web
statistics

Bananen: zijn ze nu wel of niet gezond?

bananenIk kom ze zelden tegen: mensen die niet dol zijn op bananen. Eigenlijk is bijna iedereen er wel dol op. Als je de banaan echt niet lekker vindt dan behoor je tot de minderheid, namelijk tot 0,0038% van de Nederlandse bevolking. Maar ja, de vraag blijft altijd: zijn ze nu wel of niet gezond? We zochten het voor je uit.

Wel of niet?
Het is altijd lastig om een oordeel te vellen. Als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat hoe meer ik leer over gezondheid, hoe minder ik eigenlijk nog met stelligheid iets kan beweren. Het probleem is dat er altijd voors en tegens zijn. Over elk voedingsmiddel kan iets goeds of slechts gezegd worden. En al voelt het voor de een fantastisch, voor de ander kan het weer totaal anders uitpakken. Ik weet dat het bij fruitariër Julia Kang niet bij één banaan per dag blijft, terwijl als ik meer dan een banaan per dag ga eten ik mijn spijsvertering overhoop gooi. Je zult zelf moeten aanvoelen welke voedingsmiddelen bij jou passen. Nou ja, je snapt het wel. Goed of slecht is voor iedereen weer anders. Laten we maar gauw beginnen met de voordelen van bananen…

De 15 voordelen van bananen:

  • Rijk aan vitamine C – goed voor je weerstand
  • Veel foliumzuur – voor gezond bloed en sterke zenuwen
  • Zeer rijk aan kalium – verlaagt je bloeddruk
  • Bevat magnesium – helpt tegen depressie en hoge bloeddruk, tegen kramp
  • Prima omega 6/3 ratio – Ja, bananen bevatten ook omega 3!
  • Levert veel choline – deze stof wekt je geheugen weer tot leven
  • De fytosterolen helpen je cholesterol op een gezond peil te houden
  • De vitamine B6 in bananen geeft je weer volop energie
  • Vezels (RS) in bananen zorgen voor de aanmaak van boterzuur
  • FOS-suikers voeden je darmflora (prebiotica)
  • Het tryptofaan in bananen helpt tegen depressie en angsten
  • Inuline zorgt voor een goede darmperistaltiek
  • Het is een makkelijke snack voor tussendoor
  • Bananen zijn lekker
  • Bananen zijn heel lekker!

Video over hoe een aap een banaan openmaakt:

 

De nadelen dan?
Eet nooit een overrijpe banaan. Eet je banaan het liefst zo, dat-ie net niet meer groen is. Een groenige banaan heeft 40% resistent starch (RS) in zich, dat is suiker dat niet vrijkomt als energie, maar wel je dikke darmbacteriën voedt. Van RS word je niet dik. De gele banaan bevat nog maar 8% resistent starch en maar liefst 91% suiker (bron). Mensen met Candida of SIBO moeten erg oppassen met gele bananen in verband met de grote hoeveelheid suikers. Als je last hebt van verstopping na het eten van een banaan dan kan het zijn dat je darmflora de RS niet aankan (lees dan mijn artikel over RS).

Oh ja, kies echt alleen voor biologische bananen. De bananenindustrie is eigenlijk een beetje maffioos (Zie de docu ‘De Bananenmaffia’). De bananen worden gekweekt op eilanden waar ze met vliegtuigjes de nodige bestrijdingsmiddelen lozen. Deze bananen wil je niet eten.

Dan nog iets geks. Is het je opgevallen dat bananen het hele jaar door verkrijgbaar zijn? Ze worden ingevlogen en dat is niet echt milieuvriendelijk. De bananen worden groen geplukt en dan kort voor de verkoop besproeid met ethyleen om ze egaal geel te laten rijpen. Ethyleen is een natuurlijk gas dat vrijkomt bij rijpingsprocessen. Leg daarom nooit onrijp fruit bij rijp fruit als je het lang wilt bewaren. Als je wilt dat je bananen snel rijpen, dan kun je ze juist beter weer wel bij elkaar leggen.

Een bananenleven

Een paar weetjes over bananen

  • Met 2,4 gram/100 gr vezels leveren bananen meer vezels dan appels (die zitten op 2,3 gram/100 gr).
  • Een middelgrote banaan bevat ongeveer 100 kcal.
  • De glycemische index van een banaan is 53, terwijl die van bruin brood 65 is.
  • De binnenkant van een bananenschil is ideaal om muggenbulten te kalmeren.
  • De buitenkant van een bananenschil kan juist weer je tanden witter maken.
  • Als je de banaan in de koelkast legt, dan gaat-ie er al snel bruin en verrot uitzien. Toch is de smaak dan nog prima.
  • Bruinverkleuring van de banaan komt doordat het enzym PPO bij voldoende zuurstof de vrucht wil beschermen tegen microben (bron).
  • Bananen zijn radioactief en wel erger dan vis uit de zee bij Fukushima. Een beetje straling komt overal voor in de natuur en is niet direct dodelijk (bron 1, bron 2).
  • Zie hier en hier voor de uitgebreide voedingswaarde analyses van de banaan.

Eet smakelijk!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend