Avocado’s: de 12 gezondheidsvoordelen

avocadoVeel mensen zijn dol op avocado’s, zeker de gezondheidsfreaks. Een paar jaar geleden waren de dozen avocado’s niet aan te slepen. Tegenwoordig heeft de rage zich verplaatst naar kokosvet, maar dat maakt avocado’s niet minder gezond. Het woord ‘avocado’ komt uit het Nahuatl en betekent daar ‘testikel’. Kennelijk vonden deze mensen de peervormige vrucht lijken op het klokkenspel van de man. Nu is ook meteen opgehelderd waarom we zo vaak vegetariërs stiekem een avocado uit zien lepelen. Het zij hen vergeven, want er zijn maar weinig mensen die de smaak van deze vrucht niet kunnen waarderen.

De 12 redenen om te kiezen voor de avocado:

Helpt spieren op te bouwen
Avocado’s zijn niet extreem rijk aan eiwitten, maar de eiwitten die er wel in zitten zijn van zeer hoge kwaliteit. De biologische waarde van deze eiwitten is superhoog, wat betekent dat het eiwit zeer compleet is. Je lichaam kan zich alleen gezond houden als het alle acht essentiële aminozuren binnenkrijgt. Van aminozuren bouwt je lichaam weefsels, hormonen, feelgoodstofjes en afweerstoffen, zodat ziekteverwekkers geen kans krijgen.

Verbetert je zicht
De luteïne en zeaxanthine in avocado’s zijn carotenen. De carotenen zijn verwant aan die in worteltjes. Iedereen weet toch dat worteltjes heel goed zijn voor je ogen? Luteïne en zeaxanthine zijn krachtige antioxidanten die vooral je ogen kunnen verbeteren. De stoffen zijn ook onderdeel van de gele vlek, vandaar dat leeftijdsgerelateerde maculadegeneratie uit kan blijven door het eten van deze supergezonde vrucht.

Verlaagt je cholesterol
In avocado’s zit een behoorlijke hoeveelheid vezels. Deze vezels versnellen de spijsvertering en verlagen daarmee je cholesterol. Dit komt doordat het cholesterol dat via de gal in de darm komt niet hergebruikt wordt, maar uitgescheiden. Hoe langer het cholesterol zich in je darm bevindt, hoe meer tijd het krijgt om weer opgenomen te worden. Op zichzelf is de avocado compleet vrij van cholesterol.

Voor een mooiere huid
De carotenen, goede kwaliteit oliën en vitamine E werken samen om je huid jong en soepel te houden. Vooral de omega 9 draagt hieraan bij door de hydratie te verbeteren. Er zit ook vitamine C in de avocado, wat bijdraagt aan de vorming van collageen in de huid.

Helpt je vitaal te blijven
De avocado is rijk aan meer dan 20 belangrijke vitamines en mineralen. Het is dus gewoon een soort multivitamine, maar dan een natuurlijke. Je lichaam kan beter overweg met natuurlijke vitamines en mineralen, waardoor je gezondheid een duwtje in de rug krijgt.

Kan je bloeddruk verlagen
Avocado’s bevatten een belachelijk grote hoeveelheid kalium. Kalium is weer de tegenhanger van natrium. Natrium heeft de eigenschap de bloeddruk te verhogen. Door meer kalium te eten, herstel je de balans en blijft hoge bloeddruk op afstand.

Helpt bij het afvallen
Avocado’s zijn rijk aan supergezonde vetten. Vooral omega 9 is rijk vertegenwoordigd in deze lekkere vrucht. De gezonde vetten geven langdurig een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel naar een suikerrijke versnapering grijpt.

Houdt hart en bloedvaten gezond
De eerdergenoemde kalium en onverzadigde vetzuren hebben samen een supergezond effect op ons bloedvatenstelstel en de rikketik. De aanwezige vitamine E gaat ook nog eens de oxidatie in de aderen tegen.

Perfect voor zwangere vrouwen
Avocado’s zijn zeer rijk aan folaat, de actieve vorm van foliumzuur. Foliumzuur kan een open ruggetje tegengaan bij de ontwikkeling van de foetus. Foliumzuur is nodig voor het vormen van nieuw DNA bij de celdeling, dus ook voor niet-zwangeren is het een must.

Houdt je homocysteïne laag
Dat je door een te hoog cholesterol vroegtijdig kunt overlijden is achterhaald. Het schijnt dat vooral homocysteïne hiervoor verantwoordelijk is. Een van de meest krachtige manieren om je homocysteïne laag te houden is door het eten van voldoende folaat. Zoals gezegd is deze stof rijk vertegenwoordigd in de avocado.

Zorgt voor sterke botten
Ook vitamine K is in deze vrucht rijkelijk aanwezig. Vitamine K helpt vitamine D om magnesium + calcium naar de botten te transporteren. Vitamine K helpt voor een goede bloedstolling.

Houdt je weg bij diabetes
De stabiliserende werking van avocado op de bloedsuikerspiegel helpt diabetespatiënten evenwicht te vinden. Als je geen diabetes hebt, dan kan deze kwaliteit van avocado’s je helpen om nooit een diabetespatiënt te worden!

 

Enkele tips voor onvergetelijk ultiem genot met dit wonderschone tropische superfruit:

  • Maak in een handomdraai verse guacamole door simpelweg tomaat, knoflook, limoensap en chilipeper te mengen.
  • Voeg een avocado toe aan je smoothie. Zo wordt-ie niet alleen romiger, maar verzadigt je ook langer.
  • Doe een avocado op een rijstwafel of een speltbroodje uit de broodrooster.
  • Een avocado kleurt net als een appel heel snel bruin. Sprenkel er wat citroensap over en je avocado gaat nog uren mee.
  • Doe het door de babyvoeding. De consistentie is zacht, waardoor het perfect geschikt is voor de kleine.
  • Doe standaard een avocado door de salade, het maakt hem meteen zoveel lekkerder en voedzamer.
  • Lepel de avocado gewoon uit nadat je er peper en Keltisch zeezout op hebt gestrooid.
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

28 gedachten over “Avocado’s: de 12 gezondheidsvoordelen”

  1. Een fijngesneden uitje en verse koriander in de guacamole, zo maakt mijn familie in Mexico het.

  2. Hoi Juglen,
    Ik vind t moeilijk om te zien wanneer de advocate rijp is om te eten. Meestal ben ik te laat en moet toegeven dat ik er dan niets aan vind. Heb je tips?

    • Hoi Arianne,
      één van de dingen die kunnen helpen is naar het pitje (steeltje) te kijken, als je die er af haalt en het is bruin eronder dan is het te ver heen, maar als je het er af kan halen en het is groen dan is de avocado goed.
      Maar makkelijker is: de schil moet geen bruine plekken vertonen, en je moet er zachtjes in kunnen “knijpen” net als bij een peer.
      in een fruitschaal leggen (bij ander fruit) helpt het rijpingsproces

    • Hoi arianne, Als je het pitje van de avocado bovenop eruit wipt dan kan je aan de groene kleur zien dat ie nog eetbaar is en hoe bruiner en donkerder dat ie al té ver is. Succes ermee!

    • Als je het contactpuntje waarmee hij aan de boom hing weghaalt en het is daar licht gekleurt onder dan is hij nog goed. is het donker dan is hij overrijp en zullen er al zwarteplekken in je avocado zitten.

  3. Als mijn avocado te rijp is prak ik hem en doe er peper en zout door, dan krijg je een lekkere spread. Je kan er ook tijm, rozemarijn en citroensap doorheen doen voor een ander variant.

    • Hallo Jes, Avocado, is ook heerlijk op een geroosterd sneetje volkoren brood,boter eronder en
      fijngesneden in plakjes met zeezout en wat
      fijn geknipte Tuinkers erop!

      Groetjes Ada.

  4. Ze zullen best heel gezond zijn…….maar ik vind het een gruwel om te eten. Voor mij gewoon niet lekker dus.

  5. ik ben gek op avocado, maar ik heb geen idee wat nog een gezonde hoeveelheid is om te eten, eet je er 1 per dag of per week? of meerdere verdeeld over een week? ik ben heel benieuwd :)

    mvg Petra

    • Goede vraag! Beter niet elke dag, want dan kun je er een allergie voor ‘kweken’. Beter 2 – 3 keer in de week.

  6. Wat zijn de reacties als je een allergie hebt ‘gekweekt’ voor avocado’s?

      • Als je allergisch bent voor avocado’s dan kun je de algemene voedselallergie klachten vertonen:
        – uitslag
        – jeuk
        – loopneus
        – maagkramp
        – gewrichtspijn

        Bij een ernstige vorm:
        – ademhalingsproblemen
        – zwelling en slikproblemen
        – braken

        Heel soms:
        – anafylactische shock

        Als je 2 – 3 keer per weer een avocado eet, zal er niks aan de hand zijn. Ik heb zelf helaas ook een aantal allergieën opgebouwd door elke dag hetzelfde te eten, het is echt een reële mogelijkheid dus.

        • Het gaat toch meer om intolerantie (niet allergische voedselovergevoeligheid) ipv allergie?
          en dan gaat toch om hele vage klachten twee a drie dagen later, die je niet linkt met het voedingsmiddel? zoals wat moeheid of een beetje diarree?

          • Bij avocado’s kun je echt te maken krijgen met een allergie. Dus je immuunsysteem die reageert op eiwitten in avocado’s zitten.

  7. De advocade doormidden snijden en de holtes van beide delen vullen met een sausje van mayonaise en mosterd. Op eigen smaak en hoeveelheid. En dan lekker de advocade uitlepelen met een likje van het middelste sausje.

    • Melanie,Zo kun je er eerst iet ánder lekkers, er in dippen! Geroosterde sneetjes brood in vierkantjes knippen of snijden,toastjes,stukje vis of worst in plakjes erbij,..Mmm je komt vast wel op een lekker ideetje Melanie, voor de Lunch of zó als Tussen-doortje ,Sávond’s bij een drankje.

  8. Zijn er nog meer lekkere recepten met avocado? Want ik vind het in een salade wel lekker, maar ik heb laatst een chocolademousse gemaakt met avocado en rauwe cacao, maar dat vond ik echt niet lekker.

    • Er is een heel erg leuk kookblog van Gaby Dalkin, die ‘verslaafd’ is aan avocado’s: WhatsGabyCooking.com . Het receptendeel staat tjokvol met de heerlijkste avocadorecepten. Ze heeft ook een schitterend avocadokookboek uitgegeven “Absoluely Avocados”. Heel mooi vormgeven (gebonden, harde kaft en prachtige foto’s). Ik kocht dit via amazon.de (Duitsland) voor welgeteld € 12,68. Bol heeft het ook maar is duurder. Echt een cadeautje; een aanrader!

  9. chocolademousse smaakt minder naar avocado als je er een banaan en kokos doorheen doet in de blender. Mijn favoriet recept: 1 banaan, 1 avocado, cocaopoeder naar wens, snufje vanille poeder, handje geraspte kokos, eetlepel kokosolie met kokossmaak, scheutje kokosmelk, klein beetje keltisch zeezout. En als je er nog wat bite in wilt: gepofte quinoa/raw chocolate nibs. Genieten maar :p (vult goed).

  10. 1 avocado
    1 banaan
    hand rood fruit
    beetje melk
    (eventueel wat chiazaad)

    Ik staafmix het geheel en heb een heerlijk ontbijt. In de tips zoals boven beschreven vind ik het niet lekker.

    Elk voedingsmiddel wat een mens tot zich neemt kan verschillen in opname. Ik zeg altijd over alles wat een mens tot zich neemt; wat voor de een is hoeft niet voor de ander te zijn. Luister altijd naar je eigen lijf.
    Als dingen bij mij niet goed vallen gaat gelijk mijn buik zwellen(broekband strakker) en ik voel het in mijn klieren. Toch is het lichaam wonderlijk; soms kan ik dingen wel verdragen en soms ook niet.

  11. ik krijg er grijze haren en kaal van sinds ik 5 jaar geleden met advocados begon. Of komt dit door iets anders. Bepaald gebrek aan welke vitamines?
    Het voorhoofd wordt meestal kaal, achterhoofd niet. Dus de huid heeft daar andere vitamines, mineralen nodig; wat is het verschil. Is dit wetenschappelijk wel eens aangetoont?

  12. Avocado is heerlijk, maar ik krijgt er hele vieze stinkende winden van.
    Iemand die dat herkent ?
    En waar zou dat aan kunnen liggen ? (De eiwitten ?)
    Luchtige groet,

  13. Laatst heb ik een heerlijke avocadosaus gemaakt. Ik heb een avocado fijngeprakt. Daar heb ik een stuk of drie eetlepels Turkse yoghurt doorheen geroerd. (Je kan zelf uitproberen hoeveel je lekker vindt). Ik heb er nog een paar teentjes fijngehakte knoflook doorheen gedaan, wat keltisch zeezout, peper, koriander en nog wat Marokaans strooisel. Je kan het op een spelt of snee roggebrood doen. Ik heb het geserveerd bij een groenteschotel. Verse gemengde groenten, (alles zelf gesneden) met cassave en de avocadosaus erbij.

  14. Hallo Juglen, ik ben een gretige lezer van jouw voedingsadviezen.
    Na het lezen over de avocado en vitamine K heb ik een vraag aan je , nl het volgende:
    mijn man gebruikt antistolling omdat hij een paar jaar geleden 2 tia’s heeft gehad.Jij heb het over dat vit K belangrijk is voor de botten, ik zou graag willen weten of mijn man schade aan zijn botten kan krijgen omdat bij hem de vit K vernietigd wordt.IK hoop dat je mij hier een antwoord op wil geven.
    Alvast bedankt,met vriendelijke groet , Anja Dik.

  15. In avocado zit wel serotonine, een stof die je zelf moet aanmaken in je lichaam. In vrije vorm kan je er maar beter voorzichtig mee zijn omdat die nogal op het zenuwstelsel kan werken en veranderingen in de bloeddruk kan geven.

Reacties zijn gesloten.