In Tips en trucs, Voeding

boerenkoolBoerenkool is één van de gezondste groente die je maar kunt eten! Het is de koningin van de groene groenten en een krachtcentrale.

Hier zijn tien grote gezondheidsvoordelen als je boerenkool toevoegt aan je dieet:

  1. Boerenkool heeft weinig calorieën, bevat veel voedingsvezels en geen vet. Honderd gram boerenkool telt maar 41 calorieën, heeft 2,5 gram vezels en bevat geen vet. Het hoge vezelgehalte is een goede ondersteuning in het verterings- en uitscheidingsproces. Verder bevat boerenkool heel veel voedingsstoffen, vitaminen, foliumzuur, magnesium en andere stoffen (zie hieronder).
  2. Boerenkool heeft een hoog ijzergehalte.  Zo bevat boerenkool meer ijzer dan rundvlees. IJzer is essentieel voor een goede gezondheid, bijvoorbeeld bij de vorming van hemoglobine en enzymen, die zorgen voor het vervoeren van zuurstof naar de verschillende delen van het lichaam, celgroei, een goede leverfunctie en nog veel meer.
  3. Boerenkool heeft een hoog vitamine K-gehalte. Een dieet met een hoog vitamine K-gehalte kan helpen bij de bescherming tegen kankers. Ook is het noodzakelijk voor een groot aantal lichaamsfuncties met inbegrip van een normale botontwikkeling en de preventie van bloedklontering. Een verhoogd vitamine K-gehalte kan ondersteuning geven aan mensen met Alzheimer.
  4. Boerenkool zit vol krachtige antioxidanten. Antioxidanten, zoals carotenoïden en flavonoïden bieden bescherming tegen verschillende vormen van kanker.
  5. Boerenkool heeft een geweldige ontstekingsremmende werking. Honderd gram boerenkool bevat meer dan een kwart van de ADH van omega 3-vetzuren, die helpen in de strijd tegen artritis, astma en auto-immuunziekten.
  6. Boerenkool ondersteunt gezonde hart- en bloedvaten. Het eten van boerenkool kan helpen bij het omlaag brengen van het cholesterolniveau.
  7. Boerenkool bevat veel vitamine A. Vitamine A is geweldig voor het gezichtsvermogen, je huid en helpt ook bij de voorkoming van long en mondholte kankers.
  8. Boerenkool is rijk aan vitamine C. Het helpt het immuunsysteem, je spijsvertering en de vochthuishouding.
  9. Boerenkool bevat veel calcium. Boerenkool bevat meer calcium dan melk, dat helpt bij de voorkoming van botontkalking, voorkoming van osteoporose en het onderhouden van een gezonde spijsvertering. Vitamine C helpt ook bij het onderhoud van kraakbeen en de flexibiliteit van de gewrichten.
  10. Boerenkool is een goede detox groente. Boerenkool zit vol vezels en zwavel, twee stoffen die belangrijk zijn bij het ontgiften van het lichaam en het behoud van een gezonde lever. Ook bevat boerenkool zeer veel chlorofyl, dat ook bekend staat als een krachtige detoxer. (Vertaling door Malou Alkemade)

Tip: wist je dat je boerenkool in een smoothie of wokgerecht kan verwerken? Albert Heijn verkoopt voor €1,06 biologische diepvries boerenkool. Goedkoop en gezond dus!

Help anderen gezonder te worden:
Showing 2 comments
  • Jeroen

    Interessant, maar..

    Mensen lezen dit en gelijk bij punt 1 “…en geen vet” en “…en bevat geen vet”

    Nu weet ik (en met mij steeds meer mensen), dat vet niet slecht is (eigenlijk juist heel gezond) Maar mensen die dat niet weten, die lezen punt 1 en worden bewust/onbewust weer herinnerd aan de mythe dat vet slecht voor je is. Voor de volgende keer kan dan best een uitleg er bij (een link naar een aHealthyLife-artikel) waarin wordt uitgelegd dat men niet bang hoeft te zijn voor vet(ten).

    Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat julie daar niet voor gekozen hebben, daar dit artikel gewoon vertaald is van MindBodyGreen.com

  • Marcel

    AH verkoopt nu ook verse biologische boerenkool.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken