9 bijwerkingen van te veel cafeïne

Koffie en thee zijn gezonde dranken. De meeste soorten bevatten cafeïne, een stof die een boost kan geven aan je stemming, je stofwisseling en je mentale en fysieke prestaties (1, 2, 3). Uit studies is ook gebleken dat het veilig is voor de meeste mensen, mits het in kleine tot matige hoeveelheden wordt genuttigd (4). Een hoge … Lees verder >

Beter in je vel en beter slapen met melatonine

Ruim 60 procent van de Nederlanders heeft slaapproblemen. Hoewel het veel voorkomt, kan slecht slapen ernstige gevolgen hebben. Het kan je energie uitputten, je productiviteit verlagen en het risico op ziektes zoals hoge bloeddruk en diabetes verhogen (1). Melatonine is een hormoon dat je lichaam het signaal geeft wanneer het bedtijd is. Het is ook … Lees verder >

Waarom zuurdesembrood een van de gezondste broodsoorten is

Zuurdesembrood is een oude broodsoort die de laatste tijd aan populariteit heeft gewonnen. Veel mensen vinden het smaakvoller en gezonder dan gewoon brood. Sommigen zeggen zelfs dat het makkelijker is om te verteren en dat het minder snel je bloedsuikerspiegel laat stijgen. Maar kloppen deze beweringen ook? Dit artikel gaat nauw in op de feiten. … Lees verder >

15 Wetenschappelijk onderbouwde voordelen van vitamine D

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die essentieel is voor een optimale gezondheid, maar er zijn slechts een paar voedingsmiddelen met een hoeveelheid vitamine D van enige betekenis, waaronder vette vis, orgaanvlees, bepaalde paddenstoelen en voeding die ermee is verrijkt. Echter, in tegenstelling tot andere vitamines die je alleen via de voeding binnenkrijgt, kan vitamine … Lees verder >

8 verrassende gezondheidsvoordelen van zuurkool (en hoe het te maken)

Zuurkool is gefermenteerde kool en is erg gezond. Het vindt zijn oorsprong in China 2000 jaar geleden. Destijds was fermenteren een veelgebruikte methode om voedselbederf tegen te gaan (1). Zuurkool is binnen veel culturen een populair bijgerecht en smaakmaker geworden. Vooral in Duitsland wordt het veel gegeten. Door het fermentatieproces bevat zuurkool veel voedingsstoffen en … Lees verder >

Is rijst een dikmaker of val je ervan af?

Rijst is een van de meest geconsumeerde graansoorten ter wereld. Het bestaat voornamelijk uit snelle koolhydraten, die gelinkt zijn aan obesitas en chronische ziekte. In landen waar veel rijst wordt gegeten is echter weinig sprake van deze ziektes. Hoe zit het dan precies met rijst? Is het dieetvriendelijk of een dikmaker? In dit artikel wordt … Lees verder >

De 12 mogelijke oorzaken van visceraal vet (buikvet)

Te veel buikvet is slecht voor de gezondheid. Het vormt een risicofactor voor ziektes als het metabool syndroom, type 2 diabetes, hartziekte en kanker (1). De medische term voor ongezond buikvet is visceraal vet, wat verwijst naar vet dat de lever en andere organen in je buik omringt. Zelfs mensen met een normaal gewicht en … Lees verder >

Recept courgettespaghetti met cashew-pesto

Dé manier om meer groenten te eten is door de graanbron te vervangen door een groentevariant. Met een paar handige hulpmiddelen in huis tover je van allerlei soorten groente spaghetti- rijst- of couscous look-a-likes tevoorschijn. Dit recept is daar een voorbeeld van. Geïnspireerd op de Italiaanse pasta-pesto, maar dan net even anders. Bij iedereen die … Lees verder >