web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van appeltaart

De voedingswaarde van appeltaart

Voedingswaardetabel van roomboter appeltaart per 100 gram:

Per 100 g Appeltaart ADH*
kcal 226 11,30%
Kj 947 11,30%
Water (g) 53,9 2,70%
Eiwit (g) 2,7 4,82%
Koolhydraten (g) 31,9 12,27%
Suiker (g) 21,1
Vet (g) 9,1 13,00%
Verzadigd (g) 5,8
E.O.V. (g) 2,1
M.O.V. (g) 0,4
Omega 6 (g) 0,2
Omega 3 (g) 0,1
Cholesterol (mg) 39,3
Transvet (g) 0,2
Vezels (g) 1,6 4,57%
A (mg) 0,102 11,33%
B1 (mg) 0,03 2,73%
B2 (mg) 0,03 2,00%
B3 (mg) 0,3 1,88%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,05 3,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 6,4 2,13%
B12 (ug) 0,1 3,57%
C (mg) 2 2,67%
D (ug) 0,1 1,00%
E (mg) 0,6 6,00%
Vitamine K (ug) 3,8 3,17%
Natrium (mg) 61 6,10%
Kalium (mg) 139 3,97%
Calcium (mg) 15 1,50%
Fosfor (mg) 39 4,88%
IJzer (mg) 0,4 5,00%
Jodium (ug) 6,3 4,20%
Magnesium (mg) 9 3,00%
Koper (mg) 0,08 8,89%
Selenium (ug) 2 3,64%
Zink (mg) 0,23 1,53%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over appeltaart
Een appeltaart is een met appel gevulde taart. Het eerste appeltaartrecept is ontstaan in Engeland. Een appeltaart kan worden gemaakt met veel verschillende soorten appels, maar vooral Goudrenetten en Jonagold zijn in Nederland populair. De ingrediënten van een appeltaart zijn doorgaans 50% appels, tarwebloem, suiker, roomboter, kaneel en citroenrasp. Er zijn overigens vele varianten, zo zijn rozijnen een veelgebruikte toevoeging. Appeltaart wordt vaak geserveerd met slagroom, maar soms ook roomijs. Vaak is een appeltaart dubbelkorstig, het deeg is dan zowel boven als onder de vulling te vinden. De bovenkorst van een appeltaart is meestal gerasterd en heeft dan een geweven patroon van kruislings geplaatste stroken. In Frankrijk eet men een appeltaart zonder bovenkorst, zij geven er de voorkeur aan om partjes appel als topping te gebruiken. Soms wordt de onderste korst vooraf nog even apart gebakken om te voorkomen dat deze zompig wordt. Sommige appeltaarten hebben geen bovenkorst, vooral als ze zeer rijk zijn gevuld met appels. Meestal wordt appeltaart warm geserveerd, maar sommigen geven er de voorkeur aan om een appeltaart koud te eten. Vaak wordt een appeltaart gemaakt van zanddeeg. In sommige regio’s van Nederland is ook een cake beslag gebruikelijk. Een appeltaart is vers het lekkerst. In de horeca maakt men veelvuldig gebruik van ontdooide appeltaarten die ingevroren zijn geweest. De smaak hiervan is vaak onder de maat. Dat komt doordat het verkeerd ontdooien van een appeltaart ervoor zorgt dat de cellen de appels kapot gaan en vocht lekken in het deeg. Hierdoor wordt de appeltaart waterig en zompig. Om deze reden is het de moeite waard om vooraf bij het bestellen te informeren of het gaat om verse appeltaart die niet is ingevroren.

Is appeltaart gezond?
Of een appeltaart gezond is, hangt af van de gebruikte receptuur. De meeste appeltaarten bevatten veel calorieën, vet en suiker. Ondertussen zijn zij relatief arm aan micronutriënten zoals vitamines en mineralen. Dit maakt een gemiddelde appeltaart niet bijster gezond. Afgezet tegen vele andere soorten gebak, is een appeltaart echter relatief gezond. Dat komt doordat een appeltaart vaak voor bijna de helft uit appels bestaat, die een bron zijn van vitamines, mineralen, vezels en actieve plantenstoffen. Ook bevatten de meeste appeltaarten kruiden zoals kaneel en nootmuskaat. Deze kruiden kunnen positief op onze gezondheid in werken vanwege onder meer hun antioxidantwerking. Van kaneel is het bekend dat het de bloedsuikerspiegel kan stabiliseren. Het gezondste is om een appeltaart zelf te bereiden. Hierdoor kun je het gehalte aan suiker terugdringen en de hoeveelheid gebruikte appels opvoeren. Het gebruik van ongeschilde appels maakt een appeltaart nog gezonder. Verstandig is dan wel om biologische appels te gebruiken, om zo eventuele resten van bestrijdingsmiddelen te voorkomen. Wanneer je zelf een appeltaart maakt is het verstandig om te kiezen voor volkorenmeel. Eventueel is ook een mengsel tussen bloem en volkorenmeel mogelijk, als je de authentieke smaak van appeltaart wilt behouden. Het toevoegen van rozijnen aan een appeltaart voegt nog meer antioxidanten toe aan de vulling, waardoor het nog gezonder wordt. Bij rozijnen is het buitengewoon belangrijk om te kiezen voor de biologische variant, aangezien onderzoek heeft aangetoond dat druiven (en daarmee ook rozijnen) bijzonder vaak worden bespoten met bestrijdingsmiddelen. Een voordeel van de aanwezige roomboter in appeltaart, is dat het de opname van snelle suikers tegengaat en daarmee bloedsuikerschommelingen voorkomt. Een appeltaart eten we nooit voor onze gezondheid, maar is wel een minder slechte keuze dan menig ander gebak zoals een moorkop, slagroomtaart of tompouce.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: