web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van appel

De voedingswaarde van appel

Voedingswaardetabel van appels per 100 gram:

Per 100 g Appel ADH*
kcal 54 2,70%
Kj 299 3,56%
Water (g) 84,3 4,22%
Eiwit (g) 0,4 0,71%
Koolhydraten (g) 12 4,62%
Suiker (g) 11,8
Vet (g)
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g) 2,3 6,57%
A (mg)
B1 (mg) 0,02 1,82%
B2 (mg) 0,01 0,67%
B3 (mg) 0,09 0,56%
B5 (mg) 0,06 1,20%
B6 (mg) 0,05 3,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 3 1,00%
B12 (ug)
C (mg) 10 13,33%
D (ug)
E (mg) 0,1 1,00%
Vitamine K (ug) 3 2,50%
Natrium (mg) 2 0,20%
Kalium (mg) 120 3,43%
Calcium (mg) 4 0,40%
Fosfor (mg) 10 1,25%
IJzer (mg) 0,2 2,50%
Jodium (ug) 2,5 1,7%
Magnesium (mg) 5 1,67%
Koper (mg) 0,1 11,11%
Selenium (ug) 0,2 0,36%
Zink (mg) 0,04 0,27%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over de appel
De appel is een populaire vrucht in Nederland. De appel is een van de bekendste fruitsoorten en komt in talloze verhalen en gezegdes voor. Van de Bijbel tot aan het sprookje Sneeuwwitje. En wie kent de uitdrukking niet: ‘Een appeltje voor de dorst!’ of ‘De appel valt niet ver van de boom’. Kortom: om de appel kan niemand heen!

Herkomst en groeiwijze
De appel is de vrucht van de appelboom. Er bestaan duizenden rassen en verschillende smaken. Van friszuur tot zoet. De laatste jaren zijn er nieuwe rassen bijgekomen, zoals de Pink Lady en de Kanzi. De kleur van de appel zegt vaak iets over het ras. Zo is de Granny Smith altijd groen en de Goudreinet (ook wel Goudrenet genoemd) dof van kleur. De appel wordt al eeuwenlang gegeten, ook in wilde vorm. De geteelde handappel is het resultaat van een eeuwenlang proces van kruising. Bepaalde rassen werden in stand gehouden door te enten. Hierbij wordt een deel van de plant (de ent) vastgemaakt op een deel van een andere plant. Een appelboom bloeit in het voorjaar met prachtige bloesem. Tijdens de bloei kan er nachtvorstschade ontstaan, waardoor hele oogsten kunnen mislukken. De bevroren bloemen kunnen dan niet uitgroeien tot vruchten. Het is de kunst appels op tijd te oogsten, zodat ze niet uit de boom vallen en beurse plekken krijgen.

Verkrijgbaar
Het oogstseizoen begint in de late zomer en eindigt in de herfst. De Elstar is een bekend appelras dat vaak als eerste op de markt komt. Appels zijn het hele jaar door verkrijgbaar omdat zij in grote koelcellen worden opgeslagen. Een appel die je in de zomer koopt, kan dus al bijna een jaar oud zijn. In de zomermaanden liggen er vaak ook appels uit Nieuw-Zeeland in de schappen.

Bewaren
Koop alleen appels die stevig aanvoelen en fris ruiken. Naarmate de maanden vorderen zullen appels qua smaak en structuur terrein verliezen. Geniet dus vooral in de herfst- en winterperiode van appels. Dan zijn ze het lekkerst. Appels kunnen in de koelkast lang bewaard worden, tot wel vier weken. Buiten de koelkast verliest de appel al snel zijn stevige vorm en wordt de schil rimpelig. Appels zijn stootgevoelig. Je hebt maar zo een beurse plek!

Toepassing
De meeste appels worden rauw gegeten, maar ook verwarmd of gekookt zijn appels erg geliefd. Bekende manieren om appels te verwerken zijn natuurlijk appelmoes, -taart en compote. Appels zijn ook erg lekker in een salade met bleekselderij en walnoten. Of roerbak partjes appel door een wokschotel met spitskool, paprika en kerrie. Je kunt van appels zelfs chips maken! Biologische appels kan je met schil en al eten.

Wist je dat:

  • Je in de herfst zelf appels kunt plukken in een tuin of boomgaard? Kijk op internet voor een locatie bij jou in de buurt.
  • Er in de gangbare appelteelt erg veel pesticiden worden gebruikt? Koop appels dus bij voorkeur biologisch.
  • Je de bruine verkleuring op geschilde appels gemakkelijk verhelpt door een scheutje citroensap toe te voegen?
  • Verschillende oude appelrassen, die vrijwel uit de winkel verdwenen zijn, het juist erg goed doen in particuliere moestuinen? Denk aan de Cox en de James Grieve.
  • De meeste vitamines en mineralen direct onder de schil te vinden zijn?

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van appels
Volgens recent onderzoek kunnen appels het risico op een vroege dood met maar liefst 35% verlagen (1). Appels zijn bijzonder rijk aan vezels, zoals pectine, hierdoor dragen appels bij aan het verbeteren van de cholesterolwaarden (2). Wetenschappers vermoeden dat bepaalde bioactieve stoffen in appelschillen, de triterpenen, kanker kunnen tegengaan (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Hodgson JM, Prince RL, Woodman RJ. Apple intake is inversely associated with all-cause and disease-specific mortality in elderly women. The British journal of nutrition. 2016; 115(5):860-7.

(2) González M, Rivas C, Caride B, Lamas MA, Taboada MC. Effects of orange and apple pectin on cholesterol concentration in serum, liver and faeces. Journal of physiology and biochemistry. 1998; 54(2):99-104.

(3) He X, Liu RH. Triterpenoids isolated from apple peels have potent antiproliferative activity and may be partially responsible for apple’s anticancer activity. Journal of agricultural and food chemistry. 2007; 55(11):4366-70.