Bananen: zijn ze nu wel of niet gezond?

bananenIk kom ze zelden tegen: mensen die niet dol zijn op bananen. Eigenlijk is bijna iedereen er wel dol op. Als je de banaan echt niet lekker vindt dan behoor je tot de minderheid, namelijk tot 0,0038% van de Nederlandse bevolking. Maar ja, de vraag blijft altijd: zijn ze nu wel of niet gezond? We zochten het voor je uit.

Wel of niet?
Het is altijd lastig om een oordeel te vellen. Als ik eerlijk ben moet ik bekennen dat hoe meer ik leer over gezondheid, hoe minder ik eigenlijk nog met stelligheid iets kan beweren. Het probleem is dat er altijd voors en tegens zijn. Over elk voedingsmiddel kan iets goeds of slechts gezegd worden. En al voelt het voor de een fantastisch, voor de ander kan het weer totaal anders uitpakken. Ik weet dat het bij fruitariër Julia Kang niet bij één banaan per dag blijft, terwijl als ik meer dan een banaan per dag ga eten ik mijn spijsvertering overhoop gooi. Je zult zelf moeten aanvoelen welke voedingsmiddelen bij jou passen. Nou ja, je snapt het wel. Goed of slecht is voor iedereen weer anders. Laten we maar gauw beginnen met de voordelen van bananen…

De 15 voordelen van bananen:

  • Rijk aan vitamine C – goed voor je weerstand
  • Veel foliumzuur – voor gezond bloed en sterke zenuwen
  • Zeer rijk aan kalium – verlaagt je bloeddruk
  • Bevat magnesium – helpt tegen depressie en hoge bloeddruk, tegen kramp
  • Prima omega 6/3 ratio – Ja, bananen bevatten ook omega 3!
  • Levert veel choline – deze stof wekt je geheugen weer tot leven
  • De fytosterolen helpen je cholesterol op een gezond peil te houden
  • De vitamine B6 in bananen geeft je weer volop energie
  • Vezels (RS) in bananen zorgen voor de aanmaak van boterzuur
  • FOS-suikers voeden je darmflora (prebiotica)
  • Het tryptofaan in bananen helpt tegen depressie en angsten
  • Inuline zorgt voor een goede darmperistaltiek
  • Het is een makkelijke snack voor tussendoor
  • Bananen zijn lekker
  • Bananen zijn heel lekker!

Video over hoe een aap een banaan openmaakt:

 

De nadelen dan?
Eet nooit een overrijpe banaan. Eet je banaan het liefst zo, dat-ie net niet meer groen is. Een groenige banaan heeft 40% resistent starch (RS) in zich, dat is suiker dat niet vrijkomt als energie, maar wel je dikke darmbacteriën voedt. Van RS word je niet dik. De gele banaan bevat nog maar 8% resistent starch en maar liefst 91% suiker (bron). Mensen met Candida of SIBO moeten erg oppassen met gele bananen in verband met de grote hoeveelheid suikers. Als je last hebt van verstopping na het eten van een banaan dan kan het zijn dat je darmflora de RS niet aankan (lees dan mijn artikel over RS).

Oh ja, kies echt alleen voor biologische bananen. De bananenindustrie is eigenlijk een beetje maffioos (Zie de docu ‘De Bananenmaffia’). De bananen worden gekweekt op eilanden waar ze met vliegtuigjes de nodige bestrijdingsmiddelen lozen. Deze bananen wil je niet eten.

Dan nog iets geks. Is het je opgevallen dat bananen het hele jaar door verkrijgbaar zijn? Ze worden ingevlogen en dat is niet echt milieuvriendelijk. De bananen worden groen geplukt en dan kort voor de verkoop besproeid met ethyleen om ze egaal geel te laten rijpen. Ethyleen is een natuurlijk gas dat vrijkomt bij rijpingsprocessen. Leg daarom nooit onrijp fruit bij rijp fruit als je het lang wilt bewaren. Als je wilt dat je bananen snel rijpen, dan kun je ze juist beter weer wel bij elkaar leggen.

Een bananenleven

Een paar weetjes over bananen

  • Met 2,4 gram/100 gr vezels leveren bananen meer vezels dan appels (die zitten op 2,3 gram/100 gr).
  • Een middelgrote banaan bevat ongeveer 100 kcal.
  • De glycemische index van een banaan is 53, terwijl die van bruin brood 65 is.
  • De binnenkant van een bananenschil is ideaal om muggenbulten te kalmeren.
  • De buitenkant van een bananenschil kan juist weer je tanden witter maken.
  • Als je de banaan in de koelkast legt, dan gaat-ie er al snel bruin en verrot uitzien. Toch is de smaak dan nog prima.
  • Bruinverkleuring van de banaan komt doordat het enzym PPO bij voldoende zuurstof de vrucht wil beschermen tegen microben (bron).
  • Bananen zijn radioactief en wel erger dan vis uit de zee bij Fukushima. Een beetje straling komt overal voor in de natuur en is niet direct dodelijk (bron 1, bron 2).
  • Zie hier en hier voor de uitgebreide voedingswaarde analyses van de banaan.

Eet smakelijk!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

18 gedachten over “Bananen: zijn ze nu wel of niet gezond?”

  1. Hebben jullie die nieuwe reclame van dextro energie gehoord? Ze zeggen daarin dat een banaan snelle suikers bevat en je dus snel energie geeft als je die nodig hebt, vervolgens zeggen ze ‘maar hoe kan dat nou? Ik neem gewoon dextro!

    Ik erger me er rot aan! Haha.

  2. Goed stukje. Ik eet iedere dag een banaan tegen vocht vasthouden. Doe ik dit bv 3 dagen niet dan gaan mijn enkels opzwellen.

  3. Eet juist wel de bruin gestipte bananen. Juist niet de groene want dan krijg je obstipatie. Neem eens een kijkje bij freelee the bananagirl op youtube. Die eet ze alleen maar overrijp en is niet ongezond en heeft super bloedwaardes. Bananan zijn de heerlijkste snacks en hier ook vaak minimaal 5 per dag. :-)

  4. de schil van een banaan is ook een goede slakkenvanger. Leg in je biologische groententuin banaanschillen . Ze kruipen daarop en je kan zo het geheel uit je groententuin verwijderen.

  5. Hoe zit het met de suikers als je de groengele banaan verhit in bananenbrood ofzo. Dat vind ik zo lekker?

  6. Leuk filmpje over het pellen van de banaan!!
    Ik zal mijn spelers ook regelmatig een banaan voorschotelen voor de broodnodige energie tijdens de komende zware wedstrijden.

  7. Lekkere onrijpe banaan vind ik lekker. Fijn prakken en vervolgens klutsen met 2 eitjes, chiazaad, kokosrasp erbij en bakken als een pannenkoek. Lekker met flink wat slagroom :)

  8. Klopt dat cijfer van Nederlanders die geen bananen lusten wel?
    Mijn simpele rekensom 0,0038% X 6.851.000 = 640
    dat vind ik nogal extreem weinig en precies getal.

      • Beste juglen,

        Wat ik heel erg mis in de westerse geneeskunde is het volgende

        Als er word gezegd dat iets voordelen heeft en nadelen zoals een banaan etc. Dan word er maar geaccepteerd dat het nadelen zal blijven houden. Ik heb een boek van islamitische geneeskunde van ongeveer 700 Jaar geleden. Hierin staat ook hoe je de schadelijke effecten teniet kunt doen of minimaliseren. Van bananen tot aan vlees etc. Heb net het stukje gelezen over banaan (op uw site). Om een heel groot verhaal klein te houden.

        De schadelijke effecten die een banaan kan hebben, worden teniet gedaan door het te mixen met een zoete substantie (liefst honing) rietsuiker werkt ook. Alleen dan komen er andere kwaaltjes, dan moet je er ook citroen bij nemen, omdat rietsuiker gele gal produceert( en de citroen neutraliseert het gele gal ) Verder is rietsuiker goed voor de hoest borst en keel

        Iedereen mag mij vraagjes stellen. Ben er een aantal jaren mee bezig, heb van 2 werelden qua kennis kunnen profiteren, dat werkt altijd goed.

        GRoetjes

  9. Heb je last van wratten? Een stukje bananenschil een paar uurtjes op de wrat leggen en hou dit een paar weekjes vol, zet vast met een stukje pleister,na verloop van tijd zijn ze weg.
    Fijne zondag

    • Uhm, even over die bananenschil tegen wratten. …welke kant gebruik je? Omdat beide kanten goede werkzame stoffen bevat…

  10. Ik heb ooit wel is gelezen dat een aap alleen een niet bio-banaan afpelt en de bio-banaan met schil én al op eet.

  11. Leuk artikel! Zelf ben ik groot voorstander van het eten van bananen.

    Bananen zijn makkelijk te consumeren en leveren naar mijn idee veel energie. Uiteindelijk is alles relatief. Je kunt zeggen dat er veel suikers in bananen zitten, alleen als je het dan weer vergelijkt met het eten van een paar koekjes dan denk ik dat een banaan over het algemeen meer energie zal geven.

    Bedankt!

    Groetjes,

    Koen

Reacties zijn gesloten.