In Kruiden, Voeding

Recent stond er in de krant dat je kans op hartritmestoornissen een stuk lager ligt als je regelmatig chocolade eet. Een veelvoorkomende hartritmestoornis is boezemfibrilleren. Hierbij trekken de voorste kamers van het hart onregelmatig samen. Wereldwijd lijden ruim 33 miljoen mensen hieraan. Door regelmatig chocolade te eten kan je mogelijk behoed blijven voor deze aandoening. Waar is chocolade nog meer goed voor? Hoe kies je een goede chocoladereep?

Een tijdje terug kwam ook al in het nieuws dat pure chocolade een hartaanval kan voorkomen. Journalisten overdrijven vaak in het nieuws, dus wat zegt de wetenschap? Het blijkt dat chocolade meer antioxidanten bevat (o.a. in de vorm van polyfenolen) dan de meeste groenten en fruit (12). Dit heeft vele voordelen voor de gezondheid.

De bewezen voordelen van chocolade:

  • Kan de bloeddruk laten dalen (345).
  • Kan de cholesterolwaarden positief beïnvloeden (6).
  • Kan het oxideren van LDL-cholesterol tegengaan (78).
  • Kan insulineresistentie verminderen (910).
  • Kan het risico op hart- en vaatziekten tot wel 57% verminderen (111213).
  • Kan je huid beschermen tegen verbranden door de zon (1415).
  • Kan achteruitgang van het brein voorkomen (161718).

Welke chocolade is het beste?
Het beste kun je altijd kiezen voor bittere chocolade met een cacaopercentage van 70% of meer. Melkchocolade is een mengeling van suiker, slechte vetten, melkpoeder en een heel klein beetje cacao. Ik vind de pure chocolade met 55% cacao vaak ook nog erg veel suiker bevatten. Bij het aanschaffen van een reep kun je daarom ook het beste op de ingrediëntenlijst kijken. Wordt suiker als eerste genoemd? Laat de reep dan liggen in de winkel. Beter kan cacaomassa als eerste ingrediënt vermeld staan. Maar er is meer dat je moet weten…

Dutched cacao
Cacao mengt slecht met water en smaakt bitter. De Nederlander Coenraad van Houten heeft daarom begin 19e eeuw een chemisch proces uitgevonden dat vandaag de dag op bijna alle chocolade wordt toegepast (19). Het proces noemt men wereldwijd Dutching, omdat het in Nederland is uitgevonden. We spreken ook wel van alkaliseren. Het wil zeggen dat cacaobonen deels worden ontdaan van hun vet en vervolgens worden behandeld met een basische stof (20). Door deze behandeling wordt de zuurgraad van de cacao verhoogd, de oplosbaarheid verhoogd, de kleur donkerder en de smaak zachter. Ondertussen verdwijnt tot wel 90% van de polyfenolen (21)! Dutched chocolade kunnen we dus beter in de winkel laten liggen. Het komt erop neer dat rauwe chocolade de betere keuze is. Dit staat meestal op de verpakking vermeld als RAW. Soms kan ook niet-rauwe chocolade niet zijn behandeld. Het beste kun je hiervoor de fabrikant benaderen. Zo is de biologische cacao van Vivani volgens hun site niet gealkaliseerd (22).

Niet overdrijven
Ik ben eens iemand tegengekomen die een reep chocolade at als ontbijt. Dat lijkt me toch een beetje teveel van het goede. Het blijkt dat een klein beetje chocolade (1 – 2 partjes) ruim voldoende is voor de gezondheid (23). Meer is dus niet altijd beter…

Help anderen gezonder te worden:
Showing 2 comments
  • Janneke
    Beantwoorden

    In chocolade zitten wel biogene aminen als fenylethylamine; een stof die bloeddrukverhogend werkt. Plus het oxaalzuur kan stoffen als ijzer en calcium binden.

  • Gre Luttik
    Beantwoorden

    Vanuit familietraditie: opa was vertegenwoordiger in chocolaatjes voor de oorlog en reisde iedere week naar Belgie, werden wij elk weekeinde volgestopt met restanten van showdozen. Verder was een favoriet snackje: een lepel honing en een lepel suiker en vier lepels cacaopoeder en een lepel water. Lekker doorroeren en dan zo opeten of een stukje biskwie van Verkade er in dopen of een stukje fruit. Bij diarree een goed middeltje! Bij onrust, bv bij kinderen, ook probaat middel. Bij hartkloppingen ook goed. Maar bij teveel krijg je hoofdpijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken