Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van aardperen

De voedingswaarde van aardperen

Voedingswaardetabel van aardperen per 100 gram:

Per 100 g Aardpeer ADH*
kcal 81 4,05%
Kj 343 4,08%
Water (g) 80 4,00%
Eiwit (g) 2,5 4,46%
Koolhydraten (g) 17,5 6,73%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg) 0,2 18,18%
B2 (mg) 0,05 3,33%
B3 (mg) 1,3 8,13%
B5 (mg) 0,4 8,00%
B6 (mg) 0,07 4,67%
B11 / Foliumzuur  (ug) 13 4,33%
B12 (ug)
C (mg) 5 6,67%
D (ug)
E (mg) 0,19 1,90%
Vitamine K (ug) 0,1 0,08%
Natrium (mg) 4 0,40%
Kalium (mg) 429 12,26%
Calcium (mg) 15 1,50%
Fosfor (mg) 80 10,00%
IJzer (mg) 3 37,50%
Jodium (ug)
Magnesium (mg) 10 3,33%
Koper (mg) 0,14 15,56%
Selenium (ug) 0,7 1,27%
Zink (mg) 0,12 0,80%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de aardpeer
Aardperen zijn vrij kleine (zo’n 5 à 10 cm lang) grillig gevormde knollen, meestal lichtbruin van kleur. De smaak is wat zoet en nootachtig en lijkt een beetje op die van artisjok. In de Nederlandse keuken valt de aardpeer onder de categorie ‘vergeten groenten’, maar is daarom niet minder smakelijk!

Herkomst en groeiwijze
Van oorsprong komt de aardpeer uit Noord-Amerika. Vroeger was aardpeer het voedsel van de armen, want hij is zeer gemakkelijk te telen. Zelfs op arme grond doet hij het prima en vaak groeit dit gewas sneller dan onkruid. Er zijn nauwelijks bestrijdings- middelen nodig, vandaar dat het aanbod van biologische aardperen vrij groot is.

Aardperen groeien onder de grond als energiebron van de vaste plant die wel 3,5 meter hoog kan worden. Alleen de ondergrondse delen, de knolletjes dus, worden gebruikt voor consumptie. Een m2 kan wel 5 kilo aardperen opleveren!

Verkrijgbaar
De aardpeer is een echte wintergroente. De knolletjes zijn vanaf november t/m maart te koop. Ze zijn meestal niet te vinden in de gewone supermarkt. Bij de groenteboer, op de markt en bij biologische winkels maak je meer kans.

Bewaren
Aardperen zijn vers als ze bij het indrukken nog hard zijn. In tegenstelling tot andere knollen zijn ze niet zo lang houdbaar. Maximaal 7 dagen in de koelkast of op een donkere, koele plek.

Toepassing
Voor gebruik moet je aardperen kort schoon borstelen met water. Schillen is niet noodzakelijk en in de schil gekookt blijft ook de smaak het beste bewaard. Verse aardperen smaken rauw trouwens ook heel lekker. Ze doen dan wat knapperig en krokant aan. Bijvoorbeeld in een winterse salade. Maar ook gewokt in combinatie met andere roerbakgroenten of geroosterd uit de oven is het een smakelijke en gemakkelijke groente. Je kunt er ook een heerlijke soep van maken. En wat dacht je van aardperenpuree?

Aardperen combineren goed met andere stevige voedingsmiddelen zoals aardappelen, wortelen, prei, peulvruchten, vis en noten. Vooral de combinatie met hazelnoten versterkt de mooie smaak van de aardpeer.

Wist je dat:

  • Aardpeer ook wel topinamboer, knolzonnebloem of Jeruzalem-artisjok wordt genoemd?
  • De aardpeer familie van de zonnebloem is?
  • De aardpeer in de zomer prachtig bloeit en daarom ook wel in siertuinen staat? Vandaar ook de naam ‘knolzonnebloem’.
  • Sommige aardperen paars, roze of wit van kleur zijn?
  • Je aardperen, behalve in de volle grond, ook prima in een grote pot of bak kan kweken?
  • De aardpeer in Frankrijk een populaire groente is?
  • De aardpeer een gezonde vervanging is voor de aardappel?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van aardpeer
Onderzoek laat zien dat de darmflora sterk kan verbeteren door het eten van aardperen (1). Verder ontdekten wetenschappers dat aardperen de insulinegevoeligheid bij mensen met diabetes kan verbeteren (2). Ook bij een vervette lever kunnen aardperen verlichting geven (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Valdovska A, Jemeljanovs A, Pilmane M, Zitare I, Konosonoka IH, Lazdins M. Alternative for improving gut microbiota: use of Jerusalem artichoke and probiotics in diet of weaned piglets. Polish journal of veterinary sciences. 2014; 17(1):61-9.

(2) Yang HJ, Kwon DY, Kim MJ, Kang S, Kim DS, Park S. Jerusalem artichoke and chungkookjang additively improve insulin secretion and sensitivity in diabetic rats. Nutr Metab (Lond). 2012; 9(1):112-.

(3) Chang WC, Jia H, Aw W, Saito K, Hasegawa S, Kato H. Beneficial effects of soluble dietary Jerusalem artichoke (Helianthus tuberosus) in the prevention of the onset of type 2 diabetes and non-alcoholic fatty liver disease in high-fructose diet-fed rats. The British journal of nutrition. 2014; 112(5):709-17.