In Alternatieve geneeswijzen

In Nederland gebruiken ongeveer 1,5 miljoen mensen dagelijks cholesterolverlagers, de zogenaamde statines (1). Artsen grijpen in een 6 minuten consult vaak meteen direct naar de medicatie, zonder de natuurlijke interventies mee te nemen. Natuurlijke interventies kunnen meer effect hebben dan medicijnen, maar helaas blijft dat meestal buiten beschouwing. In dit artikel belichten we de bewezen natuurlijke methoden die helpen om je cholesterol weer in balans te krijgen.

Als je bij de huisarts komt, vraagt hij niet naar je inname van suiker of slechte vetten. Hij geeft meestal ook geen recept voor meer groente, fruit en lichaamsbeweging, maar wel een recept voor statines. Bijwerkingen van deze middelen komen steeds meer aan het licht. Zo kunnen statines zorgen voor een versnelde veroudering (2), geheugenverlies (3) en spierpijn (4). Deze medicijnen kunnen er zelfs voor zorgen dat je in een rolstoel terecht komt (5).

Ons lichaam heeft cholesterol hard nodig om belangrijke hormonen, vitamine D, celwanden en gal te produceren. We kunnen niet zonder cholesterol. De lever produceert ruim 80% van het totale cholesterol in ons lichaam, slechts een kleine 20% halen we uit onze voeding. Onze lever produceert cholesterol op aanvraag van het lichaam. Als de verhoudingen in cholesterol ongunstig zijn geworden, dan is dat een signaal dat er iets mis is. Dat kan liggen aan bijvoorbeeld een rookverslaving, te weinig bewegen, te veel suiker nuttigen of het eten van geraffineerd plantaardig vet.

Het blijkt dat cholesterol een slechte voorspeller is van cardiovasculaire problemen en dat we de oorzaken beter bij ontstekingsmarkers in het bloed kunnen zoeken (6, 7). Deze ontstekingen ontstaan meestal door teveel ontstekingsbevorderende omega 6 vetzuren, bewerkte voeding, overmatige alcoholconsumptie, te veel suiker en te weinig lichaamsbeweging. Statines werken onder andere doordat ze ontstekingen verlagen (8), maar door anders te eten kunnen we ook ontstekingen afremmen. We kunnen daarom maar beter natuurlijke middelen inzetten om het cholesterol te verlagen dan dat we de synthetische middelen van de farmacie slikken.

Cholesterol op een natuurlijke manier verlagen:

  1. Het mediterrane dieet blijkt beter in staat te zijn om hart- en vaatziekten te voorkomen dan statines (7).
  2. Kurkuma blijkt het LDL-cholesterol te laten dalen, ook bij mensen die statines slikken (8). Deze mensen kunnen dan wellicht hun medicatie verlagen.
  3. Het eten van peulvruchten kan het LDL-cholesterol in het bloed met 11,8 mg/dl verlagen (912).
  4. Avocado’s blijken alle LDL-soorten te verlagen (13).
  5. Noten (met name amandelen en walnoten) hebben een zeer gunstig effect op het cholesterol (14).
  6. Het eten van vette vis verlaagt het LDL-cholesterol sterk (15).
  7. Het eten van haver kan het totale cholesterol met 7% laten dalen en het LDL met 5% (16).
  8. Vrijwel alle typen groenten met oplosbare vezels verlagen het LDL-cholesterol (1718).
  9. Bittere, pure chocolade van 70% of meer kan het LDL-cholesterol sterk verlagen (19).
  10. Knoflook heeft een gunstige werking op het cholesterol (20).
  11. Soja kan het LDL-cholesterol ook flink doen verlagen (21). Kies altijd voor niet-GMO soja van biologische afkomst in gefermenteerde vorm.
  12. Groene thee gaat het oxideren van LDL-cholesterol tegen (22).
  13. Onbewerkte olijfolie, rijk aan polyfenolen, draagt licht bij aan het voorkómen van het oxideren van cholesterol (23).
  14. Stoppen met roken verbetert de cholesterolwaarden (2425).
  15. Eén glas alcohol verhoogt het HDL (26), maar meer drinken verhoogt het LDL (27).
  16. Kruiden zoals fenegriek, guggul en artisjokblad werken LDL-cholesterolverlagend (2829).
  17. Dagelijks lichaamsbeweging verbetert de cholesterolratio enorm (30, 31).
  18. Het kwijtraken van overgewicht zorgt voor een gunstiger cholesterolverhouding in het bloed (32).
  19. Phytosterolen kunnen het LDL-cholesterol laten dalen (33). Hiervoor hebben we geen margarine nodig, want deze zitten ook rijkelijk in erwten, bloemkool, broccoli en bindsla (34).
  20. Op het gebied van supplementen kunnen helpen de cholesterol te verlagen: vitamine C, psyllium, vitamine B5, berberine en astaxanthine (3536373839).

Merk op: ik ben geen voorstander van rode gistrijst. Dit is een natuurlijke statine (de synthetische zijn hiervan afgeleid) en heeft dus ook de nadelen van een statine.

Een hoog cholesterol gezond?
Soms mailen mensen mij dat cholesterol gezond is en dat het niet uitmaakt hoe hoog het is. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Cholesterol is inderdaad een onmisbare stof: het is de basis van vitamine D, de geslachtshormonen, de celwanden en nog veel meer. Er zijn veel soorten cholesterol, maar de meest schadelijke is de geoxideerde LDL-variant (40). OxLDL lijkt de echte boosdoener (41). Bij ouderen wordt een hoog LDL- en HDL-cholesterol in verband gebracht met een lagere kans op hart- en vaatziekten (42). Het lijkt er dus op dat de ideale cholesterolwaarden afhankelijk zijn van factoren zoals leeftijd en geslacht. In wezen is cholesterol niet goed of slecht. Net zoals water. Alleen te veel, te weinig of vervuild water is niet goed.

De experts verlagen telkens de maximaal toelaatbare cholesterolniveaus, om zo meer mensen aan de cholesterolverlagers te krijgen. Per land verschilt deze waarde, dus in het ene land kun je een gezond cholesterol hebben en in het andere land met dezelfde waarde een gevaarlijk verhoogd. Vreemd toch?

Statines blijken vooral het LDL-C cholesterol te laten dalen en niet het LDL-P. Een hoog LDL-P en een laag LDL-C worden in verband gebracht met verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Terwijl het omgekeerde, een laag LDL-P en een hoog LDL-C, juist een laag risico met zich meebrengt (43). We zien LDL vaak als LDL, maar LDL bestaat uit vele subfracties. Onderzoek toont aan dat het vermijden van verzadigd vet zo goed als geen effect heeft op het cholesterol (44).

Hoewel een hoog LDL- en hoog totaalcholesterol in studies als risicofactoren worden aangemerkt (45), hoeft het niets te zeggen. We weten over cholesterol nog lang niet alles. LDL en HDL zeggen lang niet alles. De grote LDL-deeltjes blijken volgens studie geen verhoogde kans te geven op bloedvatproblemen, maar de extreem kleine LDL-deeltjes weer wel (46). LDL bestaat dus uit meerdere soorten. We hebben ook nog VLDL, oxycholesterol en triglyceriden. LDL slecht noemen en HDL goed is daarom eigenlijk kortzichtig.

Een te laag cholesterol is gevaarlijker dan een licht te hoog cholesterol (47). Enkel naar het totale cholesterol kijken, geeft ook onvoldoende informatie, want er zijn studies die aantonen dat een lager cholesterol een verhoogde kans op sterfte geeft (48). Ouderen hebben een hoger cholesterol dan jongeren, daar zal het lichaam vast en zeker z’n redenen voor hebben.

Het is belangrijker om te kijken naar de cholesterolratio, die je kunt berekenen door het totale cholesterol te delen door het HDL-cholesterol. Aangenomen wordt dat een waarde lager dan 5 gunstig is. Dan nog valt het te bezien of dat waar is, want in dat geval hebben we nog altijd niet de hoeveelheid geoxideerd LDL-cholesterol gemeten, alsmede de LDL-P en VLDL-waarde.

Artsen studeren eigenlijk geen geneeskunde, maar medicijnleer. Ze weten dus alles over medicijnen, maar minder over de natuurlijke interventies bij chronische klachten. Zijn de mensen zo lui, of heeft de medicijnindustrie liever dat artsen zwijgen? Het blijft vreemd dat artsen slechts 5 uur les krijgen over voeding, maar wel honderden uren over medicijnen.

Help anderen gezonder te worden:
Showing 19 comments
  • Aad
    Beantwoorden

    Hallo Juglen, ik jouw rijtje mis ik het (intermittend) vasten. Ook een zekere methode, en, het is gratis. Met nog een heel ander scala aan gezondheids voordelen.

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Helemaal mee eens, dat is dus nummer 21 :)

  • Jenny
    Beantwoorden

    Ik heb een heel hoog HDL is dat een probleem?

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Ik heb even gekeken in de medische literatuur voor je. We weten nog heel veel niet over HDL. Vermoedelijk is een extreem hoge HDL ook niet wenselijk:
      Very high levels of HDL cholesterol have been reported to be atherogenic. The mechanism of this paradoxical effect is not entirely clear. (Bron)

  • Scheerlinck Chrisje
    Beantwoorden

    Ook heel belangrijk dat de waarden van het enzym ”lipase ”goed zijn.dit zorgt voor de afbraak van vetten en oliën in de bloedsomloop .één van de drie enzymen ,geproduceerd in de alvleesklier…Door artsen heel weinig opgevolgd.

  • Franny
    Beantwoorden

    Je kan ook gewoon 2 x per week rode rijst gaan eten,en als je het niet echt lust drink dan s’morgens het sap van je rode gekookte rijst,dit verlaagt je HDL met meer dan 30%.

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Maar is wel gewoon een statine, met alle nadelen van dien. Lovastatine is eigenlijk gewoon nagemaakte rode gistrijst. Dus als het even kan kijken waarom je cholesterol verhoogd is en welke andere natuurlijke interventies mogelijk zijn. HDL verlagen lijkt me niet wenselijk.

  • Ria Heemskerk
    Beantwoorden

    Ik heb een erfelijke vorm van te hoge cholesterol waarden. Is dit ook te verbeteren met afvallen en dieet.

  • Joshy
    Beantwoorden

    Als ergens staat ‘het mediterrane dieet’ heb je daar in wezen nog niet zoveel houvast aan, want in landen als ITA of SPA wordt veel charcuterie (vleeswaren) gegeten, is dat dan goed, nee niet bepaald. Ik denk dat je meer houvast hebt aan algemene uitspraken zoals: eet vooral veel groenten, plantaardig, fruit, noten etc. Dat is de rode lijn als je de producten opsomming van Juglen beschouwt. En nog simpeler: beweeg gewoon veel.

  • saskia
    Beantwoorden

    Hoe zit het dan met Grapefruit? Ik heb begrepen dat verse grapefruit persen en drinken (liefst twee stuks) aan het einde van de dag ook goed is voor verlaging.

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Grapefruit kan inderdaad helpen het cholesterol wat te verlagen (bron). Bedenk wel dat je beter de hele grapefruit kunt eten. Grapefruit bevat ondanks de zure smaak toch veel suiker. Veel snelle suikers zijn op de lange termijn juist weer ongunstig voor je cholesterolspiegel.

  • Yvonne Rebers
    Beantwoorden

    Vanwege klachten bij gebruik statines, gebruik ik nu al geruime tijd rode gist rijst icm ubiquinol. Controles laten zien dat dit een gunstig effect heeft op mijn cholesterol!
    Yvonne.

  • Hoes
    Beantwoorden

    Toen ik in Canada op familiebezoek was raadde iemand me lijnzaadolie ( capsules) aan. Inmiddels was ik ook aan het afvallen, nam iedere dag een blokje pure chocolade. Misschien de combinatie, maar mijn cholesterol was bij de volgende controle weer in evenwicht. Ben nog steeds verontwaardigd over het feit dat ik medicijnen kreeg i.p.v. Een ‘andere leefstijl ‘ advies.

  • Lieneke glazenborg
    Beantwoorden

    Ik mag sinds vandaag stoppen met rosuvastatine, hoop echt dat ik beter ga lopen…..heel veel spierpijn. Dan kan ik ook meer bewegen…

  • Heleen de Lang
    Beantwoorden

    Door statines wordt de aanmaak van Q10 afgeremd, en dat geeft oa spierklachten. Dus bij deze klacht ook Q10 als supplement innemen.

  • Gees
    Beantwoorden

    Die grapefruit voor welke variant is dat goed? Mijn ldl is iets verhoogd en dat wil ik met voeding naar beneden zien te krijgen (oa meer noten, groente, fruit, peulvruchten) maar is grapefruit dan ook goed?

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Er zijn zeker aanwijzingen dat grapefruit het cholesterol kan verlagen (bron), maar het moet nog verder onderzocht worden. Goed onderzochte voedingsmiddelen met een sterk cholesterolverlagend effect zijn: cacao, noten, olijfolie, peulvruchten en vette vis (zoals haring en makreel).

  • Loes
    Beantwoorden

    Statines, medicijnen die vaak worden voorgeschreven bij een verhoogd cholesterol, kunnen het risico op hartziekten juist verhogen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

    http://healthbytes.me/statines-kunnen-hartziekten-veroorzaken-en-verhogen-kans-op-aderverkalking-mensen-moeten-ze-niet-meer-slikken/

    Statins stimulate atherosclerosis and heart failure: pharmacological mechanisms.

    http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1586/17512433.2015.1011125?journalCode=ierj20&

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken