web
statistics
Hoofdpagina » Voedingswaarde » De voedingswaarde van boterkoek

De voedingswaarde van boterkoek

Voedingswaardetabel van boterkoek per 100 gram:

Per 100 g Boterkoek ADH*
kcal 458 22,90%
Kj 1913 22,77%
Water (g) 16,6 0,83%
Eiwit (g) 5,4 9,64%
Koolhydraten (g) 49,6 19,08%
Suiker (g) 25,6
Vet (g) 26,1 37,29%
Verzadigd (g) 16,9
E.O.V. (g) 5,9
M.O.V. (g) 0,9
Omega 6 (g) 0,5
Omega 3 (g) 0,2
Cholesterol (mg) 91,6
Transvet (g) 0,5
Vezels (g) 1,4 4,00%
A (mg) 0,296 32,89%
B1 (mg) 0,03 2,73%
B2 (mg) 0,05 3,33%
B3 (mg) 0,4 2,50%
B5 (mg) 0,00%
B6 (mg) 0,05 3,33%
B11 / Foliumzuur  (ug) 11,5 3,83%
B12 (ug) 0,2 7,14%
C (mg) 0 0,00%
D (ug) 0,2 2,00%
E (mg) 1,3 13,00%
Vitamine K (ug) 9,6 8,00%
Natrium (mg) 158 15,80%
Kalium (mg) 76 2,17%
Calcium (mg) 21 2,10%
Fosfor (mg) 61 7,63%
IJzer (mg) 0,5 6,25%
Jodium (ug) 11,6 7,73%
Magnesium (mg) 9 3,00%
Koper (mg) 0,09 10,00%
Selenium (ug) 3 5,45%
Zink (mg) 0,36 2,40%

Bron: Nevo, USDA, Pubmed, CNF
* Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Over boterkoek
Een boterkoek is een platte ronde koek, gemaakt met roomboter. Door het hoge aandeel roomboter is de koek vrij zwaar van gewicht. Doorgaans heeft een boterkoek een doorsnede van 20-24 centimeter. Een boterkoek mag alleen boterkoek heten als er echte roomboter is gebruikt. De boterkoek zoals wij die kennen is typisch Nederlands. In België verstaat men onder een boterkoek alweer iets heel anders, namelijk een bladerdeeggebakje. Een gemiddelde boterkoek weegt ongeveer 400 gram. Een portie weegt ongeveer 25 gram, dus je kunt uit één boterkoek 16 porties halen. De ingrediënten van een boterkoek zijn tarwebloem, 30% roomboter, suiker, glucose-fructosestroop, scharrelei, zout, invertsuikerstroop en citroenschil. Naast dat eieren een belangrijke rol spelen voor de smaak en textuur van de koek, wordt het ook gebruikt om de koek mee te bestrijken zodat het eindresultaat mooi glimmend is.

Is boterkoek gezond?
Op basis van het voedingswaardetabel kunnen we concluderen dat boterkoek niet bepaald gezond is. Het is bijzonder rijk aan calorieën, suiker en vet. Er zitten kleine beetjes vitamines en mineralen in, maar onvoldoende om het gezond te noemen. Daarnaast is boterkoek zeer arm aan vezels, terwijl het relatief veel cholesterol bevat. Als de rest van het dieet gezond is, zou een incidenteel stukje boterkoek de gezondheid niet direct nadelig beïnvloeden. Het is niet verstandig om boterkoek op dagelijkse basis te eten. Een gezondere vervanger zou een appeltaart kunnen zijn. Een appeltaart bevat naast deeg en roomboter ook nog appels en kruiden zoals kaneel, die het gezonder maken.

Zie voor meer informatie over voedingsmiddelen ook het boek: