De voedingswaarde van aardperen

Voedingswaardetabel van aardperen per 100 gram:

Per 100 gAardpeerADH*
kcal814,05%
Kj3434,08%
Water (g)804,00%
Eiwit (g)2,54,46%
Koolhydraten (g)17,56,73%
Suiker (g)
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)
A (mg)
B1 (mg)0,218,18%
B2 (mg)0,053,33%
B3 (mg)1,38,13%
B5 (mg)0,48,00%
B6 (mg)0,074,67%
B11 / Foliumzuur  (ug)134,33%
B12 (ug)
C (mg)56,67%
D (ug)
E (mg)0,191,90%
Vitamine K (ug)0,10,08%
Natrium (mg)40,40%
Kalium (mg)42912,26%
Calcium (mg)151,50%
Fosfor (mg)8010,00%
IJzer (mg)337,50%
Jodium (ug)
Magnesium (mg)103,33%
Koper (mg)0,1415,56%
Selenium (ug)0,71,27%
Zink (mg)0,120,80%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de aardpeer
Aardperen zijn vrij kleine, grillig gevormde knollen, meestal lichtbruin van kleur van zo’n 5 a 10 cm. De smaak is wat zoet en nootachtig en vergelijkbaar met artisjok. Deze knolletjes vormen een ‘vergeten groente’ in de Nederlandse keukens, maar zijn daarom niet minder smakelijk!

Herkomst en groeiwijze
Van oorsprong komt de aardpeer uit Noord-Amerika. Vroeger vormde het voedsel voor de armen, want de aardpeer is zeer gemakkelijk om te telen. Zelfs op arme grond doet de aardpeer het prima en soms groeit dit gewas sneller dan onkruid. Veel bestrijdingsmiddelen zijn er niet nodig, vandaar dat het aanbod van biologische aardperen vrij groot is.
De aardperen groeien onder een vaste plant die wel 3,5 meter hoog kan worden en zich dus sterk uitbreidt. Alleen de ondergrondse delen, de knolletjes zelf, worden gebruikt voor consumptie. Een m2 kan wel 5 kilo aardperen opleveren!

Verkrijgbaar
Aardperen vormen een echte wintergroente en zijn vanaf november t/m maart uit de Nederlandse grond verkrijgbaar. De knolletjes zijn niet altijd te vinden in de supermarkt. Maar bij de groenteboer, op de markt en bij biologische winkels heb je een goede kans om ze te vinden.

Bewaren
De knolletjes moeten bij het indrukken nog hard zijn. Dan zijn ze vers. Aardperen zijn, in tegenstelling tot andere knollen, niet lang houdbaar. Maximaal 7 dagen houdbaar in de koelkast of op een donkere, koele plek.

Toepassing
Voor gebruik de aardperen wassen en kort borstelen. Het schilletje is heel dun, dus schillen is niet noodzakelijk.
Aardperen zijn, wanneer vers, lekker om rauw te eten. Ze doen dan zelfs wat knapperig en krokant aan. Lekker om een winterse salade mee te maken bijvoorbeeld. Maar ook gewokt in combinatie met andere roerbakgroenten of geroosterd uit de oven is het een gemakkelijke groente om te bereiden. Je kunt er ook heerlijke soep van maken. Of wat dacht je van aardperenpuree? Wanneer je de knolletjes kookt, laat ze dan heel in de schil. Dan blijft de smaak het beste bewaard.

Aardperen combineren goed met andere stevige voedingsmiddelen zoals aardappelen, wortelen, prei, peulvruchten, vis en noten. Vooral de combinatie met hazelnoten haalt de smaak van de aardpeer enorm op.

Weetjes/Wist je dat:

  • Aardpeer ook wel topinamboer, knolzonnebloem of Jeruzalem-artisjok wordt genoemd?
  • De aardpeer familie van de zonnebloem is?
  • De aardpeer in het voorjaar prachtige bloemen heeft en daarom ook gebruik wordt in de siertuin? Hier komt de naam ‘knolzonnebloem’ vandaan.
  • Sommige aardperen paars, roze of wit van kleur zijn?
  • Je aardperen, naast de volle grond, ook prima in een grote pot of bak kan kweken?
  • De aardpeer in Frankrijk een populaire groente is?
  • De aardpeer een prima vervanging is voor de gewone aardappel?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van aardpeer
Een onderzoek naar aardperen en de darmen toonde aan dat de darmflora sterk verbeterde door het eten van deze knollen (1). In een ander onderzoek ontdekten wetenschappers dat aardperen de insulinegevoeligheid bij diabeten kan verbeteren (2). Ook bij een vervette lever kunnen aardperen verlichting geven (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

 

(1) Valdovska A, Jemeljanovs A, Pilmane M, Zitare I, Konosonoka IH, Lazdins M. Alternative for improving gut microbiota: use of Jerusalem artichoke and probiotics in diet of weaned piglets. Polish journal of veterinary sciences. 2014; 17(1):61-9.

(2) Yang HJ, Kwon DY, Kim MJ, Kang S, Kim DS, Park S. Jerusalem artichoke and chungkookjang additively improve insulin secretion and sensitivity in diabetic rats. Nutr Metab (Lond). 2012; 9(1):112-.

(3) Chang WC, Jia H, Aw W, Saito K, Hasegawa S, Kato H. Beneficial effects of soluble dietary Jerusalem artichoke (Helianthus tuberosus) in the prevention of the onset of type 2 diabetes and non-alcoholic fatty liver disease in high-fructose diet-fed rats. The British journal of nutrition. 2014; 112(5):709-17.