De top 7 voedingsmiddelen met de meeste EGCG

EGCG (epigallocatechinegallaat) valt onder de polyfenolen. Dit zijn natuurlijke stoffen die alleen voorkomen in planten. Het zijn krachtige antioxidanten en beschermen cellen tegen oxidatieve schade en heeft een gunstige invloed op de gezondheid. Polyfenolen vormen een verzamelnaam voor al deze plantenstoffen en kunnen worden onderverdeeld. EGCG valt onder de catechinen en is daarvan tevens de krachtigste soort. We vinden EGCG terug in verschillende theesoorten, vooral in de groene variant, en in klein aantal andere voedingsmiddelen. Groene thee is niet geoxideerd, waardoor een hoog gehalte aan EGCG (en andere polyfenolen) behouden is gebleven. Tijdens het oxidatieproces van andere theesoorten, gaan deze stoffen (grotendeels) verloren.

De top 7 voedingsmiddelen met de meeste EGCG:


1. Thee (Groen) – 27,16 mg per 100 gram
Thee wordt gemaakt door het laten trekken van water met bladen van de Camellia sinensis. De Camellia sinensis, oftewel de theeplant, vindt zijn oorsprong in Azië. De bladeren zijn zeer rijk aan polyfenolen en bevatten een klein beetje theïne (cafeïne). Thee in de supermarkt wordt soms op smaak gebracht met smaakstoffen en suiker, om zo de matige kwaliteit te verdoezelen. Het kan de moeite lonen om een specialist te bezoeken met een voorliefde voor kwaliteitsthee om verzekerd te zijn van een goede kwaliteit. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van groene thee.


2. Thee (Oolong) – 17,89 mg per 100 gram
Oolongthee is een traditionele Chinese theesoort die tussen groene en zwarte thee in staat. Groene thee is niet geoxideerd en zwarte thee wel. Oolongthee is een klein beetje geoxideerd. Oxidatie wil zeggen: inwerking van zuurstof op de bladeren. Net als we hier in de herfst de bruinkleuring zien van de bladeren, gebeurt dat ook met thee. Door groene thee kort te stomen, worden enzymen uitgeschakeld die normaal voor bruinkleuring zorgen. Het woord “oolong” betekent in het Chinees “zwarte draak”. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van oolong thee.


3. Thee (Zwart) – 9,12 mg per 100 gram
Zie thee (groen). Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van zwarte thee.


4. Pecannoot – 2,3 mg per 100 gram
Pecannoten lijken qua uiterlijk wel wat op walnoten. De twee zijn dan ook familie van elkaar. De smaak is daarentegen wel wat anders. Pecannoten kunnen zowel rauw als geroosterd gegeten worden en zijn een geliefde notensoort met een diepe smaak. De pecannoot is lid van de okkernootfamilie en groeit in landen dicht bij de evenaar. De bomen komen van nature overal ter wereld voor behalve in Afrika en Australië. De bekendste noten van deze familie zijn de wal- en pecannoot. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van pecannoten.


5. Hazelnoot – 1,1 mg per 100 gram
De hazelnoot is een vrucht van de hazelaar, een inheems gewas wat als struik in heel West-Europa groeit. Naast mensen, zijn ook allerlei dieren dol op hazelnoten. Van hazelnoten eten we alleen de kern. De noot is omgeven door een stevig en hard omhulsel, dat lastig te kraken is. De originele struik wordt een wilde hazelaar genoemd. Deze lijkt qua grootte meer op een boom. In het voorjaar bloeit de struik met kleine katjes. De vruchten die hier vanaf komen zijn kleiner en met grotere vliezen. Voor de commerciële teelt wordt daarom gebruik gemaakt van andere stuiken, die daarnaast ook meer vruchten opbrengen. Het is wel even geduld hebben want vanaf het ontkiemen geeft de struik pas na 10 jaar vruchten. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van hazelnoten.


6. Avocado – 0,15 mg per 100 gram
De avocado is een vrucht en de enige soort met een aanzienlijke hoeveelheid gezonde omega 9-vetten, oplopend tot wel 30%. Er zijn verschillende rassen. In Nederland is de Hass avocado met zwarte schil de bekendste en deze wordt door liefhebbers als de lekkerste beschouwd. De meeste avocado’s in onze winkels komen uit Afrika, Israël of Zuid-Amerika. Avocado’s vormen de vrucht van een boom die wel twintig meter hoog kan worden. Het duurt 3 à 4 vier jaar voordat een boom vruchten geeft, maar sommige bomen zijn helemaal niet vruchtdragend. Avocado’s zijn rijk aan vitamine B en E. Ook bevatten ze veel vezels. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van avocado’s.


7. Kiwi – 0,08 mg per 100 gram
Kiwi’s zijn een bekend en geliefd fruit bij vele Nederlanders; ze worden in grote hoeveelheden aangevoerd. Lekker om uit te lepelen maar ook om te verwerken in allerlei gerechten. De groene kiwi ligt het vaakst in de winkel, alhoewel de gele (golden) kiwi in opmars is. De naam ‘kiwi’ komt uit Nieuw-Zeeland waar de inwoners de vrucht vonden lijken op de inheemse vogel ‘de kiwi’ met zijn lange, harige vacht. Desondanks komt de vrucht oorspronkelijk uit China met als naam ‘Chinese kruisbes’. Rond 1900 werd er zaad naar Nieuw-Zeeland overgebracht en daar zijn de eerste rassen ontstaan voor de commerciële teelt. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van kiwi’s.

Zie voor meer informatie over EGCG in onze voeding ook het boek: