In Tips en trucs

koffie met bonenKoffie is eigenlijk zeer gezond. Het zit vol met antioxidanten en goede voedingsstoffen die je gezondheid kunnen verbeteren. De genoemde onderzoeken in dit artikel wijzen uit dat koffiedrinkers een veel lager risico lopen op verscheidene ernstige ziektes.

Hieronder volgt de top 13 van bewezen gezondheidsvoordelen van koffie. De bewijzen stoelen op onderzoek onder mensen.

1. Koffie kan je energieniveau verbeteren en je slimmer maken.
Koffie kan ervoor zorgen dat mensen minder moe zijn en dat ze meer energie hebben (12).

Dat komt omdat er een stimulerend middel, cafeïne, in zit. Dat is zelfs de meest geconsumeerde psychoactieve stof ter wereld (3).

Nadat je koffie hebt gedronken, wordt de cafeïne in de bloedstroom opgenomen. Vervolgens gaat het naar de hersenen (4). In de hersenen blokkeert de cafeïne een remmende neurotransmitter genaamd adenosine. Daardoor neemt de hoeveelheid van een aantal andere neurotransmitters – zoals noradrenaline en dopamine – toe, wat leidt tot een verhoogd afvuren van neuronen (56).

Uit vele gecontroleerde onderzoeken onder mensen blijkt dat koffie verschillende aspecten van de hersenfunctie verbetert. Het gaat dan onder andere om geheugen, humeur, waakzaamheid, energieniveau, reactiesnelheid en algemene cognitieve functie (789).

Kortom: Cafeïne blokkeert een remmende neurotransmitter in de hersenen, met een stimulerend effect als gevolg. Hierdoor verbeteren het energieniveau, het humeur en verscheidene onderdelen van de hersenfunctie.

 

2. Koffie kan helpen bij de vetverbranding
Wist je dat cafeïne wordt gevonden in bijna alle commerciële supplementen voor vetverbranding? Daar is een goede reden voor….cafeïne is een van de zeer weinige natuurlijke stoffen die daadwerkelijk hebben bewezen te helpen bij de vetverbranding.

Verschillende onderzoeken tonen aan dat cafeïne de spijsverteringssnelheid flink laat toenemen, met 3 tot 11% (1011).

Uit ander onderzoek blijkt dat cafeïne specifiek de vetverbranding versnelt, met wel 10% bij zwaarlijvige mensen en 29% bij slanke mensen (1213).

Het is echter wel mogelijk dat deze effecten bij mensen die al heel lang koffie drinken zullen afnemen.

Kortom: Verscheidene studies tonen aan dat cafeïne de vetverbranding en de spijsverteringsnelheid laat toenemen.

 

3. Cafeïne kan ervoor zorgen dat fysieke prestaties drastisch verbeteren
Cafeïne stimuleert het zenuwstelsel, waardoor dit signalen naar de vetcellen stuurt om lichaamsvet af te breken (1415).

Daarnaast verhoogt cafeïne ook het adrenalineniveau in het bloed (1617). Dit is het ‘vecht of vlucht’ hormoon, bedoeld om ons lichaam voor te bereiden op zware fysieke inspanning.

Cafeïne zet vetcellen aan om lichaamsvet af te breken, waardoor het vet in het bloed terechtkomt in de vorm van vrije vetzuren, die vervolgens als brandstof kunnen worden aangewend (1819).

Gezien deze effecten is het dus niet verwonderlijk dat cafeïne kan zorgen voor een verbetering in fysieke prestaties met 11 tot 12% gemiddeld (2021). Om deze reden is het slim om ongeveer een half uur voordat je naar de sportschool gaat een sterke kop koffie te nemen.

Kortom: Cafeïne kan het adrenalineniveau verhogen, waardoor vetzuren vrij komen uit vetweefsel. Het leidt ook tot een aanzienlijke verbetering in lichamelijke prestaties.

 

4. Er zitten essentiële voedingsstoffen in koffie
Koffie is meer dan gewoon zwart water. Veel van de voedingsstoffen in koffiebonen zitten ook in de uiteindelijke drank.

Eén kop koffie bevat (22):

  • Riboflavine (vitamine B2): 11% van de ADH.
  • Pantotheenzuur (vitamine B5): 6% van de ADH
  • Mangaan en kalium: 3% van de ADH
  • Magnesium en niacine (B3): 2% van de ADH

Hoewel dit misschien niet veel lijkt voor te stellen drinken de meeste mensen meer dan één kop per dag. Als je er 3 tot 4 drinkt, lopen de hoeveelheden toch snel op.

Kortom: Koffie bevat verschillende belangrijke voedingsstoffen, met inbegrip van riboflavine, pantotheenzuur, mangaan, kalium, magnesium en niacine.

 

5. Koffie kan het risico op diabetes II verlagen
Diabetes 2 is een gigantisch gezondheidsprobleem, dat momenteel ongeveer 300 miljoen mensen ter wereld treft. Het wordt gekenmerkt door verhoogde bloedsuikerniveaus door insulineresistentie of een onvermogen genoeg insuline af te scheiden. Om de een of andere reden lopen koffiedrinkers een duidelijk kleiner risico op het ontwikkelen van diabetes 2.

De onderzoeken laten zien dat de mensen die de meeste koffie drinken 23-50% minder risico lopen op deze ziekte. Eén van de studies laat een risicodaling zien van wel 67% (23242526,27).

Volgens een groot overzichtsonderzoek waarbij de data van 18 onderzoeken werden bekeken, met een totaal van 457.922 mensen, kan elke dagelijkse kop koffie in verband worden gebracht met een 7% kleinere kans op het ontwikkelen van diabetes 2 (28).

Kortom: Verscheidene observationele onderzoeken laten zien dat koffiedrinkers een veel kleiner risico lopen op diabetes 2, een ernstige ziekte die momenteel ongeveer 300 miljoen mensen wereldwijd treft.

 

6. Koffie kan je beschermen tegen de ziekte van Alzheimer en dementie
De ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte en de belangrijkste oorzaak van dementie wereldwijd. De ziekte treft gewoonlijk mensen van boven de 65 jaar.

Helaas is er geen remedie tegen Alzheimer bekend. Er zijn echter wel een paar dingen die je kunt doen om te voorkomen dat de ziekte zich openbaart. Daartoe behoren ook de bekende dingen zoals gezond eten en sporten, maar ook koffiedrinken kan zeer effectief zijn.

Verscheidene onderzoeken tonen aan dat koffiedrinkers tot wel 65% minder risico lopen op het ontwikkelen van Alzheimer (293031).

Kortom: Alzheimer is een van de belangrijkste oorzaken van dementie in de wereld, maar koffiedrinkers lopen veel minder risico om het te krijgen.

 

7. Cafeïne vermindert het risico op de ziekte van Parkinson
De ziekte van Parkinson is de op één na meest voorkomende neurodegeneratieve ziekte, direct achter Alzheimer. Het wordt veroorzaakt door het afsterven van dopamine-producerende neuronen in de hersenen. Net als bij Alzheimer, is er geen remedie tegen, waardoor het des te belangrijker is om het te voorkomen.

Onderzoek toont aan dat het risico op het ontstaan van Parkinson bij koffiedrinkers kan verminderen met wel 32 tot 60% (32333435).

In dit geval lijkt het de cafeïne zelf te zijn die het effect veroorzaakt. Mensen die decafé drinken hebben geen verminderd risico op de ziekte van Parkinson (3637).

Kortom: Koffiedrinkers lopen tot 60% minder kans om de ziekte van Parkinson te krijgen, de op één na belangrijkste neurodegeneratieve aandoening.

 

8. Koffie blijkt de lever te beschermen
De lever is een verbazingwekkend orgaan dat in het lichaam honderden belangrijke functies vervult. Verschillende veelvoorkomende ziektes, zoals onder andere hepatitis en leververvetting, tasten vooral de lever aan. Veel van die ziektes kunnen leiden tot levercirrose, een aandoening waarbij de lever grotendeels is veranderd in littekenweefsel. Koffie blijkt te kunnen beschermen tegen cirrose. Mensen die 4 of meer koppen per dag drinken lopen tot wel 80% minder risico (383940).

Kortom: Koffiedrinkers hebben veel minder kans om cirrose te ontwikkelen, een aandoening die kan worden veroorzaakt door verschillende ziektes die de lever aantasten.

 

9. Koffie kan depressie tegengaan en je gelukkiger maken
Depressie is een ernstige psychische stoornis die de kwaliteit van leven aanzienlijk kan aantasten. Het komt ontzettend veel voor, ongeveer 4,1% van de mensen in de VS voldoen op het moment aan de criteria voor klinische depressie (41).

Uit een onderzoek van de Harvard Universiteit uit 2011 blijkt dat de kans om depressief te worden bij vrouwen die 4 of meer koppen koffie per dag drinken met 20% afneemt (42).

Uit een ander onderzoek met 208.424 proefpersonen bleek dat diegenen die 4 of meer koppen per dag dronken 53% minder kans liepen om zelfmoord te plegen (43).

Kortom: Koffie blijkt zowel het risico op depressie als op zelfmoord drastisch te verminderen.

 

10. Koffiedrinkers lopen minder risico op sommige soorten kanker
Kanker is een van ’s werelds belangrijkste doodsoorzaken. Het kenmerk van kanker is dat er een ongecontroleerde celgroei plaatsvindt in het lichaam. Koffie blijkt tegen twee soorten kanker te beschermen: leverkanker en dikke darmkanker.

Leverkanker is de op één na belangrijkste oorzaak van overlijden door kanker en dikke darmkanker de op drie na belangrijkste (44).

Onderzoek toont aan dat koffiedrinkers 40% minder risico lopen op leverkanker (45,46).

Uit een onderzoek onder 489.706 mensen bleek dat degenen die 4 à 5 koppen koffie per dag dronken 15% minder kans hadden op dikke darmkanker (47).

Kortom: Lever- en dikke darmkanker zijn respectievelijk nummer drie en vier op de lijst van belangrijkste doodsoorzaken door kanker. Het risico op beide soorten kanker is bij koffiedrinkers kleiner.

 

11 Koffie veroorzaakt geen hart- en vaatziekten en zou de kans op beroerte verkleinen
Vaak wordt beweerd dat cafeïne de bloeddruk verhoogt. Dat is waar, maar het effect is klein (3-4 mm/Hg) en als je regelmatig koffie drinkt gaat het effect weg (4849). Bij sommige mensen houdt het effect trouwens wel aan, dus houd dat in gedachten als je een hoge bloeddruk hebt (5051).

Maar goed, uit onderzoek blijkt in ieder geval dat het NIET waar is dat koffie het risico op hart- en vaatziekten zou vergroten (5253). Er is zelfs enig bewijs dat vrouwen die koffie drinken een minder risico lopen op hart- en vaatziekten (54). Er zijn ook onderzoeken die aantonen dat koffiedrinkers 20% minder kans hebben om een beroerte te krijgen (55,56).

Kortom: Koffie kan een kleine bloeddrukverhoging geven, die meestal na enige tijd afneemt. Koffiedrinkers hebben geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten, maar wel een kleiner risico op een beroerte.

 

12. Koffie kan ervoor zorgen dat je langer leeft
Nu we weten dat koffiedrinkers minder kans hebben op allerlei ziektes, is het logisch dat koffie je juist kan helpen om langer te leven. Er zijn inderdaad verscheidene observationele onderzoeken die aantonen dat koffiedrinkers een lager risico op voortijdig overlijden hebben. In twee zeer grote onderzoeken werd het drinken van koffie in verband gebracht met een 20% lager risico op overlijden bij mannen en een 26% lager risico bij vrouwen, gerekend over een periode van 18 tot 24 jaar (57). Dit effect blijkt vooral sterk aanwezig te zijn bij diabetes 2. In één onderzoek over een periode van 20 jaar, bleek dat diabetici die koffie dronken 30% minder risico liepen op overlijden (58).

Kortom: Uit meerdere studies blijkt dat koffiedrinkers langer leven en minder risico lopen op voortijdig overlijden.

 

13. Koffie is de grootste bron van antioxidanten in het westerse dieet.
Voor mensen die de normale westerse eetgewoonten aanhouden zou koffie wel eens het gezondste deel van het dieet kunnen zijn. De reden daarvoor is dat koffie een enorme hoeveelheid antioxidanten bevat. Onderzoek toont zelfs aan dat de meeste mensen meer antioxidanten uit koffie halen dan uit fruit en groenten…..samen (596061).

Koffie is één van de gezondste dranken op aarde. Punt uit. (Met toestemming vertaald)

Help anderen gezonder te worden:
Showing 29 comments
  • Jaap

    Mooi allemaal, maar na die energieboost kak je dus mooi in. Ik drink nu sinds twee weken geen koffie meer en heb inmiddels meer energie en voel me scherper. Onlangs is er een concentratieonderzoek uitgevoerd en daaruit bleek dat non-koffiedrinkers zich beter kunnen concentreren. Mijn hart slaat over van de cafeïne. Dit heb ik de afgelopen twee weken ook niet meer gehad. Voor mij alle reden om koffie definitief vaarwel te zeggen. Misschien een decaf cappuccino op z’n tijd :)

    • Paulina

      Alles of niets is voor jou het goede antwoord ;-) Maar genieten doe je met mate :-) ♡

  • M.M. de Ruiter

    Ik ben het methet meest eens, maar er moet wel bij vermeld worden, dat het gaat om “echte” koffie en niet om de vele koffie-achtigen, die er tegenwoordig zo prat op gaan, om zich koffie te noemen. Nespresso, Senseo, oploskoffie. Het beste is vers gemalen koffie, wat met echt kokend water overgoten wordt, of in een echte espresse machine tot koffie gemaakt wordt.

  • Margriet

    Ik ben benieuwd of de toevoeging van suiker of melk nog invloed heeft. Weet u dat?

    • Juglen Zwaan

      Zowel kristalsuiker als gepasteuriseerde melk staat bij mij op de verboden lijst… Naja, af en toe geen probleem, maar dagelijks gebruik raad ik af.

  • Otto

    Dat is goed nieuws! Ik neem nog een (k)Mok van dit heerlijke zwarte vocht.

    • Paulina

      Ja heerlijk :-) … genieten met mate ;-) ♡

  • Marianne

    Hoi Juglen, ik wil je interviews graag in de auto beluisteren, maar ik geen podcast mogelijkheid op die site. Kun je me aub helpen? Mogelijk zie ik ieets over het hoofd.
    Groet Marianne

  • Bram Leguijt

    Koffie maakt de mens onrustig, let maar eens op mensen die veel koffie drinken, die de hele dag met hun benen zitten de wiebelen (restless leg syndrome?) Voor hen die mediteren; mediteer eens met en zonder koffie en zie het verschil. Geef jezelf rust en laat koffie staan, en zijn genoeg andere gezonde voedingsstoffen die je niet hyper maken!

    • Juglen Zwaan

      Mooie bijdrage! Ik mediteer regelmatig in een klooster en zie daar genoeg mensen aan de koffie. Volgens mij werkt mediteren beter zonder koffie inderdaad.

    • anneke

      Logisch dat mediteren minder goed gast na gebruik van koffie. Koffie maakt actief, dus vóór meditatie géén koffie drinken. Dit maakt koffie drinken niet slechter voor de gezondheid.

  • Alie Schun.

    Ik ben een echte koffie-drinkster al van jongs af aan.
    Ik ben blij met deze uitkomst en zet vanavond weer een heerlijk potje.
    Hier word je vrolijk van eindelijk een positief bericht op iets wat we graag drinken.

  • Patrice

    Inderdaad, koffie is helemaal niet zo slecht als veel mensen denken. Maar je kan het natuurlijk wel overdrijven! Als je 15/20 koppen koffie op een dag drinkt kun je inderdaad wel hartkloppingen ervan krijgen, of een gejaagd gevoel ervaren. Je kunt afkickverschijnselen krijgen als je ineens mee stopt met veel koffie drinken (weekendhoofdpijn kan daar een gevolg van zijn.)
    Gewoon een paar kopjes per dag… en als je even scherp moet zijn, drink je van te voren gewoon een heerlijk bakje koffie. Een geniet-moment is ook belangrijk :)

  • Nico Oud

    Dat is fantastisch nieuws :)

  • Carin

    Ik heb begrepen dat koffie niet goed is voor mensen met osteoporose.. Ik ben daarom minder koffie gaan drinken.
    Klopt dat?

    • Juglen Zwaan

      Koffie kan verzurend werken, calcium is één van de mineralen die het lichaam inzet om de zuurbase balans te handhaven. Wellicht dat dit de verklaring is. Onze botten werken als een buffermechanisme voor de mineralen. Ik zou voldoende groenten eten en eventueel wat sole dmv Keltisch zeezout. Goed voor de mineralenhuishouding!

  • jo dobbels

    Wat met de informatie die ik ooit las dat koffie zowat alle vitaminen en mineralen in het lichaam afbreekt, net zoals alcohol? Fabeltje?

  • jo dobbels

    Er staat op het www enorm veel informatie over welke vitaminen en mineralen er door koffie worden afgebroken of de opname ervan geblokkeerd. In die zin wordt koffie vaak in één adem genoemd met alcohol. Ontken je dit dan, of raad je aan om nog gezonder te gaan eten om mogelijke tekorten gecreëerd door koffie te compenseren? Ik las je antwoord over calcium, maar het zou lang niet alleen om calcium gaan.

  • Marga

    Oh goh, dan moet ik toch maar es leren koffiedrinken.
    Voor manlief en visite brand ik vaak zelf de koffiebonen in de koekenpan.
    Ff malen en dan opschenken. Wat heerlijke rauwe melk erin dan moet ik er toch aan kunnen wennen misschien…

  • Theo

    Als er sprake is van het resultaat van onderzoek, vraag ik me altijd af; welk onderzoek precies en wie heeft dat onderzoek gefinancierd? Vaak is de uitkomst de vader van het gewenste resultaat en worden halve waarheden verteld. Die wel kloppen, maar vertellen niet het hele verhaal.
    Veel voedingsmiddelen hebben zowel een positief als negatief effect in zich, zo ook koffie. En het is soms onderhandelen of de voordelen van een product, voor ieder specifiek individu, afwegen tegen de nadelen, voor dat individu.
    Graag voeg ik nog een toepassing toe voor koffie: de koffieklysma:-)
    Op Internet voldoende info te vinden over de werkwijze. De gezondheidsvoordelen zijn legio, het is in ieder geval een uitstekende detox voor je lever.

  • Loes

    Whaaw, het lijkt bijna of je in dienst bent van de koffieboer.Zoveel goeds, bijna te mooi om waar te zijn. Voor mij geen koffie, ik stuiter ervan, slaap finaal niet meer, kortom de zonde niet waard. Misschien bij alle lof over de koffie ook de minpunten op een rijtje. Dat geeft een betere keuze. (degene die al drinken tellen niet voor de keuze want die zijn allen verslaafd-vraag maar als iemand de koffie een week moet laten staan hoe hij zich voelt).
    Verder wil ik graag de prachtige boeken van Dr. F. Batmanghelidj onder de aandacht brengen, U bent niet ziek maar u hebt dorst, Het ABC van Astma,Lupus en Allergien en Overgewicht, kanker, depressie. Deze arts kan uitstekend verwoorden wat caffeine met u doet. Een warm pleidooi voor water dus?, ja graag!

  • Cat

    Een simpele maar volgens mij belangrijke vraag: wat is een kop koffie? Ik drink dagelijks bij het ontbijt twee koppen, maar dat zijn wel koppen waar 350 ml in gaat. Dus hoeveel milliliter gaat er volgens jou/volgens de standaard in een kop?

  • andre

    Als je uitgaat van het oervoedingsprincipe, dan hoort koffie er niet bij. Vanuit dit principe is behoedzaamheid op zijn plaats en ik vermoed inderdaad dat niet-koffie drinkers op de lange duur meer voordeel hebben dan wel-koffie drinkers. Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat ik koffiedrinkers bij verkoudheid tijdelijk zie stoppen met de koffie.
    We moeten in de onderzoeken rekening houden met “confounding bias” (er is wel een meetkundig verband, maar geen oorzakelijke). En ik houd het voor mogelijk dat achter dit artikel (en de onderzoeken) de commercie van de koffiemaatschappijen speelt. Het artikel is veel te eenzijdig: Caffeine is in principe een neurotoxine en dat effect wordt niet besproken.
    Nochtans, een bakje koffie gaat er wel in, maar dan alleen de echte. De co-consumptie van schadelijke bijstoffen (nescafe, etc) is volgens mij belastender dan het vermeende gunstige effect van de koffie.

  • Arjen Sijtsma

    Dit artikel vindt ik nogal ernstig misleidend, het vertrouwen in deze website is nu meteen ook weg. Cafeïne is een van de snelste suikers die er bestaan en candida is er gek op. Als je kanker wil krijgen moet je vooral koffie drinken. Daarnaast geeft het je tijdelijk een hoge bloedsuikerspiegel en daarna daalt het als een gek, je insuline klier draait overuren.

  • Alex

    Hallo Junglen,

    het is een goed artikel, ik mis wel een beetje de andere (negatieve) kant van koffie, bijvoorbeeld dat cafeine de stresshormoon cortisol kan verhogen. En dat in cafeine houdende koffie natuurlijke fluoride (F) zit.
    Wat bijvoorbeeld weer negatief effect heeft op o.a. de pijnappelklier (lees ik uit niet wetenschappelijke bronnen). Ook houden veel mensen hun lichaam onnatuurlijk actief terwijl ze eigenlijk rust nodig hebben.
    Waarschijnlijk als ik even google kan ik dit lijstje nog wel langer maken. De reden dat ik geen koffie (of thee) drink is vooral vanwege de fluoride. Ik drink daarom alleen maar kruiden thee. Want ik ben erg gesteld op het goed functioneren van mijn pijnappelkier (pineal gland)
    Anyways, hopelijk zien we ook een keer een artikel over de negatieve kant van koffie zodat alle kanten belicht zijn.

    • Juglen Zwaan
      • Alex

        Hallo Junglen,

        bedankt voor de snelle reactie, en de link
        ik zag net je andere artikel nadat ik mijn bericht had verzonden (en kon mijn reactie niet meer wijzigen)
        Misschien wel interessant voor je om je eens te verdiepen in de natuurlijke Fluoride die in thee en koffie zit. En de effecten daarvan.

        Fijne zondag! en bedankt voor de goede artikelen.

  • Anna

    Hoe zit het dan met decafé? Die wordt gemaakt d.m.v. oplosmiddelen. Zijn er dezelfde voor- en nadelen als bij normale koffie?

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken