web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van bapao

De voedingswaarde van bapao

Voedingswaardetabel van bapao per 100 gram:

Per 100 g Met vlees ADH*
kcal 245 12,25%
Kj 1032 12,29%
Water (g) 44,3 2,22%
Eiwit (g) 8,9 15,89%
Koolhydraten (g) 38,1 14,65%
Suiker (g) 7,3
Vet (g) 5,9 8,43%
Verzadigd (g) 5,9
E.O.V. (g) 1,4
M.O.V. (g) 2,3
Omega 6 (g) 2
Omega 3 (g) 0,3
Cholesterol (mg) 11
Transvet (g) 0
Vezels (g) 1,9 5,43%
A (mg) 0,002 0,22%
B1 (mg) 0,1 9,09%
B2 (mg) 0,06 4,00%
B3 (mg) 1,8 11,25%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,14 9,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 15 5,00%
B12 (ug) 0,2 7,14%
C (mg) 1 1,33%
D (ug) 0,1 1,00%
E (mg) 1 10,00%
Vitamine K (ug) 5,5 4,58%
Natrium (mg) 364 36,40%
Kalium (mg) 168 4,80%
Calcium (mg) 21 2,10%
Fosfor (mg) 102 12,75%
IJzer (mg) 1 12,50%
Jodium (ug) 33,9 22,60%
Magnesium (mg) 20 6,67%
Koper (mg) 0,08 8,89%
Selenium (ug) 5 9,09%
Zink (mg) 1,06 7,07%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over bapao
Een bapao is een gestoomd broodje van witmeel met een vulling van gehakt. Van origine is het een Chinese uitvinding, waar men het broodje een Baozi noemt. Ook in Indonesië is een bapao inmiddels een veel gegeten broodje. Via Indonesië is de bapao naar Nederland gekomen. Hoewel we dit broodje in Nederland een bapao noemen, zijn andere alternatieve namen die op de wereld worden gebruikt Bao, humbow en pau. De broodjes werden oorspronkelijk gevuld met gemarineerd varkensvlees, maar vandaag de dag zijn ook vullingen van kippenvlees of rundvlees gebruikelijk. Met het populairder worden van het vegetarisme zijn er ook steeds vaker vegetarische bapao’s te vinden die gevuld zijn met groenten. Een bapao wordt in Nederland doorgaans gegeten met chilisaus. In China en Indonesië vindt men deze gewoonte maar vreemd. Kenmerkend voor een bapao is dat de vulling vaak een zoete smaak heeft.

Is een bapao gezond?
Aangezien een bapao wordt gemaakt van witmeel is dit niet het meest gezonde broodje dat je kunt eten. Aan de vulling wordt vaak suiker toegevoegd, wat ook al niet bijster gezond is. Aan een standaard broodje bapao wordt geen groenten toegevoegd, wat de gezondheidswaarde nog verder achteruit doet hollen. Het is echter ook mogelijk om zelf bij te maken, waardoor je de controle hebt over de vulling. Op die manier kun je minder suiker toevoegen en meer suiker, waardoor het broodje gezonder wordt. Is er dan niks goeds te zeggen over een bapao? Jazeker wel! Omdat het broodje wordt gestoomd, ontbreekt de bruine korst. Aangezien een bruine korst bij een normaal brood ontstaat door een verbrandingsproces waarbij acrylamide vrijkomt, is in dat opzicht een bapao gezonder.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: