In Tips en trucs

Uit recent onderzoek van het RIVM is gebleken dat slechts 15% van de Nederlanders voldoende groente eet. Dat is zonde, want onderzoekers hebben in een grote studie ontdekt dat je door het eten van meer groente en fruit gelukkiger kunt worden. Voor het onderzoek zijn 12.000 willekeurige mensen geselecteerd. Tot 8 porties groente en fruit per dag is er een stijging in geluk waar te nemen. Volgens de onderzoekers zorgt het eten van meer groente en fruit niet voor een onmiddellijk geluksgevoel, maar duurt het even voordat de positieve werking maximaal is. De positieve effecten verschijnen meestal binnen twee jaar nadat je meer groente bent gaan eten.

Zo eet je meer groente:

  1. Eet niet alleen groente bij het diner, maar ook bij het ontbijt en/of middageten. Ontbijten kan bijvoorbeeld met een groenteomelet. De lunch kan prima met een salade en een soepje. Vooral wanneer je weinig tijd hebt is een soep zo opgewarmd.
  2. Veel mensen zeggen dat ze geen konijn zijn en laten groenten en fruit liggen. Dan is het beter om wat groentesap uit de slowjuicer te drinken. Deze draait heel langzaam waardoor de vitamines intact blijven.
  3. Kies voor een groentespread. Deze zijn steeds vaker kant-en-klaar te koop, of maak het zelf. Deze spread kun je op een (glutenvrije) cracker of boterham doen.
  4. Maak patat in de oven van aardappel, bataat, pastinaak of pompoen. Lekker met een knoflook dipsaus, olijfolie en Keltisch zeezout.
  5. Maak een pizza met veel groenten. Er zijn steeds meer glutenvrije bodems te vinden. Je kunt ook zelf een bodem maken van ei en bloemkool (klinkt niet lekker, maar is heerlijk!).
  6. Neem een abonnement op een groentepakket. Zelf heb ik BeterBio.nl, maar er zijn tal van andere aanbieders die biologische groenten en fruit zonder verzendkosten aan de deur komen afleveren.
  7. Koop een blender. Zelf heb ik een hoge snelheidsblender en dat geeft een smooth resultaat. Zo kun je heel veel groenten en fruit gemakkelijk binnenkrijgen. Het beste is wel om het resultaat met een lepeltje te eten, zodat de enzymen uit speeksel hun werk kunnen doen.
  8. Eet minder vlees. Als je minder vlees eet, heb je meer plek over voor groenten. Paddenstoelen of linzen kunnen prima als vervanger dienen van vlees.
  9. Koop een spiralisator. Zelf gebruik ik de Spirelli veel en maak van courgettes lekkere groentepasta. Deze sliertjes vervangen dan de pasta van tarwe. Veel voedzamer en erg smaakvol. Je kunt het ook rauw eten.
  10. Probeer ook af en toe nieuwe groenten uit. Er zijn steeds meer vergeten groenten in de normale supermarkt. Bijvoorbeeld: pastinaak, aardpeer, rammenas, koolrabi en snijbiet.
  11. Eet meer zeewier. Zelf maak ik regelmatig heerlijke zeewierpasta. Een ideale manier om meer vezels binnen te krijgen. Zeewierpasta bevat daarnaast heel veel omega 3 en jodium. Dus ook geschikt als broodvervanger.
  12. Combineer vele groenten, zodat het een kleurig geheel wordt. Volgens onderzoekers eten we er dan meer van.
  13. Je kunt ook lekkere ijsjes maken van zelfgeperst fruitsap. Het E-book IJslolly’s in combinatie met ijsvormpjes werkt ideaal voor meer inspiratie.
  14. Eet af en toe rauwe groenten als tussendoortje. Voedzaam en lekker. Je kunt ook voor enkele dagen een dip maken, om het geheel nog smakelijker te maken. Een beetje Keltisch zeezout op tomaten doet het ook goed.
  15. Koop een vegetarisch receptenboek. Marjolein Dubbers van de Energieke Vrouwen Academie heeft het E-book Geniale Groenten geschreven met lekkere groenterecepten.
  16. Koop ook diepvriesgroenten. Deze kun je langer bewaren dan verse varianten en gebruiken wanneer het je uitkomt.
  17. Neem minder rijst, aardappelen, pasta of brood en schep hiervoor in de plaats meer groenten op. Groenten bevatten vele malen meer voedingsstoffen en minder suiker.
  18. Ga meer wokken. Met wokken zijn de groentes snel klaar. Je kunt de groenten ook altijd nog even kort stomen voor het wokken. Met stomen behoud je de nutriënten vele malen beter dan met koken in water.
  19. Voor mensen die echt niet van groenten houden: verstop ze in de saus. Zo kun je de groenten in de tomatensaus zo fijn malen, dat de tafelgenoten geen idee hebben dat ze eigenlijk heel veel groente eten. Deze truc werkt helemaal goed bij kinderen en moeilijke eters ;)
  20. Bezoek je een grote stad? Dan is er vrijwel altijd een saladebar in de buurt. Niet duur, wel lekker! Een grotere keten is SLA, maar er zijn ook kleinere initiatieven zoals SEM in Amersfoort. Bij die laatste kom ik zelf vaak eten!

De meeste mensen overschatten hun inname van groente. Soms is het een dag druk en komt het er niet van, waardoor het maandelijkse gemiddelde lager uitvalt dan je denkt. Het is wel beter om het zwaartepunt bij groente te leggen en niet bij fruit. Fruit is erg zoet. Als je fruit eet, kies dan liever voor zuurder wat fruit, zoals bosbessen.

In verband met bestrijdingsmiddelen is het beter om aardbeien, appels, selderij en druiven biologisch te kopen. Gelukkig worden avocado’s, uien, kiwi’s en champignons vaak niet tot nauwelijks bespoten en die kun je ook regulier kopen als het niet anders kan…

Help anderen gezonder te worden:
Showing 10 comments
  • Sanne
    Beantwoorden

    Hoi Juglen,

    Goede tips! Ik heb een kleine kanttekening bij soep als lunch en kant-en-klare groentespeads. Soep is natuurlijk heerlijk als lunch en super gezond als deze gevuld is met veel groenten. Ik werk en heb dan geen fornuis voorhanden en ik vermoed vele mensen met mij. Wel een magnetron, maar dat is al helemaal geen goede optie. In het weekend maak ik wel geregeld een soepje, maar op werkdagen is het niet mogelijk. Als je een boterham belegt met groentespread uit een potje, heb je er vermoedelijk 5-10 gram groenten op gesmeerd. De rest is goedkope olie en andere toevoegingen, ook bij de duurdere bio varianten. Ik heb niet echt de indruk dat we daar veel beter van worden. Ik neem zelf dagelijks een bakje rauwkost mee naar mijn werk. Wat schijfjes komkommer, radijsjes, reepjes paprika, wortel, snoeptomaatjes of zelf gesneden tomaat. Ik vul iedere ochtend een klein bakje en er gaat zo’n 150-175 gram in. Om op het advies van 250 gram per dag te komen, heb ik nog maar 75 tot 100 gram nodig. Daar kom ik makkelijk overheen, dus kan ik wat compenseren op de dagen dat er wat minder groente naar binnen gaat ;-)

  • Henk
    Beantwoorden

    Bedank voor jouw advies.
    Ik ben een papa die zijn kind gezond wil opvoeden.
    Verder heb ik geen commentaar op jouw advies.
    Ik wil mijn dochter duurzaam en bewust opvoeden.
    Dank je wel voor de goede tips!

    GrtZ,
    Henk

  • Hanneke
    Beantwoorden

    Ik eet elke dag meegenomen soep. Maak eens in de week een soep van groenten, witte bonen en kruiden. Vries deze in in bakjes, warm elke ochtend op en neem het mee in een thermos. Gaat prima.

  • Ruud v d Gaast
    Beantwoorden

    Met het maken van een flink glas groentesap s morgens heb je al gauw 500 gr ! groente nodig , eet tussen de middag nog avocado en tomaat op brood en tussendoor nog een komkommer , dan zit je al op 800 gr groente , en dan heb ik t avondeten nog niet meegeteld !

  • Josjara
    Beantwoorden

    Het is allemaal wel veel werk om echt gezond te eten, (naast het huishouden en onze huisdieren)je moet al wel een soort gezondheidsfreak zijn, maar goed gezondheid komt ook op nummer 1! pfff stap voor stap! Jj

  • Josjara
    Beantwoorden

    Het is allemaal wel veel werk om echt gezond te eten, (naast het huishouden en onze huisdieren)je moet al wel een soort gezondheidsfreak zijn, maar goed gezondheid komt ook op nummer 1! pfff stap voor stap! Jj
    Wel goede tips hoor!

  • Nico
    Beantwoorden

    Koop ingevroren biologisch fruit (kersen, bosbessen etc). Neem bij warm weer een portie in een schaaltje. Iets zacht laten worden en dan heerlijk als vruchtenijs eten! Puur vruchten en zonder suiker, smaakt dus heerlijk. Dat is pas gezond snoep.

  • Michael
    Beantwoorden

    voor meer groenten: https://www.frecious.nl/producten

    heel makkelijk binnen te krijgen

  • Marie
    Beantwoorden

    Pasta kun je tegenwoordig ook in de supermarkt kopen van erwtenmeel of linzenmeel. Erg lekker! Bietensap en wortelsap van Zonnatura uit een fles (gewoon te koop in de supermarkt, zo´n 2 euro per grote fles). Ook een goed alternatief?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken