Antwoorden gezondheidskennis test

Wat lest de dorst?

  • Koffie, thee of  cola
  • Wijn of bier
  • Vruchtensap
  • Water (1 punt)
  • Water met korreltje zeezout (2 punten)

Overal zit water in, maar bij veelvuldig gebruik zal alleen water met een korreltje zeezout zorgen voor een aanvulling in de vocht/mineralenbalans.

 

 

Als je wilt afvallen wat is dan slim om te doen?

  • Elke dag urenlang sporten en weinig eten
  • Heel veel duursport en weinig krachtsport (1 punt)
  • Weinig duursport en voornamelijk krachtsport (2 punten)
  • Matig bewegen, krachtsport en vetrijke maaltijden nuttigen (3 punten)

Lang duursporten is een belasting voor het lichaam, net als weinig eten. Krachtsport past hormonaal gezien beter bij de mens en stabiliseert op de lange termijn. Duursport geeft in eerste instantie een ontspannen gevoel, maar op de lange termijn ontwricht het kostbare hormonen. Vetrijke maaltijden voeden en verzadigen voor lange tijd. Je kunt ook minder eten, want door vetrijk te eten gaat de vertering trager en worden de voedingsstoffen beter opgenomen.

 

Wat is de grootste bron van ziekte?

  • Vervuiling
  • Stress (2 punten)
  • Te weinig lichaamsbeweging (1 punt)
  • Te weinig slaap (1 punt)

Vervuiling, weinig slaap, toxines, Electro smog: alles is een vorm van stress voor het lichaam. Ook emoties en gedachten kunnen een vorm van stress zijn voor het lichaam. Stress zet de lichaamscellen op slot, ontwricht de hormonen, put de bijnieren uit en zet het lichaam in de overlevingsstand. Pak je stress aan, en wordt jaren ouder.

 

Is zonlicht zeer ongezond?

  • Ja, insmeren met zonnebrand is noodzakelijk
  • Nee, je kunt er zo lang in als je wilt
  • Met mate kan zonlicht gezond zijn

We worden massaal bang gemaakt voor zonlicht. Dit is deels terecht. De oermens ging niet 8 uur lang bakken in de zon, maar doseerde de blootstelling. Gematigd in de zon zorgt voor o.a. de aanmaak van vitamine D. Te veel beschadigt de huid. Een teveel aan water kan ook zorgen voor de dood. Het gaat om de balans.

 

Welke vetten dien je te allen tijde te mijden?

  • Verzadigde vetten
  • Onverzadigde vetten
  • Transvetten (1 punt)
  • Omega-3
  • Omega-6
  • Omega-9

Absoluut transvetten! Transvetten is een lichaamsvreemde stof dat in de natuur niet voorkomt. Het blokkeert de omzetting van gezonde vetten in je lichaam en plamuurt de cellen dicht. Volgens sommigen de bron van kanker.

 

Welke vetzuren kan je het beste uitsluitend koud gebruiken?

  • Verzadigde vetten
  • Onverzadigde vetten (1 punt)
  • Transvetten
  • Omega-3
  • Omega-6
  • Omega-9

Onverzadigde vetten als lijnzaadolie (omega-3), zonnebloemolie (omega-6) en olijfolie (omega-9) zijn zeer gezond wanneer deze koud genuttigd worden. Omega 3 & 6 zijn essentieel omdat het lichaam dit niet zelf kan maken. Omega-9 kan het lichaam wel zelf maken dus is minder van belang. Wanneer een onverzadigd vetzuur verhit wordt, ontstaan er transvetten.

 

Welke vetzuren kun je het beste in bakken?

  • Verzadigde vetten (1 punt)
  • Onverzadigde vetten

Verzadigde vetten als Kokosolie, roomboter of reuzel zijn stabiele vetzuren die geschikt zijn voor verhitting zonder te oxideren.

 

Wat is de invloed van lightproducten op je gewicht?

  • Blijf gelijk
  • Je wordt dikker (1 punt)
  • Je valt ervan af

Lightproducten geven het lichaam een seintje zich te moeten voorbereiden op suikers, aangezien het zoet proeft. Deze suikerboost komt niet, waardoor de hormonen verstoort raken. Een verstoorde hormoonbalans kan voor vetaanzetting en vreetbuien zorgen. Daarnaast zijn kunstmatige zoetstoffen lichaamsvreemd en toxisch waardoor het lichaam deze in vet opslaat om de lever te ontlasten.

 

Zijn anti-oxidanten altijd goed voor je?

  • Ja
  • Nee
  • Soms (1 punt)

Anti-oxidanten beschermen ons tegen de schadelijke gevolgen van zuurstof op onze lichaamscellen door vrije-radicalen te neutraliseren. Sommige anti-oxidanten kunnen dit proces juist aanzetten en worden dan een pro-oxidant genoemd. Een anti-oxidant is dus niet per definitie gezond. Vitamine C kan bij een teveel aan ijzer ook als een pro-oxidant werken.

 

Welke vitamine komen we in Nederland meestal tekort?

  • Vitamine A
  • Vitamine B
  • Vitamine C
  • Vitamine D (1 punt)
  • Vitamine K

Vitamine D is vet oplosbaar en we eten weinig verzadigd dierlijk vet. Als we al verzadigd dierlijk vet eten dan is dit van inferieure industrievlees waar dit ook ontbreekt. De andere bron van vitamine D is de zon, maar daartegen smeren we veel zonnebrandcrème. De cocktail om een vitamine D tekort op te lopen. Zonde, want vitamine D wordt steeds meer gezien als een duizendpoot die in staat is ons tot op hoge leeftijd gezond te houden.

 

Welk mineraal komen we in Nederland het meest tekort?

  • Selenium
  • Magnesium (1 punt)
  • Calcium
  • Zink

Door kaskweek, kunstmest en groeiversnellers zit er amper magnesium in onze voeding. Dit is zorgwekkend, want magnesium is betrokken bij meer dan 300 lichaamsprocessen en ontgift en ontstresst sterk.

 

Is één kop koffie gezond of ongezond?

  • Zeer ongezond
  • Zeer gezond
  • Beetje gezond (1 punt)

Koffie brengt de hormonen uit balans door als een adrenaline te werken. Koffie is ook rijk aan anti-oxidanten. Gematigd koffiegebruik, max 1 – 2 kopjes per dag, is dus gezond.

 

Wat vormt de grootste bedreiging voor onze gezondheid?

  • Bedrijfsleven (1 punt)
  • Politiek (1 punt)
  • Supermarkten (1 punt)
  • Geld (3 punten)

Zowel het bedrijfsleven als de politiek en supermarkten maken keuzes op basis van een financiële rekensom, waarbij de factor gezondheid telkens aan het kortste eind trekt. Namaak vet gemaakt van planten is goedkoper, maar killing voor onze gezondheid. Betaal en stem daarom met je portemonnee in plaats van je gezondheid. Hoe meer mensen kiezen voor BIO, hoe groter deze beweging wordt. Hoe meer mensen medicijnen weigeren te slikken, hoe meer deze miljardenindustrie zal slinken.

 

Wat is het gezondste wat je voor jezelf kunt doen?

  • Intimiteit met je partner (1 punt)
  • Buiten wandelen (3 punten)
  • ’s ochtends 2 glazen water drinken (1 punt)
  • Lekker lachen (1 punt)

Natuurlijk is het allemaal erg gezond, maar wandelen is iets dat je op elk moment altijd kunt toepassen en is zeer gezond. Je lichaam krijgt meer zuurstof en je geest krijg even rust. Bovendien werkt wandelen aardend.

 

Waar begint ware gezondheid?

  • Bij wat je eet (3 punten)
  • Bij de dokter
  • In de darmen (2 punten)
  • Bij opvoeders van kinderen (1 punt)
  • Bij vitamine pillen

Gezondheid begint in de darmen, daar worden de voedingstoffen opgenomen en tevens ook belangrijke neurotransmitters gevormd voor een goede hersenwerking. Als de darmen gezond zijn, is je immuunsysteem dat ook. Wat zorgt ervoor dat je darmen gezond zijn? Wat je eet!

 

Wat wordt er in Nederland teveel genuttigd?

  • Frisdrank (1 punt)
  • Brood (2 punten)
  • Koffie (1 punt)
  • Aardappels

Voor allen geldt dat er scheutig aftrek plaatsvindt, maar brood en meelproducten spannen de kroon: ’s ochtend muesli, rond half 11 een boterham, rond het  middag uur nog een lunch van brood, tegen het einde van de middag nog een koekje, het avondeten bevat vaak ook iets van pasta of andere deegwaren. Overal zit tarwe in verwerkt omdat dit een goedkope grondstof is. Tarwe kent echter tal van anti-nutriënten en zou niet zo vaak gegeten moeten worden als nu het geval is. 

 

Welk alternatief voor suiker is het gezondst?

  • Stevia (1 punt)
  • Ahornsiroop (2 punten)
  • Fructose
  • Honing (3 punten)

Honing bevat zeer veel mineralen en enzymen en is een weldaad voor je lichaam. Stevia in witte vorm is zeer zwaar bewerk en daarom niet voedend. Ahornsiroop is ook een natuurproduct dat rijk is aan enkele mineralen. Fructose belast de lever en dient te worden vermeden.

 

Wat is belangrijker

  • Dat wat je eet
  • Dat wat je niet eet
  • Beiden even belangrijk (1 punt)

Dat wat je eet aan gezonde voedingsmiddelen en dat wat je laat staan aan ongezonde voedingsmiddelen zijn even belangrijk om tot een goede gezondheid te komen.

 

Kan ongezonde voeding gezond zijn?

  • Jazeker
  • Absoluut niet
  • Met mate (1 punt)

Zeer strikt een eigen voedingsbijbel naleven kan ook weer voor stress zorgen. Het leven is ook om te genieten, daarom kan af en toe iets ongezonds heel gezond zijn.

 

Als doctoren staken dan

  • Sterven er meer mensen
  • Sterven er minder mensen (1 punt)

In het verleden is al enkele keren gebleken dat tijdens een grote staking van artsen de sterfgevallen onder het gemiddelde lagen voor de betreffende periode. Zijn het de medische missers of verminderde medicatie? Geen idee, Google maar eens op “strike doctors death rate” en je zult meerdere onderzoeken voorbij zien komen die dit bevestigen.

 

Superfoods zijn

  • Krachtige gezondheidsboosters van moeder natuur
  • Waardeloos als het om behandelen en voorkomen van ziekten gaat

Superfoods bevatten een ernorme schat aan waardevolle voedingsmiddelen die moeder natuur ons schenkt om onszelf te helen.

 

Wat is gezonder voor hetzelfde geld op je bord?

  • 6 keer per week 200 gram industrievlees
  • 4 keer per week 175 gram biologische vlees (1 punt)

Wanneer je kiest voor minder vlees, maar wel van hogere kwaliteit, ben je per saldo evenveel kwijt. Biologisch vlees is vrij van hormonen + antibiotica en rijker aan voedingsstoffen door daglicht en weidegang.

 

Zijn granen gezond?

  • Met mate
  • Zeer gezond, zitten veel B vitamines in
  • Alleen spelt of rogge (1 punt)
  • Nee, er zitten gluten in en pesticiden dmv kruizing (2 punten)

Af en toe een stukje brood kan geen kwaad. Excessief gebruik van dit voedingsmiddel kan de gezondheid ernstig schaden. Tarwe bevat niet alleen een tal van anti-nutriënten, brood bevat ook nog eens een grote hoeveelheid geharde vetten, schimmelremmers, textuurverbeteraars en kleurstoffen. Als klap op de vuurpijl zijn de granen zo gekruist dat er een natuurlijke pesticiden in het gen aanwezig is. Al met al maakt dit graan tot een product om niet  toe te voegen aan een dagelijks voedingspatroon.

 

Kunnen gluten kwaad?

  • Alleen bij mensen met coeliakie
  • Bij iedereen beschadigt het de darmwand (1 punt)

Bij iedereen kunnen gluten de darmen belasten. Probeer een tijdje geen granen te nuttigen en kijk dan eens naar verkoudheden, energie en een heldere geest. Het proberen waard.

 

Waar zitten geen gluten in?

  • Cous Cous
  • Pasta
  • Rijst (1 punt)
  • Haver
  • Brood
  • Meel

Alleen in rijst zitten niet de schadelijke gluten die de darmwand aantasten. Een goede kwaliteit haver is ook glutenvrij, maar het is lastig om aan een goede kwaliteit te komen.

 

Vaccinaties

  • Zijn een welkome aanvulling op onze gezondheid
  • Kennen ook een andere kant waar men rekening mee dient te houden (1 punt)

Vaccinaties hebben voordelen, maar ook nadelen zo komen er lichaamsvreemde stoffen het lichaam in die de ontgiftingsorganen belasten. Vaccinaties worden door sommigen in verband gebracht met veel voorkomende moderne ziekten als ADHD, autisme en zelfs kanker. Het is moeilijk 100% sluitend bewijs te leveren, maar wees je er bewust van dat er een andere kant mogelijk is en verdiep je erin op het internet. 

 

Doorlopend vitamines slikken is een must

  • In deze tijd absoluut
  • Geen sprake van
  • Alleen als noodverband (1 punt)

Het is het beste om alle voedingsstoffen uit je voeding te halen omdat dit superieur is aan een pilletje. De samenwerking van voedingssstoffen uit een natuurlijke bron is ook gigantisch waardoor de voedende waarde wordt versterkt. Wanneer je verzwakt bent of geen toegang hebt tot goede kwaliteit voeding, kunnen vitaminepreparaten tijdelijk uitkomst bieden. Permanent gebruik valt af te raden omdat het menselijk lichaam eraan gaat wennen.

 

Melk is gezond

  • Absoluut
  • Ben je gek, melk is voor kalfjes
  • Alleen rauwe melk als kuur (1 punt)

Over melk zijn veel meningsverschillen, ook onder experts. Als je toch twijfelt, dan is de rauwe melk superieur omdat hier de voedingsstoffen nog in zitten omdat deze niet wordt gepasteuriseerd. Rauwe melk heeft bewezen tijdelijk helend te kunnen werken, maar om nu de hele dag alleen maar rauwe melk te drinken is af te raden omdat het bij voeding altijd draait om variatie en een balans hierin.

 

Welk ontbijt is het gezondst?

  • Geen, gewoon overslaan
  • Brood, muesli of andere graanproducten
  • Omelet van eieren en groente (2 punten)
  • Eiwitshake (1 punt)

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, je legt hier de basis. Overslaan is zeer onverstandig. Een eiwitshake stilt langdurig de honger, maar mist waardevolle voedingsstoffen. Graanproducten worden in het lichaam omgezet in glucose en daarom kan het beste gekozen worden voor de eiwit en vetrijke omelet van eieren. Eieren geven langdurig een verzadigd gevoel en zijn zeer rijk aan waardevolle voedingsstoffen.

 

Voor welk keurmerk kun je het beste kiezen?

  • EKO (1 punt)
  • Demeter (2 punten)
  • Ik kies bewust
  • Gezonde keuze

Eko en Demeter zijn hier de beste keuze, maar Demeter verdient de voorkeur. Demeter kent de strengste eisen. Eten rechtstreeks uit de natuur zonder keurmerk is eigenlijk het allerbeste. Ik kies bewust en de gezond keuze zijn zeer discutabel omdat hiervoor vaak een financiële vergoeding voor is verplicht en het ook staat op producten met kunstmatige zoetstoffen of smaakversterkers.

Meer weten over voeding of gezondheid? Kom dan naar één van onze lezingen gehouden in Soest.

Plaats een reactie