Nieuw boek: De Supermarktleugen

De Supermarktleugen

Op de redactie ontvingen wij het nieuwe boek “De Supermarktleugen – Boerenbedrog en verkooptrucs” van uitgeverij Bouillon. Jawel, deze uitgeverij kennen we ook van het zwarte E-nummerboekje “Wat zit er in uw eten?”. De oorspronkelijke schrijver is Jörg Zipprick, maar Will Janssen heeft de moeite genomen het boek te vertalen uit het Duits.

Supermarkten werken nauw samen met psychologen om ons ongewild veel meer te laten kopen. Is het je al eens opgevallen dat de karretjes de laatste jaren steeds groter zijn geworden? Ditzelfde geldt ook voor de mandjes. De mandjes zijn nu al zo groot dat ze inmiddels in bijna alle supermarkten wieltjes hebben gekregen. Door de wieltjes heb je niet meer in de gaten dat het mandje best veel weegt en blijf je dus maar inladen. Door grotere karretjes en mandjes zie je eerder nog wat van de ‘bodem’ en heb je ook de neiging met te veel naar huis te gaan. Ik ontdek zelf pas bij mijn fietstassen dat ik me toch weer heb laten verleiden tot het kopen van meer dan dat ik van plan was.

Het boek begint met je te leren welke psychologische trucs er allemaal worden toegepast, zodat je er zelf minder snel in zal tuinen. In de hoofdstukken daarna worden alle onzichtbare ingrediënten van veel voorkomende producten uit de doeken gedaan. In het laatste gedeelte neemt de schrijver je mee langs tientallen afdelingen van de supermarkt en geeft hierbij tips zodat je met het beste naar huis gaat. Zo wordt onder andere besproken hoe je nu ziet of fruit en groenten echt vers zijn. Daarnaast worden de labels van wijn besproken, zodat je nu wel met een goede wijn naar huis gaat. Ook de zin en onzin van keurmerken komen aan bod. Eindelijk is er ook een schrijver die het aandurft om door de maffia achter de oliën heen te prikken. Kortom, in dit boek staan tal van tips om zelf gezonde keuzes te maken in de supermarkt. Het is een complete supermarkt survivalgids die ik van harte kan aanbevelen.

Is er dan niets slechts dat ik over dit boek kan zeggen? Jawel, er is in dit boek totaal geen gebruik gemaakt van afbeeldingen. Dat mis ik wel, want er valt genoeg visueel te verduidelijken. Aan de andere kant: het boek kost slechts €12,50 en dat valt dan weer heel erg mee.

Het boek kan in onze webshop besteld worden:

De Supermarktleugen
Voor slechts €12,50 is dit boek in onze webshop verkrijgbaar.
Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

6 gedachten over “Nieuw boek: De Supermarktleugen”

  1. Het boek is dus super!
    Alleen soms de vraag.
    Wat kan ik nu het beste nemen?

  2. eet zo veel mogelijk vers, beperk kant en klaar voedingsmiddelen en die uit zakjes.

    laat je niet misleiden door teksten op producten zoals “vernieuwd, verbeterd, milder, beter voor darmflora, beter voor hart, light (is slechter), etc”

    je ziet de mensen groeien en dat is juist wat de voedingsproducenten willen.
    kunnen ze diëetproducten (die niet of tijdelijk) werken blijven promoten ;-(

Reacties zijn gesloten.