Lycopeen valt onder de carotenoïden. Carotenoïden behoren op hun beurt weer tot de terpenen. Dit zijn stoffen die we alleen in plantaardige voedingsmiddelen aantreffen. Carotenoïden geven kleur (oranje, groen, rood) aan groenten en fruit en vormen een sterk antioxidant. Lycopeen werkt o.a. beschermend tegen (prostaat)kanker. Vette voedingsmiddelen bevorderen de opname ervan. Daarnaast heeft verwarmd voedsel met lycopeen de voorkeur. We vinden deze stof terug in verschillende groenten- en fruitsoorten. Een goede manier om het te kunnen opnemen is bijvoorbeeld een warme tomatensoep te serveren met een scheutje olijfolie.

De top 9 voedingsmiddelen met de meeste lycopeen:

 

1. Guave – 5204 μg
Guave behoort tot de Mirtefamilie en komt oorspronkelijk uit Midden-Amerika. De vruchten lijken wel wat op een mengeling tussen appels en peren. Qua smaak lijkt de guave op aardbeien; zoet en aromatisch. Er zijn ook vruchten die meer zoetzuur smaken. Een onrijpe vrucht is groen van kleur. Tijdens het rijpingsproces kleurt de schil geel.


2. Watermeloen – 4532 μg
Watermeloenen staan bij ons bekend als dorstlessende en zomerse vruchten. De watermeloen behoort tot de komkommerfamilie. De vrucht is nauw verwant aan de komkommer en pompoen en dit maakt dat de watermeloen eigenlijk een groente is. De vrucht komt hoogstwaarschijnlijk oorspronkelijk uit Afrika, maar ook in China is de watermeloen als lang bekend. In Nederland hebben wij er pas na de Tweede Wereldoorlog kennis mee gemaakt. Een groot verschil tussen de watermeloen en andere meloenen is het feit dat de pitten in het vruchtvlees liggen en niet in de holte van de vrucht. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van watermeloen.


3. Tomaat – 3041 μg
Tomaten zijn een van de bekendste (vrucht)groenten in ons land. De groente is een echte zonaanbiddende soort, die met een portie zonneschijn achter de rug beduidend beter smaakt. We eten tomaat vaak als groente, maar botanisch gezien gaat het hier om een fruitsoort. Tomaten komen oorspronkelijk uit Midden-Amerika, waar de Inca’s de vruchtgroentes in kleine vorm kweekten. Door de verovering van Mexico door de Spanjaarden is de tomaat naar Europa gekomen. Naast rode tomaten, worden er ook gele en groene tomaten geteeld. Daarnaast kent de rode tomaat vele rassen: de vleestomaat, romatomaat en cherrytomaat zijn daarvan de meest bekende. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van tomaten.


4. Grapefruit – 1135 μg
De grapefruit is een van de grootste citrusvruchten met wit tot roze vruchtvlees. De schil is licht-oranje van kleur en gladder dan van een sinaasappel. Niet iedereen houdt van deze vrucht, vanwege de wat bittere smaak. Waarschijnlijk is het ontstaan van de grapefruit te danken aan de natuurlijke kruising van een sinaasappel met een pompelmoes: een vrucht die op de grapefruit lijkt maar groter is, met een dikkere schil. Een kruising tussen een pompelmoes en een grapefruit heet overigens een pomelo. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van grapefruits

5. Chilipeper – 484 μg
Chilipepers zijn de vruchten van het geslacht ‘Capsicum’. Ook de paprika behoort tot dit geslacht. Chillipepers behoren ook tot de nachtschadefamilie. Ze bevatten capsaïcine wat zorgt voor de pikante smaak. Hoe meer capsaïcine een chilipeper bevat, hoe pittiger. Chilipepers worden vooral gebruikt in de Aziatische en Mexicaanse keuken.


6. Asperges – 30 μg
Asperges zijn de witte of groene scheuten die aan de wortel van een aspergeplant met naaldvormige takjes groeien. Witte asperges blijven onder de grond en behouden zo hun witte kleur. Groene asperges groeien in het licht waardoor zij wel kleur ontwikkelen. Alhoewel het om dezelfde soort gaat, zien ze er verschillend uit en worden zij voor verschillende gerechten ingezet. Beide vormen een geliefde groente in het voorjaar. Volgens sommigen een echte delicatesse! Niet voor niets wordt de witte soort ook wel ‘het witte goud’ genoemd. Asperges zijn rijk aan glutathion, dat het ontgiften kan bespoedigen en mogelijk kanker kan tegengaan. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van asperges.


7. Rode kool – 20 μg
Rode kool met appeltjes, dit klassieke gerecht kennen we allemaal. Maar de rode kool is een echte alleskunner en in voor verschillende bereidingen. Deze eeuwenoude koolsoort komt de laatste tijd steeds meer in de belangstelling te staan. De rode kool is een zogenaamde sluitkool, net als de spitskool en witte kool bijvoorbeeld. Dit betekent dat de paarsrode bladeren strak om elkaar heen liggen. Van alle kolen is rode kool een van de oudste soorten. Een rode kool weegt ongeveer een kilo. Ondanks de naam is de kool meer paarsachtig dan rood van kleur. Deze paarse kleur komt van het anthocyaan, dat een zeer sterke antioxidant is. Van alle producten in de supermarkt, is rode kool één van de goedkoopste bronnen van antioxidanten. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van rode kool.


8. Mango – 3 μg
De mango is een echte tropische vrucht met een zoete geur en dito smaak. Na de banaan zijn deze vruchten de belangrijkste uit de tropen. De mango behoort tot het geslacht ‘mangifera’ en is een steenvrucht met een harde pit in het midden van de vrucht. De mango komt oorspronkelijk uit India en wordt daar nog steeds veel gegeten. De complete teelt is grotendeels voor eigen land bestemd. De boom en vruchten zijn in dit land heilig. Boeddha schijnt zijn wijsheid gekregen te hebben van het slapen onder een mangoboom. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van mango.


9. Wortel – 1 μg
Wortelen kun je het beste stomen en niet in water koken, om zo de vitamines het beste te bewaren. Vitamines lekken gemakkelijk weg in het kookwater en dat is zonde. Door het koken van wortelen verbeter je de biobeschikbaarheid van caroteen. De opneembaarheid van caroteen verhoog je nog verder door wortelen te bereiden met wat vet. Dit kan roomboter of olijfolie zijn, wat je maar lekker vindt. Voeg een beetje peterselie toe voor nog meer voedingswaarde. Klik hier voor meer informatie over de voedingswaarde van wortelen.

Zie voor meer informatie over lycopeen in onze voeding ook het boek:

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken