web
statistics

Clementines: voedingswaarde, voordelen en hoe te gebruiken

Clementines zijn een specifieke soort mandarijnen. Deze kleine vruchten zijn helder oranje, gemakkelijk te schillen, zoeter dan de meeste andere citrusvruchten, en ze bevatten geen pitten. Gezien deze kenmerken richt de marketing ervoor zich vaak op de ouders van kinderen, omdat het een gemakkelijke manier om fruit toe te voegen aan het voedingspatroon van het kind. Clementines zijn een geweldige bron van vitamine C en antioxidanten. Echter, net als grapefruit, bevatten ze verbindingen die een wisselwerking kunnen hebben met bepaalde medicijnen. Dit artikel geeft een overzicht van de voedingswaarden, de voordelen en de nadelen van clementines en hoe je ervan kunt genieten.

Voedingswaarde
Clementines zijn kleine citrusvruchten – ongeveer zo groot als een golfbal – met een hoog watergehalte. Ze bevatten een verscheidenheid aan vitaminen en mineralen. Een clementine van 74 gram bevat (1):

  • Calorieën: 35
  • Eiwit: 1 gram
  • Vet: 0 gram
  • Koolhydraten: 9 gram
  • Vezel: 1 gram
  • Vitamine C: 40% van de ADH
  • Foliumzuur: 5% van de ADH
  • Thiamine: 5% van de ADH

De meeste calorieën in clementines komen van natuurlijke suikers, samen met een kleine hoeveelheid eiwit. Clementines zijn ook vitamine C-krachtpatsers; één klein vruchtje voorziet in 40% van je dagelijkse behoefte. Vitamine C is een krachtige antioxidant en versterker van immuniteit, die celbeschadiging door schadelijke en instabiele stoffen, de zogenaamde vrije radicalen, kan voorkomen (2). Bovendien levert een clementine wat foliumzuur en thiamine op. Deze vitaminen vervullen vele functies om je lichaam optimaal te laten functioneren, ze helpen onder meer bloedarmoede voorkomen en ze bevorderen een gezonde stofwisseling (34).

Kortom: clementines bevatten natuurlijke suikers en wat eiwitten. Ze zijn rijk aan vitamine C en bevatten verschillende andere vitaminen en mineralen, met name thiamine en foliumzuur.

Voordelen
Clementines zijn rijk aan antioxidanten zoals vitamine C, die de gezondheid en het uiterlijk van je huid kunnen helpen verbeteren. Ze kunnen ook helpen je vezelinname te stimuleren. En aangezien kinderen ze lekker vinden, bevorderen ze de fruitconsumptie in deze leeftijdsgroep.

Rijk aan antioxidanten
Clementines zijn rijk aan antioxidanten, die helpen om ontstekingen te verminderen en cellulaire schade veroorzaakt door vrije radicalen te voorkomen. Als zodanig kunnen antioxidanten een rol spelen bij het voorkomen van type 2 diabetes, hartziekten en vele andere aandoeningen (5). Naast vitamine C bevatten deze vruchten een aantal andere citrusvrucht-antioxidanten, waaronder hesperidine, narirutine en bètacaroteen (267). Bètacaroteen is een voorloper van vitamine A, meestal te vinden in oranje en rode plantenvoeding. Deze krachtige antioxidant bevordert een gezonde celgroei en suikerstofwisseling (8). Volgens sommige dier- en reageerbuisstudies is de citrus-antioxidant hesperidine sterk ontstekingsremmend, maar er is meer menselijk onderzoek nodig (9). Tot slot hebben sommige dier- en reageerbuisonderzoeken aangetoond dat narirutine kan helpen bij het verbeteren van de geestelijke gezondheid en mogelijk kan helpen bij de behandeling van de ziekte van Alzheimer. Toch is er ook hier meer onderzoek nodig onder mensen (1011).

Kan de gezondheid van de huid stimuleren
Clementines zijn rijk aan vitamine C, wat de gezondheid van de huid op een aantal manieren ten goede kan komen. Je huid bevat van nature grote hoeveelheden vitamine C, omdat deze vitamine de vorming van collageen bevordert – het eiwitcomplex dat je huid haar stevigheid, uitstraling en structuur geeft (12). Dat betekent dat inname van voldoende vitamine C uit voeding kan helpen om ervoor te zorgen dat je lichaam genoeg collageen maakt om je huid er gezond en potentieel jonger uit te laten zien, aangezien voldoende collageen ervoor kan zorgen dat er minder rimpels zullen verschijnen (1213). De antioxidantwerking van vitamine C kan ook ontsteking verminderen en de schade door vrije radicalen helpen omkeren, wat kan helpen om acne, roodheid en verkleuring tegen te gaan (1214).

Kan je vezelinname verhogen
Hoewel één clementine slechts 1 gram vezels bevat, kun je de inname van vezels toch al verhogen door een paar clementines per dag te eten. Fruitvezels dienen als voedsel voor de goede bacteriën in je darmen. Het zorgt er ook voor dat je minder snel last krijgt van verstopping en voorkomt zo mogelijk aandoeningen zoals diverticulitis, wat kan optreden als verteerd voedsel vast komt te zitten in poliepen in het spijsverteringskanaal (15). Vruchtvezels kunnen ook helpen je cholesterolgehalte te verlagen, door zich te binden aan voedingscholesterol en zo te voorkomen dat het in je bloedbaan wordt opgenomen (16). Bovendien zijn vezels uit fruit gekoppeld aan een verminderd risico op type 2 diabetes, terwijl een hoge vezelinname gepaard gaat met een gezonder lichaamsgewicht (1617).

Bevordert de fruitconsumptie bij kinderen
Clementines zijn klein, makkelijk van de schil te ontdoen, zoet en meestal pitloos, waardoor ze een perfect tussendoortje zijn voor kinderen. In feite worden de meeste clementines op de markt gebracht voor jonge kinderen en hun ouders, als een manier om de inname van fruit te stimuleren. Dit is belangrijk, want volgens het Amerikaanse National Cancer Institute eet slechts ongeveer een derde van de kinderen in de VS genoeg fruit. Onderzoek toont aan dat het eten van onvoldoende fruit en groenten in de kindertijd kan leiden tot slechte eetgewoonten en een slechte gezondheid op volwassen leeftijd (18). Omdat clementines aantrekkelijk zijn voor kinderen – en meestal goedkoop voor hun ouders – kunnen ze helpen bij het bevorderen van de fruitconsumptie en gezonde eetgewoonten vanaf jonge leeftijd.

Kortom: clementines zijn rijk aan antioxidanten en vezels en kunnen helpen de gezondheid van je huid en darmen te verbeteren. Bovendien kunnen ze de inname van fruit bij kinderen bevorderen.

Potentiële nadelen
Er zijn wat onderzoeken die uitwijzen dat clementines furanocoumarines bevatten, een stof die ook in grapefruit voorkomt en die een wisselwerking kan aangaan met bepaalde hartmedicijnen (1920). Zo kunnen furanocoumarines bijvoorbeeld de werking van cholesterolverlagende statines versterken en ernstige complicaties veroorzaken. Daarom moet je bij inname van statines de inname van clementines beperken (21). Daarnaast kunnen furanocoumarines ook andere klassen van geneesmiddelen verstoren. Raadpleeg je zorgverlener over mogelijke interacties tussen je medicijnen en clementines (20).

Kortom: clementines kunnen interfereren met bepaalde geneesmiddelen, want net als grapefruits bevatten ze furanocoumarines. Als je je zorgen maakt over medicijninteracties met clementines, praat dan met je zorgverlener.

Hoe eet je clementines
Clementines zijn gemakkelijk te pellen. De schil moet er gemakkelijk in één of twee grote stukken afglijden. Als het fruit eenmaal gepeld is, haal je de partjes los. Als er pitjes inzitten, moet je deze verwijderen voordat je ze opeet of aan een jong kind geeft. Clementines zijn lekker in salades en desserts. Ze vormen ook een perfect tussendoortje op zichzelf. Hoewel één clementine voldoende kan zijn voor een kind, is een standaard portiegrootte meestal twee vruchten.

Kortom: clementines pellen gaat gemakkelijk. Als de vrucht pitjes bevat, verwijder ze dan voordat je ze eet of aan een jong kind geeft.

Om te onthouden
Clementines zijn kleine, gemakkelijk te pellen, typisch pitloze en zoete citrusvruchten. Als zodanig spreken ze jonge kinderen aan en kunnen ze helpen om hun fruitinname te stimuleren. Bovendien zitten ze vol met gezondheidsbevorderende antioxidanten zoals vitamine C en bètacaroteen. Ze kunnen echter wel in wisselwerking staan met bepaalde medicijnen vanwege hun furanocoumarinegehalte. Toch zijn clementines voor de meeste volwassenen en kinderen een fijn en gezond tussendoortje (met toestemming vertaald).

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend