Darmklachten – Interview met Saskia van As

Deze week had ik Saskia van As bij mij op bezoek en heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar bijna een uur lang te interviewen. Saskia heeft het boek “Darmklachten” geschreven en helpt vele mensen in haar praktijk aan gezonde darmen. Via ontlastingsonderzoek kan ze bepalen of je last hebt van parasieten, of de spijsvertering wel goed werkt, of er sprake is van bacteriële infecties en of je darmbacteriën wel gezond zijn.

Kijk naar het interview en leer hoe je je darmen gezond kunt krijgen met de juiste voeding, waar de problemen meestal liggen in de voeding, of gluten een probleem zijn, wat de link is tussen de hersenen en de darmen, of noten en zaden gezond zijn, wat het probleem is van brood en nog veel meer!

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

10 gedachten over “Darmklachten – Interview met Saskia van As”

    • Saskia vindt dat we de natuur moeten nabootsen en dan zijn noten/fruit niet het hele jaar beschikbaar. Dus wel af en toe noten, maar niet elke dag. De meeste noten hebben teveel van de verkeerde omega-6 vetzuren, waardoor er een disbalans in het lichaam kan ontstaan. Ook zijn noten erg calorierijk en iets om rekening mee te houden. Daarnaast hebben we nog de problemen rond fytinezuur en andere anti-nutriënten. Als je noten wil eten, kies dan liever witte amandelen, macadamia’s of walnoten. Liever geen cashew of pinda’s. Pinda’s zijn eigenlijk geen noten, maar peulvruchten en kunnen lectines en sopaninen bevatten. Noten zijn vaak gebakken in geoxideerd vet, dus kies altijd voor gebrande of rauwe noten. ten slotte dragen vaak ook schimmels met zich mee, iets waar Saskia veel problemen mee ziet in haar praktijk.

  1. Ze zegt dat gras dus ook niet ideaal is. Maar Tarwegras is super voedzaam! Hoe kijk jij hier tegen aan?

    • Gras is onverteerbaar ivm type vezels voor mensen. Tarwegras is het vocht van gras en dan gevriesdroogd en tot poeder gemaakt. Erg gezond want gras neemt bijna als enige plantachtige alle mineralen uit de bodem waar het op groeit. De meeste andere planten maken een selectie van een aantal mineralen.

  2. Macadamia bevat toch meer omega 9 dan omega 6 ? Ik had Eigelijk vraag over granen ik weet dat in volle granen lectines bevat en andere anti-nutriënten ook in glutvrije granen is dan niet beter om voor witte rijst en rijstemeel of boekweitbloem te kiezen lectines zitten toch in de kiem van de vezel van de granen? en meer gefemeteerde groente te eten zoals gefemeteerde bieten en zuurkool? Ik drink zelf wel rauwe geitenmelk en kokosmelk en slagroom en rauwe fetakaas roomboter maar ik heb idee dat gefemeteerde rauwe Kefir drank op basisch van geitenmelk minder slijm achter laat in de keel dan dat je rauwe melk sow op drinkt zonder het te femeteren ?

  3. Ja het waren wel veel vragen om ik veel twijfels heb en het is verwarrend als om melk gaat of over granen ik doe maar wat goed voelt want iedereen heb wel haar of zijn waarheid wat gedeeltelijk waar is en je moet naar je lichaam luisteren denk ik

  4. Yep, brood: daar zit wat in! En daar wordt je niet altijd allemaal zo happy van. Ik vind het zooo ontzettend lekker, maar kan t echt niet eten…in no-time beginnen verschrikkelijke krampen dat je bijna van je stokje gaat, en dan racen! en dan ben je bibberig en gammel een paar dagen!
    Walnoot en pecan&paranoten zijn mijn favoriete nootjes. Eet ze soms een paar, eens in de twee weken. Heb met perioden, heb afwisseling nodig, anders krijg ik het eten echt niet binnen.
    Wat Rosana meldt inderdaad: je voelt zelf welk voedsel je goed bekomt en waar je energie uit haalt!
    Eet maar eens iets slechts zonder vezels en met te weinig vochttoename (water of thee) en dan goede training meedoen, dat werkt voor geen meter! Dan leer je vanzelf welk voedsel goed voor je is en waar je op vooruit kan door je verbranding! :D

  5. Ik heb zoveel vragen bij dit gesprek……je vroeg naar de keus wit of bruin brood, maar ik weet het antwoord nu niet. (ja…geen brood) Maar ik zou graag willen weten wat daarna de beste keuze is. Als je bij een gezondheidswinkel vraagt naar dingen die bijdragen aan een goede darmwerking mbt brood adviseren ze toch brood zoals volkorenbrood. de chiropractor adviseerde me speltbrood.Al die verschillende adviezen, daar raak ik van in de war….Is dit nu wel of niet goed? En gebroken lijnzaad? Ik ga me er maar eens goed in verdiepen….dank je wel!

Reacties zijn gesloten.