Biologische groenten en fruit beter voor je darmen

Bij een vergelijking van biologische appels met conventioneel geteelde appels blijkt dat de biologische veel meer verschillende bacteriestammen bevatten, zo blijkt uit een recente studie, gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Microbiology. Er zitten op beide soorten ongeveer evenveel bacteriën, ongeveer 100 miljoen per appel, maar het hangt van de productiemethode af welke en hoeveel verschillende stammen er op de appels voorkomen.

Rauwe biologische fruit en groenten beter voor de darmen
Voor een gezond darmmicrobioom en een goed immuunsysteem is een grote diversiteit aan ‘goede’ bacteriestammen op groenten en fruit van groot belang. Het gaat dan vooral om rauwe groenten en fruit, want door koken gaan de bacteriën dood. Promovendus en hoofdauteur van de studie Birgit Wasserman van de Graz University of Technology in Oostenrijk onderzocht de verschillen tussen biologische en conventioneel geproduceerde appels. Het bleek dat de biologische appels een grotere bacteriële diversiteit hadden, waaronder vooral veel ‘goede’, probiotische bacteriën van de Lactobacillus-familie, terwijl de conventionele appels vaker potentieel ziekteverwekkende bacteriën zoals Escherichia  en Shigella bevatten, die erom bekend staan dat ze voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Volgens Wasserman zou de zeer diverse bacteriesamenstelling van biologische appels ervoor kunnen zorgen dat de hoeveelheid menselijke ziekteverwekkers wordt teruggedrongen, omdat er zoveel meer ‘goede’ bacteriesoorten op voorkomen. Ook de biologische appelboom zou beter bestand zijn tegen aanvallen van ziektekiemen door de grotere microbiële verscheidenheid. Toch benadrukt ze dat veel verse groenten en fruit eten in elk geval belangrijker is dan dat ze altijd biologisch moeten zijn.

Eet ook het klokhuis
De onderzoekers melden dat de meeste bacteriën in de kern van de appel te vinden zijn. De schil bevat wel wat bacteriën, maar lang niet zoveel als in het klokhuis. Ook pulp van de appel blijkt erg rijk te zijn aan bacteriën.

Wat wil ‘biologisch’ of ‘conventioneel’ eigenlijk zeggen?
Als het gaat om biologisch tegenover conventioneel geteelde fruit en groenten, zijn vier aspecten van belang: voedingswaarde, impact op het milieu, kosten voor de consument en pesticiden. Afhankelijk van deze vier kun je beslissen welke je kiest, biologische of conventionele groenten en fruit.In Amerika moet biologische voeding voldoen aan een aantal richtlijnen voor de productie, opgesteld door het ministerie van landbouw (USDA). De richtlijnen gaan onder meer over welke soort bestrijdingsmiddelen gebruikt mogen worden en welke soorten mest en hoe dieren worden gehouden. Bij de ‘conventionele’ productie gaat het om de moderne, industriële landbouw, met gebruikmaking van kunstmest, pesticiden en genetisch gemodificeerde organismen.

Veel of weinig pesticiden
Er zijn studies die uitwijzen dat biologische producten niet zozeer meer voedingswaarde hebben dan conventionele, maar wel minder pesticiden en schadelijke bacteriën bevatten. Dat betekent echter niet dat er helemaal geen bestrijdingsmiddelen op biologische producten zitten. Wil je weten op weke fruitsoorten en groenten de allermeeste pesticiden zitten dan kun je dit lijstje aanhouden (gebaseerd op de Dirty Dozen en de Clean Fifteen):

De meeste pesticiden vind je op:

  • Aardbeien
  • Spinazie
  • Boerenkool
  • Nectarines
  • Appel
  • Druiven
  • Perzik
  • Kers
  • Peer
  • Tomaten
  • Bleekselderij
  • Aardappels

De minste vind je op:

  • Avocado’s
  • Maiskolven
  • Ananas
  • Diepvriesdoperwten
  • Uien
  • Papaya
  • Courgette
  • Asperges
  • Kiwi
  • Kool
  • Bloemkool
  • Cantaloupe
  • Broccoli
  • Champignons
  • Meloen

Dr. Kristin Kirkpatrick, manager van de Cleveland Clinic Wellness Institute, zegt dat je om de kosten te drukken best conventionele dingen kunt kopen, als er bijvoorbeeld een dikke schil omheen zit, zoals bij ananas of bananen. De prijzen van biologische producten zijn vaak hoog: biologische appels zijn bijvoorbeeld vaak 20 tot 60 procent duurder dan de conventionele en voor sommige biologische producten betaal je twee keer zoveel.

Conclusie
Kortom, kiezen tussen biologische of conventionele groenten en fruit is een kwestie van steeds opnieuw een afweging maken. Maar de belangrijkste boodschap is dat je sowieso veel groenten en fruit zou moeten eten, hoe ze ook geproduceerd zijn. Kirkpatrick zegt: ‘Geen fruit en groenten eten omdat je geen geld hebt voor de biologische versie is een slechte keuze. Groenten en fruit eten van welke herkomst dan ook is beter dan helemaal geen groenten en fruit eten.’ (bron)

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

Plaats een reactie