Bessen, lekker en gezond: 20 redenen om ze te eten

bosbessenBessen zijn niet alleen erg lekker om te eten, ze zijn ook nog eens super gezond. Ze zitten boordevol vitamines, mineralen en antioxidanten. Eigenlijk zijn bessen een snoepgoed van moeder natuur. We geven je 20 redenen om vaker bessen aan je menu toe te voegen.

 

  1. Antioxidanten: bessen zitten vol antioxidanten, deze stoffen zijn belangrijk bij het repareren van schade door vrije radicalen. De hoeveelheid antioxidanten in bessen is hoger dan elk ander fruit.
  2. Gezonde ogen: je hebt waarschijnlijk wel gehoord dat wortelen goed voor je ogen zijn, maar blauwe bessen zijn eigenlijk degene die gegeten zouden moeten worden om je blauwe of bruine ogen gezond te huiden. Onderzoek wijst uit dat de stof die blauwe bessen blauw maakt, de functie van je retina naar behoren laat werken.
  3. Anti-kanker: zwarte bessen zitten vol met kanker en hart- en vaatziekte bestrijdende stoffen, zoals polyfenolen en anthocyanen. Van blauwe bessen is bewezen dat het schadelijke tumoren doet krimpen en ze voorkomen van de groei en ontwikkeling van kanker.
  4. Cholesterolverlagend: een bessenrijk voedingspatroon kan de HDL cholesterolwaarden in het bloed verbeteren en kan de circulatie verbeteren door vaatverwijding.
  5. Vitamine E: een hoeveelheid van 80g zwarte bessen voorziet in de helft van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine E, dit kan helpen je huid er mooi uit te laten zien en helpt wond genezing.
  6. Vitamine C: bij vitamine C denken veel mensen aan sinaasappelen, maar wist je dat een portie aardbeien je alle benodigde hoeveelheid van de a.d.h. aan vitamine C kunnen voorzien?
  7. Vezels: bessen zijn zeer goed om je spijsvertering and hart gezond te houden, door het hoge gehalte aan vezels. Eén enkele kop zwarte bessen, frambozen of bramen bevat 8g vezels, ofwel 31% van de a.d.h.
  8. Urinewegen: vatbaar voor urineweginfecties? Het eten van blauwe bessen en cranberry’s kan de ontwikkeling van urineweginfecties hinderen door de aanhechting aan de blaaswand te verminderen.
  9. PMS: wanneer je erg last hebt van PMS, grijp dan niet naar chocola. In plaats daarvan neem een handvol zwarte bessen, deze bevatten fyto-oestrogenen welke een opgeblazen gevoel en verlanger naar eten kunnen verminderen.
  10. Immuunsysteem: blauwe bessen zijn een goede bron van vitamine C. Ze bevatten ook mangaan, vitamine A, B-complex, koper, selenium, zink en ijzer, welke allemaal het immuunsysteem versterken en ondersteunen.
  11. Bloedsuiker regulatie: bessen hebben bewezen de bloedsuiker te verlagen, dit maakt het een goed tussendoortje voor diabetici. Wetenschappers hebben vastgesteld dat een bloedsuiker piek- na 1 eetlepel tafel suiker- verminderd wordt wanneer ernaast een kop aardbeien gegeten wordt.
  12. Degeneratieve zieken: het eten van bessen kan je hersenen bescherming bieden tegen Alzheimer en Parkinson.
  13. Antiveroudering: een bessenrijk voedingspatroon kan de opstapeling van schadelijke afvalstoffen in de hersenen verminderen door eiwitten, verantwoordelijk voor de afbraak van hersencellen, te remmen.
  14. Slaapmiddel: je hebt waarschijnlijk gehoord van de wonderen van acai bessen, maar wist je dat een regelmatige inname van acaiberrysap kan helpen om beter te slapen? De antioxidantrijke bes helpt bij het herstellen in de balans tussen hormonen en stofjes in de hersenen, waardoor je beter kan slapen.
  15. Koorts bestrijdend: de vlierbes wordt al heel lang gebruikt als een remedie tegen koorts en infecties. Door hoge gehalte aan antioxidanten stimuleert het, het immuunsysteem.  Het dagelijks drinken van één glas vlierbessensap is de beste manier voor de positieve effecten.
  16. Vet blokkerend: een onderzoek gedaan in de U.S. heeft uitgewezen dat polyfenolen in blauwe bessen de afbraak van vetcellen in ons lichaam kan helpen met één derde – wanneer gegeten in grote hoeveelheden. Ook werd de vorming van nieuwe vetcellen verminderd.
  17. Stress verminderend: goji bessen kunnen kalmte opwekken door het cortisolgehalte te verminderen.
  18. Gezonde botten: aardbeien hebben een hoog gehalte aan mangaan, een mineraal welke essentieel is voor de aanmaak van sterke en gezonde botten.
  19. Zon bescherming: bessen zijn een goede bron van ellaginezuur, een anti-oxidant welke je huid help te beschermen tegen UV licht en welke mogelijk zelfs schade kan herstellen
  20. Bloedarmoede: moerbeien bevatten veel ijzer en kunnen daarom goed zijn voor degene die aan bloedarmoede lijden, door ijzer gebrek.

Met dank aan Jory voor het vertalen.

Nog enkele tips

  • In de supermarkt kun je vaak ook bevroren bessen krijgen, deze zijn lang houdbaar en voordelig geprijsd.
  • Combineer verschillende soorten bessen, zodat je een mix krijgt van vitamines, mineralen en antioxidanten die elkaar in werking versterken.
  • Ga zelf het bos in om bessen te plukken
  • Kies zoveel mogelijk voor biologisch, aangezien er anders erg veel bestrijdingsmiddelen op bessen zitten.

 

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

4 gedachten over “Bessen, lekker en gezond: 20 redenen om ze te eten”

  1. In het bos staan nog steeds veel bosbessen. Ik heb kilo’s geplukt voor jam,saus en voor in de vriezer ! Wel even oppassen voor die ellendige teken…lange sokken aan en broek met laarzen dus.

  2. Oersappen gemaakt van bessen zijn ook heerlijk, zonder enige toevoegingen en erg gezond. ik neem iedere week een andere flesje (natuurwinkel)en gebruik die door mijn smoothies. Ik vind het ook een goed alternatief voor buiten het bessenseizoen.

  3. Ik gebruik 2x per dag 1 eetlepel zwarte bessensap (uit een natuurwinkel) dit doe ik door mijn warme havermout pap.heerlijk samen met kiwi.kaneel en kokosrasp..

Reacties zijn gesloten.