De voedingswaarde van bosbessen

Voedingswaardetabel van bosbessen per 100 gram:

Per 100 g / mlBosbessenADH*
kcal753,75%
Kj3163,76%
Water (g)77,13,86%
Eiwit (g)0,61,07%
Koolhydraten (g)14,55,58%
Suiker (g)14
Vet (g)0,20,29%
Verzadigd (g)
E.O.V. (g)
M.O.V. (g)
Omega 6 (g)
Omega 3 (g)
Cholesterol (mg)
Vezels (g)6,618,86%
A (mg)0,022,22%
B1 (mg)0,021,82%
B2 (mg)0,021,33%
B3 (mg)0,42,50%
B5 (mg)0,122,40%
B6 (mg)0,064,00%
B11 / Foliumzuur  (ug)103,33%
B12 (ug)
C (mg)1216,00%
D (ug)
E (mg)5,555,00%
Vitamine K (ug)19,316,08%
Natrium (mg)40,40%
Kalium (mg)601,71%
Calcium (mg)121,20%
Fosfor (mg)162,00%
IJzer (mg)2,531,25%
Jodium (ug)1,20,80%
Magnesium (mg)51,67%
Koper (mg)0,077,78%
Selenium (ug)0,10,18%
Zink (mg)0,21,33%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over bosbessen
De bosbes is een wilde fruitsoort die niet voor commerciële doeleinden wordt geteeld. Wel is de bes in het bos te vinden. Wie in de zomer eropuit gaat heeft een goede kans om de bosbes tegen te komen.

Herkomst en groeiwijze
De opbrengst van een struik met bosbessen is relatief laag, en de vermeerdering verloopt moeizaam. Vandaar dat zijn neef, de gecultiveerde blauwe bes, de voorkeur geniet en wel voor commerciële doeleinden wordt geteeld. Een nog bijkomend voordeel is dat de blauwe bes in trossen groeit, wat de oogst een stuk gemakkelijker maakt. De blauwe bes en de blauwe bosbes worden vaak door elkaar gehaald. Toch zijn er duidelijke verschillen. De bosbes groeit, zoals de naam doet vermoeden, alleen in het bos en heeft een rondvormige bes. De struik waar de bosbes aan groeit is ook vele malen lager en wordt, zonder ingrijpen van de mens, maximaal 60 cm.

De bloei is van april tot juni. Soms wil de plant in de herfst tot een tweede bloei komen. Kort na het uitbloeien van de bloemen ontstaan er op stengels, die ouder zijn dan 3 jaar, zwartblauwe besjes. Deze zijn bedekt met een zilverkleurige waas zoals we deze ook van de blauwe bes kennen. De bessen zijn prima eetbaar en zijn intenser van smaak dan de blauwe bes.
Wanneer je een bosbes doorbijt, zie je goed de verschillen met een blauwe bes. De pitjes zijn duidelijk te zien en het sap is, in plaats van doorzichtig, paars van kleur. En overigens vrij hardnekkig om uit kleren te krijgen. Wanneer je een paarse tong en tanden krijgt na het eten van bessen weet je dat je met de bosbes te maken hebt.

Verkrijgbaar
De bosbes is een fruitsoort die, in tegenstelling tot de blauwe bes, nauwelijks in de winkels ligt. Alleen in diepvriesvorm vinden we bosbessen nog weleens terug. Wie wil genieten van deze smaakvolle bes, moet dus vooral het bosgebied in en overgaan tot wild plukken.

Bewaren
Bewaar bosbessen op dezelfde manier als blauwe bessen. Ze zijn in de koelkast een paar dagen houdbaar. Ook bosbessen zijn gemakkelijk in te vriezen. Voor het plukken is het belangrijk om hele en stevige exemplaren uit te kiezen. Proef eerst een bes om te garanderen dat de vrucht rijp is. Was de bessen goed na het plukken. Om achteruitgang van het fruit te voorkomen is het verstandig bosbessen uitgespreid in de koelkast te bewaren.

Toepassing
Bosbessen zijn een ware traktatie en smaken eigenlijk het lekkerst uit het vuistje. Verder zijn de bessen hetzelfde te verwerken als blauwe bessen. In compote of jam, bakrecepten of door een salade of smoothie.

Weetjes/Wist je dat:

  • De plant van de bosbes wel 25 jaar oud kan worden?
  • Het gehalte aan vitamine C van de bosbes hoger is dan die van de blauwe bes?
  • Bosbessen ook een hoog anti-oxidantgehalte bevatten?
  • De bosbes vroeger voor medicinale doeleinden werd gebruikt? En hierbij zowel het blad als de bes zelf werd gebruikt?
  • Tijdens de voedselschaarste van de Tweede Wereldoorlog de bosbes een belangrijke voedselbron was vanwege de wildgroei? Naar verluidt zijn er op deze manier vele levens gered.

Wetenschappelijke weetjes over de voedingswaarde van bosbessen
Onderzoekers zijn bijzonder enthousiast over de bosbes vanwege de anthocyaninen. Twee anthocyaninen die veel in deze bes voorkomen zijn delphinidine en cyanidine. Vooral delphinidine kan volgens onderzoek werken tegen ontstekingen, osteoporose en UV-schade door de zon (1). Daarnaast zou deze stof mogelijk verantwoordelijk zijn voor het anti-kankereffect van deze bes (2). Andere studies brachten aan het licht dat bosbessen kunnen beschermen tegen neurale schade en oogziekten (3).

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek:

(1) Watson RR, Schönlau F. Nutraceutical and antioxidant effects of a delphinidin-rich maqui berry extract Delphinol: a review. Minerva cardioangiologica. 2015; 63(2 Suppl 1):1-12.

(2) Katsube N, Iwashita K, Tsushida T, Yamaki K, Kobori M. Induction of apoptosis in cancer cells by Bilberry (Vaccinium myrtillus) and the anthocyanins. Journal of agricultural and food chemistry. 2003; 51(1):68-75.

(3) Matsunaga N, Imai S, Inokuchi Y. Bilberry and its main constituents have neuroprotective effects against retinal neuronal damage in vitro and in vivo. Molecular nutrition & food research. 2009; 53(7):869-77.