web
statistics

De 7 top gezondheidsvoordelen van Maca

maca_poederMaca, een wortel die tot de familie van de radijs behoort, wordt in de bergen van Peru verbouwd. De voordelen van maca, soms ‘Peruviaanse ginseng’ genoemd, worden al heel lang op waarde geschat en zijn nu herontdekt als een voedingssupplement en ingrediënt. Maca komt voor als pil, vloeistof of poeder.

Er zijn geen bijwerkingen van maca bekend, maar zoals elk supplement, moet je het niet in grote hoeveelheden innemen. Als je net begint met maca kun je het best met een kleine hoeveelheid starten en het opbouwen: neem niet meer dan 2 eetlepels van het poeder per dag in.
Als je te veel neemt kan het nadelige effecten hebben en kunnen je hormonen uit balans raken. Als je dat merkt, moet je minder nemen of er helemaal mee stoppen.

Maca is lekker in smoothies, yoghurt, salade, dranken, gekookt voedsel, shakes en sappen. Voeg het niet toe aan erg hete dingen, want dan gaan alle voordelen verloren. De smaak kan een beetje raar zijn in het begin, maar het went na een tijdje. Het hangt er ook vanaf waar je het mee mengt. Macapoeder en -vloeistof lijken het best te werken met smoothies, shakes, yoghurt en sappen. De capsules kun je het best nemen als je de smaak wilt omzeilen.

Denk er wel om dat alleen de voordelen van de voedingswaarde uit vitamines en mineralen zijn bewezen. Andere positieve eigenschappen die eraan worden toegeschreven zijn anekdotisch, want maca is niet formeel onderzocht.

Vitamines
Maca is rijk aan B-vitamines en eiwit, wat erg handig is als je vegetariër bent. Het bevordert verder je gezondheid doordat er vitamine B1, B2, D en E in zit. Het bevat volop calcium, zink, ijzer, magnesium, fosfor en aminozuren.

Seksuele functie
Maca wordt veel gebruikt om de seksuele functie van zowel mannen als vrouwen te bevorderen. Het dient als een oppepper van het libido en het vergroot het uithoudingsvermogen. Tevens zorgt het voor hormoonbalans en toegenomen vruchtbaarheid.

Voor vrouwen
Maca brengt verlichting bij menstruele problemen en tijdens de menopauze. Het verlicht krampen, lichamelijke pijn, opvliegers, angst, stemmingswisselingen en depressie. Als je zwanger bent of borstvoeding geeft moet je het gebruik van maca vermijden.

Energie
Als je met maca begint kan je energieniveau al na een paar dagen toenemen. Het staat er ook om bekend dat het je conditie kan verbeteren. Veel sporters nemen maca om topprestaties te leveren. Als je bijna altijd moe bent, probeer dan eens maca en kijk of het helpt. Een klein beetje kan al precies zijn wat je nodig hebt voor een flinke oppepper!

Algemene gezondheid
Maca bevordert je algemene gezondheid op verschillende manieren. Het levert ijzer en helpt bij het herstellen van rode bloedcellen, wat weer bevorderlijk is bij bloedarmoede en hart- en vaatziekten. Maca houdt je botten en tanden gezond en zorgt voor snellere wondheling. Als je het gebruikt in combinatie met een goed trainingsschema, zul je zien dat je spiermassa ook toeneemt.

Maar wees heel voorzichtig als je een hormoongerelateerde soort kanker hebt, zoals teelbal- of eierstokkanker. Als je leverproblemen hebt, of hoge bloeddruk, dien je je dokter te raadplegen voordat je maca gaat gebruiken.

Huid
Veel mensen nemen maca voor huidproblemen, omdat het soms helpt tegen acne en huidonzuiverheden. Nog een voordeel voor je huid is dat het de gevoeligheid vermindert. Maca kan er bij erg heet of koud weer voor zorgen dat je huid beter tegen extreme temperaturen kan.

Humeur
Als je veel last hebt van angst, stress, depressie of stemmingswisselingen, kan maca helpen de symptomen te verlichten, hoewel het bewijs hiervoor anekdotisch is. Sommige mensen vermelden een toename in mentale energie en focus.

Voor meer informatie over superfoods kan ik zeker mijn boek aanraden:

De Supplementenwijzer
Voor slechts €24,95 krijg je deze encyclopedie in je bezit.
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend