web
statistics

CLA (geconjugeerd linolzuur): een gedetailleerd overzicht

Niet alle vetten zijn gelijk. Sommige worden gewoon gebruikt voor energie, terwijl andere krachtig inwerken op de gezondheid. Van geconjugeerd linolzuur (CLA), een vetzuur dat voorkomt in vlees en zuivel, wordt aangenomen dat het verschillende gezondheidsvoordelen heeft (1). Het is ook populair als afslanksupplement (2). Dit artikel onderzoekt het effect van CLA op het gewicht … Lees verder >

Mycotoxines in ons voedsel: alles wat je moet weten

Veel mensen weten niet dat er in ons eten een verborgen ziekmaker kan zitten, de zogenaamde mycotoxines. Mycotoxines zijn schimmelgifstoffen die zeer nadelig op onze gezondheid kunnen werken. Deze stoffen worden geproduceerd door schimmels die in ons eten kunnen voorkomen. Ze zijn niet altijd zichtbaar, maar de effecten op onze gezondheid kunnen groot zijn. In … Lees verder >

Is gedroogd fruit gezond of ongezond?

Er is veel tegenstrijdige informatie over gedroogd fruit. Sommigen zeggen dat het een voedzame, gezonde snack is, terwijl anderen beweren dat het niet beter is dan snoep. Dit is een uitgebreid artikel over gedroogd fruit en hoe dit je gezondheid kan beïnvloeden. Wat is gedroogd fruit? Gedroogde vruchten zijn vruchten waaruit bijna al het water … Lees verder >

De drie belangrijkste soorten omega 3-vetzuren

Omega 3-vetten zijn essentiële vetten met talrijke gezondheidsvoordelen. Er zijn echter verschillende soorten die niet allemaal gelijk zijn. Van de 11 soorten zijn er drie het belangrijkst, namelijk ALA, EPA en DHA. ALA wordt voornamelijk in planten gevonden en EPA en DHA voornamelijk in dierlijke voeding zoals vette vis. Dit artikel gaat gedetailleerd in op … Lees verder >

Kefir of Kombucha, welke is gezonder?

De afgelopen jaren heb ik deze vraag regelmatig gekregen, dat is niet zo gek want beide producten zijn gefermenteerd. Fermentatie houdt in dat bacteriën, gisten en andere micro-organismen hebben ingewerkt op de drank. Hierbij worden de suikers omgezet, waardoor deze nauwelijks zijn terug te vinden in het eindproduct. Het grootste verschil tussen traditionele kefir en … Lees verder >

De 9 gezondheidsvoordelen van walnoten

We zitten op dit moment midden in oktober en dat betekent dat het weer tijd is om de walnoten te oogsten. Sommige mensen beschikken over een eigen walnotenboom in hun tuin, waardoor zij een overvloed aan walnoten hebben. Wat kun je er allemaal mee en hoe gezond zijn walnoten nu eigenlijk? We bespreken het uitgebreid … Lees verder >

Probiotica en Prebiotica: Wat is het verschil?

De onderwerpen probiotica en prebiotica worden tegenwoordig vaak besproken in de voedingsleer. Maar ook al lijken de namen op elkaar, toch spelen ze een verschillende rol in je gezondheid. Probiotica zijn nuttige bacteriën, en prebiotica zijn voedselbronnen voor deze bacteriën. We zullen uitleggen wat je over die twee moet weten. Wat zijn probiotica en prebiotica? … Lees verder >

14 wetenschappelijke bewijzen dat mediteren gezond is

In het verleden had mediteren een zweverig imago, maar dat is de laatste jaren helemaal verdwenen. Inmiddels is ook de wetenschap overtuigd: er zijn bijzonder veel studies gedaan naar het effect van meditatie op onze gezondheid. De voordelen blijken legio! In dit artikel zoeken we in de medische literatuur uit wat meditatie voor je gezondheid … Lees verder >

Maken afslankdiëten je echt dikker?

Wereldwijd worden miljarden verdiend in de dieetindustrie. Er zijn echter geen aanwijzingen dat mensen daardoor slanker worden. Het tegendeel lijkt juist waar te zijn. Obesitas heeft over de hele wereld epidemische vormen aangenomen. Ongeveer 13% van de volwassen bevolking in de wereld heeft obesitas en dit percentage stijgt tot 35% in de Verenigde Staten (1, 2). … Lees verder >

17 bewezen tips voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust is net zo belangrijk als regelmatige lichaamsbeweging en een gezond dieet. Onderzoek toont aan dat slecht slapen een direct negatief effect heeft op je hormonen, sportprestaties en hersenfunctie (1, 2, 3, 4, 5). Het kan ook leiden tot gewichtstoename en een verhoogd ziekterisico bij zowel volwassenen als kinderen (5, 6, 7). Daarentegen kan een goede slaap je helpen … Lees verder >