In Superfoods

Hennepzaad is het zaad van de hennepplant, Cannabis sative. Het hoort bij dezelfde familie als cannabis (marihuana). Hennepzaad bevat echter maar een zeer kleine hoeveelheid THC, de stof die zorgt voor de werking van marihuana als een drug. Hennepzaad is buitengewoon voedzaam en rijk aan gezonde vetten, eiwitten en verscheidene mineralen. Hieronder worden 6 gezondheidsvoordelen van hennepzaad besproken, ondersteund door wetenschappelijk bewijs.

1. Hennepzaad is ontzettend voedzaam
Hennepzaad, dat technisch gezien eigenlijk een noot is, is zeer voedzaam. Het heeft een milde, nootachtige smaak. Hennepzaad bevat meer dan 30% vet. Het is zeer rijk aan twee essentiële vetzuren, linoleenzuur (omega 6) en alfa-linoleenzuur (omega 3). Ook bevat het gamma-linoleenzuur, dat in verband gebracht is met verscheidene gezondheidsvoordelen (1). Hennepzaad is een zeer goede bron van eiwitten, want meer dan 25% van de totale calorieën erin komt uit hoogwaardig eiwit. Dat is heel wat meer dan gelijksoortige voedingsmiddelen zoals chiazaad of lijnzaad, zaden die ongeveer 16-18% aan eiwit verschaffen.

Zo ziet heel en gebroken hennepzaad er uit:

 hennepzaad

Hennepzaad is ook een geweldige bron van vitamine E en mineralen zoals fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink (12). Het kan rauw gegeten worden, of gekookt of geroosterd. Hennepolie is ook erg gezond, het wordt in China al minstens 3.000 jaar als voeding/medicijn gebruikt (1).

Kortom: Hennepzaad is rijk aan gezonde vetten en essentiële vetzuren. Ook is het een geweldige bron van eiwit en bevat het hoge gehaltes aan vitamine E, fosfor, kalium, natrium, magnesium, zwavel, calcium, ijzer en zink.

2. Hennepzaad zou het risico op hartziekte kunnen verlagen
Hartaandoeningen zijn wereldwijd de allerbelangrijkste doodsoorzaak (3). Het is interessant om te weten dat het eten van hennepzaad via verscheidene mechanismen het risico op hartziektes zou kunnen verlagen. De zaadjes bevatten een hoog gehalte aan het aminozuur arginine, dat wordt gebruikt om stikstofoxide (stikstofmonoxide, NO) in het lichaam te produceren (4). Stikstofoxide is een gasmolecule die zorgt voor verwijding en ontspanning van de bloedvaten, wat leidt tot een lagere bloeddruk en een verlaagd risico op hartziektes (5). In één groot onderzoek, onder meer dan 13.000 mensen, werd een verband gevonden tussen verhoogde inname van arginine en een verminderd gehalte aan C-reactieve proteïne (CRP). CPR is een ontstekingsmarker die in verband staat met hartziektes (67). Het gamma-linoleenzuur dat in hennepzaad gevonden wordt is ook in verband gebracht met afname van ontstekingen, wat weer kan zorgen voor een afname van het risico op hartziektes (89). Bovendien blijkt uit dierstudies dat hennepzaad of hennepolie de bloeddruk kan verlagen, het risico op bloedstolsels kan verminderen en kan helpen bij het herstellen na een hartaanval (101112).

Kortom: Hennepzaad is een geweldige bron van arginine en gamma-linoleenzuur, wat in verband staat met een verminderd risico op hartziektes.

3. Hennepzaad en -olie kan gunstig werken bij huidaandoeningen
Vetzuren kunnen de immuunreacties in het lichaam beïnvloeden (131415). Dit kan te maken hebben met het evenwicht tussen omega 6- en omega 3-vetzuren. Hennepzaad is een goede bron van meervoudig onverzadigde en essentiële vetzuren. Ze bevatten omega 3 en omega 6 in een verhouding van ongeveer 1:3, wat wordt beschouwd als een verhouding binnen de optimale zone. Uit onderzoek blijkt dat hennepzaad bij mensen met eczeem de bloedwaardes van essentiële vetzuren kan verbeteren. Het kan ook helpen bij het tegengaan van een droge huid, jeuk verlichten en de noodzaak verlagen om medicijnen te gebruiken voor de huid (1617).

Kortom: Hennepzaad is rijk aan gezonde vetten. Er zitten omega 3- en omega 6-vetzuren in, met een verhouding van 1:3. Dit kan goed zijn bij huidaandoeningen. In sommige gevallen kan het verlichting geven bij eczeem en de bijbehorende vervelende symptomen.

4. Hennepzaad is een geweldige bron van plantaardige eiwitten
Ongeveer 25% van de calorieën in hennepzaad komt uit eiwitten, wat relatief gezien veel is. Hennepzaad levert zelfs vergelijkbare hoeveelheden eiwitten op als rundvlees of lamsvlees, als je kijkt naar het gewicht. Dertig gram hennepzaad, ongeveer 2-3 eetlepels, verschaft ongeveer 11 gram eiwit (1). Het wordt gezien als een compleet eiwit, wat betekent dat alle essentiële aminozuren erin zitten. Essentiële aminozuren worden niet in het lichaam gemaakt en moeten uit het eten worden gehaald. Bronnen van complete eiwitten zijn in het plantenrijk erg zeldzaam, omdat in planten vaak het aminozuur lysine ontbreekt. Een ander voorbeeld van een volledig eiwit uit planten is quinoa. Hennepzaad bevat aanzienlijke hoeveelheden van de aminozuren methionine en cysteïne, en ook hoge gehaltes aan arginine en glutaminezuur (18). De verteerbaarheid van eiwit uit hennep is ook erg goed – beter dan eiwitten uit veel granen, noten en peulvruchten (19).

Kortom: Ongeveer 25% van de calorieën in hennepzaad komt uit eiwit. Hennepzaad bevat alle essentiële aminozuren, waardoor het een compleet eiwit is.

5. Hennepzaad kan de symptomen van PMS en menopauze verminderen.
Tot wel 80% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd heeft last van fysieke of emotionele symptomen die veroorzaakt worden door het premenstrueel syndroom (PMS) (20). Deze symptomen worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt door gevoeligheid voor het hormoon prolactine  (21). Gamma-linoleenzuur (GLA), dat in hennepzaad zit, maakt prostaglandine E1 aan, wat kan zorgen voor een vermindering van de effecten van prolactine (222324). Er werd een aanzienlijke afname in symptomen gemeld bij een studie met vrouwen die last hadden van PMS, door ze één gram essentiële vetzuren  (waaronder 210 mg GLA) per dag te geven (22). Andere onderzoeken hebben uitgewezen dat teunisbloemolie, dat een hoog GLA-gehalte heeft, zeer effectief kan zijn in het verminderen van symptomen bij vrouwen voor wie andere PMS-therapieën niet werken. Het verminderde pijn en gevoeligheid in de borsten, depressie, prikkelbaarheid en vocht vasthouden vanwege PMS (25). Omdat hennepzaad rijk is aan GLA, wijzen verscheidene studies erop dat hennepzaad ook kan helpen bij het verminderen van symptomen die voorkomen tijdens de menopauze. Hoe het precies werkt is niet bekend, maar het vermoeden is dat GLA in hennepzaad de hormoonverstoringen en ontstekingen, die geassocieerd worden met de menopauze, kan helpen reguleren (262728).

Kortom: Hennepzaad kan de symptomen behorend bij het premenstrueel syndroom (PMS) verminderen en het kan tevens de symptomen van de menopauze positief beïnvloeden.

6. Heel hennepzaad kan helpen bij de spijsvertering
Vezels zijn een essentieel onderdeel van het dieet. Ze staan in verband met een betere spijsvertering (29). Hele hennepzaadjes zijn een goede bron van zowel oplosbare (20%) als onoplosbare (80%) vezels (1). Oplosbare vezels vormen een gelachtige substantie in de darmen. Het is een waardevolle bron van voedingsstoffen voor de goede spijsverteringsbacteriën. Ook kunnen ze bloedsuikerpieken helpen verminderen en het cholesterolniveau reguleren (2930). Onoplosbare vezels geven meer substantie aan de ontlasting en kunnen helpen bij het vervoeren van voedsel en afval door de darmen. Het eten van onoplosbare vezels staat ook in verband met een verlaagd risico op diabetes (3132). Gepelde hennepzaadjes (hennepharten) bevatten echter zeer weinig vezels, omdat het vezelrijke omhulsel eraf is gehaald.

Kortom: Heel hennepzaad bevat grote hoeveelheden vezels, zowel oplosbare als onoplosbare, wat goed is voor de spijsvertering. Gepeld hennepzaad bevat heel weinig vezels omdat het omhulsel eraf is gehaald.

Om over na te denken
Hoewel hennepzaad tot voor kort niet erg in trek was, behoorde het vroeger wel tot de basislevensmiddelen. Men begint nu te beseffen dat het een uitstekende voedingswaarde heeft. Er zitten veel gezonde vetten in, hoogwaardige eiwitten en verscheidene mineralen. In de schil van hennepzaadjes zit echter wel een zeer kleine hoeveelheid THC (<3%), het actieve bestanddeel in marihuana. Mensen die verslaafd zijn geweest aan cannabis kunnen het eten van hennep of hennepzaad in alle vormen beter vermijden. Over het geheel genomen is hennepzaad ontzettend gezond. Het is misschien zelfs wel één van de weinige superfoods die hun reputatie eer aan doen. In mijn boek De Supplementenwijzer kun je meer informatie vinden over Hennepzaad (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 16 comments
  • Helma Gieling

    Hallo Jurgen

    Kun je mij vertellen wat de dagelijkse dosering is van Hennepzaad?

    Groeten Helma

    • Juglen Zwaan

      Ik neem zelf 1 – 2 eetlepels per dag…

  • paula

    Neem wel de gebroken zaad de hele zaad schijnt niet goed opgenomen te worden in onze lichaam. Is het wel zo???

  • Griet

    Dank je we voor dit artikel. Ik heb ongepeld hennepzaad, moet je dit ook weken?

  • Caroline

    er komen wat vragen bij me op; is gepeld zaad hetzelfde als wat gebroken zaad wordt genoemd,en kun je beter de hele zaadjes nemen ? moet je die dan zelf nog malen oid of in het geheel ergens in/door ?

  • Roger

    Gaat gepeld hennepzaad niet vlug al zijn kwaliteiten verliezen, ranzig worden…etc…? Met andere woorden, is het dan nog wel een waardevol product?
    Is het dus niet veel beter om de zaden zelf alle dagen te malen?
    (nadeel is natuurlijk wel dat dit veel minder lekker is dan de gepelde)

  • Ina Duisters

    Hallo Juglen,

    Allereerst hatelijk dank voor je interessante site en nieuwsbrieven.
    Ze behoren tot mijn favorieten.
    Een vraag.
    Je stelt dat hennepzaad verhit mag worden.
    Dat zou zeker de gebruiksmogelijkheden vergroten.
    Maar verworden de omega’s dan niet tot transvetten??

    Benieuwd naar je antwoord,
    Bedankt Ina.

    • Juglen Zwaan

      Hennepzaad olie kun je beter koud gebruiken, waar schrijf ik dat je het kan verhitten?

      • Ina Duisters

        “Het kan rauw gegeten worden, of gekookt of geroosterd.”
        Dat staat onder nr 1
        Enne excuus voor de hatelijk typo.
        Groeten Ina

  • Liesbeth Has

    Goed dat Hennepzaad en Hennepzaadolie onder de aandacht worden gebracht aangezien het nog vrij onbekend is.
    In het boek “Het verzwegen verhaal over kanker”. prof Peskin,(succesboeken.nl) staat een lijst van olie met de verhouding van omega 6 en omega 3.
    Hennepolie heeft van nature precies de juiste verhouding om de cellen zuurstof te geven. Als een cel minder dan 35% zuurstof krijgt gaat de cel over op een andere verbranding en wordt een kankercel, volgens Nobelprijswinnaar Otto Warburg 100 jaar geleden. Doordat hennep in Amerika verboden is maakt Prof Peskin zijn eigen oliemengsel(lijnzaad met toevoeging) in de verhouding van Hennepzaadolie. Een vriendin met uitzaaiingen nam 3 x per dag een lepel olie en was na 3 maanden “schoon”. Nu na 1.5 jaar nog steeds schoon en krijgt nu om de 4,5 maanden een scan. Er is helaas niet veel te verdienen aan Hennepolie in het reguliere circuit. We moeten zorgen dat het wel bekend wordt.

  • carina

    Hoi hoi
    Bij mij is ook kanker vastgesteld … Kreeg ook de raad om met deze olie iets te doen … maar ken er totaal niks van … waar hal je dit … zowel de zaden als de olie … ???

    • Juglen Zwaan

      De tuinen of de biologische winkel verkopen beide hennepzaadolie. Beste is wel de biologische te nemen. Koel en donker wegzetten en binnen enkele weken opmaken.

  • Roger

    Ik stop soms nogal wat energie in vragen stellen maar zoals gewoonlijk komt daar amper tot nooit een antwoord op. Mogelijk zijn mijn vragen te moeilijk of misschien te banaal. Wie weet.

  • emmy wouters

    Beste Juglen, ik heb s’morgens bij het wakker worden zeer veel pijn in mijn rechterbeen,,bloedcirculatie in de kleine haarvaatjes zouden blokkeren tengevolge van een operatie van 6 uur aaan mijn rug. Ik heb al heel veel geprobeerd,maar weinig helpt. Ik ga direkt bij het opstaan op mijn magneetmat liggen en dan is het ietsje beter. Kun jij me soms een tip geven wat ik kan doen of nemen? Hartelijk dank voor uw antwoord. Emmy wouters

  • floris

    Ik gooide gebroken hennepzaad elke dag door mijn shake maar merkte dat veel zaden weer heel uit je lichaam komen.
    Nu gooi ik eerst mijn chiazaden, hennepzaden en lijnzaden droog door de blender omdat ik denk dat ze dan beter afbreekbaarder/verteerbaarder zijn.

  • Ed de Callafon

    Ik ga het ook gebruiken en zag het in de schappen van AH liggen vanmiddag

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken