8 veel voorkomende fouten bij het maken van smoothies

Groene_smoothiesHet maken van smoothies is fantastisch! Tenminste, als je het op de juiste manier doet, zal je lichaam zich begeven naar een nieuwe wereld met ontzettend veel waardevolle voedingsstoffen die je anders met veel moeite met dagelijkse voeding moet zien binnen te krijgen. Het is een van de beste manieren om je bloedbaan te vullen met een hoge dosis vitaminen, mineralen en antioxidanten, wat een geweldige boost aan je gezondheid zal geven

Ik maak al jaren smoothies en heb me in de loop van de tijd een aantal trucs eigen gemaakt die ik graag met je zou willen delen. Onthoud in ieder geval goed: ook al maak je een van deze fouten, je bent al smoothies aan het maken en daarom bevind je je al op een weg naar betere gezondheid en dat is altijd beter dan helemaal geen smoothies! Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen om het meeste te halen uit jouw smoothie!

Top 8 veel voorkomende fouten bij het maken van smoothies

1. Te veel zoete fruit- en groentesoorten
Het maken van smoothies is een geweldige manier om voedingsstoffen je lichaam in te krijgen omdat deze vrijwel direct worden geabsorbeerd in je bloedbaan. Het geeft je lichaam direct een shot met vitaminen, mineralen en enzymen. Een veel voorkomende beginnersfout is om teveel fruit toe te voegen aan je smoothie. Ondanks dat fruit gevuld is met vitaminen en mineralen, stellen ze je lichaam bloot aan grote hoeveelheden suiker in de vorm van fructose.

Dr Mercola zegt in de documentaire Hungry For Change: ’Fructose is niet je vriend. Het is één van je vijanden die je helpen om het verouderingsproces te versnellen. Je moet het gebruik van fructose beperken, zeker als het gaat om de vorm zoals het voorkomt in smoothies’.

Nu betekent dat niet dat je niet een beetje fruit kan toevoegen aan je groentesappen om het wat extra smaak te geven, maar teveel fructose kan je bloedsuiker niveau laten pieken. Dit is niet bevorderlijk voor een constant energiepeil en het is ook niet goed voor mensen die lijden aan Candida en diabetes.

Als je de smaak van groentesappen niet kan verdragen, probeer dan een beetje limoen of citroen toe te voegen aan je dagelijkse brouwsel. Deze bevatten minder suikers maar wel erg veel smaak! Een beetje stevia kan de smaak ook zoeter maken. Tip: bestel 100% biologische stevia op Groenestevia.nl.

 
2. Je smoothie heeft niet de groene kleur
De sleutel om gezonde groentesappen te maken, is om iedere keer de groene groenten te laten overheersen. Groene sappen bevatten geweldige voedingsstoffen. Groene groenten produceren chlorofyl, iets dat je lichaam helpt om je lichaam te voorzien van zuurstof. Dit helpt om je lichaam te ontgiften en te reinigen, het verbetert de bloedcirculatie en als resultaat daarvan krijg je een geweldige energieboost! Een ander fantastisch voordeel van groene groenten is dat ze je bloedsuiker- en insulineniveaus niet zullen laten pieken, zoals wel het geval is bij zoete groenten (worteltjes en bietjes). Als je je smoothie een extra groene kleur wil geven dan zijn spirulina, tarwegras of chlorella prima toe te voegen.

Bewaar zoete smoothies als een traktatie en kies het merendeel van de week voor groen. Een van de beste groene groenten om een sap van te maken is Romeinse sla. Probeer het eens als je dat nog nooit hebt gedaan! Je zal mogelijk aangenaam verrast raken door de smaak en hoe goed het is te combineren met al je andere groene groenten in je smoothies. Als je even vastloopt en niet zo goed weet wat voor soort groene smoothies je allemaal kan maken dan zijn hier een paar geweldige recepten:

ebookgroenesmoothies
E-book met smoothierecepten voor slechts €17,-

 

3. Timing is alles!
Als je het meeste wilt halen uit je gezonde verse smoothie, drink het dan op een lege maag (minimaal een half uur voor iedere maaltijd). Waarom is dat eigenlijk? Je lichaam is dan in staat om alle verbazingwekkende voedingsstoffen van het sap sneller te absorberen waardoor je niks zult verspillen. Doordat je dit op deze manier doet zal je lichaam bovendien maar een kleine hoeveelheid energie nodig hebben voor het verteringsproces.

Een smoothie is niet bedoeld als maaltijdvervanger. Het is bedoeld als een extra bonus van goedheid waarmee je je lichaam trakteert op een optimale gezondheid. Het beste is om een smoothie te maken zodra je wakker wordt in de morgen en dan een half uurtje later je ontbijt te nemen. Je zal het verschil in je lichaam merken, geloof me!


4. Niet koud geperst
Als je aan het twijfelen bent tussen een koudpersende (ook wel masticerende of slow juicer genoemd) of een centrifugerende sapmachine, raden wij aan om iets meer geld uit te geven en te investeren in een slowjuicer. Deze produceren niet alleen een hoogwaardige kwaliteit sap maar deze zorgen er ook voor dat er meer sap uit je groente en fruit worden geperst waardoor je uiteindelijk juist geld zal besparen.

Een slowjuicer comprimeert de groenten en het fruit langzaam waardoor het sap eruit geperst wordt. Dit in tegenstelling tot een centrifugerende sapmachine, die met hoge snelheid en kracht het sap scheidt van het vruchtvlees. Goedkope sapcentrifuges voegen ook hitte en zuurstof toe aan het proces waardoor de enzymen en voedingsstoffen vernietigd zullen raken. Ik heb zelf een Hurom slowjuicer, een van de beste die er is.

Als je geen koudpersende sapmachine hebt, is dat geen probleem! Onthoud goed dat iedere vorm van het maken van een smoothie beter is dan niks en dat je al begonnen bent met het verschil te maken voor je gezondheid!

 
5. Het niet gelijk opdrinken
Het maken van smoothies kost een kleine moeite en toewijding maar de effecten voor je lichaam zullen die extra 15 minuutjes echt dubbel en dwars waard zijn! Het lijkt misschien erg handig om grote hoeveelheden in een keer te maken en dit vervolgens in de koelkast te bewaren voor een paar dagen maar hierdoor beroof je eigenlijk je lichaam van de grote hoeveelheden voedingsstoffen die het had kunnen ontvangen.

Probeer daarom je smoothie direct op te drinken. Nadat het 15 minuten is blootgesteld aan licht en lucht zullen er al veel voedingsstoffen vernietigd zijn, ook de antioxidanten beginnen hun potentie te verliezen. Als je echt geen tijd hebt om het direct op te drinken, bewaar het dan in een luchtdichte donkere houder, plaats het in de vriezer en probeer het echt binnen 24 uur op te drinken. Het zal op die manier niet meer zo’n hoge ‘voedingsdichtheid’ hebben als een verse smoothie maar het is altijd beter dan helemaal geen smoothie te drinken.

 
6. Je smoothie is niet schoon
Het maken van sappen verwijdert (voor een deel) de vezels uit je groenten en fruit. Dit zorgt ervoor dat je de voedingsstoffen sneller kan opnemen maar de keerzijde is dat je lichaam ook pesticiden en chemicaliën zal gaan verteren als je geen biologische producten gebruikt. Als je wel biologische producten wilt kopen maar het niet kan veroorloven om alles biologisch te kopen, check dan de website Weetwatjeeet.nl  om te bekijken welke groente- en fruitsoorten meer pesticiden bevatten en daarom, indien mogelijk, biologisch gekocht zouden moeten worden.

 
7. Je smoothie in slechts 3 seconden opdrinken 
Smoothies zijn niet bedoeld om in een keer achterover te slaan binnen 3 seconden net als een shotje tequila. Ga lekker zitten en neem de tijd, neem steeds kleine slokjes. Behandel het met respect en hou het nog even in je mond voordat je het doorslikt. Dit zorgt ervoor dat de verteringsenzymen die in je speeksel zitten je alvast helpen je smoothie te verteren doordat dit er al mee kan vermengen.

Zitten is een van de beste dingen die je kunt doen terwijl je een smoothie drinkt. Het zorgt er namelijk voor dat je je relaxt voelt. Onze maag en verteringsstelsel zijn erg gevoelig. Als je aan het haasten bent terwijl je het drinkt is je lichaam in een staat van ‘vechten of vluchten’ en daardoor kan het verteringsproces verhinderd worden bij het opnemen van voedingsstoffen. Neem dus lekker plaats, neem je tijd en geniet van je heerlijke smoothie in een relaxte staat en met aandacht.

 
8. Helemaal geen smoothies maken!!!!
Als je helemaal geen smoothies maakt dan wordt het tijd dat je eraan begint! Je lichaam zal je dankbaar zijn voor de overvloed aan goedheid die je het geeft door de krachtstoot aan mineralen, vitamines, essentiële vetzuren, koolhydraten, proteïnen en meer! Maak het gewoon onderdeel van je dagelijkse routine en je zal het verschil voelen, zowel aan de binnenkant van je lichaam als daarbuiten. Je zal mogelijk merken dat je gelaatskleur zuiverder wordt en een natuurlijke glans krijgt, en dat ook je immuunsysteem sterker zal worden en dat je een stabieler energiepeil hebt gedurende de dag.

Als je moeite hebt om voldoende rauwe groentes in je voedingspatroon te krijgen dan is het maken van smoothies echt een perfecte optie voor jou!

Neem in ieder geval geen genoegen met kant en klare gekochte sappen. De meeste hiervan zijn niet vers en bevatten daarom geen levende actieve voedingsbestanddelen. De meeste sappen zijn namelijk verhit en dit doodt juist alle geweldige bestanddelen in je fruit en groenten. Bovendien zitten ze vaak ook nog boordevol met toegevoegde suikers wat het niet echt bepaald gezond maakt. (Vertaling: Tim Dollee)

Hoeveel weet jij over gezondheid? Test je kennis over voeding in 30 vragen

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

33 gedachten over “8 veel voorkomende fouten bij het maken van smoothies”

  1. goedendag juglen
    ben opzoek naar een slowjuicer. maar kan door de bomen t bos niet zien.
    mag ik vragen welk model jij hebt?
    met dank voor de info
    groet van annet
    0652338891

    • Ik ben meer van horizontaal omdat deze beter zijn geschikt voor tarwegras en bladgroenten. De verticale heeft wel weer een ‘stop’ zodat het sap opgespaard kan worden. Horizontale zijn denk ik ook net iets makkelijke schoon te maken. Voor het oog vind ik de verticale wel weer mooier.

  2. De fructose in fruit zit toch ‘verpakt’ in vezels, zodat ze niet veel kwaad kunnen doen in je lichaam. Oke, teveel fruit is niet goed per dag, maar bij punt 1. lijkt het net of fruit een boosdoener is vanwege de fructose. Er zit verschil in fructose in voeding of dat je het kant en klaar in verpakkingen koopt. Soms trekken jullie wel 1 rechte lijn!

    • – Dat verhaal van fructose klopt niet helemaal. ik denk dat Dr Mercola het voornamelijk over zoetstoffen heeft die van fructose zijn gemaakt en die door de rawfood movement te pas en te onpas in ruime hoeveelheden gebruikt worden.
      – er is een verschil tussen fruit in de blender en in de juicer (het artikel spreekt over smoothies maar die kunnen niet in een slowjuicer gemaakt worden…) aangezien smoothies de vezels in takt houden (er is geen verschil tussen een banaan zolang te kouwen dat deze helemaal gepureerd is in je mond en het verpulveren in een smoothie).
      – er is een groot verschil in hoeveelheden suiker tussen verschillende fruitsoorten. Bijv banaan en andere tropische vruchten hebben veel meer suiker dan appels en bessen (kijk naar de zgn glycemic load i.p.v. glycemic index)
      – fructose zorgt niet voor eenzelfde insulinereactie als sucrose aaangezien fruitsuikers door de lever worden verwerkt.

  3. Juglen, wij maken smoothies in de blender, dus gebruiken alles van de groenten en fruit. Is dit minder goed dan het product wat ontstaat na het slowjuice proces?

  4. Als je je smoothie pureert of blend dan behoudt je alle vezels en is er niks mis mee, dus heb je geen geld voor een slow juicer dan gewoon blijven pureren… Toch?

    Slowjuicers zjn leuk maar ook commercieel, de Inuit en de Afrikanen kouwen gewoon op hun tarwegras en dat werkt dus ook prima…lijkt mij?

  5. Ik mis ook nog de veelgemaakte fout van smoothiebeginners om een kiwi in de blender te gooien. De pitjes zullen ook worden vermalen en dat geeft je smoothie een bittere smaak. Ik prak hem altijd of eet m met een vorkje, de smoothie is al groen van de groenten ;-)

  6. Ik begin mijn mijn dag met een smoothie, 2stuks fruit, 100-150. Gr. Bladgroente en 1 gram kaneel voor gereguleerde fructose opname, dit doe ik in de blender, stuk vlees der bij bakken, BAM vetverbranding die je gewoon echt voelt gewoon.. En tot 1 uur smiddags genoeg energie…

  7. Waarom niet de groenten en fruit gewoon opeten en kauwen zoals moeder natuur het heeft bedoeld? In de natuur ben ik nog geen blenders en juicers tegengekomen die in de bomen hangen. Waar veel liefhebbers van smoothies in de fout gaan is dat ze pulp niet nemen maar weggooien. Deze pulp bevat de vezels (cellulose) die waardevol is voor onze darmflora! Een ander probleem van teveel geperst groen is dat je veel te veel oxaalzuur binnenkrijgt. Smoothies zijn ok voor een bepaalde periode zoals een kuur, maar om deze dag in dag uit jaar na jaar zo te drinken brengt geen voordelen voor de gezondheid.

      • Ik verkoop geen superfoods, ook geen supplementen. De Link verwijderd (ivm nieuwe wetgeving) is een sponsor van ahealthylife.

        • Dat valt mij dan ontzettend mee, de meeste hebben een webwinkel, maar desondanks, lees ik wel graag je artikelen.

    • Dat is ook wat ik niet begrijp. Ik lees vaak dat je lang en goed op je voedsel moet kauwen, zodat de enzymen in je mond hun werk kunnen doen. Bij een smoothie doe je dat niet of nauwelijks (zelfs als je hem rustig opdrinkt). Waarom zijn smoothies nou zo veel beter dan gewoon groente en fruit eten?

  8. Waarom noem je het smoothies? Een smoothie maak je in de blender, juicing is iets heel anders. Dat gebeurt met de slowjuicer of sapcenrtifuge. Volgens mij gaat dit artikel over het laatste. Of mix je ze?

  9. Ik lees met plezier deze site en de antwoorden, maar mag ik even de leraar Nederlands spelen? Het woord KOUWEN moet KAUWEN zijn! Kleinigheidje misschien om te onthouden?
    Met vr. gr.
    Hanny

  10. Wat is wat en wat is beter?
    smoohties maken in een sapcentrifuge; blender of slowjuicer?
    Ik las wel dat met slowjuicing de vezels achterblijven, maar die heeft je lichaam toch ook nodig?

  11. Ik ben er een voorstander van om naar je lichaam te luisteren en dat aan fruit en groente te kiezen wat je lekker vindt en in huis hebt of van plan bent te kopen. Meningen zullen altijd uiteen lopen over wat wel goede combinaties zijn en wat wel en niet gezond is.
    Als je wat van die groente en twee of drie stuks fruit neemt, ongeacht hoe groot die ‘stuks’ zijn, en die blender je, blijven alle voedingsstoffen aanwezig en voel je je wel verzadigd. De pulp maakt de smoothie dik en ikzelf vind dat lekker. Je kunt het wat verdunnen door er sap of water bij te doen. Verder kun je erdoor doen wat je wilt, noten, zaden, granen, wat jij wilt. Volg je gevoel, zo stem je af op wat bij je past.

  12. Ik maak ze zo, 1 of 2 kiwi’s wel zonder de schil, want daar krijg ik last van, 1 peer, 2 appels, vers sinaasappelsap,een paar blokjes diepvries spinazie. 3 eetlepels kwark 0 procent vet en een beetje Kaneel dan alles door de blender s’middags lekker opdrinken ,
    Je hebt geen behoefde meer naar koek of snoep, ook lekker als je gesport hebt, dan heb ik ook altijd zo’n honger dat helpt echt

  13. Beste Juglen,

    Ik drink al een tijdje groene smoothies (blender) met altijd 1 stuk fruit erin meestal appel e/o citroen. Weet jij misschien of er een boek of site bestaat over welke groente je rauw beter niet kunt eten en hoe je bep
    slechte stoffen in bv spinazie (oxalaten) en kool(iets met de werking van je schildklier) kunt opheffen door er iets aan toe te voegen.
    Bedankt voor je antwoord.

  14. De allerbeste slowjuicer die er is, is de Angel A5500/7500/8500.

    Kijk op youtube filmpjes. Elk merk legt het af als het gaat om rendement. Tenslotte koop je deze machine niet voor een maand, maar voor jaren en dus bespaar je vele procenten tot wel 40% tov andere machines in aanschaf hoeveelheid groentes en fruit.

    Bewaar het in een violette fles van merk Miron. De enige producent in de wereld van deze violette flessen. Als je in de top van de fles een scheutje citroensap doet, wordt oxidatie proces fors verlaagd.

    • De Angel is zeker super goed, maar wel erg duur en lastig schoon te maken. Zo heeft alles weer voor- en nadelen…

  15. Ieder mens is verschillend en leeftijd is ook belangrijk, het is voor veel mensen nog steeds een puzzle wat wel en niet goed voor je is en wat je op jonge leeftijd nodig hebt is als je ouder bent weer anders, ach een filosofietje op zijn tijd kan geen kwaad toch, alles met mate zal wel het beste zijn.

    Ria

Reacties zijn gesloten.