In Tips en trucs, Voeding

SuikerBijna iedereen weet dat suiker ongezond is, maar vermijden is eigenlijk helemaal niet makkelijk. Ze stoppen het overal in, al dan niet onder een schuilnaam. Zo lijkt agavesiroop onschuldig, maar ondertussen is het een fructose-bom. Fructose belast de lever heel zwaar. We kunnen beter de bewerkte producten maar links laten liggen en kiezen voor volwaardige, onbewerkte voeding. Suiker die van nature in onze voeding zit is voldoende voor het functioneren van het lichaam. Vooral de hersenen hebben continu de beschikking nodig over een beetje glucose.

Hierbij de lijst, wees gewaarschuwd:

  1. Agavenectar
  2. Agavesiroop
  3. Ahornsiroop
  4. Barbados suiker
  5. Basterdsuiker
  6. Bietsuiker
  7. Bietenstroop
  8. Bruine suiker
  9. Caramel (verhitte suiker)
  10. Cassonade
  11. Dadelstroop
  12. Demerara
  13. Dextrose
  14. Druivensuiker
  15. Esdoornsiroop
  16. Fructose
  17. Fructosestroop
  18. Fruitsuiker
  19. Galactose
  20. Geleisuiker
  21. Glucose
  22. Glucose-fructosestroop
  23. Glucosestroop
  24. HFCS (High Fructose Corn Syrup)
  25. Honing
  26. Invertsuiker
  27. Kandij
  28. Karamel
  29. Kokosbloemsuiker
  30. Kokosbloesemsuiker
  31. Kristalsuiker
  32. Lactose
  33. Maisstroop
  34. Maïssuiker
  35. Malt
  36. Maltodextrine
  37. Maltose
  38. Maple Syrup
  39. Melasse
  40. Melassestroop
  41. Melksuiker
  42. Moutsuiker
  43. Nectar
  44. Oerzoet
  45. Palmsuiker
  46. Parelsuiker
  47. Rietsuiker
  48. Rijststroop
  49. Rijstsuiker
  50. Ruwe rietsuiker
  51. Saccharose
  52. Sacharose
  53. Sapconcentraat
  54. Speltstroop
  55. Sucranaat
  56. Sucrose
  57. Suiker
  58. Tarwestroop
  59. Vanillesuiker
  60. Wheat syrup

Veel mensen nemen honing omdat het zo gezond is, maar weten niet dat honing voor maar liefst 80% uit suiker bestaat en 20% water. Daarom kun je de zoete smaak beter ontwennen, of kiezen voor echte biologische groene stevia.

Help anderen gezonder te worden:
Showing 28 comments
  • Miriam
    Beantwoorden

    Hallo!
    bedankt voor je artikel! Dat is nog een flinke lijst om in mijn hoofd op te slaan pff haha!

    Maar agavesiroop , kokosbloesemsuiker en palmsuiker zijn toch ook natuurlijke suikers die je als vervanging kan gebruiken? of heb ik het nou helemaal mis..

    groetjes miriam

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Agavesiroop is een ware fructosebom, zou ik niet doen. Als je incidenteel wat palmsuiker neemt, moet dat kunnen ivm de aanwezige vitaminen / antioxidanten / mineralen. Palmsuiker eten voor je gezondheid, zou ik niet doen.

      • Jan Willem
        Beantwoorden

        Wat dan wel?

        • Hans
          Beantwoorden

          Dit verwondert mij, ben honing gaan gebruiken on geraffineerde suiker te vermijden en nu valt onder de suikers (slechte of niet goede suikers) ik gebruik in de thee en koffie honing meng ze door de salade.

          Ik heb wel stevia geprobeerd maar ik vind het niet lekker, wat moet je dan?

      • Jan
        Beantwoorden

        Jammer dat de verschillen in clycemische waarden van de suikers/zoetstoffen niet worden genoemd. Er kan toch een onderscheid worden gemaakt tussen zwaar, minder en geen geraffineerde suikers en zoetstoffen?
        Daarnaast is er (via Google gezocht), een zoetstof Lucuma genoemd. Deze schijnt ook een lage clycemische waarde te hebben en zelfs voor diabeten een gunstig effect te hebben.

    • joan hendricks
      Beantwoorden

      Weet je, er zijn mega veel dingen die niet goed zijn voor je lijf. Je kunt niet alles aan je neusje voorbij laten gaan, maar wat je wel kunt doen, is:
      Alles met maat.
      Als je niet overdrijft met eten en je kijkt daarnaast uit dat je geen slangengif naar binnen slaat, kom je al een heel end.
      Cola is ook niet echt gezond, maar ik lust af en toe wel een glaasje.
      Een beetje honing in mijn thee vind ik hmmm !
      Maar ik lik niet de hele pot leeg, en ook niet elke dag honing in mijn thee!
      Zout is ook een boosdoener, zit met bakken vol in chips, zo nu en dan een zakje samen delen, oke, maar elke avond of dag zo’n zak naar binnen werken, is wel vragen om ellende.
      He, ellendig allemaal, ik wordt er gek van!!
      Maar bedankt voor de tips, ik ben een zoetekauw, en zal nu nog beter opletten.
      geen honig meer in de thee? een schepje suiker dan maar? O nee, mag ook niet !
      Ikword er gek van !
      Geintje !!!!!

      t

  • Mama's Jungle
    Beantwoorden

    Handige lijst. Same shit, different name haha

  • Rosie
    Beantwoorden

    Maar één voorbeeld: fructosesiroop, bijna niet aan te ontkomen want zoals je weet zit het (bijna) overal in

    • Nicolien
      Beantwoorden

      Maar beste Rosie,

      Dan eet jij toch echt de verkeerde producten. Fructosesiroop zit namelijk alleen in bewerkte producten en producten die in een fabriek gemaakt worden. Als je gezond eet (dus voedsel en geen producten!) dan krijg je echt geen fructosesiroop binnen. Heb je ooit wel eens gehoord dat een appel of een stronk broccoli fructosesiroop bevat?
      Er is dus plenty voedsel zonder dit goedje, maar veel producten met deze rotzooi!!! Laten staan dus die producten en alleen voeding nuttigen. Voeding en geen vulling.

  • Raar maar waar
    Beantwoorden

    Hey,
    Ik ga akkoord dat we te veel suiker eten, maar ik zo een lijst nogal ongenuanceerd. Van stevia bvb stijgt je insuline niveau nog altijd, wat zal leiden tot vetopslag. Bij palmsuiker, ahorn en agavesiroop heb je geen insuline pieken, en leert je lichaam beter omgaan “suiker”. Niet alles hoeft meteen en groene of rode stikker te krijgen, je kan uiteindelijk in alles overdrijven. Ik denk dat je beter kiest voor een natuurlijk suiken (fructose zit in fruit!) dan voor industrieel gemanipuleerde rietsuiker,
    Groeten R

  • Agnes
    Beantwoorden

    Bedankt voor de overzichtelijke (en zoete) lijst!

  • Joop Ketellaper
    Beantwoorden

    op zoek naar “betere” suiker voor het thuis bakken stuitte ik onlangs op gepureerde dadel. ook al is dadel natuurlijk een gezond ingrediënt maar zit wel bomvol met suiker..
    moet ik dit nu wel als betere vervanging van bijvoorbeeld honing zien. tijdens het bakken worden ook dadels verhit en vraag ik mij af of het dan ook niet gewoon een ordinair suikerprodukt is geworden. Kunt u daar iets over zeggen?

  • Es
    Beantwoorden

    Ik weet nog vanuit mijn montignac-dieet, dat fructose juist wel goed was, omdat je bloedsuikerspiegel daar niet zo van stijgt. Is dit niet zo dan?

    Ben ook benieuwd naar reactie op “raar maar waar”.

  • Mirjam
    Beantwoorden

    Ik heb begrepen dat honing dan wel een hoop suikers bevat, maar honing is ook een wondermiddel wat we niet mogen onderschatten. Ik bedoel dan wel de rauwe honing van echte bijen en niet de suikergevoerde bijen. Honing doet een hoop goed in het menselijk lichaam, zeker ook voor mensen die hooikoorts hebben. Ik vind niet dat je honing zomaar op deze lijst mag zeggen. De gezondheidsvoordelen van honing zijn daarvoor te groot is mijn mening

    • Joham
      Beantwoorden

      Goede honing vam niet met suiker bijgevoerde bijen is heel goed en gezond. Maar uiteraard met mate. Heel veel voordelen

  • Han
    Beantwoorden

    Hallo Junglen,
    Bedankt voor je interessante verhaal over het HHI.
    Voor wat betreft het gebruik van honing moet je denk ik onderscheid maken tussen de honing vers van de imker en de honing van de supermarkt die verhit is en weinig waarde heeft.
    Groene stevia is dat een produkt dat in de fabriek is gemaakt of is dat van de rauwe plant?
    Voor wat betreft het gebruik van suiker, kun je dat nog duizendmaal beter gebruiken dan chemische zoetstoffen zoals aspartaam die neurotoxisch zijn in tegenstelling tot wat het Voedingsinstituut zegt.
    Voor boeiende info hierover lees: De zoete wraak. Verhaal over aspartaam en het ware gezicht van de voedings- en geneesmiddelenindustrie, van John Consemulder, die o.a. Neuropsycholoog is.
    Ga vooral zo door met het voorlichten . Een verademing tov hetgeen je hoort vanuit de reguliere kanalen.

    • wil loorbach
      Beantwoorden

      Hoe zit het met de natuurlijke suikers in fruit; ik eet vrij veel fruit, vooral in deze tijd: sinaasappels, appels, blauwe en rode bessen, wilde perziken, pruimen, meloen, aardbeien, peren, nou ja noem maar op het is allemaal heel erg lekker!!!!!!!
      Vriendelijke groet,
      Wil Loorbach

  • Fruit 2 a 3x max per dag
    Beantwoorden

    Fruit ook met mate consumeren, per dag 2 a 3x gebaseerd op de inspanning die je verricht die dag. Bij veel inspanning kun je beter meer vetten consumeren dan suiker. Vetten leveren langzamer energietoevoer dan suiker maar leveren duurzamer dus langere periode energie dan suiker.

    Groet,

  • Jouke
    Beantwoorden

    Leuke verschrijving in de eerste alinea: Frustosebom i.p.v. fructosebom. Inderdaad kan al die fructose leiden tot frustratie als ik het vermijden ervan zoveel mogelijk na wil streven.

  • AOV
    Beantwoorden

    Hoe zit het met oersuiker, de onbewerkte?

    met dank

  • Marga
    Beantwoorden

    hoi

    In een kopje koffie heb je maar 1 Stevia druppel nodig en mijn ervaring is dat ik in verschillende gerechten waar suiker in moet, 10 gram suiker kan vervangen door 3 druppels stevia, bv in rode bessenjam

  • Annemieke
    Beantwoorden

    Vrijwel alle bovenstaande vragen worden beantwoord in onderstaand artikel, helaas wel in het engels, maar toch een aanrader! http://www.thepaleomom.com/2012/03/is-sugar-paleo.html

  • Robert J van Dam
    Beantwoorden

    Als je het allemaal zwart-wit ziet kom je er niet meer uit wat wel of niet goed voor je is.
    Ik denk dat je voor jezelf wat spelregels op moet stellen die voor jou goed voelen bv: vervang een gedeelte van de suiker of siroop die je in je gerechten gebruik voor stevia, weet hoe je ermee om moet gaan bv: als je honing boven de 35 graden verhit dood je alle enzymen, de honing is dan niet slecht voor je maar je haalt er wel uit wat goed voor je is, verhit je de honing boven de 70 graden komen er ook gevaarlijkere stoffen vrij, ik voeg altijd aan het laatste beetje thee een puntje van een theelepel honing toe zo kan ik genieten van de honing smaak, krijg minder suiker binnen en verhit de honing niet of nauwelijks.

  • anita
    Beantwoorden

    Iemand al eens de voedselzandloper gelezen,das echt een aanrader dan weet je wat je allemaal mag eten en daar is zeker veel groente en fruit bij.en dan weet je ook wat je moet vervangen met andere producten. je moet er wel even doorspitten is geen gemakkelijk boek om te lezen ,maar ik zeg doen

  • Karen
    Beantwoorden

    Wat te doen als je suiker niet volledig mag verbannen uit je voedselpatroon omdat je je lichaam dan in gevaar brengt? Wat zijn de relatief betere suikers?

  • Yvonne
    Beantwoorden

    Ik mis beetwortelsap in het rijtje. Of is dat niet schadelijk? Lees het etiket maar eens van potten appelstroop.

  • [email protected]
    Beantwoorden

    Als je toch bezog bent met het noemen van alle suikers ben je een hele bekende wel vergeten en dat is zetmeel. Zozo, daar wordt je dik van hoor… pas op!. Jaha, want zetmeel zet aan. Waarom heet het anders ZETmeel…

    Mensen denk toch na… Overdaad schaad, dat is altijd al zo geweest, maar suiker heb je gewoon nodig om je energie uit te halen. Honing is bijvoorbeeld uitermatig geneeskrachtig. Dus met mate suiker gebruiken, en als je het al zelf toevoegd aan eten en drinken, doe het dan minimaal, wat echt nodig is.

    • Juglen Zwaan
      Beantwoorden

      Dan is het nu de 61 veelgebruikte schuilnamen voor suiker ;)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken