In Stress

stressDe periode van de feestdagen in december kunnen soms behoorlijk stressvol zijn, maar heb je er wel eens bij stilgestaan hoe die stress ook je gezondheid beïnvloedt? Ons belangrijkste stresshormoon, cortisol, heeft een aanzienlijke invloed op ons lichaam en onze gezondheid. Tijdens periodes met verhoogde stress stijgen de cortisolwaardes en dat heeft invloed op alles, van de immuunfunctie tot de cognitieve gezondheid. Laten we eens kijken naar een aantal gevaren van verhoogde cortisolniveaus en hoe je die op een natuurlijke manier kunt verlagen.

De gevaren van een hoog cortisolgehalte

Cognitie en geheugen
Als je chronisch gestrest bent is de kans dat je een slecht geheugen hebt groot. Dit komt doordat het hersengebied dat verantwoordelijk is voor geheugenopslag (de hippocampus) een enorm aantal cortisolreceptoren bevat. Als het cortisolgehalte hoog is, wordt de hippocampus daardoor overweldigd en dat kan plaatselijke atrofie opleveren. [1]

Hoge cortisolwaardes kunnen de hippocampus beschadigen en mild tot ernstig geheugenverlies veroorzaken. Dit is meestal alleen het geval bij mensen die chronisch gestrest zijn.

Immuunfunctie
T-cellen zijn een cruciaal bestanddeel van ons immuunsysteem, specifiek voor de immuniteit die op celniveau wordt geregeld. Hoge stressniveaus zorgen ervoor dat cortisol de T-cellen belemmert, waardoor ze zich niet snel kunnen vermenigvuldigen.

Cortisol beïnvloedt ook onze ontstekingsreactie, door de histaminereactie te beperken. Over het algemeen wordt ontsteking gezien als een ‘slechterik’, wat ook wel min of meer klopt. Ontsteking is in principe een natuurlijk onderdeel van het genezingsproces van het lichaam, een zegen voor onze gezondheid en immuunfunctie. Chronische ontsteking daarentegen is zeer ongunstig, omdat het ervoor zorgt dat ziektes zich kunnen manifesteren en de immuunfunctie wordt ondermijnd. [2, 3]

Mensen die lijden onder chronische stress zijn veel vatbaarder voor infecties vanwege hun verminderde immuunrespons. De cellen die verantwoordelijk zijn voor het opruimen van de infectie worden in plaats daarvan overspoeld met cortisol en kunnen dan hun taak niet uitvoeren.

5 natuurlijke manieren om cortisol te verlagen

Goede nachtrust
Het is geen geheim dat we ons na een slechte nachtrust de volgende dag niet lekker voelen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die 6 uur sliepen, 50% hogere cortisolniveaus hadden dan degenen die de volle 8 uur sliepen. [4]

Niet alle hoop is nu verloren, want als je minder dan de aanbevolen 8 uur slaap krijgt, kun je toch zorgen voor een vermindering van de cortisoltoename door een kort dutje te doen.

Mediteer vaak
Meditatie kan wonderen verrichten voor je fysieke en mentale welzijn, het kan zelfs helpen om stress tegen te gaan! Mensen die regelmatig mediteren hebben een beduidend lager cortisolniveau en zelfs een gezondere bloeddruk. [5]

Drink thee
Als je al een theedrinker bent, weet je wat voor kalmerend effect het kan hebben. Wetenschappelijk is men nog een stapje verder gegaan – het is bevestigd en bewezen dat het regelmatig genieten van een kop zwarte thee het cortisolgehalte na een acute stressperiode verlaagt. [6]

Luister naar muziek
Het is echt opmerkelijk hoe diepgaand muziek ons humeur en zelfs onze gezondheid kan beïnvloeden. Muziek kan een krachtig kalmerend effect hebben, het stressniveau verlagen en stressvolle situaties veel draaglijker maken. [7]

Probeer eens gedurende de meest stressvolle dagelijkse momenten wat kalmerende achtergrondmuziek op te zetten. Je zult verbaasd zijn hoe effectief deze simpele oplossing kan zijn.

Lach hardop, lach vaak
Dit is misschien geen vanzelfsprekendheid in stressvolle tijden, maar probeer dagelijks veelvuldig te lachen. Studies hebben aangetoond dat zoiets simpels als gewoon lachen het cortisolniveau bijna kan halveren! [8] (Met toestemming vertaald)

Help anderen gezonder te worden:

Gerelateerde Artikelen:

Showing 7 comments
  • tessa

    Begrijp ik het goed dat je door stress te hoog cortisol krijgt en daardoor het histamine gehalte kan stijgen en je nog gevoeliger wordt in geval van voedselintollerantie?
    gr. tessa

  • Laurens

    Ik mis hier wel het belangrijkste advies dat er maar gegeven kan worden over stress. Dat is namelijk dat stress zelf niet zozeer de factor is voor de vernietigende werking op je lichaam, maar vooral over hoe je denkt over stress. Kelly McGonigal legt dit heel goed uit in haar TED talk.

  • Theo

    Het is geen geheim dat we ons na een slechte nachtrust de volgende dag niet lekker voelen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die 6 uur sliepen, 50% hogere cortisolniveaus hadden dan degenen die de volle 8 uur sliepen. [4]

    Niet alle hoop is nu verloren, want als je minder dan de aanbevolen 8 uur slaap krijgt, kun je toch zorgen voor een vermindering van de cortisoltoename door een kort dutje te doen.
    hoog cortisol zorgt juist dat je moeilijk slaapt.
    dus is een gevolg niet en niet een oorzaak.

    • Trijnie ten Hoor

      Hoe kan je meer slapen ,ik slaap momenteel maar 6 uur!!!! En ook vaak wakker!!!!

      • Juglen Zwaan

        Wellicht magnesiumcitraat of olie eens proberen?

  • Lilian

    Wanneer je onder invloed van chronische stress structureel meer cortisol aanmaakt, loop je ook het risico van bijnieruitputting (het orgaan wat cortisol aanmaakt).

  • alhetleven

    Cortisol is het vlucht/vecht hormoon en wordt in de bijnieren aangemaakt. De tegenhanger van cortisol is testosteron. Gaat het cortsiolniveau omhoog dan gaat testosteronniveau (vervelend mn voor mannen : impotentie ) omlaag.
    Elektrostress ( door straling : umts, mobiele telefoons, dirty energy enz ) veroorzaakt een verhoogd cortisolnivaeu. Het lichaam wil vluchten. Oa verlies je calcium, magnesium ( deze 2 zijn synergetisch ) en zink.
    Door oa stress ( ook door oa koffie, roken, suiker) verzuurd je lichaam.
    Lyme/Bb ruikt een zuur lijf en kiest dat als gastheer.

Begin met typen en druk op Enter om te zoeken