5 redenen waarom Vitaminwater een slecht idee is

Een drankje dat Vitaminwater heet is de laatste jaren heel populair. Het bevat toegevoegde vitamines en mineralen en wordt in de marketing aangeprezen als gezond. Maar wat er bij de marketing niet bij wordt gezegd, is dat Vitaminwater tjokvol zit met toegevoegde suiker. Zoals je waarschijnlijk weet, kan suiker ernstige schade toebrengen als er teveel van wordt gegeten. Bovendien heeft bijna niemand ook echt meer van de stoffen nodig die zijn toegevoegd aan Vitaminewater. Hieronder volgt een lijstje met 5 redenen waarom Vitaminwater eigenlijk gewoon slecht is voor je gezondheid.

Wat is Vitaminwater?
Vitaminwater is een drankmerk dat eigendom is van de firma Vrumona, bekend van Pepsi cola, 7UP en SiSi. Er zijn veel varianten, die allemaal aantrekkelijke namen en kleuren hebben. Zoals de naam al suggereert, betreft het water dat is verrijkt met vitamines en mineralen. Er wordt ook beweerd dat er natuurlijke kleur- en smaakstoffen in zitten.

Vitaminwater
Vitaminwater

Vitaminwater zit echter ook bomvol met toegevoegde suiker, vooral fructose, wat in verband staat met allerlei gezondheidsklachten als er teveel van wordt geconsumeerd.

Kortom: Vitaminwater is een drankenmerk dat eigendom is van Vrumona. Het bevat toegevoegde vitamines en mineralen en wordt sterk gezoet met suiker.

1. Vitaminwater bevat veel vloeibare suiker en wellicht net zoveel fructose als cola
vitaminwaterEen flesje Vitaminwater van 591 ml bevat ongeveer 120 calorieën en 32 gram suiker, ongeveer 50% minder dan normale Cola. Maar het hangt van het land af welk type suiker wordt gebruikt. In de VS wordt Vitaminwater gezoet met kristallijne fructose en rietsuiker, maar in andere landen wordt voornamelijk rietsuiker gebruikt (mooi woord voor suiker). Kristallijne fructose is het ergst want het bestaat bijna helemaal uit pure fructose (meer dan 98%) terwijl rietsuiker ongeveer half om half uit glucose en fructose bestaat. Als we goed kijken, zien we dat een flesje Vitaminwater ongeveer net zoveel fructose bevat als een fles gewone Cola. Dat komt doordat het grootste deel van de suiker in Vitaminwater in de VS uit pure fructose bestaat, terwijl in gewone Cola maar de helft van de suiker fructose is. Uit veel studies blijkt dat fructose, en niet glucose, de schadelijkste stof is als het om toegevoegde suiker gaat (12).

Kortom: Een fles Vitaminwater bevat 120 calorieën en 32 gram suiker. In landen waar het wordt gezoet met kristallijne fructose (zoals in de VS) bevat het net zoveel fructose als een suikerdrank zoals Cola.

2. Met suiker gezoete drankjes zijn zeer dikmakend
Wat afvallen/gewichtsverlies betreft, is het net zo belangrijk wat je drinkt als wat je eet. Als je vloeibare suikercalorieën drinkt, compenseert je lichaam dat niet door ervoor te zorgen dat je dan minder ander eten consumeert. De calorieën uit deze suikerdrankjes komen dan bovenop alles wat je eet. Op den duur kan dit leiden tot gewichtstoename en een verhoogd risico op obesitas en andere gerelateerde ziektes (345). Consumptie van suikerhoudende drankjes is één van de grootste risicofactoren voor obesitas in de wereld. Sommige onderzoeken laten een verhoging van het risico op obesitas voor kinderen tot wel 60% zien, voor elke dagelijkse portie (67). Er is geen reden waarom Vitaminwater anders zou zijn. Het is gewoon nog zo’n suikerrijk drankje erbij.

Kortom: Je lichaam compenseert vloeibare suikercalorieën niet, waardoor je in totaal meer calorieën binnenkrijgt. Er is een sterk verband tussen met suiker gezoete drank en gewichtstoename en obesitas.

3. Drankjes met suiker verhogen het risico op allerlei ziektes
Bijna alle gezondheidsdeskundigen zijn het erover eens dat toegevoegde suiker een sleutelrol speelt in de epidemieën van obesitas en chronische ziektes (58). De aanbevolen inname van de hoeveelheid toegevoegde suikers ligt op minder dan 10% van het totale aantal calorieën, het liefst minder dan 5%. Voor een dieet van 2500 calorieën betekent dat 62 gram suiker (10%) of 31 gram (5%). Zoals hierboven gezegd, bevat één fles Vitaminwater 32 gram toegevoegde suiker. Dat is 50-100% van de aanbevolen hoogste grens. Toegevoegde suiker wordt sterk geassocieerd met diabetes 2, tandbederf, hartziektes, het metabool syndroom en zelfs kanker (910111213). Dit geldt vooral voor fructose, wat alleen door de lever in grotere hoeveelheden kan worden afgebroken. Een overvloed aan fructose kan zorgen voor een hoog bloedcholesterol en triglyceriden, verhoogde bloeddruk, verhoogde insulineresistentie, ophoping van vet rond de organen en een verhoogd risico op een vervette lever (14151617). Dit zijn belangrijke risicofactoren voor hartziektes, diabetes en obesitas (11819). Het moet wel gezegd dat dit niet opgaat voor de fructose die we uit fruit halen. Fruit bevat water en vezels en heeft een lage energiedichtheid, dus daarvan kun je maar moeilijk te veel eten.

Kortom: Een fles Vitaminwater verschaft 50-100% van de aanbevolen hoogste grens voor toegevoegde suiker. Toegevoegde suiker, vooral fructose, wordt in verband gebracht met allerlei ziektes en gezondheidsproblemen.

4. Vitaminwater bevat micronutriënten waarvan de meeste mensen al genoeg binnenkrijgen
Alle soorten Vitaminwater bevatten B-vitamines (50-100% van de ADH) en vitamine C (50-100% van de ADH). Sommige soorten bevatten ook kleinere hoeveelheden vitamine A en E en de mineralen kalium, magnesium, mangaan, zink en chroom. Vitamine B en C zijn wateroplosbare vitamines waaraan bijna niemand met een gemiddeld dieet gebrek heeft (2021). Het heeft geen enkel gezondheidsvoordeel om grote hoeveelheden van deze vitamines binnen te krijgen, want ze worden dan niet opgeslagen, maar verlaten het lichaam via de urine. Het is wel mogelijk dat er bepaalde groepen mensen zijn die een tekort aan deze vitamines en mineralen hebben (vooral B12 en foliumzuur). Maar het is volledig zinloos om een schadelijke suikerrijk drankje te nemen om deze voedingsstoffen binnen te krijgen. Eet gewoon volwaardige voeding, of neem een supplement als je echt bepaalde tekorten hebt.

Kortom: De meeste micronutriënten in Vitaminwater zijn niet nodig, omdat de meeste mensen daarvan al meer dan genoeg binnenkrijgen. Elk teveel wordt gewoon uit het lichaam verwijderd via de urine.

5. In sommige gevallen kan een overvloed aan micronutriënten als toevoeging schade berokkenen
Wat voedingsstoffen betreft is meer niet altijd beter. Vitamines, mineralen en antioxidanten zijn absoluut een essentieel onderdeel van een gezond dieet dat is gebaseerd op volwaardig voedsel. Ze kunnen zorgen voor een gezondheidsverbetering en ze kunnen helpen bij het voorkomen van een hele reeks ziektes, waaronder hartziekte en kanker (2223). Maar hetzelfde verband is niet te vinden tussen deze gezondheidsvoordelen en het aanvullen van  voeding met vitamines of antioxidanten (24). Aanvulling met sommige antioxidanten en vitamines, zoals vitamine A en E, staat zelfs in verband met een verhoogd risico op voortijdig overlijden volgens sommige studies (25,2627). Hoewel Vitaminwater op zichzelf geen buitensporige hoeveelheden van deze vitamines bevat, zitten er wel behoorlijk grote hoeveelheden in (25-50% van de ADH). Als je 25-50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid toevoegt bovenop wat je al binnenkrijgt uit voedsel, dan is het mogelijk dat dit allemaal bij elkaar wel tot buitensporige hoeveelheden leidt. Dus de micronutriënten in Vitaminwater zijn niet alleen maar goed voor je, ze kunnen zelfs ronduit schadelijk zijn als ze je inname ervan tot een schadelijk hoog niveau brengen. De vitamines in Vitaminwater zijn daarbij ook nog eens volledig van synthetische aard en komen uit een laboratorium in plaats van uit groente en fruit.

Kortom: Sommige soorten Vitaminwater bevatten vitamine A en E, wat schadelijke effecten kan hebben als ze in onnatuurlijk grote hoeveelheden worden geconsumeerd.

Vitaminwater is niet gezond – het is gewoon een zoveelste schadelijke suikerrijke drank
De firma Coca-cola is aangeklaagd voor misleidende en ongefundeerde claims over Vitaminwater (In Amerika bedient Coca-cola de vitaminwatermarkt). Het antwoord van Coca-cola was interessant: ‘geen weldenkend persoon zou zich zo laten misleiden dat hij denkt dat Vitaminwater een gezonde drank zou zijn.’ Ze presteren het dus om zich te verdedigen door te zeggen dat de claims over gezondheidsbevordering zo vergezocht zijn dat mensen ze toch vast niet zullen geloven. Het probleem is dat veel mensen wel in hun marketing-claims geloven. De meeste mensen lezen de etiketten niet en realiseren zich niet hoe onethisch en meedogenloos de junk food bedrijven kunnen zijn. Vitaminwater is, ondanks de prachtige marketing, een schadelijke, ziektebevorderende drank die de meeste mensen zoveel mogelijk dienen te vermijden. Het is op zijn best alleen een ‘minder slechte’ versie van Cola (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

14 gedachten over “5 redenen waarom Vitaminwater een slecht idee is”

  1. Wie dit leest wist en weet dat allemaal. Wie het zou moeten lezen heeft geen enkele interesse. Triestig.
    Een lieve oma had vorige week haar kleinkinderen voor een dagje. Middagmaal pannekoeken met bruine suiker. Avondmaal frietjes in de frituur. Vieruurtje ijsroom. Ze willen het niet leren. Wel heel gemakkelijk.

    • Weet je die lieve oma……
      Als de ouders nu zorgen voor een verstandig eetpatroon dan kan 1 zo n dag echt geen kwaad.Ons lichaam is gemaakt om hiermee om te gaan alleen niet in de overmaat dat we t nu binnen krijgen.
      Dus laten we oma oma zijn en de rest er omheen met liefde en beleid op n rustige manier naar de goede kant aanpassen .

    • Ik denk dat lieve oma’s hun klein kinderen best eens hiermee mag verwennen. Maar wat geven de ouders DAGELIJKS .

  2. Het probleem zit niet zozeer in een dagje goed of fout voedsel. Waar het meer mee te maken heeft, en dat geldt in het algemeen, is de associatie, het verband dat in je hoofd wordt gelegd tussen soorten voedsel en de realiteit van het moment. Patat: feest!
    Laten we om te beginnen de associatie weghalen bij alles. Ik heb altijd bewust Kerst gevierd met boerenkool. Da’s net zoiets. Het vreten van Kerst afhalen.

  3. Klopt, ik zie met lede ogen aan dat mijn stiefdochtertje naar de knoppen geholpen wordt met drankjes zoals Vitaminwater, elke week een bezoek aan MacD. witbrood enz. Ik vertel haar vaak over de gevaren, maar zo te zien wil het kwartje niet vallen. Bij ons krijgt ze die troep niet, maar dan eet ze ook niet veel……

  4. Het probleem zit ook in de manier waarover over eten wordt gepraat.
    een patatje moet kunnen… af en toe een snack moet kunnen…. anders hou je een gezond eetpatroon niet vol!
    m.a.w. gezond eten kan niet lekker zijn?
    als ze dit soort onzin blijven verkondigen, blijft iedereen er van overtuigd dat gezond en lekker verschillende dingen zijn.
    Wat is er overigens niet lekker aan een in roomboter gebakken biefstukje met ui en champignons, daarbij een salade met veel groente, olijfolie en balsamico errrg lekker en gezond!

  5. Aangezien fabrieken door het hogeropgeleide deel bestuurd worden ,kan je geen andere conclusie trekken dan deze , ze willen moedwillig de bevolking kapot maken ,aks het niet met oorlog lukt dan maar via het voedsel.

  6. Ik ben een oma van 64,ik gruw van wat mijn dochter haar 3 kinderen te eten en drinken geeft!
    Bij MIJ krijgen ze het niet! Die bussen limonadesiroop: enkel fructose en glucose!
    Veel te weinig groente en fruit,veel ongezonde worstsoorten op brood,chips alleen in het weekend EN vakantie,maar wel hele slechte chips! Veel te zout en E nummers.Ik vind het moeilijk om mee om te gaan,ben dus juist niet een “snoepjes-oma”!
    Had van mijn hoogopgeleide dochter verwacht dat ze kritisch etiketten zou lezen en zich er in zou verdiepen,maar helaas….

    • Goed om te horen dat het ook omgedraaid voorkomt! En interessant dat ondanks opvoeding en opleiding het toch een andere kant op gaat. Zou het dan kiezen voor gemak zijn? Zelfs als iemand beter weet?

  7. Misschien na het adviseren van artikelen ook vermelden wat wel te kopen.
    Veel meisjes die sporten kopen voor hun wedstrijd training n ” sportdrankje” wat hip is.
    Dan is het ook goed om bij n artikel adviezen te geven en niet alleen met water aan te komen want dat willen ze niet.

    • een alternatief zou zijn gewoon kan water in koelkast zetten met verse muntblaadjes en citroen erin veeel gezonder en lekker

Reacties zijn gesloten.