De top 12 superfoods

Superfoods zijn voedingsmiddelen met een extreem hoge voedingswaarde. In deze tijd kennen we veel stress en tegelijkertijd is de voedingswaarde lager van de meeste producten in de supermarkt. Dit komt door de kaskweek en het gebruik van kunstmest. Probeer daarom altijd vers en biologisch van het land te eten.

1. Water
Water is één van de gezondste voedingsmiddelen die je maar kunt drinken. Je lichaam heeft het nodig om zich te ontdoen van velen stoffen die niet in het lichaam thuis horen. Kun je ook teveel water binnenkrijgen? Jazeker! Terwijl je veel drinkt moet je al gauw een bezoek brengen aan het toilet alwaar er ook tal van elektrolyten het lichaam verlaten. Elektrolyten zijn zouten die ervoor zorgen dat je lichaamscellen hun balans vinden. Een goede manier om verlies van de electrolyten tegen te gaan is het toevoegen van wat keltisch zeezout aan je water. Keltisch zeezout is onbewerkt zeezout dat naast natirum-chloride ook 84 andere mineralen bevat om je lichaam op celniveau te voeden. Het beste is om te kiezen voor bronwater rechtstreeks uit de natuur. De waterleidingbedrijven gebruiken soms chemicalien om het water te reinigen en echt helemaal ontdoen van oneffenheden is lastig, onderzoek toont aan dat er 345 verschillende medicijnresten in kraanwater voorkomen. Sommigen schaffen zelf speciale zuiveringsinstallaties of vitalizers aan.

2. Spinazie
Spinazie bevat ontzettend veel waardevolle voedingsstoffen voor het menselijk lichaam. Popeye had dat al door. De grootste kracht van spinazie is dat er chlorofyl in zit. Chlorofyl is bladgroen, oftewel zonlicht dat is omgezet. Voor de spirituelen onder ons: dit zonlicht kan je geest of ziel lichter maken. Daarnaast is het bekend dat chlorofyl toxines aan zich bind en het lichaam zuivert. Als je veel bladgroen eet, zullen je darmen gereinigd worden en je huid zal zuiverder worden. Groene groentes bevatten heel veel foliumzuur, iets waar de meeste mensen een tekort aan hebben in onze tijd. Foliumzuur is ontzettend belangrijk voor een goede hersenwerking.

3. Knoflook
Knoflook heeft een reinigend effect op de aderen en zorg voor een lagere bloeddruk. Ui-achtigen bevatten ontzettend veel zwavel. Zwavel zit in regenwater, maar door irrigatie tijdens het kweken in kassen zonder natuurlijk regenwater is de hoeveelheid zwavel in de voedingsmiddelen achteruit gegaan de laatste jaren. Uien worden meestal nog in de buitenlucht gekweekt omdat het een sterk gewas is en bevatten heel veel zwavel. Zwavel zuivert het lichaam en voorziet de hersenen van zuurstof. One union a day keeps cancer away.

4. Honing
Honing bevat ontzettend veel mineralen, anti-oxidanten en antistoffen. Het brengt de darmflora in balans en heeft een kalmerende werking op de keel. Je kunt honing ontzettend goed inzetten als suikervervanger of zoetmaker. Let er wel op dat de waardevolle enzymen in honing door verhitting het loodje leggen. Voeg de honing pas aan je thee toe op het moment dat het drinkbaar is.

5. Groene thee
Groene thee is rijk aan anti-oxidanten waardoor je de veroudering vertraagt. Daarnaast is het rijk aan mineralen, waardoor je dit als een echte superfood mag zien. Groene theebladeren zijn minimaal gefermenteerd waardoor de hoeveelheid cafeïne laag is zoals in de natuur voorkomt. Groene thee stimuleert de stofwisseling waardoor het kan bijdragen aan het behouden of verkrijgen van een juist gewicht. Het is een prima  alternatief voor koffie.

6. Pure Chocolade
Bevat heel veel magnesium voor de ontspanning. Wanneer iemand heel erg gestrest is, raakt de magnesiumvoorraad uitgeput. Magnesium is betrokken bij meer dan driehonderd lichaamsprocessen waarvan de cellen open zetten voor ontgifting er eentje is. Chocola bevat ontzettend veel anti-oxidanten en is daarmee een goed middel tegen veroudering en de vorming van kanker. Er zitten 1200 actieve stoffen in chocola, iets wat chocolade uniek maakt. Honing kent er ongeveer 250. In chocola zit theobomine, wat grieks is voor het brood van de goden. Het is een lid van de cafeinefamilie, maar met een unieke werking: het werkt in op hoe iemand zit voelt. Het werkt beter tegen hoest dan codeine. Kies als het even kan voor een zo puur mogelijke chocolade en in rauwe vorm. Bij verhitting gaan er altijd stoffen verloren en de natuurlijke cafeine wordt dan verhoogd.

7. Olijfolie
Olijfolie bevat heel veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren uit de omega-9 groep. We hebben in onze tijd door de industrie een overshot aan omega 6 olie en dit kan uitstekend gecompenseerd worden door het gebruik van olijfolie. Omega 9 is een stabiel vet waardoor het beter is om in te bakken dan oliën uit de omega 6 groep zoals  zonnebloemolie of pindaolie. Omega 9 maakt de bloedvaten soepel. Daarnaast bevat olijfolie erg veel anti-oxidanten. Kies voor olijfolie in glazen flessen, liefst zo donker mogelijk. Het beste zijn biologische olien die op handmatige wijze koudgeperst zijn. Tip: als je in de winkel staat, kies dan voor een olie met een houdbaarheid die heel ver in de toekomst ligt. Olijfolie wordt snel ranzig en is dan schadelijk voor het lichaam. Olie wordt ranzig onder invloed van zuurstof, draai dus altijd de dop op de fles en zet hem koel en donker weg.

8. Vette vissen
Wilde vissen zoals haring, makreel en zalm bevatten ontzettend veel omega-3, wat voor een goede hersenwerking essentieel is. Na een kuur op visolie worden gevangenen weer mak en kinderen met ADHD kunnen rustig de schoolbanken in. Vroeger zat omega-3 in heel veel voedingsmiddelen, maar sinds de dieren krachtvoer krijgen, is de verhouding tussen de omega-vetzuren verstoord en is er een overschot aan omega 6. Omdat deze vissen in de zee hebben gezwommen bevatten ze heel veel mineralen die je lichaam echt voeden.

9. Noten
Amandelen, walnoten en macadamia noten zijn rijk aan goede vetzuren en mineralen. Deze drie noten zijn van de notengroep de gezondste keuzen. Je kunt er ook pasta’s van maken en op je brood doen. Deze noten zorgen voor een diepe voeding op celniveau en dat zal zich reflexteren in je huid. Deze wordt jonger en elastischer. Kies wel voor ongebrande noten, zonder zout. Door de noten te branden ontstaat er acrylamide en dat is zwaar toxisch. Daarnaast worden noten vaak gebakken in goedkope olie die meerdere keren wordt gebruikt, wat je lichaam uiteindelijk kracht kost om te verwerken. Eventueel kun je de noten zelf zouten met (Keltisch) zeezout voor een extra mineralenboost.

10. Tomaten
Tomaten zijn rijk aan lycopeen, waardoor de tomaten hun mooie rode kleur hebben. Lycopeen is een sterke antioxidant en voorkomt prostaatkanker. Is dit even goed nieuws: zo is een pizza toch niet zo ongezond als dat je dacht. Meestal zorgt verhitting voor een verlies van voedingsstoffen, bij tomaten neemt bij verhitting de voedingsstoffen juist toe! Naast lycopeen zitten tomaten ook boordevol betacaroteen en vitamine C. Ketchup is wel heel gezond, maar met mate, want er zit ongemerkt heel veel suiker in, in de gevaarlijke vorm van fructosesiroop. Dit is een belasting voor de lever en dus pas op. Als je toch in de winkel staat bij de ketchup, kies dan voor glazen flessen. In plastic zitten weekmakers die zich kunnen ophopen in je lichaam.

11. Bosbessen
Bosbessen zijn zeer rijk aan belangrijke anti-oxidanten waardoor je hersenen en geheugen jong blijven. Ze smaken heerlijk en zijn goed toe te voegen aan een dessert en andere lekkernijen. Het kleine besje heeft grote voordelen: de anthocyanide zorgt niet alleen voor een cholesterol verlagend effect maar is ook nog eens ontstekingsremmend. Let er wel op dat verhitting en suiker de krachtige genezende werking verminderen.

12. Oude granen
Volle granen zoals haver en gerst zijn ontzettend gezond. Ze bevatten amper gluten, waardoor je lichaam het goed kan verteren zonder dat de darmwand beschadigd raakt. Volle granen bevatten vitamine B en E, de mineralen magnesium, selenium en zink en daarnaast ook fytonutriënten. Fytonutriënten zijn natuurlijke, bioactieve verbindingen in plantaardige voedingsmiddelen die onder meer helpen je bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

 

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:

2 gedachten over “De top 12 superfoods”

  1. Hoi, dank voor het volgen op twitter! Je hebt een prima site.. duidelijk en leuk om te lezen ! Ik zal me inschrijven voor de nieuwsbrief.. Dank je . GRTJS,.. :) Tieneke

Reacties zijn gesloten.