In Superfoods

maca_poederMaca, een wortel die tot de familie van de radijs behoort, wordt in de bergen van Peru verbouwd. De voordelen van maca, soms ‘Peruviaanse ginseng’ genoemd, worden al heel lang op waarde geschat en zijn nu herontdekt als een voedingssupplement en ingrediënt. Maca komt voor als pil, vloeistof of poeder.

Er zijn geen bijwerkingen van maca bekend, maar zoals elk supplement, moet je het niet in grote hoeveelheden innemen. Als je net begint met maca kun je het best met een kleine hoeveelheid starten en het opbouwen: neem niet meer dan 2 eetlepels van het poeder per dag in.
Als je te veel neemt kan het nadelige effecten hebben en kunnen je hormonen uit balans raken. Als je dat merkt, moet je minder nemen of er helemaal mee stoppen.

Maca is lekker in smoothies, yoghurt, salade, dranken, gekookt voedsel, shakes en sappen. Voeg het niet toe aan erg hete dingen, want dan gaan alle voordelen verloren. De smaak kan een beetje raar zijn in het begin, maar het went na een tijdje. Het hangt er ook vanaf waar je het mee mengt. Macapoeder en -vloeistof lijken het best te werken met smoothies, shakes, yoghurt en sappen. De capsules kun je het best nemen als je de smaak wilt omzeilen.

Denk er wel om dat alleen de voordelen van de voedingswaarde uit vitamines en mineralen zijn bewezen. Andere positieve eigenschappen die eraan worden toegeschreven zijn anekdotisch, want maca is niet formeel onderzocht.

Vitamines
Maca is rijk aan vitamin B12 en eiwit, wat erg handig is als je vegetariër bent. Het bevordert verder je gezondheid doordat er vitamine B1, B2, D en E in zit. Het bevat volop calcium, zink, ijzer, magnesium, fosfor en aminozuren.

Seksuele functie
Maca wordt veel gebruikt om de seksuele functie van zowel mannen als vrouwen te bevorderen. Het dient als een oppepper van het libido en het vergroot het uithoudingsvermogen. Tevens zorgt het voor hormoonbalans en toegenomen vruchtbaarheid.

Voor vrouwen
Maca brengt verlichting bij menstruele problemen en tijdens de menopauze. Het verlicht krampen, lichamelijke pijn, opvliegers, angst, stemmingswisselingen en depressie. Als je zwanger bent of borstvoeding geeft moet je het gebruik van maca vermijden.

Energie
Als je met maca begint kan je energieniveau al na een paar dagen toenemen. Het staat er ook om bekend dat het je conditie kan verbeteren. Veel sporters nemen maca om topprestaties te leveren. Als je bijna altijd moe bent, probeer dan eens maca en kijk of het helpt. Een klein beetje kan al precies zijn wat je nodig hebt voor een flinke oppepper!

Algemene gezondheid
Maca bevordert je algemene gezondheid op verschillende manieren. Het levert ijzer en helpt bij het herstellen van rode bloedcellen, wat weer bevorderlijk is bij bloedarmoede en hart- en vaatziekten. Maca houdt je botten en tanden gezond en zorgt voor snellere wondheling. Als je het gebruikt in combinatie met een goed trainingsschema, zul je zien dat je spiermassa ook toeneemt.

Maar wees heel voorzichtig als je een hormoongerelateerde soort kanker hebt, zoals teelbal- of eierstokkanker. Als je leverproblemen hebt, of hoge bloeddruk, dien je je dokter te raadplegen voordat je maca gaat gebruiken.

Huid
Veel mensen nemen maca voor huidproblemen, omdat het soms helpt tegen acne en huidonzuiverheden. Nog een voordeel voor je huid is dat het de gevoeligheid vermindert. Maca kan er bij erg heet of koud weer voor zorgen dat je huid beter tegen extreme temperaturen kan.

Humeur
Als je veel last hebt van angst, stress, depressie of stemmingswisselingen, kan maca helpen de symptomen te verlichten, hoewel het bewijs hiervoor anekdotisch is. Sommige mensen vermelden een toename in mentale energie en focus.

Voor meer informatie over superfoods kan ik zeker mijn boek aanraden:

De Supplementenwijzer

Voor slechts €24,95 krijg je deze encyclopedie in je bezit.

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 15 comments
  • Jeroen

    Vitamine B12 is toch alleen opneembaar uit dierlijke producten? Hoe zit dat?

  • Wil Gubbels

    Hoe zit het met het gebruik van de anticonceptiepil en maca??

  • irene

    Hallo

    Ik heb de maca capsules gekocht en op de ingrediënten lijst stond dat er hydroxypropylmethylcellulose ( E 464 ) in zit.Een bepaalt wit poeder dat kankerverwekkend is volgens het boekje weet wat je eet. Kan ik de capsules nu wel of niet innemen zonder dat ik er enge ziektes zoals kanker van krijg?

    Groeten Irene.

    • irene

      Het boekje heet trouwens wat zit er in uw eten? sorry voor de verkeerde naam.

      Irene.

  • Carolien Zwartveld

    Helaas heb ik naast de positieve werking van Maca juist wel negatieve bijwerkingen bemerkt. Deze bestonden uit hevige maagpijn, waardoor ik moest braken om de maagpijn kwijt te raken. Ook last van diarree gehad. Maca gestaakt en later weer gaan gebruiken. Toen minder dan 1 eetlepel, soms ook mee verwarmd in een gerecht. Het mocht echter niet baten, de heftige maag- of buikpijn kwam weer terug. Heel erg jammer, want in de eerste 2 weken dat ik het gebruikte, kreeg ik veel meer energie en minder behoefte om teveel te eten/snacken.

  • Rianne

    Hoi mensen,
    Ik kan alleen maar positief zijn over Maca. Ik had veel klachten m.b.t de menopauze,stemmingswisselingen,onrust,transpireren enz enz.
    Sinds ik Maca gebruik is het een stuk aangenamer geworden en heb er veel baat bij. Naast dat de ongemakken aanzienlijk minder zijn geworden,is ook m’n huid zichtbaarbaar verbeterd en ervaar Maca in z’n geheel als een welkome aanvulling.
    Meer energie,voel me opgewekter en misschien ook wel jonger!
    Gebleken is wel dat er verschillende soorten Maca zijn,de rode en de créme kleurige. Het is uitproberen welke van de twee het beste bij je aankomt.
    Met vriendelijke groet,Rianne

  • Patricia

    Ik gebruik sinds een paar dagen maca en helaas merk ik dat ik daardoor niet naar de wc meer kan. Een voordeel is dat ik het gevoel heb wat voller te zitten en heb daardoor wat minder trek in tussen door. Ook heb ik wat last van de maag. Misschien moet ik nog even terug naar een halve tablet om het rustig op te bouwen.
    Verder nog iets te vroeg om meer te zeggen.

  • Diaantje

    Ben heel tevreden over maca geen schommelingen meer in de hormoonhuishouding. Alleen ervaar ik ook na het nemen van maca hevige maagpijn. Heeft iemand een suggestie waar je het mee in kan nemen en dat je de maagpijn niet hebt?

    • Kath Heide

      Je moet zeker niet meer dan 2 THEElepels per dag nemen.
      Ik neem ‘s-morgens een tl in mijn ontbijt granola samen met nog veel meer superfoods en in de namiddag of avond nog een tl in een groene smoothie.
      Dit doe ik al meer dan een jaar en is echt meer dan genoeg.

      • Juglen Zwaan

        Ik zou maca niet doorlopend gebruiken. Het kan dan de adaptogene werking verliezen door gewenning van het lichaam.

  • Delano

    ik poep elke dag veel meer soms wel 3 x per dag komt door de maca blijkbaar hebben jullie dat ook?

    • Juglen Zwaan

      Maca bevat veel vezels, dus dat kan zeker kloppen!

      • Kath

        Maca bevat slechts 4,8 gr. vezels per 100 gr.
        Dat is iets meer dan de hoeveelheid in de meest gegeten fruitsoorten in ons land.

        Vergelijk dit eens met Baobab dat 40 gr. vezels bevat per 100 gr.
        Zelfs abrikozen hebben nog bijna 3x meer vezels dan Maca.

        • Juglen Zwaan

          4,8 gram is een mooie score als extra bron van vezels. Overigens is niet alleen de hoeveelheid, maar ook de vezelsoort belangrijk. Want papier bevat ook vezels, maar daar kunnen we niks mee (cellulose). Een zeer interessante bron van goede vezels die zeer goedkoop is, is chiazaad. Ruim 35 gram / 100 gram aan vezels.

  • Rinus

    RODE maca is ook goed voor vergrootte prostaat en prostaat kanker.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken