web
statistics

Ceylon versus Cassia – niet alle kaneel is hetzelfde

Kaneel is een erg populaire specerij. Het is niet alleen heel lekker, maar heeft ook een indrukwekkende lijst aan gunstige eigenschappen voor de gezondheid. Het is goedkoop en in bijna alle supermarkten verkrijgbaar. Tenminste, dat geldt voor één soort. De meeste mensen hebben niet door dat er eigenlijk twee hoofdsoorten van deze specerij bestaan. Ze zijn allebei wel gezond, maar één ervan bevat een gifstof die schadelijk kan zijn als je er te veel van binnenkrijgt. Dit artikel gaat in op de verschillen tussen Ceylon- en Cassiakaneel.

Wat is kaneel?
Kaneel is een specerij die wordt gemaakt uit de binnenste schors van de Cinnamomumboom. Repen van de bast worden gedroogd totdat ze zich oprollen tot wat we kennen als kaneelstokjes. Die kunnen vervolgens tot poeder worden vermalen of tot een extract worden verwerkt. De unieke eigenschappen van deze specerij komen voort uit de essentiële oliën erin en bepaalde stoffen, vooral kaneelaldehyde (cinnamaldehyde) (1). Deze stof geeft kaneel zijn smaak en aroma en is ook verantwoordelijk voor veel van de gezondheidsvoordelen ervan.

Kortom: Kaneel wordt gemaakt uit de binnenste schors van de boom Cinnamomum. De unieke eigenschappen ervan komen door de essentiële oliën erin, zoals kaneelaldehyde.

Cassiakaneel
Deze soort kaneel komt van de Cinnamomum cassia (Cinnamomum aromaticum). Oorspronkelijk komt deze uit Zuid-China; het staat ook wel bekend als Chinese kaneel. Er bestaan echter verschillende ondersoorten die op grote schaal worden geteeld in Oost- en Zuid-Azië  (2). Cassia is meestal donker bruinrood van kleur, met dikkere rolletjes en een ruwer voorkomen dan Ceylonkaneel. Het wordt beschouwd als van mindere kwaliteit. Het is erg goedkoop en het is de soort die over de hele wereld het vaakst wordt gegeten. Bijna alle kaneel die in de supermarkt ligt is Cassia. Het wordt al heel lang gebruikt bij het koken en in de traditionele Chinese geneeskunde. Ongeveer 95% van de olie eruit is kaneelaldehyde, waardoor Cassia een zeer sterke, kruidige smaak heeft (3).

Kortom: Cassiakaneel is de soort die het meest voorkomt. Het heeft een sterkere smaak dan Ceylon en 95% van de olie erin bestaat uit kaneelaldehyde.

Ceylonkaneel
Ceylon, of ‘echte’ kaneel, komt uit Sri Lanka en de zuidelijke delen van India. Het wordt gemaakt van de binnenschors van de Cinnamomum verumboom. Ceyolon is lichtbruin van kleur en wordt al heel lang geprezen als specerij. Het is behoorlijk duur vergeleken met Cassia. Het heeft een delicate en licht zoete smaak en is geschikt voor desserts. Ongeveer 50-63% van de essentiële olie erin is cinnamaldehyde; dat is heel laag vergeleken met Cassia. Dat is de reden voor het mildere aroma en de mildere smaak (3).

Kortom: Ceylonkaneel is een dure specerij van hoge kwaliteit. Tussen de 50-63% van de olie erin bestaat uit kaneelaldehyde, waardoor het mild smaakt.

Ceylon en Cassia zijn beide goed bij diabetes
Kaneel wordt al generaties lang geprezen vanwege de gezonde eigenschappen, waaronder vooral de gunstige werking op het bloedsuikergehalte, wat belangrijk is voor mensen met diabetes. Een overzichtsstudie van 16 onderzoeken naar diabetesbehandelingen constateerde veelbelovende resultaten voor Ceylonkaneelpoeder dat als supplement werd ingenomen (4). Uit dierstudies blijkt dat het bloedsuikerpieken kan verminderen, de insulinegevoeligheid kan verhogen en de stofwisselingsmarkers kan verbeteren die in verband staan met insulineresistentie. Helaas zijn er niet veel onderzoeken uitgevoerd op mensen, die kunnen uitwijzen hoe effectief het is of wat de optimale dosis is voor Ceylonkaneelsupplementen. Met Cassia daarentegen zijn wel verschillende studies uitgevoerd, bij mensen met of zonder diabetes 2. Bij de meeste van hen werden aanzienlijke verlagingen in nuchtere bloedsuikerniveaus waargenomen, binnen enkele maanden van gebruik (567). De standaarddosis Cassia was tussen de 1 en 6 gram per dag. Het had geen tot zeer kleine bijwerkingen.

Kortom:  Zowel de Ceylon- als de Cassiakaneel lijkt antidiabetische en bloedsuikerverlagende effecten te hebben. Cassia is echter beter onderzocht bij mensen.

Welke is gezonder?
Tussen Ceylon en Cassia bestaan waarschijnlijk kleine verschillen wat gezondheidsvoordelen betreft. Dit komt door de ietwat verschillende olieverhoudingen. Maar de tot op heden gepubliceerde studies hebben geen poging gedaan dit onderscheid te maken. Verscheidene bioactieve bestanddelen van kaneel blijken bijvoorbeeld een eiwit genaamd tau te verhinderen om zich in de hersenen op te hopen. Dit is belangrijk, want ophoping van tau is een kenmerk van de ziekte van Alzheimer (8910). Dit effect is echter waargenomen bij zowel Ceylon als Cassia. Daarom is het onduidelijk of de ene beter is dan de andere in dit opzicht. In zijn algemeenheid is het  niet mogelijk om te zeggen welke beter is voor de gezondheid.

Kortom: Er is geen algemeen onderzoek dat de gezondheidsvoordelen van Ceylon ten opzichte van Cassia heeft onderzocht.

Cassia bevat coumarine, wat giftig kan zijn
Coumarine is een stof die van nature in verschillende plantensoorten voorkomt. Het kan in grote hoeveelheden schadelijk zijn. Het is bekend dat coumarine bij knaagdieren kan zorgen voor nier-, lever- en longschade. Het kan zelfs kanker veroorzaken. Van mensen zijn er geïsoleerde incidenten bekend met soortgelijke effecten (1112). De bovengrens voor inname van coumarine was vroeger 0,5 mg/kg lichaamsgewicht. Die grens is nu verlaagd naar o,1 mg/kg (11). Cassiakaneel is, in tegenstelling tot Ceylonkaneel, een zeer rijke bron van coumarine. Cassia bevat ongeveer 1% coumarine, Ceylon maar 0,0004%, ofwel 250 keer minder. Dit is zo weinig dat het vaak niet eens te vinden is (313). Je kunt makkelijk de bovengrens voor coumarine overschrijden als je veel Cassiakaneel binnenkrijgt. In veel gevallen kun je de dagelijkse limiet al overschrijden met een hoeveelheid van 1 tot 2 theelepels. Daarom kun je, als je regelmatig veel kaneel neemt of een supplement gebruikt waar het in zit, beter Ceylon nemen in plaats van Cassia.

Kortom: Cassia bevat veel coumarine, wat in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn. Je kunt beter Ceylon kiezen als je veel kaneel eet.

Conclusie
Zowel Ceylon als Cassia zijn lekker en gezond. Als je echter veel kaneel wilt gebruiken, of een supplement neemt waar het in zit, kan Cassia schadelijk zijn vanwege het hoge coumarinegehalte. Samenvattend is Ceylon dan uiteindelijk van betere kwaliteit en veel veiliger (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend