web
statistics

De top 6 gezondste alkalische voedingsmiddelen voor elke dag

groente fruitHet typische westerse dieet is dodelijk, want het bestaat voornamelijk uit giftige en zuurvormende voeding zoals bewerkte suikers, kunstmatige zoetstoffen, geraffineerde granen, industrieel geproduceerde vleessoorten en zuivel, plus verborgen genetisch gemodificeerde organismen. Daar komt bij dat de overvloed aan allerlei verzwarende omgevingsfactoren (zoals gebrek aan rust, psychologische stress en farmaceutische medicijnen) ertoe leidt dat het niet vreemd is dat steeds meer mensen chronische, gezondheidsondermijnende aandoeningen of dodelijke ziektes hebben, waarvoor volgens de reguliere geneeskunde geen geneesmiddelen bekend zijn.

Een van de fundamentele onderliggende problemen – en er zijn er veel – van deze onhoudbare leefstijl is het gebrek aan begrip bij de gemiddelde consument, dat het lichaam de zuurgraad in het bloed op een enigszins basisch niveau van 7.365 moet zien te houden om te overleven. Als iemand voedsel tot zich neemt om te ‘verbranden’ voor brandstof, vormt het spijsverterings- en stofwisselingsproces het om in een soort van as, die óf zuur is óf basisch/alkalisch. De wetten van de moderne biochemie laten ons verder zien dat het niet de organische materie van het voedsel zelf is (of dat nu zuur is of basisch) die bepaalt of dit asachtige residu zuur dan wel alkalisch is, maar de anorganische materie (zoals calcium, magnesium, kalium, natrium, zwavel, fosfor; hoe die dus in ons lichaam worden verwerkt).

Daarom, en omdat al het voedsel in de natuur volgens het Conscious Living Center zowel zuur- als basevormende elementen bevat, wordt de balans verkregen of juist verstoord als direct gevolg van het voedsel dat we verkiezen te eten. Te veel zuurvormend voedsel kan akelige consequenties hebben voor onze gezondheid, zoals de veelvoorkomende diagnose ‘acidose’ bijvoorbeeld bij diabetici. Dit komt doordat het lichaam de eigen voorraad gaat aanspreken – uit de botten bijvoorbeeld, of uit andere vitale weefsels – als de voedingsstoffen die nodig zijn om deze lichtelijk alkalische staat te kunnen behouden niet uit het voedsel kunnen worden gehaald. Daarmee wordt de mogelijkheid om jezelf te herstellen en het gif uit zware metalen te neutraliseren beschadigd, zodat je vatbaarder wordt voor vermoeidheid en ziektes. En er is maar een kleine marge voor fouten. Zelfs een iets verhoogde pH van 6.9 kan al leiden tot een coma en de dood.

Natuurlijk is het uiteindelijke doel evenwicht. Teveel alkalisch voedsel kan uiteindelijk ook weer leiden tot zijn eigen complicaties, maar het risico daarop lijkt minder waarschijnlijk, gezien de erbarmelijke staat van het zeer verslavende, op meer en meer consumptie gerichte dieet van tegenwoordig. Om de effecten van een dergelijk dieet te bestrijden, vind je hieronder zes van de meest alkalivormende voedingsmiddelen die je in je dagelijkse eten zou kunnen verwerken:

1. Knolgewassen
Vanwege de helende ‘yang’ eigenschappen van deze gewassen in de traditionele Chinese geneeskunde en het feit dat ze vaak rijker aan mineralen zijn dan veel andere groenten, kun je eigenlijk gerust zeggen dat je er niet genoeg van kunt eten. Het gaat vooral om radijs (zwart, rood of wit), bieten, wortels, rapen, mierikswortel en koolraap. Deze knolgewassen, klaar om te eten na ongeveer 15 tot 20 minuten stomen, zullen je helpen om je meer verzadigd en geaard te voelen.

2. Kruisbloemige groenten
Dit zijn de groenten die we allemaal kennen en waar we van houden, nog lekkerder gemaakt met een klein beetje gezonde, zelfgemaakte saus zoals pesto. Kies uit broccoli, kool, bloemkool, spruitjes en dergelijke.

3. Bladgroenten
Hierbij horen boerenkool, snijbiet, raapstelen en spinazie – waarbij spinazie misschien wel de beste keuze is. Spinazie, vooral bekend omdat het zo rijk is aan vitamine K en foliumzuur, zit ook vol met vitamines, mineralen, fytochemicaliën, antioxidanten en vezels; goed voor de spijsvertering en zelfs voor het gezichtsvermogen.

4. Knoflook
Knoflook, een echt wondervoedingsmiddel, verschijnt aan de top van heel veel lijstjes van gezondheidsbevorderend voedsel, en het lijstje met alkalivormende voeding is daarop geen uitzondering. Tot de voordelen behoort onder andere het feit dat het de bloeddruk verlaagt, waardoor de gezondheid van hart en bloedvaten en het immuunsysteem worden bevorderd, dat de lever wordt gereinigd en dat ziektes worden afgeweerd.

5. Cayennepeper
Cayennepeper – onderdeel van de familie van krachtige, tropische pepers die essentiële enzymen bevatten voor de endocriene functie, is één va de meest basevormende voedingsmiddelen. Het staat bekend om de antibacteriële eigenschappen en bevat een grote hoeveelheid vitamine A, waardoor het goed helpt om schadelijke vrije radicalen te bestrijden, die kunnen leiden tot stress en ziektes.

6. Citroenen
Citroenen zijn misschien van al het voedsel wel het meest alkaliserend. Citroen kan, als een natuurlijk desinfecterend middel, wonden helen en tevens een krachtige en directe verlichting geven bij een te hoge zuurvorming en bij virus gerelateerde aandoeningen. Ook kan het verlichting brengen bij hoesten, verkoudheden, griep en maagzuur. Het werkt ook als oppepper voor de lever en bevordert ontgifting.

Dus het kan geen kwaad om bij je volgende maaltijd nog eens stil te staan bij wat er op je bord ligt, maar daar niet bij stilstaan kan wel kwaad. Alleen al het opvolgen van het eeuwenoude moederlijke advies om ‘je groentes op te eten’ zou wel eens een flinke eerste stap in de richting van een betere gezondheid kunnen zijn (met toestemming vertaald).

Nog een laatste tip: vrijwel alle groenten en fruit werken basisch in het lichaam. Helaas haalt slechts een paar procent van de Nederlandse bevolking de norm van 2 stuks  fruit en 200 gram groente per dag…

Help anderen gezonder te worden en deel dit artikel:
Send this to a friend