De voedingswaarde van appel

Voedingswaardetabel van appels per 100 gram:

Per 100 g / mlAppelADH*
kcal542,70%
Kj2993,56%
Water (g)84,34,22%
Eiwit (g)0,40,71%
Koolhydraten (g)124,62%
Suiker (g)11,8
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)2,36,57%
A (mg)
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,010,67%
B3 (mg)0,090,56%
B5 (mg)0,061,20%
B6 (mg)0,053,33%
B11 / Foliumzuur  (ug)31,00%
B12 (ug)
C (mg)1013,33%
D (ug)
E (mg)0,11,00%
Vitamine K (ug)32,50%
Natrium (mg)20,20%
Kalium (mg)1203,43%
Calcium (mg)40,40%
Fosfor (mg)101,25%
IJzer (mg)0,22,50%
Jodium (ug)2,51,7%
Magnesium (mg)51,67%
Koper (mg)0,111,11%
Selenium (ug)0,20,36%
Zink (mg)0,040,27%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de appel
De appel is een zeer geliefde en populaire vrucht in Nederland. De appel is een van de bekendste fruitsoorten en komt in talloze verhalen en gezegdes voor. Van de Bijbel tot aan het sprookje Sneeuwwitje. En wie kent niet de uitdrukking: ‘Een appeltje voor de dorst!’ of ‘De appel valt niet ver van de boom’. Kortom: om de appel kan niemand heen!

Herkomst en groeiwijze
De appel vormt de vrucht van de appelboom. Er zijn duizenden rassen en verschillende smaken. Van friszuur tot zoet. De laatste jaren zijn er nieuwe rassen bijgekomen zoals de Pink Lady en Kanzi. De kleur van de appel zegt vaak iets over het ras. Zo is de Granny Smith altijd groen en de Goudreinet (ook wel goudrenet genoemd) dof van kleur. De appel wordt al eeuwenlang gegeten, ook in wilde vorm. De geteelde handappel is het resultaat van een eeuwenlang proces van kruising.  Bepaalde rassen werden in stand gehouden door middel van enting. Hierbij wordt een deel van de plant (de ent) vastgemaakt op een deel van een andere plant. Een appelboom bloeit rijkelijk in het voorjaar met prachtige bloesem. Tijdens de bloei kan er nachtvorstschade ontstaan wat de uiteindelijke oogst van de appels geen goed doet. De bevroren bloemen kunnen dan niet uitgroeien tot vruchten. De kunst is om appels te oogsten voordat ze van de boom vallen i.v.m. beurse plekken.

Verkrijgbaar
Het oogstseizoen begint in de late zomer en eindigt in de herfst. De Elstar is een bekend appelras dat vaak als eerste op de markt komt. Appels zijn het hele jaar door verkrijgbaar omdat zij in grote koelcellen worden opgeslagen. Een gekochte appel in de zomer kan dus al bijna een jaar oud zijn. In de zomermaanden liggen er vaak ook Appels uit Nieuw-Zeeland in de schappen.

Bewaren
Koop alleen appels die stevig aanvoelen en fris ruiken. Naarmate de maanden vorderen zullen appels terrein in smaak en structuur verliezen. Geniet dus vooral in de herfst- en winterperiode van appels, dan zijn ze het lekkerst. Appels kunnen in de koelkast lang bewaard worden, tot wel vier weken. Buiten de koelkast verliest de appel snel zijn stevige vorm en wordt de schil rimpelig. Let op, want appels zijn stootgevoelig. Een beurse plek is snel bereikt!

Toepassing
De meeste appels worden rauw gegeten maar ook verwarmd of gekookt zijn appels erg geliefd. Bekende manieren om appels te verwerken zijn natuurlijk moes, taart en compote. Appels zijn ook erg lekker in een salade met bleekselderij en walnoten. Of roerbak partjes appel door een wokschotel met spitskool, paprika en kerrie. Je kunt van appels zelfs chips maken! Biologische appels kunnen met schil en al gegeten worden.

Weetjes/Wist je dat:

  • Je in de herfstperiode zelf appels kunt plukken in een tuin of boomgaard? Kijk op internet voor een locatie bij jou in de buurt.
  • Er erg veel pesticiden op appelboomgaarden worden gebruikt? Koop appels dus bij voorkeur altijd biologisch.
  • Je de bruine verkleuring op geschilde appels gemakkelijk verhelpt door een scheutje citroensap toe te voegen?
  • Een aantal oude appelrassen, die vrijwel uit de winkel verdwenen zijn, het juist erg goed doen in particuliere moestuinen? Denk aan de Cox en James Grieve.
  • De meeste vitamines en mineralen van de appel zich net onder de schil bevinden?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van appels
Volgens zeer recent onderzoek kunnen appels het risico op een vroege dood met 35% verlagen (1). Appels zijn  bijzonder rijk aan vezels, zoals pectine. Hierdoor kunnen appels bijdragen aan het verbeteren van de cholesterolwaardes (2). Wetenschappers vermoeden dat bepaalde bioactieve stoffen in appelschillen, de triterpenen, zorgen voor de antikankerwerking van dit fruit (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Hodgson JM, Prince RL, Woodman RJ. Apple intake is inversely associated with all-cause and disease-specific mortality in elderly women. The British journal of nutrition. 2016; 115(5):860-7.

(2) González M, Rivas C, Caride B, Lamas MA, Taboada MC. Effects of orange and apple pectin on cholesterol concentration in serum, liver and faeces. Journal of physiology and biochemistry. 1998; 54(2):99-104.

(3) He X, Liu RH. Triterpenoids isolated from apple peels have potent antiproliferative activity and may be partially responsible for apple’s anticancer activity. Journal of agricultural and food chemistry. 2007; 55(11):4366-70.