk en blijf weg bij suiker, alcohol of koffie. We nemen tegenwoordig teveel ontstekingsbevorderende voeding tot ons. Om dit te compenseren kun je beter kiezen voor anti-oxidantrijke voeding, uien en knoflook, kruiden zoals curcuma, gember, koriander of tijm.

Kies bij het sporten altijd voor een warming-up en een cooling-down en voer bij krachttraining de hoeveelheid belasting langzaam op, zo voorkom je pijn in de gewrichten. Ook bij duursport kun je beter kiezen voor een geleidelijke opbouw van de frequentie, intensiteit en duur. Blessures kunnen in een fractie van een seconde ontstaan, maar kunnen wel een jarenlange nasleep hebben.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend