De gevaren van glycatie

Glycatie is voor velen van ons een vage term, maar zeker de moeite waard om te leren wat het is. Glycatie kan je namelijk sneller doen verouderen…

 

Wat is Glycatie

Glycatie is een reactie tussen glucosemoleculen (suiker) en een eiwitmolecuul. De suiker laat het eiwit aan elkaar “plakken” en vormt hiermee Advanced Glycation Endproducts, meestal afgekort tot AGE’s. Deze AGE’s kunnen worden gevormd door het verhitten van suiker- en eiwitrijke voedingsmiddelen en wordt dan de maillardreactie genoemd. Ook kunnen AGE’s ontstaan door een hoge bloedsuikerwaarde in je bloedbaan. AGE’s ontstaan met name bij het frituren en grillen.

 

Gevaren van glycatie

  • Je veroudert sneller (rimpels)
  • Eerder ontstekingsreacties in je lichaam
  • Zenuwwerking gaat achteruit
  • Slechtere werking van de ogen
  • Afname van de doorbloeding

Als er glycatie optreedt in het lichaam dan raken de betrokken eiwitten op moleculair niveau onherstelbaar beschadigd waardoor de cel z’n oorspronkelijke taak niet altijd meer naar behoren kan uitoefenen. Vaak zien we dan complicaties in de vorm van diabetes, blindheid, nierfalen of neuropathie ontstaan.

 

Wat kun je doen tegen glycatie

  • Wees matig met suiker
  • Bereid voedsel op een lage temperatuur
  • Stoom je eten ipv bakken in vet
  • Kies voor voedsel met een lage GI
  • Probeer te stoppen met roken
  • Eet onbewerkt voedsel
  • Slik anti-oxidant supplementen zoals vitamine C en E
  • Drink geen frisdrank of fruitsap
  • Eet fruit in z’n geheel
  • Combineer suikerrijk voedsel met vet

Glycatie is niet alleen maar slecht omdat sommige eiwitten dit proces nodig hebben voor een goede werking. Ook hier gaat het weer om een evenwicht, met name een teveel aan suikers bevordert het glycatieproces en doet je sneller verouderen. Nog weer een reden dus om suiker te mijden.

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel: